Решение по дело №479/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 777
Дата: 6 юли 2020 г. (в сила от 28 юли 2020 г.)
Съдия: Мариета Димитрова Бушандрова
Дело: 20202120200479
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 януари 2020 г.

Съдържание на акта

                                                       Р Е Ш Е Н И Е

 

777                                             06.07.2020г.                           град Бургас

 

В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Бургаският районен съд,            наказателно отделение, XII-ти състав

На пети юни                                                                           година 2020

В публично заседание в следния състав:

 

                                           Председател: МАРИЕТА БУШАНДРОВА

                                           Съдебни заседатели:

 

Секретар: K.Сл.

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдия Бушандрова

НАХД № 479 по описа на съда за 2020 година

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на „...“ ЕООД, БУЛСТАТ: 1..., със седалище и адрес на управление: с. Черно Море, обл. Бургас, ул. „….“ №7, представлявано от В.М.М., ЕГН: ********** против НП № 1526-F355947/20.06.2018 г., издадено от Заместник - директор на ТД на НАП Бургас, упълномощен със Заповед ЗМФ -755 от 14.08.2017 г на Министъра на финансите, с което за нарушение на чл. 38, ал. 1, т. 1 от Закона за счетоводството, на осн. чл. 74, ал.1 от Закона за счетоводството, на дружеството – жалбоподател е наложена имуществена санкция в размер на 200 /двеста/ лв.

С жалбата се иска отмяна на НП, като неправилно и незаконосъобразно.

В съдебно заседание, не се явява представител на дружеството. Не изразяват становище. Не сочат доказателства. Не правят искане за разноски.

В съдебно заседание, процесуалният представител на ТД на НАП - Бургас оспорва жалбата и моли съда да потвърди наказателното постановление, като правилно и законосъобразно. Прави искане за разноски.

Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона, в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено от фактическа и правна страна следното:

От фактическа страна:

На 12.09.2017 г. при извършване на проверка в програмен продукт „СУП”, по повод писмо № 20-00-122/09.08.2017 г. на ЦУ па НАП, както и справка в Търговския регистър при Агенцията по вписванията, проверяващите установили, че „...“ ЕООД, в качеството си на задължено лице, съгласно чл. 38, ал. 1, т.1 ЗСч, не е изпълнило задължението си да публикува годишния финансов отчет за 2016 г. в Агенция по вписванията - Търговския регистър, в законоустановения срок - до 30.06.2017г. „...“ ЕООД е подало ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2016г. вх. № 024351700273126/21.03.2017г. по описа на ТД НАП-Бургас, съгласно която, за данъчния период 2016г., данъчно задълженото лице не е осъществявало дейност, по смисъла на Закона за счетоводството

Към момента па съставяне на АУАН, „...“ ЕООД, не е подало заявление за вписване и представяне за обявяване в Агенцията по вписванията - Търговски регистър, изискващият се по ЗСч годишен финансов отчет, по реда на чл. 38, ал. 1, т.1 ЗСч.

До дружеството била изпратена покана за образуване па административно наказателно производство, с изх.№ ИТ1410-1002/12.09.2017 г., като в указания срок за явяване на представител на дружеството такъв не се е явил, поради което акта за установяване на административно нарушение бил съставен в отсъствие на нарушителя, на основание чл. 40, ал. 2 от ЗАНН.

Въз основа на съставения акт, АНО издал обжалваното НП, като е възприел изцяло констатациите съдържащи се в АУАН и за извършеното нарушение, на осн. чл. 74, ал. 1 от Закона за счетоводството, наложил на дружеството – жалбоподател, имуществена санкция, в размер на 200 лв.

Разпитан в хода на съдебното производство в качеството на свидетел, актосъставителят потвърждава констатациите в акта за установяване на административно нарушение. Съдът кредитира показанията на актосъставителя, тъй като ги намери за обективни, последователни и непротиворечиви.

Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на събраните по делото гласни доказателства и от приложените по делото писмени доказателства, прочетени и приети от съда по реда на чл. 283 от НПК.

Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана.

При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

Наказателно постановление е издадено от оправомощено за това лице, а АУАН е съставен от компетентен орган, но при съставянето на АУАН е допуснато съществено нарушение, което е опорочило производството и е довело до издаването на незаконосъобразно наказателно постановление, поради следните съображения:

Производството по установяване на административни нарушения и издаване на наказателни постановления е строго формален процес, който се провежда в стриктно регламентирани срокове, част от които са регламентирани в разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН. Наказателната и административнонаказателната доктрина приема, че давността е институт на материалното право. Следователно за давността по чл. 34 ал. 1 от ЗАНН, съдът трябва да следи служебно. Началото на тримесечната административнонаказателната давност е обусловено от откриването на нарушителя (чл. 34 ал. 1 от ЗАНН). Под откриване на нарушителя следва да се разбира не моментът, в който съответното длъжностно лице е изградило своята субективна представа относно индивидуализиращите белези на нарушителя, а моментът, в който е било обективно възможно да се изгради тази субективна представа. Обратното би означавало, че предметът на доказване ще трябва да обхване субективните преживявания на едно длъжностно лице, което е практически трудно осъществимо и че началото на един давностен срок ще зависи от свободното усмотрение на длъжностното лице, а именно – кога същото ще реши да възприеме факта на нарушението и неговия извършител. Коментираният давностен срок не може да бъде поставен в зависимост от подобни субективни състояния и решения. Той трябва да предпоставя само и единствено обективни дадености. При неспазване на една от двете алтернативно предвидени предпоставки по чл. 34, ал.1 от ЗАНН, а именно да не се състави АУАН в срок от три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението (две и повече години за определени нарушения), не следва да се образува административнонаказателно производство, а образуваното се прекратява. Следователно, определената с нормата на чл. 53 от ЗАНН компетентност на органите на НАП да съставят АУАН, по дефиниция означава освен право да привличат към административнонаказателна отговорност субектите извършили нарушения, още и задължение за тези длъжностни лица за установяват своевременно нарушенията и техните извършители. Има практика в този смисъл на АдмС-Бургас, където се приема, че денят, следващ крайния срок за подаване на дължимата декларация е моментът, от който нарушителят става известен на административнонаказващия орган, а дали административният орган “ще узнае” този факт е въпрос на полагане на дължимата грижа в разумни срокове.

В настоящия случай, с оглед обстоятелството, че задължението на лицето за публикуване на годишния финансов отчет е било в срок до 30.06.2017г, то от 01.07.2017г., жалбоподателят е изпаднал в забава. Нарушението е на просто извършване и е осъществено с бездействието на задълженото лице към първия работен ден след датата, следваща последния срок 30.06.2017г., а именно 01.07.2017г. Контролните органи на данъчната администрация на ТД на НАП-Бургас са имали обективната възможност да констатират нарушението, тъй като всички данни, даващи основание да се прецени извършено ли е нарушение или не, са били на разположение на наказващия орган през цялото време, без да е било необходимо извършването от негова страна на каквито и да било допълнителни действия по разкриване на нарушителя и фактите, даващи основание за преценка извършено ли е или не нарушението. Същите е следвало да съставят АУАН до 01.10.2017г. Видно от представените по делото доказателства, АУАН е бил съставен на 17.10.2017г, т.е. след предвидения в Закона срок.

Тук следва да се подчертае, че пропускането на по-краткия тримесечен срок не е основание за прилагане на по-дългия едногодишен/двугодишен срок от извършване на нарушението при преценката за срочното съставяне на акта за установяване на нарушението. Двата срока се намират в определено съотношение помежду си, което се изразява в поглъщането на тримесечния срок от откриването на нарушителя от едногодишния/двугодишния срок от извършването на нарушението. Т.е. след изтичане на по-дългия срок за компетентния орган се погасява правото да състави акт за административно нарушение, независимо че не е изтекъл тримесечният срок от откриване на нарушителя. Съответно след изтичане на тримесечния срок от откриване на нарушителя се погасява административно наказателната отговорност на нарушителя и респективно правото на компетентното длъжностно лице да състави акт, макар и в рамките на едногодишния/двугодишния срок от извършване на нарушението.

Това обстоятелство, а именно съставянето на АУАН след изтичане на сроковете по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН се явява съществено процесуално нарушение, което не може да бъде „санирано” в съдебната фаза на производството и налага отмяна на обжалвания акт като незаконосъобразен, без да се разглежда спора по същество.

Само за пълнота, настоящият състав намира да отбележи следното. В НП, като нарушена законова разпоредба е посочена разпоредбата на чл. 38, ал.1, т.1 от Закона за счетоводството: „На независим финансов одит от регистрирани одитори, освен когато в закон е предвидено друго, подлежат годишните финансови отчети на…акционерни дружества и командитни дружества с акции; ”. Видно от административно наказателната преписка, санкционираното дружество е ЕООД, т.е. не попада в хипотезата на т. 1.

Това обстоятелство представлява отделно процесуално нарушение, което също се явява основание за отмяна на обжалваното НП.

Предвид всичко горепосочено, съдът намира, че жалбата срещу наказателното постановление е основателна и следва да се уважи, а наказателното постановление следва да се отмени, като процесуално незаконосъобразно.

Разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН предвижда, че в производството по обжалване на наказателното постановление, въззивният съд може да присъжда разноски на страните. Уредбата препраща към чл. 143 от АПК, който пък от своя страна препраща към чл. 77 и чл. 81 от ГПК, регламентиращи, че съдът дължи произнасяне по разноските, само ако съответната страна е направила искане за присъждането им. В конкретния случай, няма искане за присъждане на разноски в производството, от страна на жалбоподателя, поради което същите остават, както са направени от страните.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, Бургаският

 

                                              Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ НП № 1526-F355947/20.06.2018 г., издадено от Заместник - директор на ТД на НАП Бургас, упълномощен със Заповед ЗМФ -755 от 14.08.2017 г на Министъра на финансите против ...“ ЕООД, БУЛСТАТ: 1..., със седалище и адрес на управление: с. Черно Море, обл. Бургас, ул. „….“ №7, представлявано от В. М. М.ЕГН: **********, с което за нарушение на чл. 38, ал. 1, т. 1 от Закона за счетоводството, на осн. чл. 74, ал.1 от Закона за счетоводството, на дружеството – жалбоподател е наложена имуществена санкция в размер на 200 /двеста/ лв.

 

РЕШЕНИЕТО на настоящата инстанция подлежи на касационно обжалване пред Бургаски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването.

 

 

 

 

                                                                 СЪДИЯ: М. БУШАНДРОВА

В.О.: К.СЛ.