Решение по НАХД №606/2025 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 107
Дата: 18 октомври 2025 г.
Съдия: Стефка Томова Пашова
Дело: 20255310200606
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 септември 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 107
гр. А.град, 18.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – А.ГРАД, ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на петнадесети октомври през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:С. Т. Пашова
при участието на секретаря Юрия Ив. Петрова
като разгледа докладваното от С. Т. Пашова Административно наказателно
дело № 20255310200606 по описа за 2025 година
Производство по чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалван е електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл. 10, ал.1 от „Закон за пътищата“ № **********, с който на „А.“еоод, ЕИК:
12060****, със седалище и адрес на управление: 4700 област С., община С.,
ул.“Е.“ 10, вх.А, ет.3, ап.7, е наложена имуществена санкция в размер на 2500
лева- две хиляди и петстотин лева, за нарушение по чл. 102, ал.2 от „Закон за
движение по пътищата“, за това, че на 09.08.2022 година в 08:36 часа е
установено нарушение № E5DC0EB720454138E053031F160A9C71 с ППС
специален автомобил „Скания“ 114 Л, регистрационен номер СМ ****АН, с
технически допустима максимална маса 18600, брой оси 2, екологична
категория ЕВРО 2, без ремарке, в община А.град, за движение по път 86,
километър 28+570, с посока Намаляващ километър, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло не е заплатена
дължимата пътна такса по чл. 10, ал.1 т.2 от „Закон за пътищата“, тъй като за
посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация
за преминаването.

По същество:
Страните, редовно призовани в съдебно заседание, не изпращат
процесуални представители в хода по същество.
В депозираната жалба срещу обжалвания електронен фиш, чрез адвокат
Б. К., се иска отмяната на обжалвания електронен фиш, поради допуснати
съществени нарушения на административно – производствените правила,
изтекла давност за ангажиране на административно наказателна отговорност и
други, както и поради незаконосъобразност, по изложените в жалбата
съображения.Събражения в подкрепа на жалбата, се съдържат и в
допълнителната молба – становище.
1
Въвзиваемата страна, представлявана от ЮК Г., в съпроводително писмо
излага съображения в подкрепа на обжалвания електронен фиш и моли за
неговото потвърждаване, по изложените в него съображения, прави
възражение за прекомерност на адвокатския хонорар и претендира
присъждане на възнаграждение за юрисконсулт.

По процедурата и фактите:
Заснето е нарушение документ № ********** на 09.08.2022 година, в
08:36 часа, с МПС с рег. № СМ****АН, собственост на „А.“еоод, на тол
секция 30862, на път 86 28+570 СКТ, намаляващ километър област Пловдив,
град А.град, категория под 12 тона, 2 оси, тип камион, тип нарушение
неплащане, Няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за
преминаването, за което е издаден електронен фиш
Приложени са три броя снимки, от които еднозначно се определя вида и
рег. номер на посоченото МПС, о дата 09.08.2022 година, в 08:36 часа.
Регистрирано е нарушение № **********, с нарушител „А.“ еоод,
Булстат: ********** , представлявано от П. А. А., ЕГН – **********, с адрес:
4700 А.град, област С., община С., град С., ул.“Е.“ *****, с МПС с рег. № СМ
**** АН, специален автомобил, категория N3, модел „Скания 114Л“, оси 2,
клас Евро 2, с технически допустима маса 18 600.
От предоставената от МВР информация за МПС, се установява, че се
касае за МПС с посочените по- горе идентификационни данни и собственик.
С протокол № 28765 от 21 година на Агенция „Пътна инфраструктура“
при „Министерство на регионалното развитие и благоустройството“ от
Заседание на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, от
09.09.2021 година се установява, че на същото са утвърдени образци на
електронни фишове, на основание чл. 189ж, ал.1 от ЗДвп, , един от които е
Приложение № 1- Образец на електронен фиш за превозно средство с обща
технически допустима максимална маса по- малка или равна на 3.5 тона за
собственик на ППС., както и е одобрен проект на Заповед за утвърждаване на
тези образци на електронни фишове – Приложение 1 - 4 включително.
Издадена е Заповед № РД – 11- 983 от 13.09.2021 година на И.Д
Председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, с
която са утвърдени посочените по- горе от Приложение 1-4 включително,
образци от електронни фишове.
Видно от Разрешение за строеж на обект 6 та категория на основание чл.
137, ал.1 т.6 от ЗУТ, х№ 176 от 17.07.2019 година на Главен архитект на
Община А.град, е разрешено на Агенция „Пътна инфраструктура“ да
извърши оборудване на съществуващата АУЗПТ за нуждите на електронната
система за събиране на таксите за ползване от републиканската пътна мрежа
на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически
допустима максимална маса над 3.5 тона /ТОЛ/ и на база време за леки
автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3.5 тона
/електронна винетка/. Подобект: Система за автоматизирано събиране на
данни за трафика по автомобилните пътища в Република България „Г“
образна рамка за камери и оборудване № 3086 на път II – 86, км. 28+570.
Протокол на ЕСУТ № 23 от 16.07.2019 година, находяща се на път II – 86 ктм.
28+570.
Съгласно Протокол за установяване годността за приемане на
дооборудването на съществуваща стационарна контролна точка от 09.08.2019
година, за Възложител: „Агенция Пътна инфраструктура“ и Изпълнител:
„Консорциум „Капш Трафик Солюшънс“ и под изпълнител „Ита
Инженеринг“ оод, в изпълнение на Договор № Д -7 от 16.01.2018 година за
възлагане на обществена поръчка с предмет „Проектиране, изграждане и
2
въвеждане на електронна система за събиране на таксите да ползване на
републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни
средства с обща технически допустима маса над 3. 5 тона/Тол/, и на база
време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до
3.5 тона – електронна винетка, изменен с Допълнително споразумение изх. №
53 -00 -9055 от 28.09.2018 година „Договора“, включително, е проведена
настоящата комисия, за да установи състоянието на обекта и готовността му за
приемане, която е установила, че Същият напълно отговаря на одобрените
строителни проекти и строежът е изпълнен съобразно тях, поради което и са
приели, че строежът е изпълнен съгласно изготвените проекти, условията на
договора и съответните анекси към него и че наличната строителна
документация в достатъчна степен характеризира изпълненото строителство.
Видно от приложената справка за местонахождение на СКТ 30862 се
установява, че камера 30862 е разположена на път II – 86, А.град, община
А.град.
Издаденият електронен фиш е връчен на 25.08.2025 година.

По доказателствата:
Така приетите за установени факти по делото, съдът намери за доказани
от приложените писмени доказателства, а именно:
Известие за доставяне, извлечение от системата за регистриране на
нарушения документ рег. № **********, три броя снимки от камера от
09.08.2022 година в 08:36 часа, извлечение от системата за регистриране на
нарушения за нарушение № **********, Информация от МВР за МПС,
Протокол № 28765 /21 от заседание на Управителния съвет на Агенция „Пътна
инфраструктура“, Заповед № РД – 11 – 983 от 13.09.2021 година на И.Д.
Председател на Управителния съвет на Агенция „пътна инфраструктура“,
образец Приложение № 1 на одобрен електронен фиш, Разрешение за строеж
на обект 6 та категория № 176 от 17.07.2019 година, Протокол за установяване
годността за приемане на приемане на дооборудването на съществуваща
стационарна контролна точка от 09.08.2019 година, Местоположение на СКТ
30862.
Същите, като надлежно приобщени и достоверни, съдът кредитира.
Не се констатира противоречие в доказателствената съвкупност.

От правна страна:
При така установените факти по делото, съдът намери, че нарушението
е извършено и посочено като извършено на 09.08.2022 година в 08:36 часа,
която е датата и на неговото установяване, тъй като то е заснето с камера за
тол контрол и електронна винетка, която реализира издаване на електронен
фиш автоматично в деня на неговото установяване, който напълно съвпада с
деня на неговото извършване.
Съдържанието на електронния фиш, напълно съвпада с утвърденото на
заседание на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ и
одобрено с цитираната по- горе заповед на Председателя на същата образец
Приложение № 1, поради което и възражението за допуснато съществено
процесуално нарушение, предвид липса на посочване на дата на извършване
на нарушението, се отхвърля от съда, като неоснователно.
На следващо място, за да се приеме института на давността, както това се
иска от процесуалният представител на дружеството – жалбоподател, в
депозираната жалба и допълнителна такава към нея, следва да се посочи, че
същият е приложим по силата на чл. Чл. 11. ЗАНН:
„По въпросите на вината, вменяемостта, обстоятелствата, изключващи
3
отговорността, формите на съучастие, приготовлението и опита се
прилагат разпоредбите на общата част на Наказателния кодекс, доколкото
в този закон не се предвижда друго“
от ЗАНН, доколкото няма разписани особени правила в ЗАНН.
В случая са спазени сроковете по чл. 34 от ЗАНН, които представляват
особени правила относно обстоятелства, изключващи отговорността, тъй като
обжалваният електронен фиш е съставен и издаден в деня на констатиране и
извършване на нарушението, с което тези срокове по чл. 34 от ЗАНН са
спазени.
На следващо място, съгласно чл. 64 от ЗАНН, влизат в сила електронните
фишове и НП:
Чл. 64. (Доп. - ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.) Влизат в сила
наказателните постановления, предупрежденията, резолюциите и
електронните фишове, които:
а) не подлежат на обжалване;
б) не са били обжалвани в законния срок;
в) (Изм. - ДВ, бр. 59 от 1998 г.) са били обжалвани, но са били потвърдени или
изменени от съда.

За да се приеме приложението на чл. 80, ал.1 от ЗАНН, първо, няма
основание д.за неговото субсидиарно приложение, тъй като е налице особено
правило по чл. 34 от ЗАНН относно сроковете, а на следващо място, чл. 80,
ал.1 от НК сочи, че наказателното преследване се изключва по давност, когато
то не е възбудено в продължение на посочени години в отделните точки.
Предвид на това, като се намери, че такова е възбудено със съставянето
на електронен фиш, предмет на настоящето производство и предвид
наличието на специална норма относно сроковете по чл. 34 от ЗАНН, то
давността по НК е неприложима, поради което и наведеното в обратния
смисъл възражение, от процесуалният представител на дружеството –
жалбоподател, се отхвърля от съда, като неоснователно.
На следващо място, както се посочи по- горе, за да се приеме наличие на
изпълнителска давност, следва НП или ЕФ да са влезли в сила – чл. 64 от
ЗАНН, а обжалването на същите не позволява това да стане. Като липсва
поради обжалване, на влязъл в сила НП / ЕФ, не може да бъде приложен
института на преследвателската давност, поради което и такава не може да
бъде коментирана по ЗАНН. Предвид специална норма за нея в ЗАНН, същата
по НК е изключена по силата на чл.11 от ЗАНН.
С оглед на това, кога ще бъде връчен ЕФ след неговото издаване при
спазване на сроковете по чл. 34 от ЗАНН , е без значение, тъй като давност не
тече.
Съгласно текста на посочената за нарушена правна норма на чл. 102,
ал.2 от „Закон за движение по пътищата“:
(2) (Нова - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) Собственикът
е длъжен да не допуска движението на пътно превозно средство по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно
средство не са изпълнени задълженията във връзка с установяване на
размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата според категорията на пътното превозно средство. Ако в
4
свидетелството за регистрация е вписан ползвател, задължението се
изпълнява от него.
Съгласно чл. 10, ал.1 т.2 от „Закон за пътищата“:
Чл. 10. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2008 г.) (1) (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2015 г., в сила
от 22.12.2015 г., изм. - ДВ, бр. 80 от 2018 г., в сила от 16.08.2019 г.) За
преминаване по платената пътна мрежа се въвежда смесена система за
таксуване на различните категории пътни превозни средства и такси на
база време и на база изминато разстояние:

1. (изм. и доп. - ДВ, бр. 80 от 2018 г., в сила от 16.08.2019 г., доп. - ДВ, бр.
13 от 2024 г., в сила от 13.02.2024 г.) такса за ползване на платената
пътна мрежа - винетна такса за пътни превозни средства по чл. 10а,
ал. 7 и 7а; заплащането на винетната такса дава право на едно
пътно превозно средство да ползва за определен срок платената
пътна мрежа;
2.
2. (изм. - ДВ, бр. 101 от 2015 г., в сила от 22.12.2015 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 80
от 2
018 г., в сила от 16.08.2019 г., доп. - ДВ, бр. 60 от 2019 г., в сила от 16.08.2019
г., изм. и доп. - ДВ, бр. 63 от 2025 г., в сила от 01.08.2025 г.) такса за
изминато разстояние - тол такса за пътни превозни средства по чл. 10б,
ал. 3; заплащането на тол таксата дава право на едно пътно превозно
средство да измине разстояние между две точки от съответния път или
пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на
сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно превозно
средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора на
изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато
разстояние се определя в зависимост от техническите характеристики на
пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на
пътното превозно средство, броя на осите, общата технически допустима
максимална маса, екологичната категория ЕВРО, клас емисии СО и
2
специфични емисии СО и се определя за всеки отделен път или пътен
2
участък.

Управляваното МПС е под 3,5 , поради което и съгласно чл. 10а от Закон
за пътищата, ал. 7 и ал.7а:
7) (*) Винетна такса се заплаща за следните пътни превозни средства с обща
технически допустима максимална маса до или равна на 3,5 тона:
1. моторните превозни средства, които имат най-малко четири колела и са
предназначени за превоз на пътници;
2. моторните превозни средства, които имат най-малко четири колела и
са предназначени за превоз на товари;
5

В случая, посоченото в електронния фиш МПС е под 3,5 тона – превоз
на товари, поради което и за същото се дължи заплащане на винетна такса,
както и това е посочено като нормативно изискване в посочените в ЕФ правни
норми, въвеждащи задължение за заплащане на такава – цитираните по - горе
чл. 10, ал.1 т.2 от „Закон за пътищата“ – относимо за електронна винетка на
МПС за превоз на товари под 3,5 тона.

Отделно от това, в обжалвания електронен фиш е посочено фактически
изпълнително деяние – движение извън неселено място, без заплащане на
дължима пътна такса по чл. 10, ал.1 т.2 от „Закон за пътищата“- касаещо
винетна такса, а след това е посочено, че тъй като за посоченото МПС няма
валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването.
На първо място, следва да се посочи, че се констатира драстично
несъответствие между фактически обстоятелства на описаното адм.
Нарушение, тъй като в един електронен фиш фактически са описани две
отделни различни състави и то частично, на адм. Нарушения, с което напълно
е поставено дружеството – жалблоподател в обективната невъзможност да
разбере какво всъщност административно нарушение му е било вменено.
На следващо място, фактическото описание не съответсва на посочените
за нарушени правни норми, тъй като същите са посочени веднъж като такива
като нарушени - чл. 102, ал.2 от Закон за движението по пътищата и на едно
място - във връзка с чл. 10, ал.1 т.2 от Закон за пътищата“- касателно дължима
винетна такса за МПС за превоз на товари под 3, тона, а втори път е посочено
че липсва валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за
преминаването, която се твърди, че се дължи на основание чл. 10б от Закон за
пътищата.
Чл. 10б. (Нов - ДВ, бр. 6 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 69 от 2008 г., изм. - ДВ, бр.
93 от 2009 г., в сила от 24.11.2009 г., доп. - ДВ, бр. 61 от 2015 г., в сила от
01.11.2015 г., изм. - ДВ, бр. 80 от 2018 г., в сила от 16.08.2019 г.) (1) (Изм. - ДВ,
бр. 63 от 2025 г., в сила от 01.08.2025 г.)
Тол таксите се диференцират в зависимост от техническите характеристики
на пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на
пътното превозно средство и броя на осите, общата технически допустима
максимална маса, екологичната категория ЕВРО, клас емисии СО и
2
специфични емисии СО и се определят за всеки отделен път или пътен
2
участък.
(2) Контролът при навлизане и излизане на пътно превозно средство по
платената пътна мрежа, отчитането на изминатото разстояние, както и
заплащането на тол таксата се извършват чрез Електронна система за
събиране на тол такси. Условията и редът за функциониране на Електронната
система за събиране на тол такси се определят в наредбата по чл. 10, ал. 7.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 14 от 2023 г., в сила от 10.02.2023 г., изм. - ДВ, бр. 13
от 2024 г., в сила от 13.02.2024 г.) Тол таксата се заплаща от собственика
или ползвателя на пътното превозно средство за всички пътни превозни
средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона,
извън тези по чл. 10а, ал. 7, 7а и 9, като заплащането и дава право на
пътното превозно средство, за което е заплатена, да измине определено
6
разстояние между две точки.
(4) (Доп. - ДВ, бр. 23 от 2021 г., в сила от 19.03.2021 г.) Размерът на
дължимата за плащане тол такса се определя въз основа на реално
получени декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в
наредбата по чл. 10, ал. 7, или чрез закупуването на еднократна
маршрутна карта, която дава право на ползвателя на пътя да измине
предварително заявено от него разстояние по определен маршрут като
същата важи само за пътното превозно средство, чийто регистрационен
номер е бил правилно деклариран от собственика или ползвателя му. В
наредбата по чл. 10, ал. 7 се определят и начините за изчисляване и
заплащане на дължимите тол такси.

С това, е допуснато надопустимо смесване на две отделни адм.
Нарушения като факти и то частично изложени и посочване на несъответни
на тях за наршени правни норми, с което е нарушено драстично правото на
защита на дружеството – жалбоподател и по този начин това по своя характер,
представлява съществено административно процесуално нарушение, тъй като
същото е в обективна невъзможност да разбере какви факти му се вмянмват да
е извъпшил както адм. Нарушени е и какви правни норми е нарушило.
С това се е стигнало до липса на възможност за организиране на защита
срещу факти и право, с което правото на защита е нарушено по драстичен
начин.
Предвид на така допуснатото същевено нарушение на административно
– производствените правиля, обжалваният електронен фиш подлежи на
отмяна.
Отдселно от това той е незаконосъборазен.
Видно е че се касае за МПС за превоз на товари под 3,5 тона, за което се
дължи винетна такса, а е вменено задължение и неговото неизпълнение за
заплащане на тол каса, което то по цитираните по- горе правни норми, не
дължи, поради което и като е ангажирана административно – наказателна
отговорност за нарушение, което не е извършено, а нарушен и материалния
закон, което налага отмяната на обжалвания електронен фиш и на материлано
правно основание.

По разноските:
Такива не са поискани от дружестото - жалбоподател и не са доказани
като заплатени, поради което и съдът не разгледа този въпрос.

С оглед горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,


РЕШИ:
ОТМЕНЯВА електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл. 10, ал.1 от „Закон за пътищата“ № **********, с който на „А.“еоод, ЕИК:
7
12060****, със седалище и адрес на управление: 4700 област С., община С.,
ул.“Е.“ 10, вх.А, ет.3, ап.7, е наложена имуществена санкция в размер на 2500
лева- две хиляди и петстотин лева, за нарушение по чл. 102, ал.2 от „Закон за
движение по пътищата“, за това, че на 09.08.2022 година в 08:36 часа е
установено нарушение № E5DC0EB720454138E053031F160A9C71 с ППС
специален автомобил „Скания“ 114 Л, регистрационен номер СМ ****АН, с
технически допустима максимална маса 18600, брой оси 2, екологична
категория ЕВРО 2, без ремарке, в община А.град, за движение по път 86,
километър 28+570, с посока Намаляващ километър, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло не е заплатена
дължимата пътна такса по чл. 10, ал.1 т.2 от „Закон за пътищата“, тъй като за
посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация
за преминаването.

Решението да се съобщи на дружеството - жалбоподател "А."еоод чрез П. А.
А. - управител, адвокаг Б. К., Въззиваемата страна - "Агенция "Пътна
инфраструктура" - Пловдив Пловдив.

Решението подлежи на обжалване в 14- дневен срок от неговото съобщаване
на страните, по реда на глава 12 от АПК, на касационните основания,
визирани в НПК, чрез Районен съд - А.град, пред Административен съд -
Пловдив.
Съдия при Районен съд – А.град: _______________________
8