Решение по дело №8299/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 5367
Дата: 20 ноември 2023 г.
Съдия: Станислав Бориславов Седефчев
Дело: 20231110208299
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 5367
гр. София, 20.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 13-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на четвърти октомври през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:СТАНИСЛАВ Б. СЕДЕФЧЕВ
при участието на секретаря Л.Р.Ч.
като разгледа докладваното от СТАНИСЛАВ Б. СЕДЕФЧЕВ
Административно наказателно дело № 20231110208299 по описа за 2023
година
Р Е Ш Е Н И Е



гр. София, 20.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, 13 състав, в открито
заседание на четвърти октомври хиляди и двадесет и трета година в състав:

СЪДИЯ: СТАНИСЛАВ СЕДЕФЧЕВ

при секретар Л.Ч. като разгледа докладваното от съдията НАХД № 8299 по описа за
2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на В. Г. срещу електронен фиш, серия К, № 4199223 от 2020 г.,
издаден от МВР-СДВР, с който за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП на
основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП му е наложено административно
наказание "глоба" в размер на 50 лева.
Жалбоподателят твърди, че електронният фиш (ЕФ) е незаконосъобразен, като
издаден в противоречие с материалния и процесуалния закон, поради което и се иска
отмяната му.
1
В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не изпраща
представител. Депозира писмено становище, с което поддържа жалбата.
Въззиваемата страна не изпраща процесуален представител в съдебно заседание. По
делото е депозирано становище, с което се иска ЕФ да бъде потвърден и се претендират
разноски.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото писмени и гласни
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 26.11.2020 г. в 11:53 ч., в гр. София по бул. "Симеоновско шосе" срещу хотел
„Брод“, с посока на движение от ул. "Околовръстен път" към бул. "Г.М.Димитров" преминал
л.а. „Фиат Браво“ с рег. № ХХХХ, като скоростта му на движение била 65 км/ч, при
разрешена такава от 50 км/ч. за населено място . Автомобилът бил собственост на В. Г..
Движението и скоростта на лекия автомобил били установени и заснети с техническо
средство за видеоконтрол ARH CAM S1, представляващо одобрен тип преносима
автоматизирана система. Системата за видеоконтрол била с фабричен №11743i7и била
вписана под № 5126 в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване
на 07.09.2017 г. със срок на валидност на одобрението до 07.09.2027 г. Към датата на
извършване на нарушението преносимата система е преминала периодична техническа
проверка на 01.10.2020 г., като срокът на валидност на проверката е едногодишен.
Въз основа на тези данни от СДВР е издаден електронен фиш, предмет на проверка в
настоящото производство, с който е наложена глоба в размер на 50 лева на жалбоподателя за
нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП.

Фактическата обстановка бе установена въз основа на съдържащите се в приобщената
по делото административнонаказателна преписка доказателствени материали, а именно:
електронен фиш, свален на хартиен носител, кадър от средство за контрол на скоростта;
справка за регистрацията на превозното средство, копие на заповед от 2016 г. на министъра
на вътрешните работи относно утвърждаване на образец на електронен фиш, справка от
Българския институт по метрология, удостоверение за одобрен тип средство за измерване,
протокол от последваща проверка на система, както и схема на организация на движение от
СО, които съдът кредитира като непротиворечиви в своята цялост, като поради липса на
противоречия и по аргумент за обратното от чл. 305, ал.3 НПК не се налага по-детайлното
им обсъждане.
Съгласно чл. 2 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата (Наредбата) стационарните и мобилните АТСС заснемат статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с
данни за установените нарушения на правилата за движение. В разпоредбата на чл. 189, ал.
15 от ЗДВП е установено, че снимките, изготвени с технически средства или системи,
заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
МПС са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес.
Такава снимка е приложена към преписката, и въз основа на нея се установява, че заснетият
автомобил е именно този, посочен в ЕФ.

При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните изводи от
правна страна:
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, в това производство районният съд е
винаги инстанция по същество и следва да провери дали правилно е приложен както
процесуалния, така и материалния закон, независимо от основанията, посочени от
жалбоподателя – арг. от чл. 314, ал. 1 от НПК, вр. чл. 84 от ЗАНН.
Разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 6 ЗДвП предоставя на органите по контрол на
спазване правилата за движение по пътищата правото при установяване нарушения да
2
използват технически средства или системи - заснемащи или записващи датата, точния час
на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, като съгласно
чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител може да се издаде
ЕФ за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Електронният фиш (ЕФ) е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен
или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства и
системи. От това произтича, че електронният фиш е своеобразен властнически акт с
установителни и санкционни функции. Той се приравнява едновременно към АУАН и НП,
но само по отношение на правното му действие (съгласно чл. 189, ал. 11 ЗДвП), не и по
форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. Относно формата на електронния
фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП
реквизити. В настоящия случай ЕФ е издаден от компетентен орган и в рамките на неговите
правомощия и компетентност, съгласно ЗАНН и ЗДвП. Същият формално отговаря на
изискванията на закона и съответства на утвърдения от Министъра на вътрешните работи
образец. В него се съдържат изискуемите данни за териториалната структура на МВР, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.
Обстоятелството дали фишът е надлежно връчен на санкционираното лице има
отношение единствено към началото на преклузивния срок по чл. 189, ал. 8 ЗДвП, но не и
към законосъобразността на неговото издаване, което хронологически предхожда
връчването му.
В обобщение - електронният фиш е издаден при спазване на разпоредбите на ЗДвП и
на Наредбата.
По делото са ангажирани доказателства, че нарушението е установено с АТСС, което
представлява одобрен тип средство за измерване по смисъла на ДР на ЗДвП и Наредбата и е
преминало изискуемите проверки за годност. Спазен е и чл. 5 от Наредбата, тъй като
несъмнено се установява, че процесното техническо средство притежава уникален
идентификационен номер, позволяващ индивидуализацията му. Изпълнено е и изискването
на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г. и за използването на мобилното
АТСС за контрол е съставен протокол по образец.

Въз основа на установената фактическа обстановка съдът намира, че жалбоподателят
от обективна и субективна страна е нарушил разпоредбата на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.
С въпросната разпоредба е въведена забрана за водачите на пътни превозни средства
да превишават изрично посочените стойности, съобразно категорията на съответното МПС.
Максимално позволената в рамките на населено място скорост е 50 км/ч. В чл. 182, ал. 1, т. 4
от ЗДвП (към датата на извършване на нарушението) е предвидено, че за превишаване от 11
до 20 км/ч. нарушителят се наказва с глоба в размер на 50 лева. Съгласно разпоредбата на
чл. 189, ал. 4 ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
На съда не са нужни специални познания, за да приеме, че мястото на извършване на
нарушението, описано в ЕФ, попада в дефиницията на § 6, т. 49 от ДР на ЗДвП за населено
място, като бул. „Симеоновско шосе“ е в рамките на гр. София.

Измерената скорост на движение на автомобила е 68 км/ч., допустимата грешка при
измерването в тези случаи е +/- 3 км/ч, поради което при отчитане на т. нар. толеранс е
приета за установената скорост от 65 км/ч., която надхвърля разрешената с 15 км. в час.

Субект на процесното нарушение е водачът на МПС, като доколкото се презумира,
3
че собственикът на МПС е лицето, което го управлява, съгласно чл. 188, ал. 1 ЗДвП
отговорността за извършеното нарушение се понася от собственика или този, на когото е
предоставено моторно превозно средство, като собственикът се наказва с наказанието,
предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното
превозно средство.
Разпоредбата на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП предвижда, че ЕФ се връчва на лицето по чл.
188 от ЗДвП като в 14-дневен срок от получаването му той може да възрази и предостави в
съответната териториална структура на МВР писмена декларация с данни за лицето,
извършило нарушението. Целта на така регламентираната в закона процедура е
установяване на действителния извършител на конкретното нарушение, като чрез подаване
на декларация по чл. 189, ал. 5 ЗДвП може да се преодолее установената в чл. 188 от ЗДвП
презумпция. Това право на жалбоподателя му е надлежно указано в електронния фиш, като
по делото липсват твърдения и доказателства, той да го е упражнил своевременно и да е
възразил, че друго лице е управлявало процесното МПС.
По така изложените съображения настоящата инстанция намира, че
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана правилно и
съобразно изискванията на чл. 188 от ЗДвП.
Жалбоподателят излага доводи, че е бил лишен от възможност да посочи, че лекият
автомобил е управляван от друго лице. Такава възможност той би могъл да упражни и пред
настоящата инстанция, като посочи конкретно лице, което е управлявало на процесната
дата, но той не е сторил това, нито е ангажирал доказателства в тази насока. Към въззивната
жалба е приложен препис от атакувания ЕФ, поради което несъмнено жалбоподателят е
имал възможност да се запознае с неговото съдържание преди подаване на жалбата,
включително и със съдържанието на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, който срок не би бил изтекъл
към подаване на жалбата, ако доводите му за ненадлежно връчване на ЕФ са верни. По
отношение на тях, както съдът вече посочи, пропускът да се връчи надлежно ЕФ на
жалбоподателя би имал отношение единствено към началото на преклузивния срок за
обжалване по чл. 189, ал. 8 ЗДвП, но не и към законосъобразността на ЕФ, като в
настоящото производство жалбоподателят е имал възможност да упражни правата си по чл.
189 от ЗДвП.

От субективна страна, деянието е извършено при форма на вина пряк умисъл, тъй
като нарушителят е съзнавал, че е налице ограничение на скоростта, но е искал да управлява
МПС с избраната от него скорост, надхвърляща ограничението, като е съзнавал, че
застрашава обществените отношения, свързани с безопасността на пътя.

Наложеното на жалбоподателя административно наказание "глоба" е с фиксиран в
закона размер /50 лева/, поради което за съда е невъзможно да измени НП, като намали
същото.

За така констатираното нарушение не се установиха предпоставките за приложение
на чл. 28 от ЗАНН и квалифициране на същото като маловажен случай. Деянието не
разкрива по-ниска степен на обществена опасност за нарушенията от този вид, напротив - в
конкретния случай превишението на скоростта е значително – с 15 км/ч над разрешеното,
поради което обществените отношения, свързани с безопасността на движение по пътищата
са засегнати в степен, която оправдава прилагането на административна санкция.

С оглед на всичко гореизложено, настоящият състав приема, че ЕФ е
законосъобразен, и като такъв следва да бъде потвърден.

При този изход на делото въззиваемата страна има право на разноски и своевременно
претендира такива, като на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН вр. чл. 37 от ЗПП
жалбоподателят следва да заплати на въззиваемата страната сумата от 80 лв. –
юрисконсултско възнаграждение.
4

Така мотивиран, съдът


РЕШИ:

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш, серия К, № 4199223 от 2020 г., издаден от МВР-
СДВР, с който за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП на основание чл. 189, ал. 4,
вр. чл. 182, ал. 1, т. 2от ЗДвП на В. Г. е наложено административно наказание "глоба" в
размер на 50 лева.

ОСЪЖДА на основание чл. 63д от ЗАНН В. Г., ЕГН ********** да заплати на МВР
сумата от 80 лв. – възнаграждение за юрисконсулт.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София-град в 14
дневен срок от съобщаването на страните за изготвянето му.

СЪДИЯ:
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5