Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 382 01.11.2019г. град Стара Загора
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Старозагорският административен съд, II състав, в публично съдебно заседание на девети
октомври през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА
при
секретар Албена Ангелова
и
с участието на прокурор Петя Драганова
като
разгледа докладваното от съдия Г.ДИНКОВА административно дело № 443 по описа за
2019г., за да се произнесе съобрази следното:
Производството е по реда на чл.203 и сл. от
Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано
е по искова молба на Н.К.Н. ***, подадена чрез пълномощника му адв.С.М., с
която е предявен иск с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ срещу Областна
дирекция на Министерство на вътрешните работи /ОД на МВР/ - Стара Загора, за
присъждане на обезщетение в размер на 300лв. за претърпени от ищеца имуществени
вреди от отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление № 1959а-1525/
27.10.2017г., издадено от Началника на Първо Районно управление – Стара Загора
при ОД на МВР – Стара Загора. Ищецът твърди, че с посоченото наказателно
постановление му е била наложена глоба в размер на 500лв. за нарушение на
чл.64, ал.4 от ЗМВР. Н.Н. е обжалвал наказателното постановление по съдебен
ред, като с решение № 431 от 18.06.2018г., постановено по АНД № 1068 по описа
за 2018г. на Районен съд – Стара Загора, Наказателно постановление № 1959а-1525/
27.10.2017г. е било отменено, като незаконосъобразно. Решението на
Старозагорския районен съд не е оставено в сила с Решение № 376 от
08.11.2018г., постановено по КАНД № 369/ 2018г. по описа на Административен съд
– Стара Загора.
Ищецът
сочи, че във връзка с обжалването на наказателното постановление по съдебен
ред, е ангажирал адвокатска защита и е заплатил адвокатско възнаграждение в общ
размер на 300лв./за осъществяване на процесуално представителство пред Районен
съд – Стара Загора/. Поддържа, че
направените от него разходи в общ размер на 300 лв. представляват претърпяна
имуществена вреда, пряка и непосредствена последица от незаконосъобразно
издаденото Наказателно постановление № 1959а-1525/ 27.10.2017г. на Началника на
Първо Районно управление – Стара Загора при ОД на МВР – Стара Загора. С оглед на което претендира на основание чл.1,
ал.1 от ЗОДОВ да му бъде присъдено обезщетение в размер на исковата сума, както
и да му бъдат присъдени направените в настоящото производство разноски.
Ответникът
– Областна дирекция на МВР – Стара Загора, редовно и своевременно призован, не
се представлява в съдебно заседание. В представения по делото писмен отговор,
оспорва иска като неоснователен и недоказан. Твърди, че разноските, направени в
резултат на успешно реализирано право на съдебно производство, не са пряка и
непосредствена последица от незаконосъобразен административен акт и нямат
характер на претърпени вреди и пропуснати ползи по смисъла на ЗОДОВ. Според
ответника няма доказателства за уговорено адвокатско възнаграждение в размер на
300лв. за осъщественото процесуално представителство от адвокат по АНД № 1068/
2018г. на Старозагорския районен съд, тъй като не е представен договор за
правна защита и съдействие, а само фактура № **********, която обаче не
доказвала действителното заплащане на възнаграждението. На следващо място се
твърди, че е налице прекомерност на уговореното адвокатско възнаграждение с
доводи, че заплатеният от ищеца хонорар за една съдебна инстанция по оспорване
на акт, който не се отличава с правна и фактическа сложност, не е обоснован,
още по-малко – справедлив. Направено е искане исковата молба да бъде
отхвърлена.
Окръжна
прокуратура - Стара Загора, конституирана като страна по делото на основание
чл.10, ал.1 от ЗОДОВ, чрез участващия по делото прокурор, дава заключение, че
искът е основателен и следва да бъде уважен.
Съдът, като обсъди събраните по
делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и взе предвид доводите и
становищата на страните, намира за установена следната фактическа обстановка:
С Наказателно постановление /НП/ № 1959а-1525/
27.10.2017г., издадено от Началника на Първо Районно управление – Стара Загора
при ОД на МВР – Стара Загора, на Н.К.Н. е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 500лв., на основание чл.257, ал.1 от ЗМВР, за нарушение на
чл.64, ал.4 от същия закон.
По жалба на санкционираното лице против наказателното
постановление е било образувано АНД № 1068/ 2018г. по описа на Районен съд –
Стара Загора. С Решение № 431 от 18.06.2018г. по посоченото дело Наказателно
постановление № 1959а-1525/ 27.10.2017г. е било отменено, като
незаконосъобразно. Решението на Старозагорския районен съд е оставено в сила с
Решение № 376 от 08.11.2018г., постановено по КАНД № 376/ 2018г. по описа на
Административен съд – Стара Загора.
Видно от приложените по АНД № 1068/ 2018г. по описа на
Старозагорския районен съд пълномощно, сметка/фактура и договор за правна
защита и съдействие № **********/ 05.04.2018г. /л.5 и л.6 по АНД № 1068 от
2018г. на Старозагорския районен съд/, Н.К.Н. е възложил и упълномощил адв. С.М.
*** за оказване на правна защита и съдействие по обжалване на НП № 1527/
27.10.2017г. на Началника на Първо РУ-Стара Загора, при договорено и заплатено в
брой адвокатско възнаграждение в размер на 300лв. с ДДС.
Към
материалите по делото е приложено АНД № 1068/ 2018г. по описа на Районен съд-Стара
Загора.
Така установената фактическа обстановка
мотивира следните правни изводи:
Предявеният иск за обезщетение за вреди е
допустим като предявен от лице с правен интерес, срещу надлежен ответник
/чл.205 от АПК/ и след отмяната на акта, на чиято незаконосъобразност се
основава претенцията, по съответния ред /чл.204, ал.1 от АПК/. Независимо, че НП не е административен акт по смисъла
на чл. 21, ал. 1 от АПК, определящо обстоятелство за правното основание на иска
за обезщетение за вреди от незаконосъобразните наказателни постановления като
такъв по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ е, че той е издаден от административен орган,
представлява властнически акт на органите на администрацията, макар че поражда
наказателноправни последици. Неговото издаване е резултат от изпълнение на
нормативно възложени задължения, от упражняване на административна
правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на
административна дейност. Следователно
и съгласно Тълкувателно постановление № 2
от 19.05.2015г. по тълк. дело № 2/ 2014г. на Общото събрание на съдиите от
Гражданска колегия на Върховния касационен съд и Първа и Втора колегия на
Върховния административен съд, за вреди
от отмененото НП може да бъде търсено обезщетение по реда на ЗОДОВ при наличие на останалите предпоставки
за това.
Разгледан по същество, искът е основателен и
доказан.
Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ,
държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани или юридически
лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на нейни органи и
длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. Следователно
отговорността на държавата възниква при наличието на няколко предпоставки, а
именно: 1. Незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или на
длъжностно лице на държавата; 2. Незаконосъобразният акт, респ. действие или
бездействие, да е при или по повод изпълнение на административна дейност; 3.
Реално претърпяна вреда /имуществена и/или неимуществена/ и 4. Причинна връзка
между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия
вредоносен резултат. Тези нормативно регламентирани предпоставки трябва да са
налице кумулативно - липсата на който и да е от елементите от
правопораждащия фактически състав за
възникване правото на обезщетение за претърпени вреди, възпрепятства възможността
да се реализира отговорността по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ по предвидения специален
ред, в исково производство по чл.203 и сл. от АПК.
В случая с предявения иск се претендира обезщетение за
претърпени имуществени вреди от отменено като незаконосъобразно с влязло в сила
съдебно решение наказателно
постановление. При прилагане на разрешението, дадено с Тълкувателно
постановление № 2 от 19.05.2015г. по тълк. дело № 2/ 2014г. на Общото събрание
на съдиите от Гражданска колегия на ВКС и Първа и Втора колегия на ВАС, следва
да се приеме, че административнонаказателното
производство по налагане на административни наказания, представлява
осъществяване на административна дейност от административни органи при
упражняване на нормативно регламентирани административнонаказващи функции и
правомощия. Налагането на административни наказания от органите на
администрацията за извършени административни нарушения, е санкционираща
управленска дейност, израз на държавната наказателна репресия. По своята правна
същност тази дейност се определя като форма на административна (изпълнителна)
дейност, както въз основа на властническия метод на правно регулиране, прилаган
от административнонаказващите органи, така и с оглед административната
правосубектност на тези органи. Независимо, че дейността по административно
наказване по естеството си е правораздавателна дейност на администрацията и че
наказателното постановление, като резултат от упражнена дейност по
административно наказване представлява
правораздавателен акт с наказателноправни последици, който не носи
белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 от АПК,
като властнически акт издаден от административен орган /орган на
администрацията/, по административен ред и при изпълнение на административна
/изпълнителна/ дейност, наказателното постановление следва да се квалифицира
като акт на орган или длъжностно лице на държавата при или по повод изпълнение
на административна дейност по см. на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ.
По делото е безспорно установено, че с Наказателно
постановление № 1959а-1525/ 27.10.2017г., издадено от Началника на Първо
Районно управление – Стара Загора при ОД на МВР – Стара Загора, на Н.К.Н. е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500лв., на основание
чл.257, ал.1 от ЗМВР. Наказателното постановление е отменено като
незаконосъобразно с Решение № 431 от 18.06.2018г., постановено по АНД № 1068/
2018г. по описа на Старозагорския районен съд, което съдебно решение е влязло в
сила на 08.11.2018г. – датата, на която първоинстанционното решение е оставено
в сила с Решение № 376/ 08.11.2018г. по КАНД № 369/ 2018г. на Административен
съд – Стара Загора.
С постановената отмяна на издаденото срещу ищеца
наказателно постановление, като незаконосъобразно, съдът приема, че са налице
първите две предпоставки за ангажиране отговорността на ОД на МВР – Стара
Загора по предявения иск с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ – издаден
незаконосъобразен акт от длъжностно лице на държавата при изпълнение на
административна дейност.
За ангажиране отговорността на държавата е
необходимо да бъде установено и настъпването на вреди, които вреди се явяват
пряк и непосредствен резултат от незаконосъобразни актове, действия или
бездействия на администрацията – т.е да се докаже наличие на неблагоприятно
засягане на имуществени права и/или на защитени от правото нематериални блага и
неимуществени интереси на увреденото лице, което засягане следва закономерно от
незаконосъобразната административна дейност, по силата на причинно –
следствената връзка, която съществува между тях.
Законодателят не предвижда ред за присъждане на
разноски в производствата по ЗАНН, както пред районния, така и пред
административния съд, което обаче не е основание за изключване на приложението
на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. Липсващата процесуална възможност да се упражни
претенцията за разноски в административнонаказателния процес налага извод, че
разходваните средства в хода му, когато той е приключил с отмяна на атакувания
санкционен акт, се явяват за лицето, подложено на неоправдана
административнонаказателна репресия, имуществена вреда, за която държавата
дължи обезщетение на основание чл. 4 от ЗОДОВ.
В случая имуществените вреди, обезщетение за които се
претендира, се свързват с направените от ищеца разходи за адвокатско
възнаграждение за осъществената от адвокат защита и процесуално
представителство на Н.К.Н. по АНД № 1068/ 2018г. по описа на Районен съд –
Стара Загора. За да се приеме, че ищецът действително е направила такива
разходи, те следва да бъдат доказани по основание и по размер. Разноските за
адвокатска защита подлежат на доказване с договор за адвокатска услуга. По
аргумент от чл.36, ал.1 и ал.2 от Закона за адвокатурата и т.1 от ТР № 6 от
06.11.2013г. по тълк. дело № 6/ 2012г.
на ОСГТК на ВКС, договорът за адвокатска услуга се сключва между клиент и
адвокат, като писмената форма е форма за доказване. С договора за адвокатска
услуга се удостоверява, че адвокатското възнаграждение е договорено и дали
същото е заплатено. Видно е, от
приложения по АНД № 1068/ 2018г. сметка/фактура
и Договор за правна защита и съдействие № ********** от 05.04.2018г., че за
обжалване на НП № 1959а-1525/ 27.10.2017г. ищецът е
ангажирал адвокат, като е договорено адвокатско възнаграждение в общ размер на 300лв.
В договора е направено отбелязване, че договореното възнаграждение е заплатено
изцяло в брой. Приложеният
договор за правна защита и съдействие има характера на разписка, поради което
удостоверява по надлежния ред извършеното плащане /в този смисъл е и
Тълкувателно решение № 6/ 06.11.2013г. по тълк.дело № 6/2012г, ОСГТК на ВКС/.
Ето защо съдът приема за доказано по делото, че ищецът е
претърпял имуществени вреди в размер на 300лв., изразяващи се в направени от
него разноски за заплатено адвокатско възнаграждение във връзка с воденото съдебно
производство /въззивно/ по обжалване на НП №
1959а-1525/ 27.10.2017г на Началника на Първо РУ-Стара Загора при ОД на
МВР – Стара Загора, отменено като незаконосъобразно с влязъл в сила съдебен
акт. Следователно доказано се явява наличието и на третата предпоставка за
ангажиране отговорността на ответника при прилагането на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ –
реално претърпяна от ищеца имуществена вреда.
Налице е и пряка причинно-следствена връзка
между направения от Н.Н. разход за адвокатско възнаграждение и отмененото НП,
тъй като адвокатската защита е ангажирана именно и единствено във връзка със
съдебното производство по обжалване на НП № 1959а-1525/ 27.10.2017г. Този извод
следва от отбелязването в представения пред районния съд договор за правна
защита и съдействие. Обстоятелството, че ангажирането на правна помощ и
адвокатска защита в производството по ЗАНН не е задължително, не може да
обуслови извод, че направените разходи за заплащане на адвокатско
възнаграждение за процесуалното представителство и защита в производството по
АНД № 1068/ 2018г.
по описа на Районен съд Стара Загора, не е пряка и непосредствена последица от
незаконосъобразно издаденото и впоследствие отменено НП. Сключването на договор
с адвокат е една закономерна последица от издаването на НП, тъй като е логично
и разумно санкционираното лице да се погрижи за защита на интересите си и
негово право е да използва адвокатско съдействие за успешна защита на правата,
които претендира в съдебния спор. Упражняването на това право не може да се
квалифицира като съпричиняване по смисъла на чл.5 от ЗОДОВ. Макар да липсва
нормативно установено задължение за процесуално представителство по реда на ЗАНН,
адвокатската защита при атакуване законосъобразността на наказателно
постановление се явява нормален и присъщ разход за обезпечаване на успешния
изход от спора. В тази връзка твърдените от ищеца имуществени вреди в размер на
300 лв. се явяват пряка и непосредствена последица от незаконосъобразно
издаденото наказателно постановление.
С оглед на гореизложеното съдът намира, че по
предявения от Н.К.Н. иск е установено и доказано кумулативното наличие на
всички елементи от правопораждащия фактически състав за ангажиране
отговорността на Община Стара Загора по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, за претърпени от
ищеца имуществени вреди в размер на 300лв., пряка и непосредствена последица от
незаконосъобразна административна дейност - отменено като незаконосъобразно с
влязло в сила съдебно решение Наказателно постановление № 1959а-1525/
27.10.2017г. на Началника на първо Районно управление – Стара Загора при ОД на
МВР – Стара Загора, поради което исковата претенция следва да бъде уважена
изцяло
При прилагането на правилото на чл.10, ал.3 от ЗОДОВ и с оглед изхода на делото, следва да бъде уважено искането на
пълномощника на ищеца а за присъждане на направените по настоящото дело
разноски, като Областна дирекция на МВР – Стара Загора бъде осъдена да заплати на
Н.К.Н. сумата 370 лв., от които 10 лв. платена държавна такса и 360лв за
адвокатско възнаграждение, договорено и заплатено съгласно представения по
делото сметка/фактура и договор за правна защита и съдействие № ********** от 20.06.2019г.
Водим от горните мотиви Старозагорският
административен съд
Р Е
Ш И :
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Стара Загора, на
основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, ДА ЗАПЛАТИ
на Н.К.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, СУМАТА от 300лв. /триста лева/,
представляваща обезщетение за претърпени от Н.Н. имуществени вреди от отменено
с влязло в сила съдебно решение като незаконосъобразно Наказателно
постановление № 1959а-1525 от 27.10.2017г., издадено от Началника на Първо
Районно управление – Стара Загора при ОД на МВР - Стара Загора.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Стара
Загора, на основание чл.10, ал.3 от ЗОДОВ, ДА ЗАПЛАТИ на Н.К.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, СУМАТА
от 370лв. /триста и седемдесет лева/, представляваща направените от ищеца
разноски по делото.
Решението подлежи на
обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС на РБ.
СЪДИЯ: