РЕШЕНИЕ
№ 558
Варна, 24.04.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - XXVIII състав, в съдебно заседание на пети април две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ДАНИЕЛА СТАНЕВА |
При секретар като разгледа докладваното от съдия ДАНИЕЛА СТАНЕВА административно дело № 2961 / 2022
Образувано е по жалба на Д.А.Д. ***, чрез
адв.И.З. срещу отказ за издаване на удостоверение за наследници изх.№ ИАО22002081ОД_0010Д/
01.12.2022г. на Кмета на район „Одесос“. Жалбоподателят счита обжалвания отказ
за неправилен и незаконосъобразен, по съображения подробно изложени в жалбата;
безспорно е, че за А. Е. Д.е налице акт за смърт, издаден от район „Одесос“;
същата е със статут на постоянно пребиваваща, а така също има постоянен и
настоящ адрес ***. Поради изложените съображения моли съда да отмени обжалвания
отказ. В съдебно заседание и по съществото на спора, чрез пълномощника си
поддържа жалбата. Претендира присъждане на разноски по делото, съобразно
представения списък.
Ответната
страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли съда да я
отхвърли като неоснователна.Прави възражение за прекомерност на претендираното
адвокатско възнаграждение.
След преценка
на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, и
предвид доводите и възраженията на страните, съдът приема за установено
следното от фактическа страна:
Жалбата е
подадена в законоустановения срок, от лице имащо правен интерес, поради което е
допустима.
След
преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема от фактическа
страна следното:
На
31.10.1987г. в гр.Варна жалбоподателят Д.Д. е сключил граждански брак с
полската гражданка А. Е. К. според представения препис от свидетелство за
граждански брак от 16.07.1990г. На 08.10.2022г. в гр. Варна е починала А. Е. Д.–
гражданка на Р. Полша, родена на ***г. в Р.Полша, омъжена, според представения
Препис-извлечение на акт за смърт № 2361/ 10.10.2022, съставен в гр. Варна.
Видно
от представеното удостоверение А. Д. е със статут на чужденец постоянно
пребиваващ в Р. България, с адрес в гр. Варна, ул.“Т.“ № * ап.*.
На
30.11.2022г. жалбоподателят Д.Д. е депозирал молба до Кмета на район „Одесос“
за издаване на удостоверение за наследници на съпругата му А. Е. Д..
На
01.12.2022г. Кметът на район „Одесос“ е издал процесния административен акт –
писмо изх.№ ИАО22002081ОД_0Д, с което е отказал издаването на удостоверение за
наследници на полската гражданка А. Е. Д., като е посочил, че тъй като тя е
гражданин на страна-членка на Европейския съюз, същата не е подлежала на
гражданска регистрация след 09.07.2007г.
Съдът
намира жалбата за основателна, поради следното:
Съгласно
чл. 1, ал. 3 от ЗГР "гражданската регистрация включва съвкупност от данни за едно
лице, които го отличават от другите лица в обществото и в семейството му, в
качеството на носител на субективни права като име, гражданство, семейно
положение, родство, постоянен адрес и др. ", като за физическите лица в
Република България се основава на данните в актовете за тяхното гражданско
състояние и на данните в други актове, посочени в закон /чл. 2, ал. 1 ЗГР/.
При това получаването на информация за едно физическо лице, включително и за
неговите наследници, се извършва въз основа на Единната система за гражданска
регистрация и административно обслужване на населението (ЕСГРАОН),
представляваща национална система за гражданска регистрация на физическите лица
в Република България и източник на лични данни за тях /чл. 100 ЗГР/.
Функциите на ЕСГРАОН са: 1. създаване и поддържане на регистри на актове за
гражданско състояние; 2. създаване и поддържане на Национален електронен
регистър на актове за гражданско състояние; 3. създаване и поддържане на
регистър на населението в електронен вид и който формира Национална база данни
"Население" /чл. 22, ал. 1 ЗГР/;
4. еталонодържател за уникалния административен идентификатор на физическите
лица - ЕГН, и създаване и поддържане на регистъра на единните граждански
номера; 5. създаване и поддържане на националния класификатор на настоящите и
постоянните адреси в Република България; 6. осигуряване на информационно и
административно обслужване на законодателната, изпълнителната и съдебната власт
/чл. 101 ЗГР/.
По
смисъла на чл. 9 от Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012г. "за удостоверяване на наследниците по закон на починало лице се
издава "Удостоверение за наследници по образец", което се осъществява
от длъжностното лице по гражданското състояние в общината или района.
Производството по издаването на удостоверения за наследници стартира по
заявление на наследниците на лицата, за които се отнася, както и на трети лица,
когато са им необходими за изпълнение на техни законоустановени правомощия или
когато същите са изрично упълномощени с нотариално заверено пълномощно от
лицата по чл.5, ал. 1 Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012г. В този смисъл заявлението за издаване на удостоверение за наследници е
входирано от наследник на починалата полска гражданка, което
не се оспорва от страните.
Данните
от ЕСГРАОН се предоставят на българските и чуждестранните граждани, както и на
лицата без гражданство, за които се отнасят, а също така и на трети лица,
когато тези данни са от значение за възникване, съществуване, изменение или
прекратяване на техни законни права и интереси /чл. 106, ал. 1, т. 1 ЗГР/, като отказът за предоставянето им подлежи на обжалване по реда и
условията на АПК /чл. 107 ЗГР/.
Удостоверението
за наследници се издава въз основа на данните, съдържащи се в Национална база
данни "Население" и Локална база данни "Население" /част от
регистъра на населението по чл. 22, ал. 4 ЗГР/,
както и на данни от регистрите на актовете за гражданско състояние /чл. 4, ал. 1
и ал. 2 от Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012г. /. В регистрите на актовете за гражданско състояние се вписват
събитията по чл. 1, ал. 2 /раждане, брак и смърт/ за всички лица, които към
момента на настъпване на събитието са български граждани, и за лицата, които не
са български граждани, но към момента на настъпване на събитието се намират на
територията на Република България, а в регистъра на населението се вписват: 1.
всички български граждани; 2. чужденците, които са: а)получили разрешение за
дългосрочно или постоянно пребиваване в Република България; б) получили статут
на бежанец или хуманитарен статут или на които е предоставено убежище в
Република България /чл. 3, ал. 1-2 ЗГР/.
Съгласно
чл. 10, ал. 1 от Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012г., "удостоверение за наследници се издава само за лица, които към
датата на смъртта си са подлежали на вписване в регистъра на населението и за
които има съставен акт за смърт". За да бъде издадено удостоверение за
наследници в конкретния случай, следва да се установи, че лицето е подлежало на
вписване в регистъра на населението и за същото има съставен акт за смърт.
Безспорни са обстоятелствата, че за същото това лице е налице акт за смърт,
видно от представения препис-извлечение от 10.10.2022г. /стр.
22 от делото/, издаден от служба по гражданско състояние на община Варна, т. е. тази предпоставка е налице и по
отношение на нея няма основание за отказ. В случая административният орган е
отказал издаване на удостоверение за наследници, тъй същия не бил български
гражданин.
Последният
извод на органа не съответства на действителното положение. Както бе посочено
по-горе, в регистъра на населението се вписват чужденци, които са получили
разрешение за дългосрочно или постоянно пребиваване в Република България /чл. 3, ал. 2, т. 1, б. "а" ЗГР/, което се установява безспорно за лицето, за което е поискано
удостоверението. Същата е полски гражданин, т. е. на държава-член на ЕС и е със статут на постоянно
пребиваващ на територията на Република България. Съобразно чл. 59, ал. 4, т. 2 от ЗБЛД, на гражданите на ЕС, се издава удостоверение за постоянно пребиваване
- издава се от органите на Министерството на вътрешните работи със срок на
валидност 10 години. Установява се също,
че лицето е имало и настоящ, и
постоянен адрес ***,
т. е. територията на община Варна,
която администрация е териториално компетентна.
Следва
да се уточни още,
че вписването на физическо лице по чл. 3, ал. 2, т. 1 ЗГР
в регистъра на населението се изразява в създаване на електронен личен
регистрационен картон /чл. 23 във връзка с чл. 26, ал. 3 ЗГР/
въз основа на един от следните документи: 1. разрешение за дългосрочно или
постоянно пребиваване, придружено с документи за гражданско състояние,
заявление за постоянен адрес и адресна карта за настоящ адрес 2. решение за
предоставен статут на бежанец или хуманитарен статут, заявление за постоянен
адрес и адресна карта за настоящ адрес ; 3. указ на президента на Република
България за предоставено убежище; 4. акт за раждане на дете, родено на
територията на страната, от родители със статут на бежанец или хуманитарен
статут.
В
конкретния случай е представена лична
карта за постоянно пребиваване, от която
е виден
постоянният адрес на лицето, достатъчно да формира извод за задължение за администрацията за вписването на А. Е. Д.в регистъра на населението.
На
изследване подлежи и разпоредбата на чл. 627е, ал. 1 от ГПК във връзка с чл. 64 от Регламент (ЕС) № 650/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 4 юли 2012 година, съгласно
която "когато българският съд е международно компетентен съгласно чл. 4, 7, 10 и 11 от Регламент (ЕС) № 650/2012, заявлението за издаване на европейско удостоверение за наследство се
подава пред районния съд по последния постоянен адрес на починалия, ако такъв
липсва - по последния му адрес в страната, а при липса на адрес в страната -
пред Софийския районен съд".
Административният
орган е приел, че конкретният случай обхваща издаването на европейско
удостоверение за наследство, каквото всъщност не е искането на заявителите. Мотиви в тази посока не са изложени.
Следва да се посочи въпреки това, че с въвеждането на Регламент (ЕС) № 650/2012,
в сила от 17 август 2015г., се създава европейско удостоверение за наследство,
което се издава с цел да бъде използвано в друга държава членка и има правните
последици, изброени в член 69 от Регламент (ЕС) № 650/2012. Удостоверението е предназначено да се използва от наследници,
заветници с преки права върху наследството и изпълнители на завещания или
управители на наследствено имущество, на които се налага в друга държава членка
съответно да докажат правното си положение или да упражнят правата си на
наследници или заветници и/или правомощията си на изпълнители на завещания или
управители на наследствено имущество /чл. 63, § 1 Регламент (ЕС) № 650/2012/. В случая се цели доказване правата на наследници на територията на Република България, а в
този смисъл не е необходимо и издаването на европейско удостоверение за
наследници.
Съгласно
чл. 62, § 2
и § 3 от Регламент (ЕС) № 650/2012, използването на удостоверението не е задължително, поради което то не
заменя вътрешните документи, използвани за сходни цели в държавите членки.
Европейският законодател е бил изричен при това в чл. 62, § 3 Регламент (ЕС) № 650/2012 – "същевременно, след като бъде издадено за ползване в друга
държава членка, удостоверението поражда правните последици, изброени в член 69,
и в държавата членка, чиито органи са го издали в съответствие с настоящата
глава". Обуславя се извод, че европейското удостоверение за наследници не
подлежи на задължително издаване в съответната държава-членка, когато целените
с него последици, ще настъпят на нейната територия.
Неправилно
и в противоречие с материалния закон, при липсата на корелация между регламент,
закон и подзаконов нормативен акт, административният орган е отказал издаването
на удостоверение за наследници, като не е изследвал дали в регистрите на
населението и на актовете за гражданско състояние се съдържат всички необходими
данни за издаването му по смисъла на чл. 10, ал. 2
и чл. 11, ал. 2 от Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г.
С
оглед гореизложеното, съдът
намира, че постановеният отказ е издаден при съществено нарушение изискванията
на чл. 35 от АПК,
подходено
е формално и АО е
издал своя акт, както в
противоречие с материалния закон, така и при допуснати съществени процесуални
нарушения.
С
оглед на това отказът следва да бъде отменен и преписката следва да бъде
върната на административния орган за ново произнасяне.
Органът
следва да се произнесе, като приеме, че въвеждането на европейско удостоверение
за наследство по смисъла на Регламент ЕС/650/2012
и удостоверение за наследници по смисъла на ЗГР, респ. Наредбата, не са
взаимозаменяеми, още по-малко наличието на право да се снабдиш с европейско
такова да дерогира упражняването на правото на територията на Република
България при действащи в тази насока норми, разписани в Закона и Наредбата.
С
оглед на изхода
от спора, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените и претендирани разноски в размер
на общо 610лв., представляващи заплатен адвокатски хонорар, договорен под минимума, предвиден в Наредбата за
минималните размери на адвокатските възнаграждения както и заплатените държавни
такси. Поради това възражението на ответника за
прекомерност на адвокатското възнаграждение е неоснователно.
Воден
от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2, чл. 173, ал. 1
и чл. 143 от АПК,
съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалбата на Д.А.Д.
*** отказ за издаване на удостоверение за наседници изх.№ ИАО22002081ОД_0010Д/
01.12.2022г. на Кмета на район „Одесос“.
ВРЪЩА преписката на органа – кмета на район „Одесос“ при Община Варна за ново произнасяне при съобразяване с мотивите на настоящото решение и
издаване на исканото удостоверение в 14-дневен срок от влизане на решението в сила.
ОСЪЖДА Община Варна да заплати на Д.А.Д., ЕГН ********** *** сумата от 610лв.
/ шестстотин и десет/, представляваща разноски по делото.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред АС в 14 дневен срок от съобщението до страните. |
||||
Съдия: |
|
|
||
|
||||