Определение по дело №761/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 393
Дата: 29 юли 2021 г. (в сила от 31 януари 2022 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20207240700761
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 декември 2020 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

 

                        393           29.07.2021г.      град Стара Загора

 

 

   

            Старозагорският административен съд, V състав, в съдебно заседание на тридесети юни през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

 

                                                                                   СЪДИЯ: РАЙНА Т.

 

       

при секретар   Пенка Маринова                                                                                    и с участието

            на прокурор                                                                                                           като разгледа

            докладваното от съдия Р. Т. административно дело № 761 по описа за 2020г., за да се произнесе съобрази следното:                                                                      

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.219, ал.1 във вр. с чл.215 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.      

 

Образувано е по жалба на М.П.С. – Е. ***, против Заповед № 1590 от 16.10.2019г., издадена от Заместник кмета на Община Казанлък, с която заповед, на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ, е разрешено да се изработи проект за изменение на Подробен устройствен план -  План за регулация относно ПИ с идентификатор 35167.504.7810 по КККР на гр. Казанлък, съответстващ на УПИ III – 7810 в кв. 326 по плана на гр. Казанлък и с административен адрес ул. „Хаинбоаз“ № 4, с цел поставяне на регулационните линии в съответствие със съществуващите граници на имота.

 

             В жалбата са изложени доводи за нищожност и за незаконосъобразност на оспорената заповед, по съображения за издаването й от некомпетентен орган, в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.  Жалбоподателката твърди, че нито фактически е обосновано, нито е доказано наличието на каквото и да е било процесуалноправно и материалноправно основание за издаването на заповед за разрешаване изработването на проект за изменение на Подробния устройствен план – План за регулация, засягащо регулационната граница на собствения й недвижим имот. Поддържа, че административното производство, приключило с издаването на обжалваната заповед, е изначално опорочено, тъй като е инициирано от нелегитимирано лице. Счита, че липсва основание за прилагане на §8, ал.2, т.3 във вр. с ал.1 от ПР на ЗУТ, тъй като липсват установени категорични данни за неприложен дворищно регулационен план. По подробно изложени в жалбата и в представеното писмено становище съображения за формалната, процесуалната и материалната незаконосъобразност на оспорената Заповед № 1590 от 16.10.2019г. на Заместник кмета на Община Казанлък, е направено искане за прогласяването й за нищожна и в условията на алтернативност – за отмяната на заповедта, като незаконосъобразна.

 

            Ответникът по жалбата – Кмет на Община Казанлък, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваният административен акт, като издаден от материално компетентен административен орган, в предвидената от закона форма, в съответствие с материалния и с процесуалния закон, е правилен и законосъобразен. 

 

            Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

Жалбоподателката в настоящото производство – М.П.С. – Е., е собственик на 1/ 2 ид. част от дворно място, цялото с площ от 305кв.м, съставляващо УПИ І-7811 от кв.326 по плана на гр. Казанлък, ведно с ½ ид. част от построените в имота сгради, видно от представения  нотариален акт за продажба на недвижим имот № 169 от 03.12.2008г., том IV, рег. № 395, дело № 635 от 2008г., вписан в Служба по вписванията – гр. Казанлък. По одобрените КККР на гр. Казанлък, имотът представлява ПИ с идентификатор 35167.504.7811.

 

Със Заявление за издаване на разрешение за изработване на изменение на подробен устройствен план съгласно чл.135 от ЗУТ вх. № 1502-95 от 19.12.2018г. /л.87 по делото/, подадено от Началник отдел ИУС в Община Казанлък, до Кмета на Община Казанлък, е направено искане да се допусне изработването на проект за изменение на Подробен устройствен план – План за регулация, относно УПИ ІІІ-7810, кв.326, представляващ ПИ с идентификатор 35167.504.7810. Към заявлението е приложена скица – предложение за изменение на ПУП – ПР.

На основание чл.135, ал.4, т.1 от ЗУТ е изготвено Становище от Главния архитект на Община Казанлък /л.41 по делото/, съгласно което искането за изменение на ПУП – ПР относно ПИ с идентификатор 35167.504.7810 по КККР на гр. Казанлък, съответстващ на УПИ ІІІ-7810 в кв.326 по плана на гр. Казанлък, е допустимо по реда на чл.134, ал.2, т.2 от ЗУТ – при изменение на кадастралния план или при одобряване или изменение на кадастрална карта в урегулирана територия, имотните граници на поземления имот не съвпадат с регулационните във вр. с § 8, ал.2, т.3 от ПР на ЗУТ. Прието е, че с представената скица с предложение за изменение на  регулационния план, се предвижда регулационните линии на поземлен имот с идентификатор 35167.504.7810, да бъдат поставени в съответствие със съществуващите граници на имота към съседните му поземлени имоти с идентификатори 35167.504.7812 и 35167.504.7811 по КККР на гр. Казанлък.

 

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № 1590 от 16.10.2019г., издадена от Заместник кмета на Община Казанлък, оправомощен със Заповед № 1488 от 24.09.2019г. на Кмета на Община Казанлък, на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ, въз основа на постъпило Заявление вх. № 1502-95 от 19.12.2018г., придружено с предложение за изменение на ПУП-ПР на част от кв. 326 по плана на гр. Казанлък и наличие на основания за изменение на плана по реда на чл.134, ал.2, т.2 от ЗУТ и във вр. с § 8, ал.2, т.3 от ПР на ЗУТ и мотивирано становище на Главния архитект на Община Казанлък съгласно чл.135, ал.4, т.1 от ЗУТ, е разрешено да се изработи проект за изменение на Подробен устройствен план -  План за регулация относно ПИ с идентификатор 35167.504.7810 по КККР на гр. Казанлък, съответстващ на УПИ III – 7810 в кв. 326 по плана на гр. Казанлък с административен адрес ул. „Хаинбоаз“ № 4, с цел поставяне на регулационните линии в съответствие със съществуващите граници на имота. От фактическа страна обжалваният административен акт е обоснован с обстоятелството, че регулацията на поземлен имот с идентификатор 35167.504.7810 към поземлени имоти с идентификатори 35167.504.7812 и 35167.504.7811 по КККР няма данни да е приложена, което налага изменение на Плана за регулация, като регулационните граници бъдат поставени в съответствие с имотните. Липсват данни за съобщаването на оспорената Заповед № 1590 от 16.10.2019г., на жалбоподателката М.С. – Е..

             

          По делото е представена и приета като доказателство Заповед № 2002 от 30.12.2020г. на Кмета на Община Казанлък /л.10/, с която на основание § 8, ал.4 от ПР на ЗУТ във вр. с §8, ал.1 и ал.2, т.3 от ПР на ЗУТ, Заявление вх. № 1502-95 от 19.12.2018г. и Решение № 21 по Протокол № 23 от 05.12.2019г. на Общинския експертен съвет по устройство на територията, е одобрено изменение на Подробен устройствен план за част от Регулационния план на гр. Казанлък, с който се променя уличната регулация по ул. „Хаинбоаз“ пред УПИ III – 7810 в кв. 326 и се променя Плана за регулация за част от кв. 326 в границите между урегулирани поземлени имоти: III – 7810 /с идентификатор 35167.504.7810/, I – 7811 /с идентификатор 35167.504.7811/ и ХI – 7812 /с идентификатор 35167.504.7812/.  

 

            Допусната, назначена и изпълнена е съдебно-техническа експертиза, заключенията по които /основно и допълнително/, съдът възприема като компетентни, обективни и обосновани. Със заключенията на СТЕ хронологически са представени извършените регулационни изменения, засягащи притежавания от жалбоподателката имот - УПИ  I – 7811, кв. 326 по плана на гр. Казанлък /ПИ с идентификатор 35167.504.7811 по КККР на гр. Казанлък/, от първото урегулиране на имота със Заповед № 241 от 01.09.1989г. на ОНС – Казанлък /за одобряване на застроителен и регулационен план на „Промишлено-складова зона“ и кв. „Христо Ботев“, гр. Казанлък/, до одобреното със Заповед № 2002 от 30.12.2019г. изменение на ПУП – ПР на част от кв. 326, предвиждащо изменение на регулационните граници между УПИ III – 7810 /ПИ с идентификатор 35167.504.7810/, УПИ I – 7811 /ПИ с идентификатор 35167.504.7811/ и УПИ ХI – 7812 /ПИ с идентификатор 35167.504.7812/, като вътрешните регулационни граници се поставят по съществуващите имотни граници, при промяна площта на УПИ I – 7811 в кв. 326 на 270 кв.м.

 

            Съдът намира, че подадената от М.С. – Е. жалба против Заповед № 1590 от 16.10.2019г. на Заместник кмета на Община Казанлък, е процесуално недопустима, по следните съображения:

 

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбите на чл.159, т.1 и т.4 от АПК две от предпоставките за възникване и съществуване правото на жалба, са наличието на акт, подлежащ на съдебно оспорване и правен интерес от обжалването. Тези процесуални предпоставки са от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно и по всяко време на производството. 

 

Актовете по чл.135, ал.3 и ал.5 от ЗУТ /какъвто акт се явява и оспорената Заповед № 1590 от 16.10.2019г. на Заместник кмета на Община Казанлък/, с които се разрешава респ. разпорежда изработването на проекти за изменение на влезли в сила ПУП, са индивидуални административни актове по смисъла на чл.214, т.1 от ЗУТ, подлежащи на съдебно оспорване и контрол за законосъобразност по реда на АПК съгласно чл. 215, ал.1 във вр. с чл.219 от ЗУТ. В производството по издаването на акта за разрешаване изработването на проект за изменение на ПУП, органът извършва преценка относно допустимостта на предвидената устройствена процедура и с акта си определя териториалния обхват на разработката, правното основание за допусканото изменение и т.н. С издаване на този акт приключва  предварителната фаза от производството по одобряване на измененията на ПУП. Сред правните последици на заповедите по чл.135, ал.3 и ал.5 от ЗУТ са и такива, свързани със спиране прилагането на действащите устройствени планове в частите, за които се отнасят заповедите, съгласно чл.135, ал.6 от ЗУТ. А с това непосредствено се засягат правата и законните интереси на собствениците и на носителите на ограничени вещни права в имотите, включени в предметния обхват на процедираното изменение на ПУП, което обуславя и правния интерес на тези лица да оспорят по съдебен ред заповедите по чл. 135, ал. 3 и ал. 5 ЗУТ.
Ето защо актовете по чл.135, ал.3 и ал.5 от ЗУТ, макар да представляват част от производството по изменение на влязъл в сила ПУП, са административни актове със самостоятелно значение и правни последици, подлежащи на съдебно обжалване по реда на АПК.   

 

            В практиката си /Решение № 8100 от 05.07.2021г. по адм. дело 1492/ 2021г., Решение № 5088/ 21.04.2021г. по адм. дело № 761/ 2021г. и др./, Върховен административен съд приема, че оспорването на заповедите по чл.135, ал.3 и ал.5 от ЗУТ, е допустимо само преди издаването на крайния административен акт, с който приключва образуваното производство по изменение на ПУП. След издаването на административния акт за одобряване на процедираното изменение на ПУП, даденото със заповедите по чл.135, ал.3 и ал.5 от ЗУТ разрешение за изработването на проект за изменение на ПУП, губи своето самостоятелно правно значение. Приема се, разрешението по чл. 135, ал.3 и ал.5 от ЗУТ за изработване на проект за изменение на ПУП има самостоятелно правно значение, само докато производството пред органа е висящо т.е до постановяване на заповедта за одобряване изменението на ПУП. След като процедурата е финализирана, за заинтересованите лица е налице правен интерес да оспорят единствено крайния акт - решението или заповедта за одобряване на проекта за изменение на ПУП, но не и заповедите по чл. 135, ал. 3 и 5 от ЗУТ, тъй като същите стават част от процедурата, губят самостоятелното си правно значение и подлежат на проверка в производството по обжалване на крайния административен акт. Защитата срещу допустимостта на устройствената процедура, конкретните основания за изменение на ПУП и одобрените с него предвиждания, се осъществява чрез оспорването на акта за одобряване на плана.

 

            В случая от доказателствата по делото се установява, че жалбоподателката М.П.С. – Е., е съсобственик на УПИ І-7811 от кв.326 по плана на гр. Казанлък, които имот се явява засегнат от разрешеното със Заповед № 1590 от 16.10.2019г. на Заместник кмета на Община Казанлък изработване на проект за изменение на Подробен устройствен план -  План за регулация относно ПИ с идентификатор 35167.504.7810 по КККР на гр. Казанлък, съответстващ на УПИ III – 7810 в кв. 326 по плана на гр. Казанлък /съседен на имота на жалбоподателката/, с цел поставяне на регулационните линии в съответствие със съществуващите граници на имота. Следователно М.С. - Е. е била процесуално легитимирана по см. на чл. 131, ал.1 във вр. с ал.2, т.1 от ЗУТ да обжалва Заповед № 1590 от 16.10.2019г. на Заместник кмета на Община Казанлък, доколкото процедирането изменение на ПУП – ПР, касае и границата между УПИ III – 7810  и собствения й УПИ I – 7811, кв. 326 по плана на гр. Казанлък. 

             

            По изложените по-горе съображения обаче следва извода, че с издаването на Заповед № 2002 от 30.12.2020г. на Кмета на Община Казанлък /л.10/, с която е одобрено изменение на Подробен устройствен план за част от Регулационния план на гр. Казанлък, с който се променя ПР за част от кв. 326 в границите между урегулираните поземлени имоти: УПИ III – 7810 /с идентификатор 35167.504.7810/, УПИ I – 7811 /с идентификатор 35167.504.7811/ и УПИ ХI – 7812 /с идентификатор 35167.504.7812/, е отпаднало правното действие на оспорената Заповед № 1590 от 16.10.2019г. за разрешаване изработването на проект за изменение на ПУП – ПР и нейното самостоятелно правно значение като индивидуален административен акт. Съответно правният интерес на жалбоподателката за оспорването на издадената на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ Заповед № 1590 от 16.10.2019г. на Заместник кмета на Община Казанлък, се е трансформирал в правен интерес за обжалване на постановения краен акт, с който е приключило производството по изменение на ПУП – ПР, а именно Заповед № 2002 от 30.12.2020г. на Кмета на Община Казанлък. Служебно известно на съда е, че М.С. – Е. е оспорила по съдебен ред  крайния административен акт за одобряване изменение на ПУП – ПР /Заповед № 2002 от 30.12.2020г. на Кмета на Община Казанлък/, като е образувано адм. дело № 762/ 2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора, в рамките на което производство жалбоподателката ще следва да реализира защитата си и да наведе доводите си срещу допустимостта на устройствената процедура, на конкретните основания за изменение на ПУП и на одобрените с него регулационни предвиждания.

 

            С оглед на гореизложеното съдът приема че оспорването, като направено срещу административен акт с отпаднало правно действие и значение и при липса на правен интерес за жалбоподателката, е процесуално недопустимо и следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото-прекратено.

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК,  Старозагорският административен съд

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И     :

ОТМЕНЯ протоколно определение от 30.06.2021г. за даване ход на делото по същество.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата, подадена от М.П.С. – Е. ***, против Заповед № 1590 от 16.10.2019г., издадена от Заместник кмета на Община Казанлък, с която на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ, е разрешено да се изработи проект за изменение на Подробен устройствен план -  План за регулация относно ПИ с идентификатор 35167.504.7810 по КККР на гр. Казанлък, съответстващ на УПИ III – 7810 в кв. 326 по плана на гр. Казанлък с административен адрес ул. „Хаинбоаз“ № 4, с цел поставяне на регулационните линии в съответствие със съществуващите граници на имота, като недопустима.  

            ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 761/ 2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

 

            Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                                    СЪДИЯ: