Разпореждане по дело №2975/2018 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1013
Дата: 6 март 2020 г. (в сила от 19 март 2020 г.)
Съдия: Лилия Александрова
Дело: 20187040702975
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2018 г.

Съдържание на акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ № 1013

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – БУРГАС, в закрито заседание на шести март две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                          СЪДИЯ:   ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА

 

като разгледа молба по адм.д.№2975/2018г. на АС-Бургас, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 306 вр. с чл. 304 от АПК.

К.Е.Т., чрез адвокат С.К.,*** – партер, офис 2, е поискал да бъде наложена санкция по чл.304 от АПК на началник сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР Бургас за това, че не е изпълнил влязъл в сила съдебен акт, а именно определение № 480/28.02.2018г., постановено по адм.дело № 1851/2017г. на Административен съд Бургас. В молбата се твърди, че определението на съда не е изпълнено.

С посоченото определение съдът е отменил отказ, обективиран в писмо изх. № 251000-10309/10.05.2017г. на в.п.д. началник сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР Бургас и е върнал преписката на административния орган за изрично произнасяне по искането на К.Т. относно първоначална регистрация употребявано МПС, внос от Италия марка „Ивеко”, модел 35.12, рама ZCFC 3580002102943, негова собственост.

В съответствие с изискванията на чл.306, ал.3 от АПК съдът е предоставил възможност на административния орган да даде писмени обяснения и да представи доказателства за изпълнение на съдебния акт или да посочи длъжностното лице, виновно за неговото неизпълнение.

В указания срок по делото е представено писмено становище от началник сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР Бургас, в което се твърди, че с оглед изпълнението на съдебното определение, посочено по-горе, органът е поискал от Районна прокуратура Бургас (искане изх. № 769000-6066/16.04.2018г.) да предостави копия от материалите по досъдебно производство № 434 ЗМ-1022/2016г. Административният орган твърди, че към този момент досъдебното производство било висящо и към него били приобщени заявлението за първоначална регистрация на ППС, оригиналните италиански свидетелства за регистрация на МПС и сертификат за собственост, договорът за покупко-продажба от 15.11.2015г. между „Фанимекс Алфа” ЕООД и К.Т.. Впоследствие с постановление от 10.08.2018г. наказателното производство било спряно (органът бил уведомен с писмо вх. № 769000-15288/29.08.2018г.), но приобщените документи, цитирани по-горе не били върнати. Междувременно е постъпило ново заявление от К.Т. на 03.08.2018г., с което било поискано произнасяне по върнатата от съда преписка с определение № 480/2018г. по адм.дело № 1851/2017г. на Административен съд Бургас. Поради липса на отговор лицето отново е депозирало жалба пред Административен съд Бургас. По жалбата било образувано адм. дело № 2667/2018г., по което с определение № 2400/2018г. производството е било прекратено. След влизане в сила на това определение органът твърди, позовавайки се на мотивите на същото определение, че не се е произнесъл, но непроизнасянето му не представлява мълчалив отказ. В процесния случай счита, че не е извършил нарушение на задължението, което има да се произнесе по искането на К.Т. за първоначална регистрация на употребявано МПС, тъй като неговото произнасяне е предпоставено от действия, които зависят от волята на заявителя. За да се финализира административната услуга „първоначална регистрация” е необходимо собственикът да представи оригиналните документи на превозното средство, които в конкретния случай се намират по досъдебното производство и не са на разположение на административния орган. Без тези документи административният орган твърди, че не може да се произнесе по въпроса за първоначалната регистрация, защото те са изискуеми на основание чл.12 и чл.13 от Наредба № І-45/2000г.

Административният орган посочва още, че е поискал от Районна прокуратура да му бъдат предоставени документите, представени от заявителя, които са нужни за регистрацията, като в отговор е получи експертна справка, копие от която представя. Според тази експертна справка, изготвена от експерт-криминалист в сектор БНТЛ при ОД на МВР Бургас, бланката на представеното за изследване италианско свидетелство за регистрация е истинска и по номера на бланката не са установени подправяния. Не са установени такива подправяния и заличавания и по допълнително вписаните текстове, които са попълнени на матричен принтер. Същевременно експертите установили, че при изследване на самозалепващия стикер, залепен на бланката на отчисление на автомобила за експорт, че текстовете му не са отпечатани на матричен принтер, а на лазерен принтер с имитация на печат на матричен принтер. Също така ъглите на стикера не са заоблени, както е при стандартните стикери, а са изрязани ръчно с неравномерни закръгляния. Експертът е установил още, че бланката на представения за изследване италиански сертификат за собственост е неистинска. Тя е без необходимите защити – водните знаци са имитирани чрез отпечатване, а не вградени в хартията. Липсват власинки и необходимите UV-реакции. Номерът на бланката е отпечатан на лазерен принтер, а не на висок печат, както при оригиналните документи. Кинеграмният стикер на бланката също е неистински.

При тези данни административният орган е приел, че за да направи извод във връзка с сезиралото го заявление за първоначална регистрация следва да изясни подлежи ли на такава регистрация автомобила или има законови ограничения, поради което отправил запитване до Дирекция „МОС“ относно статута на превозното средство в Италия и наличието на законови ограничения за регистрацията му. Запитването било изпратено на 09.11.2018г. и е в съответствие с изискванията на чл.5 от Директива 1999/37/ЕО на Съвета от 29.04.1999г. относно документите за регистрация на превозните средства. Тъй като такъв отговор не е постъпил все още, административният орган е изготвил повторно напомнително писмо на 20.12.2018г.

Отделно от това административният орган е уведомил К.Т. с писмо изх. № 251000-25578/15.11.2018г., че за финализиране на заявената административна услуга следва да представи оригинални документи за собственост, както и документи на превозното средство за идентификация, преглед на техническа изправност и комплектоване съгласно изискванията на чл.13 от Наредба № І-45/2000г.

Със становището е представено писмо от началник сектор ПП при ОД на МВР Бургас до Районна прокуратура Бургас с искане да бъдат предоставени копия от материалите по досъдебно производство № 434 ЗМ-1022/2016г., експертна справка № 55/01.04.2016г., постановление на прокурор в Районна прокуратура Бургас за спиране на наказателно производство от 21.08.2018г. във връзка с издирване на извършителя на разследваното престъпление по чл.308, ал.2 във вр. с ал.1 от НК за съставяне на неистински официални документи за регистрация на превозно средство – италианско свидетелство за регистрация с бланков номер DD0535093 и италиански сертификат за собственост с бланков номер H31342614, №14/А240830Х, издадени за автомобил „Ивеко Фиат 351236” с рег. № АВ 848 КN с цел да бъдат използвани. Към становището е приложено още писмо от директора на ОД на МВР Бургас до директора на дирекция МОС при ОД на МВР Бургас относно изследване статуса на документите в Италия и наличието на законни ограничения за регистрация. Представено е и писмо от директора на ОД на МВР Бургас до адвокат С.К. – пълномощник на К.Т., от 15.11.2018г., в което е посочено, че собственикът следва да представи оригиналните документи на превозното средство, за да бъде извършена регистрацията и е уведомен за направеното запитване до италианските власти относно статута на превозното средство и наличието на законови ограничения за регистрация.

Определение № 480/28.02.2018г. по адм. дело №1851/2017г. на АСБ е постановено по жалба на К.Т. против отказ на началника на сектор ПП при ОД на МВР Бургас да регистрира автомобил марка „Ивеко”, модел 35.12, рама ZCFC 3580002102943 внос от Италия, който отказ е квалифициран от съда като отказ на органа въобще да се произнесе по искането. Затова жалбата е разгледана в хипотезата на чл.197 и сл. от АПК.

От събраните в настоящото производство доказателства се установява, че в процесния случай административният орган не е изпълнил влезлия в сила съдебен акт във визираните срокове поради пречки, които стоят извън волята на орган.

От една страна тези пречки са свързани с обстоятелството, че той не разполага с документите за регистрация, изискуеми съобразно чл.12 и чл.13 от Наредба № І-45/2000г. и не може да се сдобие с тези документи, тъй като се намират по досъдебно производство във връзка с разследване на престъпление по чл.308 от НК, което производство е спряно. Висящността и развитието на наказателното производство не се влияят от поведението на административния орган, който е сезиран с искането за регистрация на автомобила. Установено е, че част от представените документи за регистрация, а именно италиански сертификат за собственост, са неистински, но не е установен авторът на деянието.

От друга страна няма отговор от италианските власти във връзка с направеното запитване относно статуса на превозното средство в Италия и наличието на законови ограничения за регистрацията му. Без документите на автомобила и тези, относно неговия статус в Италия, административният орган не може да се произнесе. В случая за да му бъде наложено наказание по чл.304, ал.1 за това, че не е изпълнил задължение, което му е вменено с влязъл сила съдебен акт, е необходимо да се установи виновно поведение на органа, тъй като се касае за административно нарушение, което се налага по специален ред. От събраните доказателства несъмнено се установява, че отсъства виновно поведение на административния орган. Обратно, органът е положил усилия да изпълни влязлото в сила определение и да се произнесе по съществото на искането за регистрация на автомобила, като е поискал от Районна прокуратура Бургас копие от материалите по досъдебното производство, в т.ч. и оригиналните документи на автомобила. Поискал е от Дирекция „МОС“ при МВР да изпрати запитване до италианските власти за статута на превозното средство и за наличието за законови ограничения за регистрация, но никое от тези действия не е довело до попълване на административната преписка с достатъчно доказателства, от които да се направи извод за положителен или отрицателен отговор по същество на искането за първоначална регистрация на автомобила. След като административният орган не е изпълнил влязлото в сила определение не по негова вина, не са налице основания да му бъде наложена глоба в размерите, визирани по чл.304, ал.1 от АПК, тъй като към датата на постановяване на настоящото разпореждане не е осъществен фактическия състав на разпоредбата на чл.304 вр. с чл.306, ал.2 от АПК за налагане на наказание, не е налице виновно неизпълнение на задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт.

По изложените съображения искането за налагане на наказание, следва да се отхвърли като неоснователно.

Мотивиран от горното и на основание чл.306, ал.2 от АПК, Административен съд Бургас,  

 

Р А З П О Р Е Д И :

 

ОТХВЪРЛЯ искането на К.Е.Т., подадено чрез адвокат С.К.,*** – партер, офис 2, да бъде наложена санкция по чл.304 от АПК на началник сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР Бургас за това, че не е изпълнил влязъл в сила съдебен акт - определение № 480/28.02.2018г., постановено по адм.дело № 1851/2017г. на Административен съд Бургас.

Разпореждането може да се обжалва в 7-дневен срок от съобщаването пред тричленен състав на Административен съд Бургас.

 

 

Съдия :