Решение по дело №1959/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 декември 2022 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20227180701959
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юли 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

  № 2312

 

  гр. Пловдив, 08.декември 2022 година

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  – ПЛОВДИВ, ХХV състав, в открито заседание на осемнадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година, в състав:  

      

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА                                                                                                  

 

при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1959 по описа за 2022год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х от АПК във връзка с чл. 172, ал.5 от Закона за движението по пътищата.

Образувано е по жалба на К. Д. Б., ЕГН **********, с адрес ***, против заповед № 39 от 15.07.2022г., издадена от И. Ю. – мл. автоконтрольор в РУ гр. Стамболийски, с която е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т. 2а, б.“а“ от Закона за движение по пътищата – прекратяване на регистрация на ППС за срок от 6 месеца до една година. Отнети са Свидетелството за регистрация на моторно превозно средство /СРМПС/ № ********* и 1бр. рег. табела № ***.

Жалбоподателя прави възражения, че заповедта е необоснована и без мотиви досежно срока. Твърди, че водачът е правоспособен и не са налице основания за налагане на ПАМ спрямо ремаркето на управлявания състав от превозни средства. Иска се отмяна на заповедта и присъждане на разноски. 

Ответникът – младши автоконтрольор в РУ гр. Стамболийски към ОД на МВР гр. Пловдив, не изразява становище по жалбата.

Съдът, като разгледа направените възражения и приложената административна преписка, намери за установено следното:

Жалбата е подадена в предвидения за това процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна се установява, че на 15.07.2022г. около 13:45 часа на път III-375, км.31 при извършена от полицейски служители проверка било установено, че К.Б. управлява ППС в състав от лек автомобил Субару модел „Легаци“ рег. № ***, лична собственост, с прикачена към него ремарке за лек автомобил марка „Адриа 390“ с рег. № ***, категория О2 с максимално допустима маса над 750кг., а именно 850 кг., без да притежава валидно СУМПС за категорията на управлявания от него състав. Отбелязано е, че водачът не притежава необходимата категория „ВЕ“.

На същата дата на водача е съставен АУАН серия АД № 689, в който констатираното е квалифицирано като нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП.

Възприемайки изцяло фактическите констатации, отразени в АУАН, младшия автоконтрольор е издал Заповед № 39/15.07.2022 г., с която на основание чл. 22 от ЗАНН и чл. 172, ал.1 от ЗДвП, наложил на К.Г.Б. – собственик на провереното ППС принудителна административна мярка "Прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца до една година“.

С приложената към делото административна преписка е представен АУАН серия АД № 689/15.07.2022г., за извършеното нарушение по чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП.

По делото е представена и Заповед № 317з-3162/15.04.22г. на Директор на ОД на МВР-Пловдив с оправомощени длъжностни лица от ОД на МВР – Пловдив, които  да издават заповеди за прилагане на принудителни административни мерки по ЗДвП.

От справка нарушител/водач на за К.Г. Б. се установява, че същият има валидно свидетелство за управление на МПС за категории В, М и АМ.

От част І на свидетелство за регистрация се установява, че К.Г. Б. е вписан като собственик на лек автомобил марка Субару, модел „Легаци“ с рег. № ***, с технически допустима максимална маса 1780, с допустима максимална маса от компетентните органи 1780, маса на превозното средство 1340, без информация относно допустима максимална маса на състав от превозни средства.

От част І на свидетелство за регистрация се установява, че К.Г. Б. е вписан като собственик на ремарке за лек автомобил марка Адриа 390, с рег. № *** с технически допустима максимална маса 850, с допустима максимална маса от компетентните органи 850 и маса на превозното средство 654.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква „а“, т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

Заповедта за налагане на принудителна административна мярка е издадена от компетентен орган – младши автоконтрольор в РУ Стамболийски, упълномощен със Заповед № 317з-3162/15.04.22г. на Директор на ОД на МВР-Пловдив, с която на основание чл. 43, ал. 4 от ЗМВР, Заповед № 8121з-1632/02.12.2021г. на Министъра на вътрешните работи и разпоредително писмо рег. № 3286р-153226/30.03.2022г. на зам. директора на ГДНП са оправомощени длъжностни лица от ОД на МВР - Пловдив да издават заповеди за прилагане на принудителни административни мерки по ЗДвП, между които лица в т. I.11 са заемащите длъжността „младши автоконтрольор“в РУ към ОД на МВР – Пловдив.

Оспорената заповед е издадена в нарушение на изискването за форма.  Съгласно чл. 59, ал. 2, т. 5 от АПК, когато административният акт се издава в писмена форма, трябва да съдържа разпоредителна част, определяща правата или задълженията, начинът и срокът на изпълнение. Оспореният акт съдържа разпоредителна част, в която е посочено прилагането на конкретната, предвидена в закона мярка, но не е определен конкретен срок за изпълнение на мярката – посочени са само предвидените от законодателя граници за прилагане на мярката, съответно не се съдържат и мотиви касателно срока за прилагането й. В разпоредбата на чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП е предвидено, че мярката се налага за срок от 6 месеца до една година, т. е. административният орган, при определяне срока на санкцията, действа вече в условията на оперативна самостоятелност. Издателят на акта е длъжен да посочи срока, а тъй като в случая упражнява дискреционна власт, следва и да мотивира своето решение. Следва да съобрази продължителността на мярката, с оглед и съответно на всички установени пред него факти и обстоятелства – смекчаващи и отегчаващи, за което да изложи и конкретни мотиви. Тези мотиви на свой ред позволяват и на съда да извърши проверка, дали органът е упражнил тази предоставена му от закона възможност в съответствие с целта, която обслужва прилагането на мярката.

С процесната заповед е приложена ПАМ за срок „от шест месеца до една година“, с което не е определен срока на мярката, а възпроизведена разпоредбата на чл. 171, т. 2а, б. „б“ от ЗДвП и липсват конкретни съображения мотивиращи продължителността на срока на действие на мярката. Ако беше изложил мотиви относно срока, за който се налага принудителната административна мярка, административният орган би могъл да прецени с оглед конкретния случай дали определеният срок, в рамките на предвидения от закона срок, отговаря на принципа на пропорционалност.

Поради изложеното следва да се приеме, че е налице съществен порок на формата на акта, който съставлява самостоятелно основание за отмяната му по чл. 146, т. 2 от АПК.

Отделно от това се установява, че според чл. 150а, ал. 2, т. 6 от ЗДвП, за определяне правоспособността на водачите, моторните превозни средства се делят на категории, обозначени с латински букви: категория В – моторни превозни средства с допустима максимална маса, която не надвишава 3500 kg, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg; без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на типа за съответните превозни средства, моторни превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, надвишаваща 750 kg, при условие че допустимата максимална маса на състава не надвишава 4250 kg;

Според представените по делото част І на свидетелство за регистрация на лек автомобил марка Субару, модел „Легаци“ с рег. № *** и част І на свидетелство за регистрация на ремарке за лек автомобил марка Адриа 390, с рег. № ***, водачът е правоспособен, с притежаваната от него категория „В“ да управлява лекия автомобил с ремарке допустима максимална маса, надвишаваща 750 kg., тъй като допустимата максимална маса на състава не надвишава 4250 kg.

Това налага извод за основателност на жалбата и отмяна на обжалваната заповед.  

Предвид изхода на спора и с оглед своевременно направеното от процесуалния представител на жалбоподателя искане за заплащане на разноските по делото, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените съдебни разноски в общ размер на 610 лева, от които 600 лева за адвокатско възнаграждение и 10 лева – държавна такса за образуване на делото.

                                                               

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № 39 от 15.07.2022г., издадена от И. Ю.–мл. автоконтрольор в РУ Стамболийски, с която на К. Д. Б., ЕГН ********** е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2а, б.“а“ от Закона за движение по пътищата – прекратяване на регистрация на ППС за срок от 6 месеца до една година.

ОСЪЖДА  ОД на МВР – Пловдив  да заплати на  К. Д. Б., ЕГН ********** сумата в размер на 610(шестстотин и десет) лева разноски по делото.

             

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: