Решение по дело №1377/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1936
Дата: 9 ноември 2023 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20237180701377
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 1936 

 

гр.Пловдив, 09 . 11 . 2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на втори ноември през две хиляди двадесет и трета година, в състав :

                                                                            Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 1377/2023г., за да се произнесе, взе предвид следното :

            А.Ш., роден на ***г., Турция, с пълномощник адв.Е.Г. обжалва Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0438-000088/27.04.2023г. на Началник сектор към ОД МВР-Пловдив, РУ 03 Пловдив, изразяваща се в прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца.

            Становища на страните :

            - В жалбата е заявено, че при проверка на 27.04.2023г. за употреба на наркотични вещества на оспорващото лице като водач на лек автомобил Пежо 207 е ползвано техническо средство Дрегер Дръг тест, с резултат от теста – положителен за амфетамин. Тъй като жалбоподателят никога не е ползвал наркотици, не се е съгласил с показанията на техническото средство и е показал на контролните органи опаковка тадалафил, което лекарство периодично употребява. А.Ш. е дал кръвна проба в изпълнение на издаден талон за изследвана № 088674. Към момента на подаване на жалбата се изчаквали резултатите от изследването на кръвта в рамките на ДП № 281/27.04.2023г. по описа на Трето РУ – Пловдив. При тези данни е изтъкнато, че съгласно чл.171 т.1 б.“б“ Здв.П и Наредба № 1/19.07.2017г. е предвидено, че при наличие на изследване от кръвна проба по реда на чл.174 ал.4 ЗДв.П, установените стойности са определящи. Счита се, че при осъществено изследване без да е изчакан резултата, противоправното поведение на водача се явява недоказано и административният орган е длъжен да съобрази оспорването на резултата от теста /в този см. Решение № 7457/2018г. по д.№ 6432/2017г., ВАС/. Поддържа се, че в случая не е съобразена целта на принудителните административни мерки /ПАМ/ - чл.22 ЗАНН. Налице е нарушение и на чл.6 ал.1 и ал.5 АПК. В становище по същество адв.Г. заяви, че във вр. със съдебно-химико-токсикологичната експертиза по ДП № 281/2023г., не се установява наличие на наркотично вещество, поради което заповедта следва да бъде отменена, ведно с присъждане на адвокатско възнаграждение – 200лв. и държавна такса – 10лв.

- Ответникът Началник сектор към ОД МВР-Пловдив, РУ 03 Пловдив не изрази становище по жалбата.

            - Окръжна прокуратура-Пловдив не участва в съдебното производство.

            Жалбата е подадена в срока по чл.149 ал.1 от АПК. Съобщаване на акта е извършено посредством разписка за получаване на 27.04.2023г., удостоверяване за което се съдържа в заповедта, л.48 гръб. Жалбата е подадена на 11.05.2023г. Оспорващото лице е адресат на ограничителен акт, поради което оспорването е с правен интерес и в срок - допустимо.

            1. На основание чл.168 ал.1 АПК съдът дължи проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК и не се ограничава само с обсъждане на възраженията, заявени от оспорващото лице. Към страните са отправени указания по доказателствата и доказателствената тежест при насрочване на делото /л.21/ и се съобразява задължението им да съдействат за установяване на истината /чл.171 ал.4 АПК/.

            1.1. Ответникът представи и по делото са приети : Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на Директор ОДМВР-Пловдив /относно предоставени правомощия за издаване на административния акт, л.56/; АУАН серия GA № 694902/27.04.2023г. /л.33/ – отразено е, че на 27.04.2023г., около 13.17ч., в гр.Пловдив на бул.България до № 132, посока изток-запад, А.Ш. управлява лек автомобил Пежо 207 с рег.№ **** /лична собственост/ след употреба на наркотични вещества или техните аналози, установено след тест с техническо средство Drаger Drug Test 5000 ARKJ-0023, което отчело положителен резултат за употреба на амфетамин и е издаден талон за медицинско изследване с номер № 088674, като в АУАН е отразено „имам възражения“ и е вписано нарушение на чл.5 ал.3 т.1 пр.2-ро ЗДв.П; протокол за сервизна проверка на техническото средство със заключение – годен, от 18.01.2023г. и срок на валидност 12 месеца; талон за изследване № 088674 от 27.04.2023г., в който е удостоверено, че лицето избира да бъде изследвано с медицинско и химическо изследване – талонът съдържа уведомяване на лицето за явяване в УМБАЛ „Пловдив” до 45 минути от връчването му в 14.25ч.; лист за преглед на пациент от 27.04.2023г. – 14.55ч., в който е вписано, че жалбоподателя е съгласен да даде кръв; Протокол за извършената проверка за употреба на наркотични или упойващи вещества от 27.04.2023г.; докладни записки за случая.

            1.2. Фактическата установеност е квалифицирана за нарушение на чл.5 ал.3 т.1 пр.2-ро ЗДв.П : „На водача на пътно превозно средство е забранено: 1. (изм. – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., бр. 77 от 2017 г., в сила от 26.09.2017 г.) да управлява пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози;“.

Текстово нарушението е описано в заповедта със съдържанието от АУАН. В административния акт са възприети изцяло данните от АУАН по отношение дата, час и място на извършване на нарушението. Същите не са оспорени от жалбоподателя. Оспорен е резултата от теста.

Правното основание за налагане на ПАМ е чл.171 т.2А б.Б ЗДв.П : „прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година;”.

Срокът в заповедта е 6 месеца /минимален по закон/.

            2. В хода на делото е приета изискана и представена от Военномедицинска академия, гр.София - Съдебна химико-токсикологична /токсикохимична/ експертиза по ДП № 281/2023г. с рег.№ И-8988/ 06.10.2023г. с резултат и заключение: от извършените изследвания на предоставените биологични проби от лицето А.Ш. НЕ се установи наличие на наркотични вещества, съответно – „В представената за анализ кръвна проба не се доказа присъствие на амфетаминов тип стимуланти“ /л.50, 51/.

3. Съгласно чл. 172 ал. 1 от ЗДв.П принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4 и т. 5, буква "а", т.6 и т.7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или оправомощени от тях длъжностни лица. Представената Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на Директора на ОД МВР - Пловдив относно определяне на длъжностни лица от ОД МВР – Пловдив да прилагат с мотивирана заповед принудителните административни мерки по чл.171 т.1, 2, 2а, 4, 5, б.А и т.6 ЗДв.П изключва съмнение за компетенции на издалия заповедта административен орган, компетентен в пределите на неговата материална /предметна/ и териториална компетентност.

По отношение мотивите - те може да се съдържат в относими към издаването на административния акт доказателства, след като същите са част от административната преписка и органът се е позовал на тях / ТР № 16 от 1975г. на ОС на ГК на ВС/. Хипотезата е приложима в конкретния случай. Оспорената заповед съдържа фактически основания, обосновали разпоредителната й част – административният орган се е позовал на АУАН и на талон за изследване. Установените факти са били основание за налагане на ПАМ по приложените правни основания - чл.22 ЗАНН и чл.171 т.2А б.”Б” ЗДв.П. Задължението за обосноваване на административния акт от фактическа страна е за органа – издател, който в конкретния случай не е допуснал нарушение на административно производствените правила и ясно е изразил волята си посредством позоваване на АУАН - официален документ.

3.1. Адресатът на заповедта правилно е определен - с фактическото прилагане на мярката собственикът на МПС се лишава от възможността да ползва превозното средство съобразно неговото предназначение и правните й последици пораждат действие пряко и непосредствено в неговата правната сфера, поради което именно собственикът е по силата на закона адресат на акта, с който е наложена оспорената ПАМ по чл.171 т.2А б.“Б“ ЗДв.П.

3.2. По отношение определеният срок на действие на ПАМ : При определяне срока на мярката в рамките на предвидените от закона минимум и максимум, административният орган действа при условията на оперативна самостоятелност. С арг. от чл. 169 АПК в този случай законът не предоставя на съда правомощие за произнасяне вместо органа - с изменение на административния акт и определяне на по-кратък срок на наложената ПАМ. В хипотеза на определен срок в нарушение на чл. 169 АПК, съдът следва да отмени акта изцяло / Решение № 14225 от 17.11.2020г. на ВАС по адм. д. № 7937/2020г., I о.;  Решение № 9501 от 14.07.2020г. на ВАС по адм. д. № 2526/2020г., I о.; Решение № 11465 от 27.09.2018г. на ВАС по адм. д. № 3490/2018г., I о.; Решение № 910 от 23.01.2018г. по адм. д. № 9379/2017г. на ВАС и Решение № 10336/2.08.2018г. по адм. д. № 3096/2018г. – Седмо О./. Срокът на действие на оспорената ПАМ е 6 месеца – минималният според закона.

3.3. Съгласно чл. 23 от ЗАНН, случаите, когато могат да се налагат ПАМ, техния вид, органите, които ги прилагат и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване, се уреждат в съответния закон или указ и в частност според чл. 171 ал. 1 ЗДв.П принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което са от вида на преустановяващите ПАМ. Принудителната административна мярка се налага при обективно извършване на нарушение и не е насочена към личността на дееца – да санкционира неправомерното му поведение, а към правните последици от неправомерното поведение – да се предотврати и преустанови административното нарушение – чл. 22 ЗАНН.

В конкретиката на фактите по делото и в частност – резултатът от Съдебна химико-токсикологична /токсикохимична/ експертиза по ДП № 281/2023г. от 06.10.2023г., следва извод за отсъствие на обективния признак от състава на нарушението. Актът за установяване на административно нарушение серия GA № 694902/27.04.2023г. има доказателствена сила до доказване на противното съгласно чл. 189 ал. 2 ЗДв.П и в случая придадената презумптивна доказателствена сила на АУАН е опровергаване при съдебно оспорване на заповедта, с представяне на убедителни доказателства за противопоставими факти.

В ЗДв.П изрично не е посочено, че при издаване на талон за медицинско изследване, компетентният административен орган за издаване на заповед за ПАМ е длъжен да изчака определен в закона срок, в който да бъде извършено изследване и да му бъдат изпратени Протоколът за медицинско изследване и Протоколът за химическо изследване. Независимо от това, талонът за изследване съдържа задължение за изпращане на съответната структура на МВР, 03-то РУ ОД МВР - Пловдив – както протокол за медицинско изследване, така и протоколът за химическо изследване, което задължение е за медицинските заведения /по вземане на проба и по извършване на химическо изследване/ - чл.27 от Наредба № 1 от 19.07.2017г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози /наредбата/. Резултатът от химикотоксикологично изследване за установяване употреба на наркотични вещества или техни аналози от изследваните биологични проби, взети от А.Ш. е - отсъствие на наркотични вещества. Следователно, фактическото основание за издаване на оспорената заповед е опровергано посредством един от способите за тази цел, като се съобрази разпоредбата на чл.3а от Наредба № 1 от 19.07.2017г., регламентираща хипотеза при отказ от извършване на тест с техническо средство за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози, както и при неприемане показанията от теста, но същевременно и в хипотеза, когато лицето е изпълнило предписанието за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване употреба на наркотични вещества или техни аналози. Способът за опровергаване на фактическото основание за издаване на заповедта – управление на МПС след употреба на наркотични вещества или техните аналози при направен полеви тест, е провеждане на медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване, резултатът от което да е отсъствие на наркотични вещества или техни аналози, при издаден талон за изследване. Способът цели проверка с резултат, поради което явяването в медицинско заведение в изпълнение на указанията в издаден талон не е отрицателна предпоставка за издаване на ПАМ. Резултатът от химикотоксикологично изследване за установяване употреба на наркотични вещества или техни аналози от изследваните биологични проби в случая отрича употреба на наркотици към момента на издаване на заповедта, при взети проби в указан времеви порядък.

Възможността да бъде опровергано основанието за издаване на заповедта е отрицателен резултат от изследването на кръвна проба, тъй като при осъществена предпоставка – положителна проба при проверка с техническо средство / полеви тест, административният орган е длъжен да издаде заповед при условията на обвързана компетентност. При наличие на изследване, опровергало резултат от техническо средство/полеви тест, следва да бъде възприет за валиден резултатът от токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози с арг. от чл.174 ал.4 ЗДв.П : „Редът, по който се установява концентрацията на алкохол в кръвта на водачите на моторни превозни средства, трамваи или самоходни машини и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, се определя с наредба на министъра на здравеопазването, министъра на вътрешните работи и министъра на правосъдието.”. Идентично е разрешението и в чл.171 т.1 б.”б” ЗДв.П от Глава шеста „Принудителни административни мерки” - „при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи”. Това разрешение се отнася и за ПАМ на основание чл.171 т.2А б.”б” ЗДв.П. Според относимите разпоредби, възможността да бъде опровергано основанието за издаване на заповедта – управление на МПС след употреба на наркотични вещества, наличието на които е установено с полеви тест, е отрицателен резултат от изследване на кръвна проба. В тази насока е и посоченото в жалбата Решение № 7457/2018г. по д.№ 6432/2017г. на ВАС, според мотивите на което – пред съда не са били представени резултатите от кръвната проба : „…В случая резултатите от техническото средство, с което е установено наличието на упойващи вещества е оспорено чрез даването на кръвна проба. От представените по делото доказателства се установява по категоричен начин, че такава проба е била дадена, но резултатите не са били предоставени на съда. При това положение, в тежест на административния орган е да установи наличието на предпоставките за прилагане на процесната ПАМ… При наличие на медицинско изследване за кръвна проба, какъвто е настоящият случай, законът е предвидил, че установените стойности от тази кръвна проба са определящи. В случая по делото не са представени доказателства, резултатите от т.нар. полеви тест за упойващи вещества да са потвърдени от медицинско изследване на кръвна проба. Ето защо като е отменил оспорваната заповед, първоинстанционният съд е постановил правилен и обоснован съдебен акт…”. В разглеждания случай резултатът от кръвната проба е изискан и представен по делото, а спорът е разрешим по предвидения в закона ред - при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи.

При тези обстоятелства следва извод за основателност на жалбата с присъждане на претендираните съдебни разноски.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.172 ал.2 АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

Отменя Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0438-000088/27.04.2023г. на Началник сектор към ОД МВР-Пловдив, РУ 03 Пловдив.

Осъжда ОД МВР – Пловдив да заплати на А.Ш., роден на ***г., Турция, ЕГН ********** – съдебни разноски в размер на общи 210лв.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

Административен съдия :