№ 53
гр. Ихтиман, 31.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на шестнадесети март през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Радослава М. Йорданова
при участието на секретаря Лиана Цв. Тенекева
като разгледа докладваното от Радослава М. Йорданова Административно
наказателно дело № 20231840200002 по описа за 2023 година
производство по чл. 58д и сл. от ЗАНН
Н. Х. Г. ЕГН ********** от гр. С., ул. „Р. м.“ № 17, вх. Б, ет. 3 е обжалвал електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от електронна система за събиране на
пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********, издаден от Агенция
„Пътна инфраструктура“, с който на основание чл. 179, ал. 3, вр. чл. 187а, ал. 1 ЗДвП е
наложена глоба в размер на 300 лева.
В жалбата се твърди, че електронният фиш е незаконосъобразен, тъй като не е
извършил нарушението виновно.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата, като
твърди, че отговорността за неправилно декларирани данни при закупуване на винетката е
на собственика на автомобила.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени доказателства,
поотделно и в тяхната съвкупност и съобразно с чл. 18 НПК, приема за установено следното:
На 30.05.2020 г. в 15,29 часа с устройство № 10011, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата,
монтирано на автомагистрала „Тракия“, км 43+448 е бил заснет лек автомобил с рег. №
СО****ВС, който се е движел с посока нарастващ километър. Електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 167а, ал. 3 ЗДвП е регистрирала автомобила, тъй като по
електронен път е отчела, че за него няма заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата според категорията на пътното превозно средство.
Впоследствие е установен собственикът на автомобила, като на основание чл. 179,
ал. 3, вр. чл. 187а, ал. 1 и 3 ЗДвП на Н. Х. Г. е издаден електронен фиш, с който му е
наложена глоба в размер на 300 лева за това, че за лек автомобил „С. Л.“, рег. № СО****ВС
е нямало заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, което представлява
нарушение на чл. 139, ал. 6 ЗДвП.
1
От представената по делото разписка за електронна винетка, издадена от БГ ТОЛ се
установява, че е била закупена електронна винетка с период на валидност от 25.01.2020 г. до
24.01.2021 г. за превозно средство с рег. № С0****ВС.
С оглед възприетото от фактическа страна съдът достигна до следните правни изводи:
Електронният фиш е издаден от териториални и материално компетентен орган
съобразно чл. 189е, ал. 1 ЗДвП и при спазване на процесуалните правила, поради което и
няма основания за неговата отмяна на формално основание.
По същество обаче, съдът приема, че жалбата е основателна.
В Закона за движението по пътищата и Закона за пътищата е въведена смесена
система за таксуване на различните категории ППС - винетни такси и такси на база време и
на база изминато разстояние, като са предвидени съответно и различни санкционни
последици за нарушенията, свързани с неплащане на дължимите такси.
Съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата за движение на пътни превозни
средства с обща технически допустима максимална маса до или равна на 3,5 тона се дължи
заплащането на винетна такса. В чл. 10а, ал. 7 от Закона за пътищата е предвидено, че това
са моторните превозни средства, които имат най-малко четири колела и са предназначени за
превоз на пътници; моторните превозни средства, които имат най-малко четири колела и са
предназначени за превоз на товари и моторни превозни средства с повишена проходимост.
Съгласно чл. 139, ал. 5 ЗДвП движението на пътни превозни средства по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след изпълнение на съответните
задължения, свързани с установяване размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1
от Закона за пътищата, а в чл. 139, ал. 6 от ЗДвП е въведено изричното задължение за водача
на пътно превозно средство преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, да заплати таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата в случаите, когато
такава е дължима според категорията на пътното превозно средство.
От своя страна санкционната разпоредба на чл. 179, ал. 3 ЗДвП, предвижда
административно наказание глоба за водач, който управлява пътно превозно средство по
път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена
такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата.
Съгласно чл. 167а, ал. 3 ЗДвП електронната система за събиране на пътни такси по
чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за всяко установено нарушение по чл.
179, ал. 3 - 3в ЗДвП, към които автоматично се прилагат статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи. Докладите, заедно с
приложените към тях статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични
изображения - видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства
относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и
мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и
местонахождението на техническото средство - част от системата.
За да представлява едно деяние административно нарушение съгласно общата
дефиниция на чл. 6 от ЗАНН, от субективна страна същото следва да е извършено виновно.
Това означава, че за да може да бъде извършено административното нарушение на чл. 139,
ал. 6 ЗДвП е необходимо да бъде установено, че съответното лице /водач, собственик,
ползвател и пр./ съзнателно не е заплатило дължимата пътна такса и въпреки това,
съзнавайки това обстоятелство, автомобилът се е движел по път в обхвата на платената
пътна мрежа. След като нарушението по чл. 139, ал. 6 ЗДвП е формално и не предвижда
настъпването на общественоопасни последици, то непредпазливостта като форма на вина по
смисъла на чл. 11, ал. 3 НК е изключена.
В хода на производството от обективна страна бе установено, че чрез електронната
2
система на БГ ТОЛ е била заплатена годишна винетна такса за превозно средство с рег. №
С0****ВС, като при въвеждането на данните вместо буквата „О“ е посочена цифрата 0.
Впоследствие електронната система за събиране на пътни такси е разчела регистрационния
номер на автомобила, като поради допуснатата грешка е създала доклад за извършено
нарушение по чл. 179, ал. 3 ЗДвП.
Следва да се има предвид, че грешката при посочването на регистрационния номер
не е равнозначно на неизпълнение на задължение за заплащане дължима винетна такса при
движение по републиканската пътна мрежа, защото при погрешно деклариране на данните и
коректно заплащане на дължимата такса отсъства умисълът за извършване на нарушение,
още повече, че заплатената такса не би могла да бъде отнесена за друг автомобил, след като
посоченият регистрационен номер е несъществуващ.
Вярно е, че чл. 10а, ал. 3а от Закона за пътищата и чл. 5, ал. 3 от Наредбата за
условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за
таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база
изминато разстояние предвижда, че отговорността при неправилно декларирани данни
относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода
на валидност на винетната такса е съответно на собственика или на ползвателя, като в
случай на неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е
заплатена дължимата винетна такса. Тази разпоредба, обаче не би могла да обоснове
административнонаказателна отговорност по чл. 139 ал. 6 ЗДвП, а единствено поражда
задължението за съответното лице, когато се констатира погрешното деклариране, да
заплати наново винетна такса, декларирайки коректно данните за превозното средство, или
да подаде заявление за промяна на допусната техническа грешка при деклариране на данни.
Ако се приеме противното то лицето би понесло административнонаказателна отговорност
за грешката в декларирането на данните, а не за самото административно нарушение по 139,
ал. 6 ЗДвП, тъй като то предвижда задължение за водача за заплащане на винетна такса,
което той добросъвестно е изпълнил. Подобно тълкуване противоречи както на
действителния смисъл на административнонаказателната разпоредба, така и на целта на
закона, а също и на принципите на справедливостта, доколкото не е бил ощетен бюджета,
след като таксата не би могла да бъде отнесена за друго превозно средство. Нещо повече –
по делото се установи, че на наказващия орган са му били необходими повече от две години
да установи, че автомобилът е бил без заплатена винетна такса, в който период за
собственика са се натрупали множество електронни фишове, вместо да бъде своевременно
уведомен, така че да отстрани допуснатата техническа грешка.
По изложените съображения, съдът приема, че административното нарушение не е
извършено от субективна страна, поради което и атакуваното наказателно постановление е
незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от
електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата №
**********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните пред Административен съд-София област.
Съдия при Районен съд – Ихтиман: _______________________
3
4