Решение по адм. дело №1245/2025 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 8287
Дата: 3 октомври 2025 г.
Съдия: Даниела Драгнева
Дело: 20257040701245
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юли 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 8287

Бургас, 03.10.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - X-ти състав, в съдебно заседание на девети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА

При секретар ЙОВКА БАНКОВА като разгледа докладваното от съдия ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА административно дело № 20257040701245 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.29, ал.3 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба на С. Д. А. с [ЕГН] и адрес [населено място], [жк] [адрес] и Н. Д. Т. с [ЕГН] и адрес [населено място], [жк], [улица], със съдебен адрес [населено място], [улица]адв.П. К., в качеството им на наследници на Д. Н. Т. починал на 20.08.2024 г., против уведомително писмо изх.№ 02-020-6500/4649#4 от 23.05.2025 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“. Счита, обжалвания административен акт за нищожен, като противоречащ на дадените от съда задължителни указания към административния орган, необоснован, неправилен и незаконосъобразен и прави искане да се отмени.

Ответникът – Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и прави искане да бъде отхвърлена, като неоснователна и недоказана. Възразява за прекомерност на адвокатския хонорар.

Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна намира за установено следното:

Не е налице спор по делото, че жалбоподателите са наследници на земеделски производител - Д. Т., регистриран в интегрираната система за административен контрол (И.) с уникален регистрационен номер (УРН) 243923, който за кампания 2018 г. е подал заявление до ДФ „Земеделие“ Разплащателна агенция с УИН 02/310518/27579 от 26.03.2018 г. (л.35-36 от адм.дело 285/2023 г.). Със заявлението са декларирани следните схеми за подпомагане: схема за преходна национална помощ за овце майки и/или кози майки, обвързана с производството (ПНДЖ3) и схема за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол (ДПЖСК).

Към заявлението е приложена Таблица за отглежданите животни за кампания 2018г., в която са отразени овце и кози, от които са заявени за подпомагане 170 бр. животни по схема ПНДЖ3 и 216 бр. по схема ДПЖСК (л.37-44 от адм.дело 285/2023 г.).

Със заповед № 353275/26.10.2018 г. и заповед № 353275/01.11.2018 г. (л.67-гръб и л.68 от адм.дело № 285/2023 г.) на началника на отдел „Регионален технически инспекторат“ е разпоредено извършване на проверка на място.

Резултатите от проверката са обективирани в контролен лист за проверка на място - схеми за преходни национални доплащания за животни за 2018 г. (л.69-103 от адм.дело № 285/2023 г.). Контролният лист е връчен на земеделския производител на 05.11.2018 г., видно от отбелязването в него, като му е указана възможността в 14-дневен срок от получаването да представи допълнителни забележки и възражения към направените констатации.

На 02.11.2018 г. е постъпило писмено обяснение (л.104-гръб от адм.дело №285/2023г.), в което Д. Т. посочва, че от 2018 г. страда от сериозно заболяване, което налага непрекъснатото му посещение на болница, през което време животните остават без човек, който да се грижи за тях, както и сочи, че многократно са били обект на кражби, за което сигнализирал РПУ-Созопол. Представил е и декларация от 05.11.2018 г., в която изнася данни, че е болен от 01.10.2018 г. и „през това време децата му заклали овце, но нямал документ за това“ (л.105 от адм.дело № 285/2023 г.).

Изготвен е доклад за проверка на място по схеми и мерки за животни, тип на проверка – „НДЖ-2018 специфично подпомагане“, с начална дата на проверката – 02.11.2018 г. и край на 05.11.2018 г. (л.108-165 от адм.дело № 285/2023 г.), като от земеделския производител са представени на проверяващите зоотехнически сертификати, регистър на животновъдния обект, справка от БАБХ за животните, находящи се в обекта от 21.02.2018 г. (на оптичен носител по адм.дело № 285/2023 г.), както и писмено обяснение за откраднати животни и заведени досъдебни производства и декларация за непредставени документи за заклани животни. От проверяващите е изготвен списък на недопустимите животни и са обобщили резултатите от проверката, като сочат, че по схема ДПЖСК от деклариран общ брой овце – 216 бр., на място са установени 119 бр., от които с нередности - 97 бр. животни.

Издадено е уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите за преходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни по реда на Наредба № 3/17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2018 г. с изх.№ 02-020-6500/4649 от 27.04.2022 г. (л.19-20 от адм.дело № 285/2023 г.). В писмото е посочено, че във връзка с одобрените схеми за обвързано с производството подпомагане за животни и преходна национална помощ за животни съгласно чл.18, т.1-8 и чл.35, т.3 и 4 от Наредба № 3/17.02.2015 г. оторизираната субсидия за кампания 2018г. е в размер на 0,00 лева. Общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез И., след извършване на задължителни административни и/или проверки на място на данните в подаденото заявление за подпомагане, които данни са сравнени с наличната информация във външните регистри на И., поддържани на основание чл.30 от ЗПЗП. В табличен вид към писмото е калкулирана поисканата от лицето сума, формирана като произведение от декларирания брой животни и ставката по схема ДПЖСК, в размер на 15 814,44 лева, като намаленията на субсидията са изчислени в размер на 15 841,44 лева и оторизираната сума по схема ДПЖСК - 0,00 лева. Аналогична е калкулацията и относно схема ПНДЖ 3, с поискана сума в размер на 6 732 лева, намаление 6 732 лева и оторизирана сума в размер на 0,00 лева.

Уведомителното писмо е обжалвано пред Административен съд – Бургас и с решение № 191/08.01.2024 г. постановено по адм.д.№ 285/2023 г., то е отменено като незаконосъобразно, а преписката е върната на административния орган за ново разглеждане и произнасяне. Решението е обжалвано и е оставено в сила с решение № 1629/19.02.2025 г. постановено по адм.д.№ 8177/2024 г. по описа на ВАС.

В изпълнение на съдебното решение на ВАС от заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е издадено процесното уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите за преходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни по реда на Наредба № 3/17.02.2015 г. за кампания 2018 г. с изх.№ 02-020-6500/4649#4 от 23.05.2025 г. С него оторизираната субсидия по подаденото от Д. Т. заявление за подпомагане, във връзка с одобрените схеми за обвързано с производството подпомагане за животни и преходна национална помощ за животни, съгласно чл.18, т.1-8 и чл.35, т.3 и 4 от Наредба №3 от 17.02.2015г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2018 г., е определена в размер на 0,00 лева. В мотивите на писмото е посочено, че общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез И. след извършване на задължителни административни и/или проверки на място на данните в подаденото заявление за подпомагане, които данни са сравнени с наличната информация във външните регистри на И., поддържани на основание чл.30 от ЗПЗП. Съответно в табличен вид за схема ПНДЖ 3 е посочено, че установеният брой животни е съгласно изискванията на чл.39, ал.1, т.2, т.3 и т.4 от Наредба № 3/17.02.2015 г. и чл.9, § 3 от Регламент (ЕО) № 21/2004 от 17 декември 2003 г.; а за схема ДПЖСК е съгласно чл.23, ал.2, ал.3 и ал.5 от Наредба № 3/17.02.2015 г., чл. 30 от Д. Р. (ЕС) № 640/2014 от 11 март 2014 г. на Комисията и чл.9, т.3 от Регламент (ЕО) № 21/2004 от 17 декември 2003 г. В отделна таблица е изготвен списък с ушни марки на животни които не са включени в оторизацията като допустими за подпомагане и за тях са приложени намаленията, предвидени в чл.31 на Д. Р. 640/2014 от 11 март 2014 г. и чл.10, ал.2 и ал.3 (ПНДЖ 3) от Наредба № 19/12.10.2015 г. за реда за контрол на изискванията за схемите за преходна национална помощ (животни с несъответствие).

Уведомителното писмо е връчено на наследниците на земеделския производител на 30.05.2025 г., видно от приложеното известие за доставяне (л.17 от делото). То е обжалвано с жалба вх.№ 02-020-6500/4649/16.06.2025 г. (л.6 от делото), изпратена по пощата на 13.06.2025 г., видно от клеймото на приложеното по делото копие на пощенски плик (л.8 от делото). С оглед дата на пощенското клеймо положено върху пощенския плик, с който е изпратена жалбата, неоснователно е възражението на ответника, че жалбата е просрочена, тъй като тя е подадена точно на четиринадесетия ден от връчване на уведомителното писмо и предвидения от законодателя срок за обжалване е спазен.

Съгласно разпоредбата на чл.146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуално правните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Съгласно чл.142, ал.1 от АПК, съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му, а съгласно ал.2, установяването на нови факти от значение за делото след издаване на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания.

Съгласно чл.20а, ал.1 от ЗПЗП (в приложимата редакция ДВ бр.85/08.10.2024 г.), изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, като съгласно ал.2 той организира и ръководи дейността и на Разплащателната агенция и я представлява. Съответно в ал.3 е предвидено, че той може да делегира със заповед част от предоставените му от управителния съвет правомощия за сключване на административни договори и/или за издаване на административни актове по чл.12, ал.7 на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда, както и правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл.2д, ал.2 и чл.84, ал.2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по ЗУСЕФСУ и по този закон и по подадени заявки и искания за плащане. Съответно, съгласно чл.10, т.7 от Устройствения правилник на ДФЗ, изпълнителният директор притежава правомощия да взема решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика (ОСП), прилагани от Разплащателната агенция. Със заповед № 03-РД/1969/10.05.2024 г. (л.4 от делото), изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е делегирал на заместник изпълнителния директор - П. С. правомощията да издава и подписва уведомителни писма от вида на процесното, поради което то се явява издадено от компетентен орган, съобразно предоставените му правомощия.

В случая уведомителното писмо е издадено в изпълнение на влязло в сила решение № 1629/19.02.2025 г. постановено по адм.д.№ 8177/2024 г. по описа на ВАС, с което е оставено в сила решение № 191/08.01.2024 г. постановено по адм.д.№ 285/2023 г. по описа на Административен съд – Бургас, като то е съобразено с дадените в решението на ВАС задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона. В този смисъл, неоснователни са възраженията за нищожност на уведомителното писмо, поради противоречие с дадените задължителни указания в решението на Административен съд – Бургас, тъй като решаващите мотиви в това съдебно решение не са споделени от съдебния състав постановил решението на ВАС. В решението на ВАС е прието, че обжалваното уведомително писмо не е мотивирано и преписката е върната на административния орган с единствените указания да издаде нов, мотивиран административен акт, което той е сторил.

Уведомителното писмо е издадено в предвидената от законодателя писмена форма, като то е мотивирано с оглед изложените в него фактически и правни основания.

По отношение на отказаните суми от административния орган са изложени основания, под формата на пояснения към таблиците, а фактическите данни са достатъчни за да се установи волята му за формиране на крайния резултат – цялостно неоторизиране на заявена за подпомагане сума по Схема за преходна национална помощ за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството (ПНДЖ 3) и Схема за обвързано подпомагане за овце-майки и/или кози-майки под селекционен контрол (ДПЖСК).

Видно от уведомителното писмо (УП) в таблица 1 – „По схемата за преходна национална помощ за овце майки и/или кози майки, обвързана с производството (ПНДЖ 3)“ и таблица 2 – „По схемата за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол (ДПЖСК)“ са вписани данни за броя на декларираните животни, стойност на субсидията, каква е поисканата за подпомагане сума, установения брой животни, брой на животни с несъответствия и процентът на несъответствие, бракувани животни, съответно оторизиран и санкциониран брой, както и размерите на окончателните суми, оторизирана по схеми ПНДЖ 3 и ДПЖСК. Неразделна част от УП е и Списък с ушни марки на животни, които не са включени в оторизацията като допустими за подпомагане (л.11-гръб и сл. от делото), заявени за подпомагане по ПНДЖ 3 и схема ДПЖСК. В колона 1 на таблицата за „Животно с установено несъответствие, съгласно извършена проверка на място“ е отбелязан отговор „НЕ“ в колона „Установена ли е ушната марка на място“ т.е изводите на административния орган са мотивирани с обстоятелството, че при извършената проверка на място, включени в таблицата/списък, животните заявени по процесните схеми не са установени в стопанството, поради което същите не са включени в оторизацията като допустими за подпомагане.

В таблица 1, за животните с УМ с номера конкретно посочени в списъка по схема ПНДЖ 3 са приложени намаленията, предвидени в чл.10, ал.3 от Наредба № 19/12.10.2015 г. за реда и контрола на изискванията на схемите за преходна национална помощ. Прието е, че по схема ПНДЖ 3 исканата от земеделския производител сума, формирана като произведение от броя декларирани в заявлението за подпомагане животни 170 бр. (ред 6) и стойността на субсидията (39,60 лв./бр., съгласно заповед № РД-09-994/07.11.2018 г. за определяне на ставките за схема ПНДЖ 3 за кампания 2018г., ред 3), е в размер на 6 732 лева (ред 4). Броят на животните с несъответствия е 135 бр. (ред 7), а на място са установени 35 бр. (ред 6), т.е. процентът на несъответствие се определя в размер на 100 % (ред 8) и сумата за оторизиране след налагане на санкции за животни с несъответствия е 0,00 лева. Такава е и окончателната сума, оторизирана по схемата.

Съответно в таблица 2, за животните с УМ с номера конкретно посочени в списъка по схема ДПЖСК са приложени намаленията, предвидени в чл.31 от Регламент (ЕС) № 640/2014 г. от 11 март 2014 г. В тази таблица е посочено, че броят на декларираните животни по схема ДПЖСК е 216 бр. (ред 1) Стойността на субсидията до 300 животни е 73,34 лв./бр. (ред 2), а над 300 животни е 58,67 лв./бр. (ред 3), съгласно данните в заповед № РД09-1082/12.12.2018 г. От произведението на декларираните от Т. 216 бр. животни (в обхвата на ограничението до 300 бр.) и ставката от 73,34 лв./бр. е изчислено, че стойността на исканата за подпомагане сума е 15 841,44 лева (ред 4). Посочено е, че общият брой на установените животни по схема ДПЖСК е 119 бр. (ред 8), а неустановените са 97 бр. (т.е. разликата между 216 бр. декларирани животни и 119 бр. установени на място, ред 12), респ. процентът на несъответствие е изчислен на 81,51 % (ред 13). Прието е, че санкционираният брой животни преди проверка за реализация и приплод е 216 бр. (ред 16), т.е. равен на декларирания първоначален брой на животните. В таблицата са отразени и санкциите за бъдещ период съгласно чл.31 от Регламент (ЕС) № 640/2014 г. от 11 март 2014г. – 7 113,98 лева.

Производството по подаденото заявление за подпомагане се развива по реда на ЗПЗП и съгласно чл.47 (прил.ред., ДВ бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г.), разплащателната агенция проверява спазването на изискванията на схемите за национални доплащания и за преходна национална помощ, финансирани от държавния бюджет, по ред, определен с наредба на министъра на земеделието, храните и горите. В тази връзка приложими са разпоредбите и на Наредба № 5/27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, Наредба № 3/17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания и Наредба № 19/12.10.2015 г. за реда за контрол и изискванията на схемите за преходна национална помощ, в прил.ред.

В Наредба № 19/12.10.2015г. е регламентиран редът за извършване на проверки за спазване на изискванията на схемите за преходна национална помощ и констатации за спазване на изискванията на схемите за преходна национална помощ. Според разпоредбата на чл.10, ал.3 от Наредбата (в приложимата редакция ДВ бр.80/16.10.2015 г.), в зависимост от установения процент на несъответствие Разплащателната агенция определя размер на подпомагане на земеделския стопанин по следния начин: 1.ако процентът на несъответствие е до 10 на сто включително – подпомагането е за броя на допустимите за подпомагане животни, намалено с размера на подпомагането за липсващите и за животните с нередности; 2.ако процентът на несъответствие е до 20 на сто включително – подпомагането е за броя на допустимите за подпомагане животни, намалено с удвоения размер на подпомагането за липсващите и за животните с нередности; 3.ако процентът на несъответствие е над 20 на сто – не се подпомага за съответната година.

В чл.39 от Наредба № 3/17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания, издадена от министъра на земеделието и храните на основание чл.38а, ал.4 от ЗПЗП, са регламентирани изискванията, които следва да се спазват от съответния земеделски стопанин, за да има право на подпомагане по ПНДЖ3. Съгласно чл.39, ал.1, т.4 от Наредбата право на подпомагане по схемата за преходна национална помощ за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството, имат земеделските стопани, които продължат да отглеждат най-малко 80 % от заявените овце-майки и/или кози-майки най-малко 100 дни от деня, следващ последния ден за подаване на заявленията за подпомагане. Съгласно чл.4, ал.1 от Наредба № 5/27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, съобразно който текст заявленията се подават през периода от 1 март до 15 май на годината, за която се кандидатства за подпомаганe. Когато 15 май е неприсъствен ден, срокът за подаване на заявления за подпомагане изтича в първия следващ работен ден.

В случая Д. Т. е подал заявление за подпомагане за кампания 2018 г. на 26.03.2018 г., като 100-дневният срок, в който е бил задължен да отглежда животните започва да тече на 16.05.2018 г. (сряда), съответно е изтекъл на 23.08.2018 г. Проверката на място е била извършена на 02.11.2018г., т.е. след изтичане на срока по чл.39, ал.1, т.4 от Наредба №3/17.02.2015 г., поради което към момента на извършването й земеделския производител не е имал задължението да поддържа за отглеждане най-малко 80% от заявените животни, респ. не е налице основание за отказ от оторизиране на заявените суми за подпомагане по схема ПНДЖ 3.

Така изложеното се отнася и за отказаното подпомагане по схема ДПЖСК, редът за което е уреден в Наредба № 3/17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания.

Съгласно чл.23 от Наредба № 3/17.02.2015 г. право на подпомагане по схемата за обвързано подпомагане за овце-майки и/или кози-майки под селекционен контрол имат земеделски стопани, които отглеждат в стопанството си: 50 и повече овце-майки под селекционен контрол от една порода, и/или 20 и повече кози-майки под селекционен контрол от една порода. Заявените за подпомагане животни по схемата по ал.1 трябва да: са идентифицирани с одобрени от БАБХ обикновена ушна марка и електронно средство за идентификация; са въведени в системата за идентификация и регистрация на животните на БАБХ; са вписани в регистъра на животните в животновъдния обект съгласно чл.132, ал.1, т.8 ЗВД; са с доказан произход са вписани в регистрите по чл.18, ал.6, т.2 от Закона за животновъдството; имат издадени зоотехнически сертификати, които се проверяват при контрола по чл.26а, ал.2 ЗПЗП. По аргумент от ал.3 земеделските стопани, кандидати по схемата по ал.1, трябва да продължат да отглеждат заявените овце-майки и/или кози-майки най-малко 80 дни от деня, следващ последния ден за подаване на заявленията за подпомагане. В случая административният орган не е направил преценка на срока, в който земеделският стопанин има задължение да продължи да отглежда заявените животни по ДПЖСК, като е следвало да установи до 03.08.2018 г. дали животните, заявени от жалбоподателя, са били налични в животновъдния му обект или не.

На следващо място в УП да се сочи, че в случая не са представени документи отнасящи се до заявените животни за кампания 2018 г., предвид което не е възможно да се удостовери имало ли е животни в животновъдния обект, кога са напуснали стопанството и дали това се е случило през периода на задържане за съответната кампания и поради това животните се водят неустановени при извършената документална проверка и в периода на задържане.

Така посоченото не би могло да доведе до извод различен от изложения вече, тъй като не само от УП, но и от административната преписка не се установява какви точно документи са били проверени на място, каква информация са съдържали и как точно е направен този извод. В преписката се съдържа единствено попълнена от земеделския производител декларация от 02.11.2018 г. (л.103гръб от адм.д.№ 285/2023 г.), в която се сочи, че са му изискани следните документи: „1.Зоотехнически сертификати. 2.А. Р. на животновъдния обект“, които безспорно са представени от него и се е съдържат на диска приложен по адм.д.№ 285/2023 г. – 185 от делото. В тази декларация се съдържа напечатан текст че Д. Т. е уведомен, че трябва да представи допълнителни и/или липсващи документи в офиса на РТИ – Ямбол, без обаче да става ясно какви точно следва да са тези документи. Ето защо, след като земеделския стопанин е представил изисканите от него документи и не се установя да са изискани конкретни други документи, които той да не е представил, необоснован и недоказан се явява извода, че процесните животни са документално неустановени.

С оглед на изложеното, в случая не са установява неизпълнение на изискванията на чл.39, ал.1 и чл.23 от Наредба № 3/17.02.2015 г. за възникване на правото на подпомагане на земеделския производител по процесните схеми. Проверките от ДФЗ са извършени след изтичане на крайните срокове за отглеждане на изискуемия брой животни, с оглед на което това фактическо основание не може да послужи като основание, за да бъде отказана (неоторизирана) исканата сума по подаденото заявление за кампания 2018 г. Ето защо, в случая материалният закон е приложен неправилно и по отношение на земеделския производител са били налице положителните предпоставки за подпомагане по схема за преходна национална помощ за овце майки и/или кози майки, обвързана с производството (ПНДЖ3) и схема за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол (ДПЖСК), което налага отмяна на обжалваното уведомително писмо.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК, тъй като естеството на акта не позволява решаването му от съда по същество, административната преписка следва да се върне на административния орган, за ново произнасяне по подаденото заявление за кампания 2018 г., при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

С оглед изхода на спора и на основание чл.143, ал.1 от АПК в полза на жалбоподателите следва да се присъдят направените по делото разноски в общ размер на 2 420,00 лева, от които 20,00 лева държавна такса и 2400,00 лева адвокатско възнаграждение.

Неоснователно е възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение. Делото е с определен материален интерес - 22 573,44 лева и съгласно чл.8, ал.1, във вр. чл.7, ал.2, т.3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за възнаграждения за адвокатска работа, при интерес от 10 000 до 25 000 лева възнаграждението е 1 300 лева плюс 9 % за горницата над 10 000 лева. В случая изплатения адвокатски хонорар е в размер на 2 400,00 лева, тоест под предвидения в наредбата размер на дължимото адвокатско възнаграждение – 2 431,61 лева и не се явява прекомерен, още повече, че той е заплатен за процесуално представителство на две лица.

Мотивиран от изложеното, Административен съд – Бургас

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ уведомително писмо изх.№ 02-020-6500/4649#4 от 23.05.2025 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.

ВРЪЩА преписката на Държавен фонд „Земеделие“ за ново произнасяне по подаденото от Д. Н. Т. заявление за подпомагане с УИН 02/310518/27579 от 26.03.2018 г. за кампания 2018 г., съобразено със задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ [населено място] да заплати на С. Д. А. с [ЕГН] и адрес [населено място], [жк] [адрес] и Н. Д. Т. с [ЕГН] и адрес [населено място], [жк], [улица]разноски по делото в размер на 2 420,00 лева (две хиляди четиристотин и двадесет лева).

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението му пред Върховен административен съд на Република България.

Съдия: