Определение по дело №232/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 400
Дата: 1 септември 2021 г. (в сила от 1 септември 2021 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20217280700232
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 18 август 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 400/1.9.2021 г.

 

гр. Ямбол

 

Ямболският административен съд, четвърти административен състав в закрито съдебно заседание на първи септември 2021 г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:Ваня Стоянова

 

Секретар: Стефка Панайотова,

като разгледа докладваното от Съдия Ваня Стоянова адм. д. № 232 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 88, ал. 3 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 13 от Закона за социалното подпомагане ЗСП).

Образувано е по частна жалба на Ж.Д.Л. с посочен адрес: ***, против Решение № 28-РД06-0001 от 11.01.2021 г. на Директора на РДСП-Ямбол, с което на основание чл. 88, ал. 1, т. 2 от АПК е оставена без разглеждане и е прекратено производството по жалбата му с вх. № 2801-94 Ж-00-3090 от 30.12.2020 г. срещу Заповед № ЗСП/Д/-Я/4815 от 04.12.2020 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“-Ямбол, с която е отказано отпускането на еднократна помощ при инцидентни нужди по реда на чл. 16, ал. 1 от ППЗСП по подадено от него Заявление-декларация с вх. № ЗСП/Д-Я/4815 от 24.11.2020 г.

С доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт се иска отмяната му като постановен в нарушение на материалния и процесуалния закон. Конкретно се твърди, че неправилно горестоящият административен орган е прекратил образуваното пред него административно производство по съображения за просрочие на жалбата, тъй като в издадената заповед не е посочен конкретен срок за обжалването ѝ – обстоятелство, което се сочи като допуснато нарушение на процесуалния закон, предпоставящо исканата от жалбоподателя отмяна на процесното решение като неправилно и незаконосъобразно и възобновяване на производството по преписката.

В изпълнение на Разпореждане № 548 от 19.08.2021 г. по адм. д. № 232/2021 г. по описа на ЯАС, образувано по повод постъпилата в съда частна жалба, с Писмо вх. № 1967 от 20.08.2021 г. в съда е постъпила административната преписка по издаването на процесното решение, ведно с изразено от Директора на РДСП-Ямбол становище за неоснователност на постъпилата жалба по съображения, че според доказателствата жалбата против първоначалния административен акт действително е просрочена и в съответствие с относимата към казуса нормативна уредба правилно и законосъобразно е оставена без разглеждане, а производството по нея – прекратено, на посочените в акта основания. Иска се съдът да отхвърли частната жалба като недоказана.

Административен съд - Ямбол, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното:

От данните по делото е видно, че със Заповед № ЗСП/Д/-Я/4815 от 04.12.2020 г. Директорът на Дирекция „Социално подпомагане“-Ямбол е отказал отпускането на еднократна помощ при инцидентни нужди на Ж.Д.Л. по подадено от него Заявление-декларация с вх. № ЗСП/Д-Я/4815 от 24.11.2020 г. Върху заповедта е направено отбелязване досежно надлежното ѝ връчване лично на Л. на 10.12.2020 г., като в акта се съдържа също и указание за възможността за обжалването му пред Директора на РДСП-Ямбол по реда на АПК.

С Жалба вх. № 2801-94 Ж-00-3090 от 30.12.2020 г. по описа на ДСП-Ямбол, (постъпила в РДСП-Ямбол на 06.01.2021 г. под вх. № 28-94Ж-00-0017), Ж.Д.Л. оспорил Заповед № ЗСП/Д/-Я/4815 от 04.12.2020 г. с искане „за преразглеждането ѝ и отпускане на заявената еднократна помощ“. По жалбата горестоящият орган - Директорът на РДСП-Ямбол, се произнесъл с Решение № 28-РД06-0001 от 11.01.2021 г., с което на основание чл. 88, ал. 1, т. 2 от АПК я оставил без разглеждане и прекратил производството по съображения за нейното просрочие, като приел, че същата е подадена след срока по чл. 84, ал. 1 от АПК, вр. чл. 13, ал. 5 от ЗСП, тъй като заповедта е редовно връчена на адресата си на 10.12.2020 г., а жалбата против нея е постъпила на 30.12.2020 г. извън установения със закона 14-дневен преклузивен срок за оспорване. След два неуспешни опита за връчване на произнесеното решение с писма с обратна разписка, изпратени на посочения в заявлението-декларация адрес, е пристъпено към устно уведомяване по реда на чл. 18а, ал. 7 от АПК, за което е съставен Протокол с дата 16.08.2021 г., а на 17.08.2021 г. е съставен и Приемо-предавателен протокол за предаване лично на жалбоподателя на процесното решение, против което е подадена частна жалба директно в съда с вх. № 1950 от 17.08.2021 г.

При тази фактическа установеност съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна, в установения от закона срок и против акт, подлежащ на съдебен контрол. Разгледана по същество, съдът я преценя като неоснователна, предвид следното:

Съобразно разписаното в чл. 13, ал. 5 от ЗСП, вр. чл. 84, ал. 1 от АПК, отказите за отпускане на помощи, могат да се оспорят пред по-горестоящия административен орган - Директора на регионалната дирекция „Социално подпомагане“, по реда на АПК, т.е. в 14-дневен срок от съобщаването им. Когато производството пред административния орган е прекратено поради просрочие, какъвто е и настоящият случай, съдът проверява само наличието на това основание и само по отношение на него преценява законосъобразността на издадения административен акт.

В конкретния случай данните по делото недвусмислено сочат, че на 10.12.2020 г. на Ж.Д.Л. редовно е връчена издадената от Директора на ДСП-Ямбол заповед за отказ за отпускане на еднократна помощ за отопление във връзка с подадено от него заявление-декларация - върху заповедта е направено надлежно отбелязване, удостоверяващо това обстоятелство, като този факт не е и спорен между страните. Именно от момента на редовното връчване започва да тече установеният в закона 14-дневен преклузивен срок за обжалване на акта, който в случая съобразно действащата нормативна уредба е изтекъл в първия присъствен ден – 29.12.2020 г. Жалбата против така издадената заповед според данните по делото е подадена на 30.12.2020 г., т.е. ден след изтичане на срока за обжалване, който както се посочи е преклузивен и с изтичането му се преклудира правото на жалба. Следователно и с оглед правилата на чл. 88, ал. 1, т. 2 от АПК правилно административният орган е преценил подадената жалба като просрочена и въз основа на това я правилно и законосъобразно я е оставил без разглеждане и е прекратил образуваното пред него административно производство по нея.

По изложените съображения и на основание чл. 88, ал. 3 от АПК, ЯАС, четвърти административен състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПРИЕМА и ПРИЛАГА административната преписка по издаване на Решение № 28-РД06-0001 от 11.01.2021 г. на Директора на РДСП-Ямбол, изпратена с Писмо вх. № 1967 от 20.08.2021 г. по описа на ЯАС, съгласно направения опис в писмото.

ОТХВЪРЛЯ подадената от Ж.Д.Л. *** жалба против Решение № 28-РД06-0001 от 11.01.2021 г. на Директора на РДСП-Ямбол, с което на основание чл. 88, ал. 1, т. 2 от АПК е оставена без разглеждане и е прекратено производството по жалбата му с вх. № 2801-94 Ж-00-3090 от 30.12.2020 г. срещу Заповед № ЗСП/Д/-Я/4815 от 04.12.2020 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“-Ямбол, с която е отказано отпускане на еднократна помощ при инцидентни нужди по чл. 16 от ППЗСП по подадено от него Заявление-декларация с вх. № ЗСП/Д-Я/4815 от 24.11.2020 г.

Определението е окончателно не подлежи на обжалване.

 

                              СЪДИЯ:/п/не се чете