Решение по дело №5296/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 728
Дата: 29 юни 2020 г.
Съдия: Антония Иванова Тонева
Дело: 20195530105296
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ ………                          29.06.2020 година                        град Стара Загора

 

 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД                 VІІІ ГРАЖДАНСКИ състав

На втори юни                                                        2020 година

В публично заседание в следния състав:

 

                                      Председател: АНТОНИЯ ТОНЕВА                                                     

 

Секретар: ТЕОДОР ПЕТКОВ

Прокурор: 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ АНТОНИЯ ТОНЕВА

гр.дело №5296 по описа за 2019 година и за да се произнесе, съобрази:

 

Предявени са обективно съединени искове с правно основание чл.178 ал.1 т.3 ЗМВР и чл.86 ЗЗД.

Ищецът Н.М.Р. твърди в исковата си молба, че е служител на МВР от 2000 год., като от м.04.2014г. е служител в сектор „Охрана на обществения ред в железопътния транспорт“ гр.Стара Загора към ЗОНАЛНО ЖАНДАРМЕРИЙСКО УПРАВЛЕНИЕ Кърджали, при ДИРЕКЦИЯ „ЖАНДАРМЕРИЯ“ в ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ - МВР гр.София, като е назначен на длъжност „Младши инспектор - полицай/старши полицай“.

Заявява, че през трите предхождащи настоящата искова претенция години, е изпълнявал служебните си задължения на сменен режим на работа, като е полагал труд на смени по график с продължителност от 12 часа. Така положеният от него труд на смени е както през светлата част на деня, така и през нощта от 20.00 часа до 08.00 часа, поради което счита, че е налице полагане на нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа на следващия ден. Обичайното местоизпълнение на служебните му задължения било в гр. Стара Загора.

Заявява, че служебното му правоотношение се урежда от ЗМВР, който се явява специален по отношение на ЗДСл по аргумент от чл. 142, ал. 2 ЗМВР. Разпоредбата на чл. 187, ал.3 ЗМВР регламентира, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8, 12 или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период. Според чл.187, ал.5 ЗМВР работата извън редовното работно време се компенсира с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите на ненормиран работен ден; и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период - за служителите, работещи на смени.

С оглед характера на заеманата от него длъжност през процесния период е полагал труд през нощта (22:00 - 06:00 часа), като отработеното работно време се е изчислявало сумарно. Счита, че отношенията между него и работодателя следва да се уреждат съобразно разпоредбите на чл.187, ал.5-6 ЗМВР, предвиждащи компенсиране на работата извън редовното работно време с възнаграждение за извънреден труд за служителите на смени. Счита, че в конкретния случай, следва да приложи разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, предвиждаща преизчисление на положения нощен труд. В тази връзка според чл.187, ал.9 ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

Сочи, че за периода от 19.08.2014г. до 01.04.2015г. е действала Наредба № 8121з- 407/11.08.2014 г.;  от 01.04.2015г. до 29.07.2016г. е действала Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., която е била отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016г. на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г., обн. в ДВ бр. 59 от 29.07.2016 г. От 02.08.2016г. и понастоящем действа Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. Текстовете на чл.3, ал.3 и в трите наредби са идентични, като гласят, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22:00 и 6:00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.

Съобразно чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22:00 и 6:00 ч.            за отчетния период се умножава по 0,143. В следващите две Наредби № 8121з-592/25.05.2015г и № 8121з-776/29.07.2016 г., приложими към процесния период от 14.10.2016 г. до 14.10 .2019 г., липсвала изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен. Счита, че липсата на изрична норма обаче не следва да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Счита, че е налице непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, като в този смисъл би следвало субсидиарно да се приложи разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, която гласи, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, или коефициент 1,143.

Във връзка с гореописаното, предвид това, че основното му трудово възнаграждение е в размер на 890.00 лева, а почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева счита, че от страна на работодателят е налице неизплатено възнаграждение за положен от него извънреден труд, формиран след преизчисляването на положения от него нощен труд с коефициент 1.143 и съответното му увеличаване с 50% /чл. 187, ал. 6 ЗМВР/, както и мораторна лихва за същия предвид разпоредбата на чл.33, ал. 1 от Наредба 8121з-776/29.07.2016 г. от края на месеца, следващ месеца в който е положен труда, а именно :

 За 2016 година

1.През месец октомври 2016 год. от 14.10.2016 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 24 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 3 /три/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 24.00лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец ноември и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.12.2016 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 08.47 лева.

2. През месец ноември 2016 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31 - во число на месец декември и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.01.2017 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 21.39 лева.

3. През месец декември 2016 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец януари 2017 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.02.2017 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 21.06 лева.

За 2017 година

1. През месец януари 2017 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 считам, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 28- мо число на месец февруари 2017 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.03.2017 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 20.66 лева.

2. През месец февруари 2017 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец март 2017 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.04.2017 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 19.99 лева.

3. През месец март 2017 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- то число на месец април 2017 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.05.2017 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 19.34 лева.

4. През месец април 2017 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец май 2017 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.06.2017 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 18.68 лева.

5.През месец май 2017 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- то число на месец юни 2017 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.07.2017 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 18.03 лева.

6.През месец юни 2017 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им е коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец юли 2017 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.08.2017 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 17.36 лева.

7. През месец юли 2017 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец август 2017 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.09.2017 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 16.69 лева.

8. През месец август 2017 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец септември 2017 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.10.2017 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 16.04 лева.

9. През месец септември 2017 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31 - во число на месец октомври 2017 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.11.2017 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 15.37 лева.

10. През месец октомври 2017 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- то число на месец ноември 2017 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.12.2017 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 14.73 лева.

11. През месец ноември 2017 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31 - во число на месец декември 2017 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.01.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 14.06 лева.

12. През месец декември 2017 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец януари 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.02.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 13.39 лева.

За 2018 година

1. През месец януари 2018 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 28- мо число на месец февруари 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.03.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 12.79 лева.

2. През месец февруари 2018 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец март 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.04.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 12.12 лева

3. През месец март 2018 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- то число на месец април 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.05.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 11.47 лева

4. През месец април 2018 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им е коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец май 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.06.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 10.81 лева

5. През месец май 2018 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- то число на месец юни 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.07.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 10.16 лева

6. През месец юни 2018 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец юли 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.08.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 09.49 лева

7. През месец юли 2018 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец август 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.09.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 08.82 лева

8. През месец август 2018 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- то число на месец септември 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.10.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 08.17 лева

9. През месец септември 2018 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31 - во число на месец октомври 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.11.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 07.50 лева

10. През месец октомври 2018 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- во число на месец ноември 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.12.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 06.86 лева.

11. През месец ноември 2018 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец декември 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.01.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 06.19 лева.

12. През месец декември 2018 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец януари 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.02.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 05.52 лева

 За 2019 година

1. През месец януари 2019 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 28- мо число на месец февруари 2019 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.03.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 04.91 лева.

2. През месец февруари 2019 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец март 2019 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.04.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 04.25 лева

3. През месец март 2019 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- то число на месец април 2019 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.05.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 03.60 лева

4. През месец април 2019 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец май 2019 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.06.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 02.93 лева

5. През месец май 2019 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- то число на месец юни 2019 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.07.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 02.28 лева

6. През месец юни 2019 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец юли 2019 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.08.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 01.62 лева

7. През месец юли 2019 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева.

8. През месец август 2019 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева.

9. През месец септември 2018 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева.

10. През месец октомври 2019 год. до 14.10.2016 год. е положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 24 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143 счита, че е налице положен извънреден труд размер на 3 /три/ часа. Почасовото му възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 24.00 лева.

Моли съда да постанови решение, с което да осъди работодателя Главна дирекция „Национална полиция“ МВР гр.София, да му заплати неизплатено възнаграждение за положен извънреден труд за периода 14.10.2016 г. до 14.10.2019 год. в общ размер 2248.00 лв., ведно със законната лихва от завеждане на исковата молба до окончателното им изплащане и мораторна лихва за забава в изплащането на възнаграждението за положен извънреден труд за периода от 14.10.2016 г. до 14.10.2019г. в общ размер 351.86 лв., както следва:

За 2016 година

1.Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2016 год. в размер на 24.00 лева.

2. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2016 год. в размер на 64.00 лева.

3. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2016 год. в размер на 64.00 лева.

За 2017 година

1. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2017            год. в размер на 64.00 лева.

2. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2017 год. в размер на 64.00 лева.

3. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2017 год. в размер на 64.00 лева.

4. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2017 год. в размер на 64.00 лева.

5. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2017 год. в размер на 64.00 лева.

6. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2017 год. в размер на 64.00 лева.

7. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2017 год. в размер на 64.00 лева.

8. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2017            год. в размер на 64.00 лева.

9. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2017 год. в размер на 64.00 лева.

10. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2017 год. в размер на 64.00 лева.

11. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2017 год. в размер на 64.00 лева.

12. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2017 год. в размер на 64.00 лева.

За 2018 година

1. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2018            год. в размер на 64.00 лева.

2. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2018 год. в размер на 64.00 лева.

3. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2018 год. в размер на 64.00 лева.

4. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2018 год. в размер на 64.00 лева.

5. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2018 год. в размер на 64.00 лева.

6. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2018 год. в размер на 64.00 лева.

7. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2018 год. в размер на 64.00 лева.

8. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2018 год. в размер на 64.00 лева.

9. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2018 год. в размер на 64.00 лева.

10. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2018 год. в размер на 64.00 лева.

11. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2018 год. в размер на 64.00 лева.

12. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2018 год. в размер на 64.00 лева.

За 2019 година

1. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2019            год. в размер на 64.00 лева.

2. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2019 год. в размер на 64.00 лева.

3. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2019 год. в размер на 64.00 лева.

4. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2019 год. в размер на 64.00 лева.

5. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2019   год. в размер на 64.00 лева.         .

6. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2019 год. в размер на 64.00 лева.

7. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2019 год. в размер на 64.00 лева.

8. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2019 год. в размер на 64.00 лева.

9.         Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2019 год. в размер на 64.00 лева.

10. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2019 год. в размер на 24.00 лева.

Мораторна лихва за неизплатени възнаграждения за положен труд над установеното работно време:

1. За периода от 14.10.2016 год. до 31.10.2016 год. - мораторна лихва от 01.12.2016 год. до 14.10.2019 год. в размер на 07.44 лева.

2. За периода от 01.11.2016 год. до 30.11.2016 год. - мораторна лихва от 01.01.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 18.38 лева.

3. За периода от 01.12.2016 год. до 31.12.2016 год. - мораторна лихва от 01.02.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 17.83 лева.

4. За периода от 01.01.2017 год. до 31.01.2017 год. - мораторна лихва от 01.03.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 17.33 лева.

5. За периода от 01.02.2017 год. до 28.02.2017 год. - мораторна лихва от 01.04.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 16.78 лева.

6. За периода от 01.03.2017 год. до 31.03.2017 год. - мораторна лихва от 01.05.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 16.24 лева.

7. За периода от 01.04.2017 год. до 30.04.2017 год. - мораторна лихва от 01.06.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 15.69 лева.

8. За периода от 01.05.2017 год. до 31.05.2017 год. - мораторна лихва от 01.07.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 15.16 лева.

9. За периода от 01.06.2017 год. до 30.06.2017 год. - мораторна лихва от 01.08.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 14.61 лева.

10. За периода от 01.07.2017 год. до 31.07.2017 год. - мораторна лихва от 01.09.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 14.06 лева.

11. За периода от 01.08.2017 год. до 31.08.2017 год. - мораторна лихва от 01.10.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 13.53 лева.

12. За периода от 01.09.2017 год. до 30.09.2017 год. - мораторна лихва от 01.11.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 12.97 лева. 

13. За периода от 01.10.2017 год. до 31.10.2017 год. - мораторна лихва от 01.12.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 12.44 лева.

14. За периода от 01.11.2017 год. до 31.11.2017 год. - мораторна лихва от 01.01.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.89 лева.

15. За периода от 01.12.2017 год. до 31.12.2017 год. - мораторна лихва от 01.02.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.34 лева.

16. За периода от 01.01.2018 год. до 31.01.2018 год. - мораторна лихва от 01.03.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 10.84 лева.

17. За периода от 01.02.2018 год. до 28.02.2018 год. - мораторна лихва от 01.04.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 10.29 лева.

18. За периода от 01.03.2018 год. до 31.03.2018 год. - мораторна лихва от 01.05.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 09.75 лева.

19. За периода от 01.04.2018 год. до 30.04.2018 год. - мораторна лихва от 01.06.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 09.20 лева.

20. За периода от 01.05.2018 год. до 31.05.2018 год. - мораторна лихва от 01.07.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 08.67 лева.

21. За периода от 01.06.2018 год. до 30.06.2018 год. - мораторна лихва от 01.08.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 08.12 лева.

22. За периода от 01.07.2018 год. до 31.07.2018 год. - мораторна лихва от 01.09.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 07.57 лева.

23. За периода от 01.08.2018 год. до 31.08.2018 год. - мораторна лихва от 01.10.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 07.04 лева.

24. За периода от 01.09.2018 год. до 30.01.2018 год. - мораторна лихва от 01.11.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 06.48 лева.

25. За периода от 01.10.2018 год. до 31.10.2018 год. - мораторна лихва от 01.12.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 05.95 лева.

26. За периода от 01.11.2018 год. до 30.11.2018 год. - мораторна лихва от 01.01.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 05.40 лева.

27. За периода от 01.12.2018 год. до 31.12.2018 год. - мораторна лихва от 01.02.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 04.85 лева.

28. За периода от 01.01.2019 год. до 31.01.2019 год. - мораторна лихва от 01.03.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 04.36 лева.

29. За периода от 01.02.2019 год. до 28.02.2019 год. - мораторна лихва от 01.04.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 03.80 лева.

30. За периода от 01.03.2019 год. до 31.03.2019 год. - мораторна лихва от 01.05.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 03.27 лева.

31. За периода от 01.04.2019 год. до 30.04.2019 год. - мораторна лихва от 01.06.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 02.72 лева.

32. За периода от 01.05.2019 год. до 31.05.2019 год. - мораторна лихва от 01.07.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 02.19 лева.

33. За периода от 01.06.2019 год. до 30.06.2019 год. - мораторна лихва от 01.08.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 00.62 лева. 

Претендира направените по делото разноски.

 

Ответникът Главна дирекция „Национална полиция“ МВР София представя писмен отговор в срока по чл.131 ГПК, в който взема становище, че предявените искове са неоснователни.

Заявява, че за процесния период нормативните актове, регламентиращи разпределянето на работното време, отчитането и компенсирането му са действали в следната поредност: 1. Наредба № 8121 з-407/11 август 2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, обн. ДВ, бр. 40/2015 г. в сила от 01.04.2015 г., отменена с Наредба № 8121з-592/25 май 2015 г.; 2.          Наредба № 8121з-592/25 май 2015 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, обн. ДВ. бр. 40 от 2015г., в сила от 01.04.2015г., отменена с Решение № 8585 от 11 юли 2016 г. по административно дело № 5450 от 2016 г. на ВАС - ДВ, бр. 59/2016 г., в сила от 29.07.2016 г.; 3.           Наредба № 8121 з-407/11 август 2014 г., след отмяната на Наредба № 8121з-592/25 май 2015 г. - от 29.07.2016 г. (отмяната с решение на ВАС) до 02.08.2016 г. (влизането в сила на сега действащата Наредба № 8121з-776/29 юли 2016 г.); 4. Наредба № 81213-776/29 юли 2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи (ДВ, бр. 60 от 2 август 2016 г., в сила от 02.08.2016 г.); Наредба № 8121з-908/02.08.2018 г. за условията и реда за изплащане на допълнителни възнаграждения на държавните служители в Министерството на вътрешните работи за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00ч, за полагане на труд на официални празници, за времето на разположение и за изпълнение на специфични служебни дейности (обн. ДВ бр. 67 от 14.08.2014 г., в сила от същата дата).

От посочените наредби, единствено в чл. 31 , ал. 2 на Наредба № 8121 з-407/11 август 2014 г. било предвидено умножаване на общия брой часове нощен труд за отчетния период по коефициент 0.143, като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за същия отчетен период. В другите наредби, относими към процесния период било предвидено при отчитане на часове нощен труд, техния брой да се посочва само в цяло число. В ЗМВР и в Наредба № 8121з-908/02.08.2018 г. било предвидено, че за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч. на държавния служител се изплаща допълнително възнаграждение (чл. 179, ал. 1 от ЗМВР и чл. 1, т. 2 от посочената наредба). Законодателят императивно е предвидил заплащане на допълнително възнаграждение за положен нощен труд, а не преизчисляване на часовете нощен труд с числото 0.143, като служителят няма правна възможност да избира как да му бъде заплатен положеният от него нощен труд. По отношение на държавните служители в МВР обаче подобна разпоредба не съществувала. Уредбата се съдържала в ЗМВР, като приложението на Кодекса на труда и подзаконовите нормативни актове по неговото приложение било изключено с разпоредбата на 187, ал.9 от ЗМВР, съгласно която редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, т. е. не са налице предпоставките за субсидиарното приложение на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, на която се позовава ищецът. За нощния труд на държавните служители в МВР, предвиден и уреден в чл.187, ал.1 и ал.3 от ЗМВР не би следвало да се прилага субсидиарно посочената разпоредба на чл. 9 от тази наредба, която гласи: Чл. 9. (1) При подневно отчитане на работното време и при работа на смени, чиято нощна продължителност на работното време е по-малка от тази на дневното, трудовото възнаграждение, заработено по трудови норми, се увеличава с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време. (2) При сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. (3)При сумирано изчисляване на работното време трудовото възнаграждение, заработено по трудови норми, се увеличава с коефициент, равен на отношението между часовете, получени след превръщането на нощните часове в дневни, и действително отработените часове през месеца или установения друг период.

Счита, че за приложението на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата е необходимо да бъдат изпълнени кумулативно четири предпоставки: 1. подневно отчитане на работното време 2. работа на смени 3. продължителност на нощно работно време по-малка от продължителността на дневното 4. трудово възнаграждение, заработено по трудови норми. От посочените предпоставки две не са налице: по точки 3 и 4, тъй като съгласно чл. 187, ал. 1 и ал. 3 от ЗМВР дневното и нощното работно време са с една и съща продължителност от 8 часа и не е налице работа по трудови норми за определяне на трудовото възнаграждение по КТ.

Счита също за неоснователен довода на ищеца, че е налице празнота в уредбата и следва да се приложи по аналогия Наредба за структурата и организацията на работната заплата (обн. ДВ, бр. 9/2007 г., в сила от 01.07.2007 г.), тъй като за да е приложим този тълкувателен способ, е необходимо даден въпрос в относимия нормативен акт да не уреден, в конкретия случай това не е така, предвид че по отношение на нощния труд има подробна уредба в ЗМВР (т.напр. в чл.179, чл. 181, ал. 3, чл. 187, ал. 3 и др.) и редица подозаконови нормативни актове, като в Наредба № 81213-776/29 юли 2016 г. на нощния труд е отделен цял раздел. Това, че нормите не са идентични при сравнение с други нормативни актове, уреждащи същия, въпрос не означава, че е налице празнота. По тази причина счита претенцията на ищеца за неоснователна.

Следвало да се има предвид, че ЗМВР е специален закон по отношение на другите закони, регламентиращи трудовите/служебните правоотношения на служителите и предвижда издаването на наредба от министъра на вътрешните работи за определяне на ред за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР и за условията и реда за изплащане на допълнителни възнаграждения на държавните служители в Министерството на вътрешните работи за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00ч. за полагане на труд на официални празници, за времето на разположение и за изпълнение на специфични служебни дейности. В този смисъл Наредба за структурата и организацията на работната заплата е неприложима, тъй като за служителите на МВР е издаден акт, по силата на законовата делегация и не е налице липса на уредба. От друга страна ЗМВР не препраща към  разпоредбите на Кодекса на труда (КТ) и подзаконовите актове за прилагането му по отношение на нощния труд. В този смисъл всички нормативни актове по прилагането на КТ счита за неотносими за извънредния/нощния труд, полаган от държавните служители на МВР, предвид че той съдържа специфична нормативна уредба. Тези различия се виждали и от различните понятия, с които борави законодателят в КТ и в ЗМВР: в КТ и в подзаконовите нормативни актове по прилагането му: нощен труд, в ЗМВР и подзаконовите нормативни актове по прилагането му: труд през нощта от 22,00 до 6,00ч. Счита за неоснователни и акцесорните искове за заплащане на лихви по чл. 86 от ЗЗД.

Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли исковите претенции като неоснователни и недоказани. Претендира разноски по делото.

В хода на делото на основание чл.214 ГПК с протоколно определение от 20.01.2020г. е допуснато изменение на обективно съединените искове за главница и за лихва за забава, като същите да се считат заведени за сумите за главница и лихви за забава, както следва: за сумата от общо 1484,48лв., неизплатено възнаграждение за положен нощен труд преизчислен с коефициент 1,143, нетен размер, за периода 14.10.2016г. до 14.10.2019г. и за сумата от общо 201,11лв.  лихва за забава.

 

Съдът като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и като взе предвид становищата и доводите на страните, приема за установена следната фактическа обстановка:

По делото не е спорно, че през исковия период м.10.2016г. – м.10.2019г. и към настоящия момент ищецът Н.М.Р. е в служебно правоотношение с ответника, като от 2014г. заема длъжността „старши полицай“ в сектор „Охрана на обществения ред в железопътния транспорт“ към Зонално жандармерийско управление Кърджали, при Дирекция „Жандармерия“ в ГДНП - МВР гр.София.

Не е спорно също и се установява от представените писмени доказателства, че ищецът е работил на смени по утвърден график с продължителност от 12 часа, като в т.ч. е полагал труд и през времето от 22,00ч. до 06,00ч.

Със Заповед №8121з-791 от 28.10.2014г. на Министъра на вътрешните работи и Заповед №8121з-1429 от 23.11.2017г., на основание чл.179 ал.2 вр. ал.1 от ЗМВР, е определено за всеки отработен нощен час или част от него между 22,00ч и 06,00ч на държавните служители да се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0,25 лв.

От заключението на назначената съдебно-икономическа експертиза, което не е оспорено от страните се установява, че положеният от ищеца нощен труд по график от 22,00ч до 06,00ч за периода 14.10.2016г. до 14.10.2019г. е в общ размер 1662,5 часа. Вещото лице сочи, че нощният труд не е бил преизчисляван с коефициент 1,143 за превръщането му в дневен; за периода 14.10.2016г. до 14.10.2019г. след преизчисление на нощния труд в дневен с коефициент 1,143 се получава 238 часа извънреден труд; дължимото възнаграждение за положен извънреден труд възлиза на нетен размер 1484,48лв.

Като взе предвид така обсъдените доказателства съдът намира, че по делото не е спорно, че ищецът през исковия период е полагал труд по служебно правоотношение с ответника като държавен служител в системата на МВР, работещ на 12-часови при сумирано изчисляване на работното време за тримесечен период, както и че е полагал труд и през нощта между 22,00ч и 06,00ч.

Спорен по делото е въпроса за приложение на правилото на чл.9 ал.2 от Наредбата на структурата и организацията на работната заплата /НСОРС/, съгласно което при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, по отношение служебното правоотношение на ищеца.

Съдът намира, че в настоящия случай посоченото по-горе правило не намира приложение.

Ищецът е държавен служител по чл.142 ал.1 т.1 ЗМВР и статутът му се урежда със ЗМВР /чл.142 ал.2 ЗМВР/, който е специален спрямо КТ. Работното време на държавните служители е регламентирано в чл.187 от ЗМВР и приетата на основание чл.187 ал.9 ЗМВР. Чл.187 ал.1 ЗМВР предвижда, че нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица. За работещите на 8-, 12- или 24-часови смени работното време се изчислява сумирано, за тримесечен период; при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00ч и 06,00ч, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период /чл.187 ал.3 ЗМВР/. В чл.187 ал.5 ЗМВР предвидена компенсация за работата извън редовното работно време до 280 часа годишно.

За периода от 19.08.2014г. до 01.04.2015г. по отношение редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители е действала Наредба №8121з-407/11.08.2014г. (отм, бр.40 от 02.06.2015г., в сила от 01.04.2015г). От 01.04.2015г. до 29.07.2016г. е действала Наредба №8121з-592/25.05.2015г. /отменена с Решение №8585 от 11.07.2016г. на ВАС по адм.д. №5450/2016г., обн. в ДВ бр.59 от 29.07.2016г./ От 02.08.2016г. действа Наредба №8121з-776 от 29.07.2016г. /обн., ДВ бр.60 от 02.08.2016г., в сила от 02.08.2016г/. И в трите Наредби, в чл.3 ал.3  е предвидено, че за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00ч и 06,00ч, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.

В Наредба № 8121з-407/11.8.2014г. /неприложима към настоящия случай, тъй като е отменена преди процесния период/, в чл.31 е било предвидено, че отработеното време между 22,00 ч. и 6,00 ч. се отчита с протокол; при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143. Полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период. В Наредба №8121з-592/25.05.2015г. и в Наредба №8121з-776/29.07.2016г. тази регламентация липсва. Предвидено е, че отработеното време между 22,00 и 06,00 часа се отчита с протокол, като са посочени лицата, които го изготвят, сроковете за това и начинът на отчитане на броя отработени часове. Наредбите са издадени на основание чл.187 ал.9 ЗМВР, който е специален спрямо общата уредба в КТ. Настоящия състав счита, че липсата в последващите Наредби на изрична норма за преобразуване на часовете нощен труд с коефициент 1,143 в дневен представлява нова специална уредба, отчитаща спецификата на дейността на държавните служители, а не празнина и не съставлява липса на регламент за служителите на МВР /каквото е твърдението на ищеца/. Напротив в ЗМВР и приложимите Наредби ясно са уредени продължителността, отчитането, заплащането на труда, полаган от държавните служители. Не е налице празнота в правото, която по силата на чл.46 ал.2 от ЗНА да бъде запълнена от общата трудова норма на чл.9 ал.2 от НСОРЗ.

Освен това кумулативно изискуемите предпоставки за приложението на чл.9 ал.2 от НСОРЗ са: подневно отчитане на работното време; работа на смени; продължителност на нощното работно време, по-малка от продължителността на дневното; трудово възнаграждение, заработено по трудови норми. В настоящия случай две от тези кумулативно изискуеми предпоставки не са налице. Не е налице продължителност на нощното работно време, по-малка от продължителността на дневното – в КТ продължителността на работното време през нощта е 7 часа /чл.140 КТ/, а в ЗМВР – 8 часа /чл.187 ал.3 ЗМВР/. Разлика в общата и в специалната нормативната уредба относно продължителността на нощния труд спрямо дневния обуславя и различната уредба в изчисляването и заплащането му, и обяснява правило в чл.9 ал.2 от НСОРЗ и получаващия се коефициент от 1.143, с който се умножава броя часове нощен труд на работниците по трудово правоотношение, който алгоритъм на преизчисляване е неприложим към служебното правоотношение на ищеца по ЗМВР. Не е налице и работа по трудови норми за определяне на трудовото възнаграждение. В този смисъл е и правното становище от 27.09.2019г. на проф.Васил Мръчков, което настоящият съдебен състав напълно споделя.

Изложените по-горе изводи не се разколебават и от уредбата на чл.188 ал.2 ЗМВР, съгласно който държавните служители, които полагат труд за времето между 22,00ч и 06,00ч., се ползват със специалната закрила по КТ. Специалната закрила по КТ се изразява в допълнителни права и повишени изисквания към условията на труда по отношение на някой категории работници и служители с оглед особените им качества – непълнолетни, бременни жени, кърмачки, майки с деца до 3 години и лица с намалена работоспособност, но не и към заплащането на труда. По отношение на една от тези категории - бременни работнички или служителки, както и работнички и служителки в напреднал етап на лечение ин-витро, нощния труд е изцяло забранен /чл.313а вр. с чл.140 ал.4 КТ/.

Предвид гореизложеното съдът намира, че предявените обективно съединени искове за главница се явяват неоснователни и недоказани и следва да бъда отхвърлени.  С оглед на неоснователността и недоказаността на исковете за главница неоснователни се явяват и акцесорните искове за заплащане на лихва за забава.

На основание чл.78 ал.3 и ал.8 ГПК ищецът следва да бъде осъден да заплати на ответника разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00лв.

Водим от горните мотиви, съдът

 

   Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ предявените от Н.М.Р., ЕГН ********** от гр.Ст.Загора, със съдебен адрес ***, адв.А.А., АК Ст.Загора против Главна дирекция „Национална полиция“ МВР София, ЕИК *********, гр.София, ул.Александър малинов №1, представлявана от комисар Христо Терзийски, обективно съединени искове с правно основание чл.178 ал.1 т.3 ЗМВР за сумата от общо 1484,48лв., представляваща неизплатено възнаграждение за положен извънреден труд, формиран след преизчисляването на положения нощен труд с коефициент 1.143 и съответното му увеличаване е 50%, за периода 14.10.2016г. до 14.10.2019г. и за сумата от общо 201,11лв.  лихва за забава в изплащането на главницата за периода 01.12.2016г. до 14.10.2019г., като неоснователни и недоказани.

 

ОСЪЖДА Н.М.Р., ЕГН ********** от гр.Ст.Загора, със съдебен адрес ***, адв.А.А., АК Ст.Загора да заплати на Главна дирекция „Национална полиция“ МВР София, ЕИК *********, гр.София, ул.Александър малинов №1, представлявана от комисар Христо Терзийски, разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00лв.

            Решението подлежи на въззивно обжалване в двуседмичен срок от връчването му на страните, пред Старозагорски Окръжен съд.

                                                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: