Определение по дело №28/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 юли 2022 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20227210700028
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

76

гр.Силистра, 15.07.2022г.

 

      Административният съд гр.Силистра,в закрито заседание на петнадесети юли през две хиляди двадесет и втора година, в състав: ПРЕДСЕДАТЕЛ: Павлина Георгиева-Железова

                                                                                        ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                                                              Маргарита Славова

при секретаря Виолина Рамова, разгледа постъпилото КАНД №28 по описа на съда за 2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Производството е образувано по касационна жалба, подадена от Министъра на  електронното управление, чрез представител по пълномощие гл.юрисконсулт Д.Д., срещу Решение №29/07.02.2022г., постановено по АНД №710/2020г. по описа на РС гр.Силистра.Релевираният съдебен акт е постановен между следни-те страни:

- учреждението,чиито орган е издал наказателното постановление (Вж. Разпореждане от 11.01.2021г.-л.2 от АНД/СРС), съгласно регламентацията от чл.61 ЗАНН в приложимата редакция към ДВ,бр.10/11г., а именно - Държавна агенция  „Електронно управление“ към МС и

 - жалбоподателят пред СРС - кметът на Община гр.Силистра.

Процесуалната разпоредба на чл.61 ЗАНН е изменена и допълнена с ДВ,бр. 109/22.12.2020г., в сила от 23.12.2021г., когато делото пред СРС, е било вече обявено за решено (Протокол от съд.заседание от 03.11.21г.) и, въззивният акт е постановен по отношение на същите страни - Държавна агенция „Електронно управление“, създадена с чл.7а от Закона за електронното управление (ЗЕУ), като агенция към Министерския съвет, който чл.7а ЗЕУ е отменен с ДВ,бр.15/22.02.2022г., в сила от 22.02.2022г.

Правилникът за дейността, структурата и организацията на ДАЕУ е приет на основание на отменения чл.7а ал.3 ЗЕУ и отменен изцяло с ДВ,бр.38/20.05.22г.Или, към момента н сезиране на касационната инстанция по реда на чл.63в от актуалната редакция на ЗАНН, учреждението, чиито орган е издал процесното пред СРС наказателно постановление е било закрито, а неговата компетентност е преминала към правоприемник по разума на чл.153 ал.2 и ал.3 АПК, който е приложимият процесуален ред за разглеждане на касационната жалба съгласно чл.63в ЗАНН.

         По въпроса, че ДАЕУ е закрита структура към МС не може да има колебания предвид и изричните разпоредби на §5 ал.1 и ал.3 от ПЗР на Постановление №89/ 19.05.2022г. на Министерския съвет (л.53-л.59), като към момента на подаване на касационната жалба е било в сила Решение №892/30.12.2021г. на МС (л.30-л.31), съгласно чиято т.1.5 ДАЕУ преминава към Министерството на електронното управление, но нормативната база за това още не е била приета. Към датата на първото съдебно заседание по касационното дело - 15.06.2022г., преструктурирането в системата на публичните органи в сферата на електронното управление и киберсигурността, е било вече нормативно регламентирано, поради което и основателно касаторът настоява да бъде заличена като страна закритата ДАЕУ и конституирано Министерството на електронното управление,чиито министър е подател и на касационното оспорване.

След дадените указания от съда по делото са депозирани освен посоченото по-горе РМС №892/30.12.21г., още и Устройствен правилник на МЕУ, приет с ПМС №89/19.05.2022г. (л.53-л.59). От разпоредбите на същия - чл.5 т.7, т.11, т.12, т.16, т.17, т.19, т.21 и други, се установява, че компетентността по изпълнението и контрола на ЗЕУ, е преминала към министъра и ръководеното от него МЕУ. Съответно на това нормативно разрешение,с §11 ал.1 и ал.2 ПЗР на ПМС №89/19.05.22г. е създадена и регламентация за по-нататъшното процедиране в съдебните производства, по които страна е ДАЕУ или нейният председател.Неприключилите до влизането в сила на това постановление (ПМС №89/19.05.22г.), образувани във връзка с дейността на Агенцията, се довършват от министъра на електронното управление,а процесуалното представителство по висящи спорове на ДАЕУ се осъществява от МЕУ, със запазване на процесуалните действия до преобразуването.

         Ето защо, съобразявайки горната регламентация, настоящият състав приема, че касационната жалба е подадена от процесуално легитимирано лице с нормативни правомощия да сезира законосъобразно АС-Силистра и да проведе допустимо производство, обратно на твърдението на процесуалния представител на ответника по касация в съдебно заседание от 13.07.2022г. Последният счита, че касационният съд е сезиран от лице, което не е било страна във въззивното производство, във връзка с което настоява за прекратяване на образуваното КАНД №28/2022г. по описа на АС-Силистра поради недопустимост на жалбата, като подадена от лице извън посочените в чл.210 АПК.

Настоящият състав приема, че цялостната дейност по изпълнение на ЗЕУ,вкл. по упражняване на контрол (чл.59 и сл. ЗЕУ) и административнонаказателна компетентност (чл.63 и сл. ЗЕУ) е преминала към Министерството на електронното управление, което сочи на наличие на хипотезата от чл.153 ал.2 АПК, във връзка с чл. 63в ЗАНН, за заличаване на закритата ДАЕУ (страна в производството пред СРС) и конституиране на страната на касатора - Министерството на електронното управление. Независимо от конкретните правно-организационни действия, предприети и осъществени окончателно с ПМС №89/19.05.22г. (с неговия чл.4 е приет Устройствения правилник на МЕУ,регламентиращ функциите и правомощията на същото) към датата на сезиране на настоящия съд са били в сила изменения в чл.65 ал.1 и ал.2 ЗЕУ, съгласно ДВ,бр.15/22.02.2022г., съдържащи регламентацията на административнонаказателната компетентност на публичните органи по този закон. С допълнително изследваните нормативни промени се установява, че носителят на горната компетентност като държавен орган е заличен в правния мир и правомощията му,вкл. в сегмента по процесното НП,свързани с контрола в рамките на бюджетния процес на всички административни органи по чл.1 ал.1 и ал.2 ЗЕУ, са преминали изцяло в Министерството на електронното управление,воден от което и на основа-ние чл.153 ал.2 и ал.3 АПК, съдът

 

                                              О П Р Е Д Е Л И :

         ЗАЛИЧАВА като страна (касационен жалбоподател) Държавната агенция „Електронно управление“.

КОНСТИТУИРА като КАСАТОР:Министерство на електронното управление с административен адрес: гр.София, ул.“Генерал Гурко“ №6, представлявано от министъра на МЕУ,чрез представители по пълномощие - гл.юрисконсулт Д.Д. и ст.юрисконсулт Й.С..

  

Определението подлежи на обжалване с частна жалба, съгласно чл.153 ал.4 АПК.

ОТХВЪРЛЯ искането на ответника по касация за прекратяване на настоящото производство поради нередовно сезиране на касационния съд от лице, което не е участвало в производството пред СРС.

 

Насрочва открито съдебно заседание по КАНД №28/2022г. по описа на Административен съд гр.Силистра, на 21.09.2022г. от 10.00 часа, за която дата да се призоват:

1.     Министерство на електронното управление, чрез представители по пълномощие - гл.юрисконсулт Д. и ст.юрисконсулт С.;

2.     Кмета на община гр.Силистра чрез упълномощен представител адв.Д.К. ***.

3.     Окръжна прокуратура гр.Силистра.

 

        Препис от определението да се връчи на страните, по реда на чл.138 АПК.

         

                                            

                                                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ:1.                                                                                    2.