Решение по дело №62/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 259
Дата: 30 юни 2023 г. (в сила от 18 юли 2023 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20237220700062
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е  № 259

 

гр. Сливен 30.06.2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и първи юни,  две  хиляди двадесет и трета година,  в  състав:

                   

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

при секретаря Галя Райкова-Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 62/2023 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с  чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Образувано е по жалба от Х.В.С., ЕГН **********, с адрес ***, подадена против Заповед № РД 09-94 от 31.01.2023 г., издадена от Министъра на земеделието, с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и  „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/ за кампания 2022, В ЧАСТТА относно парцели с идентификатори № 36854-2-2-1, № 36854-544-47-1, № 36854-544-49-5, № 39030-20-7-1, № 39030-215-1-1, № 39030-215-2-1, № 47525-106-3-1, № 47528-143-6-1, № 47528-143-7-1, № 47528-143-8-1, № 47528-143-9-1  и № 72480-473-24-2.

В жалбата си оспорващият твърди, че заповедта в оспорената й част е материално и процесуално незаконосъобразна, издадена в противоречие с целта на закона и при превратно упражняване на власт. Липсвали както фактически, така и правни основания за изключване на парцели или части от парцелите от окончателния специализиран слой „Площи допустими за подпомагане" за кампания 2022 год. Липсвали ясни и конкретни констатации относно фактическите основания за изключване на площите от слоя, което водело до необоснованост на административния акт и от там до незаконосъобразност. Заявено е искане за отмяна на заповедта в оспорената ѝ част и за присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващата, редовно призована, не се явява. Представлява се от адв. Д.М., която поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Ангажира доказателства. Претендира разноски, за което прилага списък.

Административният орган – Министър на земеделието, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена. Непретендира присъждане на разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващата Х.В.С. е регистрирана с Уникален регистрационен номер / УРН ****** в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. За кампания 2022 г. е заявила 36 парцела с обща площ от 70,31 ха, в землищата на 5 населени места: с. К. (4 парцела), г. К. (5 парцела), с. М. ( 9 парцела), с. О. (11 парцела) и с. Т. (7 парцела). Всички парцели са заявени с един и същ код култура - 314000 и култура Постоянни или временни пасища за паша на животни (пасища и мери за паша). Процесните 12 парцела са с обща заявена площ 44, 59 ха, като извън окончателния слой ПДП за 2022 са останали 12.09 ха от тях.

Границите на слоя „Площи допустими за подпомагане" за кампания 2022 г. за землищата, в които оспорващата е заявила  процесните парцели за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, са определени въз основа на дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез аерофото заснемане, извършено на 09.09.2022 г..

Със Заповед № РД 09-1319/02.12.2022 г. е одобрен проект на специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2022 г. От заявените за подпомагане площи за 13 парцела с обща площ 45,19 ха, извън границите на проекта за слой „ПДП" (недопустими за подпомагане), са останали 27,43 ха. Оспорващата е подала възражение вх. № РД-12-05-349/15.12.2022 г. срещу границите на слоя „ПДП". Във възражението си е посочила процесните 12 броя парцели с идентификационните им номера и парцел с идентификационен № 47528-143-10-1. Възражението й срещу проекта на специализирания слой е било частично уважено, а именно за 4 от парцелите, площите извън окончателния слой ПДП са намалени, като общата площ извън окончателния слой ПДП е 12,09 ха.

За процесните парцели е извършено  дешифриране на цифрова ортофотокарта /ЦОФК/, като за част от площите дешифрирането е следното: за парцел с идентификатор 36854-2-2-1, съгласно ЦОФК / дешифрация, площи от парцела не подлежат на подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - храсти и дървета по северната периферия/горски територии; в по-голямата си част парцелът е зает от нежелана растителност (орлова папрат), макар и изкосена; за парцел с идентификатор 36854-544-47-1, съгласно ЦОФК /дешифрация, парцелът е изцяло недопустимо за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - храсти и дървета по периферията/горски територии;в по-голямата си част парцелът е зает от нежелана растителност (орлова папрат), макар и изкосена; за парцел с идентификатор 36854-544-49-5, съгласно ЦОФК / дешифрация, площи от парцела не подлежат на подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - на различни места по периферията парцелът навлиза в горски територии; за парцел с идентификатор 39030-20-7-1, съгласно ЦОФК / дешифрация, площи от парцела не подлежат на подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии, заети от дървесна, храстова и нежелана растителност (орлова папрат), без следи от земеделска дейност; за парцел с идентификатор 39030-215-1-1, съгласно ЦОФК / дешифрация, площи от парцела не подлежат на подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии, заети от дървесна, храстова и нежелана растителност (орлова папрат), без следи от земеделска дейност; за парцел с идентификатор 39030-215-2-1, съгласно ЦОФК / дешифрация, по-голямата част от парцела не подлежи на подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - храсти и дървета по северната периферия/горски територии;в по-голямата си част парцелът е зает от нежелана растителност (орлова папрат), без следи от земеделска дейност (паша или коситба); за парцел с идентификатор 47528-106-3-1, съгласно ЦОФК / дешифрация, части от парцела не подлежат на подпомагане на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 4 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - терени с оголени и ерозирали части, без наличие на плътна тревна покривка; дървета и храсти; за парцел с идентификатор 47528-143-6-1, съгласно ЦОФК / дешифрация, площи от парцела не подлежат на подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии, заети от дървесна, храстова и нежелана растителност (орлова папрат), без следи от земеделска дейност; за парцел с идентификатор 47528-143-7-1, съгласно ЦОФК / дешифрация, площи от парцела не подлежат на подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неземеделски територии/части от гора, както и площи, заети от храсти, без следи от земеделска дейност; за парцел с идентификатор 47528-143-9-1, съгласно ЦОФК / дешифрация, площи от парцела не подлежат на подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неземеделски територии/части от гора, както и площи, заети от храсти и нежелана растителност, без следи от земеделска дейност; за парцел с идентификатор 47528-143-8-1, съгласно ЦОФК /дешифрация, площи от парцела не подлежат на подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неземеделски територии/части от гора, както и площи, заети от храсти, без следи от земеделска дейност и за парцел с идентификатор 72480-473-24-2, съгласно ЦОФК /дешифрация, част от парцела не подлежи на подпомагане на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии, заети от нежелана растителност (орлова папрат), без следи от земеделска дейност (паша или коситба). В следствие извършеното дешифриране, извън границите на окончателния слой „ПДП" (недопустими за подпомагане) са останали 12,09 ха.

С оспорената Заповед № 09-94 от 31.01.2023 г. на Министъра на земеделието, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК /Наредба № 105 от 22.08.2006 г./, е одобрен окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и  „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 като част от Система за идентификация на земеделските парцели.

Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ – бр. 15 от 14.02.2023г.

По делото е назначена, изслушана и приета съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и. П.З. със с. „Г. и к.“, чиито заключение съдът възприема като изготвено компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал.

От заключението на вещото лице З. е установено, че: За кампания 2022 г. границите на слоя „ПДП“ за ФБ в землищата на с. К., г. К., с. М., с. О. и с. Т., където се намират процесните парцели са изчертани въз основа на дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез аерофото заснемане, извършено на 09.09.2022 г. Аерофото заснемането, по резултатите от което е обновена ЦОФК, е извършено на 09.09.2022 г. в интервала между 8.00 и 9.00 часа. Вещото лице заключава, че ЦОФК и предоставените извадки за процесните парцели отговарят на изискванията на Наредба № 105 от 22.08.2006 г. В СИЗП е въведена актуалната за 2022 г. ЦОФК, като за всеки парцел може да бъде направена извадка. От предоставените снимки и известната дата на заснемане, може категорично да се определи часа на заснемане. Изображенията (ЦОФК) използвани за дешифриране и изчертаване границите на слоя ПДП в обхвата на процесните парцели, както и предоставените на съда извадки от ЦОФК в pdf формат обхващат изцяло процесните имоти, дават точна, достоверна и в достатъчен обем информация за моментното състоянието на процесните парцели (към 09.09.2022 г.). Тази информация позволява еднозначно да се определят допустимите и недопустими за подпомагане площи, основанията за изключване на част от тях от слоя ПДП.

По отношение на процесните парцели вещото лице установява следното:

-                     за парцел 36854-2-2-1 в землището на с. К. със заявена за подпомагане площ от 9.66 ха. установява разминаване в определянето на недопустимите за подпомагане площи извършено от него и експерта от МЗ. Според вещото лице недопустимата за подпомагане площ на парцела следва да се определи/редуцира от 5,04 на 3,01 ха. В о.с.з. посочва точната стойност на съвпадащите площи, определени като недопустими от експерта в Министерството и от него, а именно: по снимка № 1 е  1,59 ха + 0,05 ха = 1,64 ха, общо съвпадащи данни - 1,64 ха.  На снимка № 2, на стр. 11 – съвпадащите  площи между него и експерта в източната част - 0,7 ха съвпадат, или общо за целия парцел, съвпадението е 1,64 ха + 0,7 ха = 2,34 ха съвпадащата недопустимата площ за целия парцел, определена като недопустима на основание на чл. 3, ал 1, т. 1, чл. 8, ал. 2, т. 1 и чл. 10. ал. 1, т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-                     за парцел 36854-544-47-1 - в землището на с. К. със заявена за подпомагане площ от 0,21 ха, целия парцел изключен като недопустим за подпомагане установява, че площта заета от изкосена орлова папрат следва да се определи като допустима за подпомагане или за парцела следва недопустимата площ да се редуцира от 0,21 ха на 0,02 ха. Само площта от 0,02 ха е недопустима на основание на чл. 3, ал. 1, т. 2 и чл. 10, ал. 1 т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-           за парцел 36854-544-49-5 - в землището на с. К. със заявена за подпомагане площ от 11,61 ха, посочва, че за този парцел е настъпила промяна в границите на слоя ПДП след подаване на възражението. В проекта за слой ПДП парцела е определен изцяло извън слоя, т.е. при заявена площ от 11,61 ха, цялата е определена като недопустима. След извършване на допълнителна проверка извън слоя са останали 0,15 ха. След дешифриране извадката от ЦОФК, счита, че недопустимите площи са правилно определени. Границата на слоя ПДП в южният край на парцела, съвпада с границата на ФБ. Очертанието на парцела навлиза във ФБ с неземеделски НТП - ГТ - горска територия. Площи са недопустими на основание чл. 3, ал. 1, т. 2 и чл. 10, ал. 1,т. 1. от Наредба №2/26.03.2018 г.

-           за парцел 39030-20-7-1 - в землището на г. К. със заявена за подпомагане площ от 12.74 ха вещото лице установява, че в североизточната част от парцела се наблюдават групи дървета и храсти в слята повърхност с площ по-голяма от 0,01 ха. Същите правилно са изключени от слоя ПДП. В северозападния край, при очертаване на парцела е навлизано в гора и необработваема площ - недопустими площи. В южния край на парцела от слоя ПДП са изключени площи заети от дървета и храсти в слята повърхност или с по-голяма от допустимата гъстота. В заключение посочва, че парцела е дешифриран коректно, границата на слоя е определена правилно. Част от площите са недопустими на основание чл. 3, ал 1, т. 2, чл. 8, ал. 2, т. 1 и чл. 10. ал. 1, т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-           за парцел 39030-215-1-1 - в землището на г. К. със заявена за подпомагане площ от 1,14 ха, констатира, че в източната част на парцела по-голяма част от площта на парцела е заета от вредна растителност (орлова папрат), правилно останала извън слоя ПДП. В западната част от парцела от слоя ПДП са изключени площи заети от дървета и храсти в слята повърхност или мозаечно разположени, но с брой многократно надвишаващ допустимия. Площите са недопустими на основание на чл. 3, aл. 1, т. 1 и т. 2, чл. 8, ал. 2, т. 1 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2. от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-           за парцел 39030-215-2-1 - в землището на г. К. със заявена за подпомагане площ от 0,68 ха, установява, че в северния край на парцела от слоя ПДП са изключени дървета и храсти в слята повърхност (ГТ). В южния край на парцела се наблюдават ерозирали площи заети от стърчащи камъни, същите са изключени от слоя ПДП. Заключава, че извадката от ЦОФК е правилно дешифрирана, правилно е определено мястото на границата на слоя ПДП, както и допустимата и недопустима площ на парцела. Площта е недопустима на основание чл. 3, ал. 1, т. 2 и т. 7 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 4 от Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-         за парцел 47528-106-3-1 - в землището на с. М. със заявена за подпомагане площ от 0,68 ха, констатира, че в северния край на парцела от слоя ПДП са изключени дървета и храсти в слята повърхност (ГТ). В южния край на парцела се наблюдават ерозирали площи заети от стърчащи камъни, същите са изключени от слоя ПДП. Вещото лице посочва, че извадката от ЦОФК е правилно дешифрирана, правилно е определено мястото на границата на слоя ПДП, както и допустимата и недопустима площ на парцела. Площта е недопустима на основание чл. 3, ал. 1, т. 2 и т. 7 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 4 от Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-           за парцел 47528-143-6-1- в землището на с. М. със заявена за подпомагане площ от 3,39 ха, констатира, че в южния край от слоя ПДП са изключени части от гора (ГТ) и цял ФБ с НТП – ХЗТ. В източния край е изключено дере с обрасли с дървета брегове. Вещото лице обобщава, че дешифрирането е извършено коректно. Площта е недопустима на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и т. 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-           за парцел 47528-143-7-1 - в землището на с. М. със заявена за подпомагане площ от 1,10 ха, установява, че в източната и западната страна на парцела се наблюдават дървета и храсти в слята повърхност и такива в мозаечна повърхност с брой на дърветата и храстите над много над допустимия. Тези площи са изключени от слоя ПДП. Площта е недопустима на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и т. 2, чл. 8, ал. 2, т. 1 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-        за парцел 47528-143-8-1 - в землището на с. М. със заявена за подпомагане площ от 1,18 ха, установява, че определената като недопустима за подпомагане площ на парцела е заета от дървета и храсти в слята повърхност и такива в мозаечна повърхност с много по-голям брой дървета и храсти от допустимия. Площта е недопустима на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 и т. 2, чл. 8, ал. 2, т. 1 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

-        за парцел 47528-143-9-1 - в землището на с. М. със заявена за подпомагане площ от 2,14 ха, установява, че в северната част на парцела при очертаването за заявяване е навлизано в тесни ивици в гора (показано със стрелки), правилно определени като недопустими. В южната част от парцела са изключени площи без следи от обработка със стърчащи камъни, но там са изключени и площи с изкосена вредна растителност (орлова папрат). Счита, че площите с изкосена орлова папрат, неправилно са определени като недопустими за подпомагане. Заключава, че недопустимата площ на парцела следва да редуцира с 0,14 ха и се определи на 0,46 ха.

-        за парцел 72480-473-24-2 - в землището на с. Т. със заявена за подпомагане площ от 0,14 ха, установява, че в северния край на парцела ясно се наблюдават площи заети от нежелана растителност (орлова папрат). Същите не са обработвани и косени и правилно са изключени от слоя ПДП. Площта е недопустима на основание чл. 10, ал. 1, т. 2 и ал.2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

По делото е разпитан свидетелят  И. К. Б., който заявява, че парцела в с. К. с № 36854-2-2-1 е на к. г., в югоизточната част има храсталаци, а в южната има камъни повече, но се почиства целия парцел. За парцел в с. Т. с № 72480-473-24-2 посочва, също че се почиства, основно след 15 юли се коси папратта.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ бр. 15 от 14.02.2023г. Жалбата срещу заповедта е входирана в деловодството на АС - Сливен на 24.02.2023 г. Жалбата е подадена и от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.

Съгласно чл. 33а, ал. 5 от ЗПЗП, обхватът на данни от Системата за идентификация на земеделските парцели за съответната година, които се публикуват на интернет страниците на Министерството на земеделието и на Държавен фонд "Земеделие", се определя с наредбата по чл. 30, ал. 6, като задължително се включват цифрови географски данни за физически блокове, и постоянно затревени площи. На основание чл. 30, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители е приета Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. В чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове министъра на земеделието по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6. Заповедта се обнародва в "Държавен вестник".Съгласно чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. Министърът на земеделието, храните и горите одобрява или изменя със заповед окончателните специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане". Заповедта се изпраща за обнародване в "Държавен вестник" и се публикува на интернет страниците на Министерството на земеделието, храните и горите и на Държавен фонд "Земеделие". Следователно оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган – МЗ.

Процесната заповед в оспорената й част е надлежно мотивирана, като в производството по издаването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея, а именно в дешифрираните самолетни снимки на процесните площи и в придружаващите ги снимки. С оглед спецификата на оспорената заповед – одобряване на окончателния специализиран слой ПДП за територията на цялата страна, е достатъчно административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по който е определен специализираният слой ПДП, включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд /Решение № 8396 от 05.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о.; Решение № 8511 от 06.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г., IV о.; Решение № 6577 от 18.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4415/2017 г., IV о.; Решение № 5572 от 12.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5263/2017 г., IV о./.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган и в предвидената от закона форма, но е частично незаконосъобразна, като издадена в нарушение на материалния закон по отношение на следните площи: част от 2,7 ха от парцел № 36854-2-2-1; част от 0,19 ха от парцел № 36854-544-47-1 и част от 0,14 ха от парцел № 47528-143-9-1. Общият размер на тези площи е 3,03 ха. По отношение на парцел № 36854-2-2-1, за който вещото лице дава заключение, че според него недопустимата площ е 3,01 ха, поради разминаване в определяне на недопустимите площи от него и експерта от МЗ, съдът, счита, че в частта, за която вещото лице определя по-голяма площ за недопустима, оспорената заповед е влязла в сила. Тъй като общо за целия парцел, съвпадащата недопустимата площ е 1,64 ха + 0,7 ха = 2,34 ха, то жалбата следва да бъде уважена за 2,7 ха от парцела. Относно тези части, по делото е установено, че са площи с изкосена вредна растителност (орлова папрат) и следователно тези части са поддържани в добро земеделско състояние, поради което и с оглед разпоредбата на чл. 8, ал. 2, т. 3 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, са допустими за подпомагане и следва да бъдат включени в специализирания слой ПДП.

По отношение на всички други площи от процесните парцели, които са останали извън одобрения специализиран слой ПДП, оспорената заповед е издадена в съответствие с материалния закон и с целта на закона, тъй като по делото е установено от заключението на вещото лице, неоспорено от страните, че по отношение на останалите девет процесни парцела и част от 2,34 ха от парцел № 36854-2-2-1, част от 0,02 ха от парцел № 36854-544-47-1 и част от 0,46 ха от парцел № 47528-143-9-1, ЦОФК е правилно дешифрирана, правилно са определени местата на границата на слоя ПДП, както и допустимата и недопустима площ. Площите са недопустими, съгласно  чл. 3, ал. 1, т. 1, т. 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

Общият размер на площите, които правилно не са били включени в специализирания слой ПДП е 9,06 ха.

По изложените съображения, оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена в частта й, в която от одобрения окончателен специализиран слой ПДП необосновано са изключени: част от 2,7 ха от парцел с идентификатор № 36854-2-2-1; част от 0,19 ха от парцел с идентификатор № 36854-544-47-1 и част от 0,14 ха от парцел с идентификатор № 47528-143-9-1, с общ размер на площите: 3,03 ха. Тъй като естеството на спора не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне, съобразно установеното от съда.

Заповедта в частта й относно: част от 2,34 ха от парцел с идентификатор № 36854-2-2-1; част от 0,02 ха от парцел с идентификатор № 36854-544-47-1;  част от 0,15 ха от парцел с идентификатор № 36854-544-49-5; част от 1,92 ха от парцел с идентификатор № 39030-20-7-1; част от 0,72 ха от парцел с идентификатор № 39030-215-1-1; част от 0,55 ха от парцел с идентификатор № 39030-215-2-1; част от 0,13 ха от парцел с идентификатор № 47528-106-3-1;  част от 1,65 ха от парцел с идентификатор № 47528-143-6-1; част от 0,48 ха от парцел с идентификатор № 47528-143-7-1;  част от 0,59 ха от парцел с идентификатор № 47528-143-8-1; част от 0,46 ха от парцел с идентификатор №  47528-143-9-1 и част от 0,05 ха от парцел с идентификатор № 72480-473-24-2, с общ размер на площите: 9,06 ха, е законосъобразна, а подадената срещу нея в тази част жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

Предвид изхода на спора, претенцията на оспорващата за присъждане на направените по делото разноски е частично основателна. С оглед възражението на административния орган за прекомерност на адвокатското възнаграждение, съдът счита, че заплатеното от оспорващата възнаграждение за адвокат не е прекомерно. Съобразено е с действителната правна и фактическа сложност на делото, както и с броя съдебни заседания, обосновано е определено в размер спрямо минимално предвидения размер в нормата на чл. 8, ал. 2, т. 7 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради което платеното адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие следва да бъде присъдено в пълен размер. За сумата от 250 лева – адвокатско възнаграждение, съгласно чл.7, ал. 9 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г., поради липсва на доказателства за реалното им заплащане, искането следва да бъде оставено без уважение. Следователно действително направените от оспорващата разноски по делото са в общ размер на 1510 лева, от които: 10 лева – внесена държавна такса, платено адвокатско възнаграждение – 1000 лева и 500 лева – внесен депозит за вещо лице. Съразмерно на уважената част от жалбата, претенцията е основателна в размер на 378 лева /3,03 ха : 12,09 ха = 0,2506 х 1510 лева = 378 лева/, която сума следва да бъде присъдена на оспорващата.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД 09-94 от 31.01.2023 г., издадена от Министъра на земеделието, В ЧАСТТА, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 са останали част от 2,7 ха от парцел с идентификатор № 36854-2-2-1; част от 0,19 ха от парцел с идентификатор № 36854-544-47-1 и част от 0,14 ха от парцел с идентификатор № 47528-143-9-1.

ИЗПРАЩА преписката в отменената част на Министъра на земеделието за ново произнасяне при спазване на дадените в мотивите указания.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х.В.С., ЕГН **********, с адрес ***, подадена против Заповед № РД 09-94 от 31.01.2023 г., издадена от Министъра на земеделието, В ЧАСТТА, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2022 са останали следните площи: част от 2,34 ха от парцел с идентификатор № 36854-2-2-1; част от 0,02 ха от парцел с идентификатор № 36854-544-47-1;  част от 0,15 ха от парцел с идентификатор № 36854-544-49-5; част от 1,92 ха от парцел с идентификатор № 39030-20-7-1; част от 0,72 ха от парцел с идентификатор № 39030-215-1-1; част от 0,55 ха от парцел с идентификатор № 39030-215-2-1; част от 0,13 ха от парцел с идентификатор № 47528-106-3-1;  част от 1,65 ха от парцел с идентификатор № 47528-143-6-1; част от 0,48 ха от парцел с идентификатор № 47528-143-7-1;  част от 0,59 ха от парцел с идентификатор № 47528-143-8-1; част от 0,46 ха от парцел с идентификатор №  47528-143-9-1 и част от 0,05 ха от парцел с идентификатор № 72480-473-24-2.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието да заплати на Х.В.С., ЕГН **********, с адрес ***, разноски по делото в размер на 378 лв. /триста седемдесет и осем/ лева.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

  

  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: