Р Е Ш Е Н И Е
№ 260519
30.11.2020 г., гр. Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд - гр.Бургас, в публично
заседание на 11.11.2020 г.,
22. наказателен състав състоящ се от:
Председател: Николай Гемеджиев
секретар Мария
Милева,
като разгледа
докладваното от съдия Гемеджиев
НАХД № 3991 по
описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
по делото е образувано по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН по повод постъпила в съда
жалба подадена от акционерно дружество с фирма (наименование) „БУРГ ОЙЛ”, ЕИК 1*****със
седалище и адрес на управление гр.Бургас, улица ”Б***” №***, представлявано от
управителя Н*** В*** П***, ЕГН **********.
Жалбата
е подадена против Наказателно постановление №536-F539984/15.05.2020 г.,
издадено от заместник-директор на ТД на НАП – гр.Бургас, упълномощен със
заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП.
С
това Наказателно постановление (НП) на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.355,
ал.1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) за нарушение на чл.5, ал.4, т.2 от същия кодекс и чл.2, ал.2
и чл.4, ал.3, т.1 от НАРЕДБА № Н-8 от 29.12.2005
г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни
от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от
самоосигуряващите се лица (Наредбата), издадена от Министъра на финансите, на дружеството-жалбоподател
е наложено административно наказание по вид „имуществена санкция” в размер от 500.00
лева.
С жалбата се изразява
несъгласие с процесното НП, иска се неговата отмяна. Посочва се, че за месец
декември 2019 г. суми са преведени по сметките на НАП на 23.01.2020 г., но
декларацията за дължимите и вече платени вноски е подадена извън законовия
срок, който е до края на месеца и със закъснение от 10 дни. С други думи,
посочва се в жалбата, задължението е платено, но уведомлението за дължимото е
подадено с 10-дневено закъснение. Посочва се също така, че на 07.02.2020 г. и
откривайки пропуска, счетоводителят на дружеството сам и без дори да е
констатирано от наказващия орган, е подал въпросната декларация. Посочва се, че
този пропуск е допуснат за първи път. Прави се позоваване на чл.28 ЗАНН.
Административнонаказващия
орган (АНО) след редовно призоваване не се явява. Явява се представител, който
моли за потвърждаване на процесното НП, както и за присъждане на разноски във
вид на юрисконсултско възнаграждение.
ПО ДОПУСТИМОСТТА НА ЖАЛБАТА:
Видно от разписката – неразделна част
е, че препис от НП е получен на 11.06.2020 г. Жалбата е постъпила при
административнонаказващия орган на 16.06.2020 г. с вх.№ИТ-00-4691/11.06.2020 г.
Ето защо съдът намира, че жалбата е процесуално допустима за произнасяне, тъй
като е подадена в седемдневния преклузивен срок по чл.59, ал.2 във връзка с
чл.84 ЗАНН във връзка с 183, ал.3 и ал.4 НПК.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
На 07.02.2020 г. и с вх.№02000203048775/07.02.2020 г. дружеството-жалбоподател
подало декларация образец 6 по чл.5, ал.4, т.2 КСО за месец декември 2019 г. Декларацията била приета.
В резултат на посоченото дотук на 02.03.2020 г. в
тримесечния давностен[1]
срок по чл.34, ал.1, изр.2 ЗАНН, М.М. (инспектор по приходите в НАП) съставила
против дружеството-жалбоподател Акт №F539984/02.03.2020 г. за установяване на
административно нарушение (АУАН). На 10.03.2020 г. и срещу подпис, на упълномощено
лице бил връчен препис от АУАН. В словесен израз, вмененото на дружеството
административно нарушение било за това, че като осигурител не е подало в срок
данни с декларация образец 6 в ТД на НАП – гр.Бургас за месец декември 2019 г. и
че това е следвало да бъде сторено до 27.01.2020 г. Това нарушение било
квалифицирано от актосъставителя като такова по чл.5, ал.4, т.2 КС във връзка с
чл.2, ал.2 във връзка с чл.4, ал.3, т.1 от Наредбата.
От 13.03.2020 г. в
сила влязъл ЗАКОН за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено
с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г.
На 15.05.2020 г., извън
рамките на инструктивния едномесечен срок по чл.52, ал.1 ЗАНН, но в давностния[2]
шестмесечен срок по чл.34, ал.3 ЗАНН от съставянето на АУАН, заместник директора
на ТД на НАП – гр.Бургас, упълномощен със заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на
Изпълнителния директор на НАП, издал процесното наказателно постановление
против жалбоподателя. В цифров и словесен израз вмененото нарушение в НП е
идентично с описанието му в АУАН.
На 11.06.2020 г.
процесното НП било връчено на упълномощено лице на дружеството-жалбоподател.
На 16.06.2020 г., и
както бе прието в началото на настоящото изложение, в рамките на преклузивния
срок по чл.59, ал.2 във връзка с чл.84 ЗАНН във връзка с 183, ал.3 и ал.4 НПК,
била подадена процесната жалба с вх.№ИТ-00-4691/16.06.2020 г.
ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Съдът не установи процесуални нарушения, както и материалноправни пропуски при
издаване на АУАН и НП, които да обуславят отменително решение.
АУАН и НП са съставени от лица, компетентни да
сторят това съгласно чл.193, ал.2 ЗКПО във връзка със Заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на
Изпълнителния директор на НАП (л.л.12-14 от делото).
Следва да се посочи, че настоящото
производство е по чл. 59 и сл. ЗАНН и за него процесуалните срокове не са
спирали да текат на основание чл. 3, т. 1 от Закона за мерките и действията по
време на извънредното положение, обявено с решение на народното събрание от 13
март 2020 г. и за преодоляване на последиците (загл. доп. - ДВ, бр. 44 от 2020
г., в сила от 14.05.2020 г.) в периода от 13.03.2020 г. до 08.04.2020 г.
включително. Нормата на чл. 3, т. 1 от Закона за мерките и действията по време
на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март
2020 г. и за преодоляване на последиците (загл. доп. - ДВ, бр. 44 от 2020 г.,
14.05.2020 г.) в редакцията ѝ на ДВ. бр. 28 от 24 март 2020 г., която е
била в сила след 13.03.2020 г. и е действала в периода 13.03.2020 г., е предвиждала,
че за срока от 13 март 2020 г. до отмяната на извънредното положение спират да
текат процесуалните срокове по съдебни, арбитражни и изпълнителни производства,
с изключение на сроковете по наказателни производства /каквото е и
настоящото/, или за настоящото наказателно производство като попадащо сред
изключенията по чл. 3, т. 1 от посочения закон в посочения по-горе период давностните
срокове по ЗАНН не се спирали да текат.
Съгласно чл.5, ал.4, т.2 КСО,
осигурителите, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица и работодателите
периодично представят в Националната агенция за приходите декларация за сумите
за дължими осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския
пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно
осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и
служителите" и данък по Закона за данъците върху доходите на физическите
лица, като декларация за сумите за осигурителни вноски за държавното обществено
осигуряване и за допълнителното задължително пенсионно осигуряване се подава и
за лицата по чл. 4, ал. 5 и 9.
Съгласно чл.1 от Наредбата, с този поднормативен акт се уреждат
сроковете, съдържанието, редът, начинът за събиране и съхраняване на данни от
работодателите, осигурителите за осигурените от тях лица, осигурителни каси,
както и от самоосигуряващите се лица за държавното обществено осигуряване,
учителския пенсионен фонд, допълнителното задължително пенсионно осигуряване,
здравното осигуряване, фонд "Гарантирани вземания на работниците и
служителите" и облагаемия доход и данъка за доходи от трудови
правоотношения по смисъла на Закона за данъците върху доходите на
физическите лица (ЗДДФЛ). С тази Наредба е уреден образец 1 на декларация,
която е релевантна в случая и която се подава от осигурителя в компетентната
териториална дирекция на НАП (чл.2, ал.1 от Наредбата). Срокът за подаване на
декларация образец 1 от осигурителя е уреден в чл.3, ал.1, т.1 от Наредбата и е
до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните.
Съгласно чл.2, ал.2 от Наредбата Работодателите, осигурителите и техните
клонове и поделения, осигурителните каси за своите членове – осигурители,
самоосигуряващите се лица и лицата по чл. 4, ал. 9 от Кодекса за социално
осигуряване или упълномощени от тях лица подават в компетентната териториална
дирекция на Националната агенция за приходите декларация образец № 6 съгласно
приложение № 4, в която се вписват:
1. (Доп. – ДВ, бр. 2 от 2016 г., в сила от 1.01.2016 г., изм., бр. 9 от
2019 г.Сравнение с предишната редакция, в сила от 1.01.2019 г.) ЕИК по
БУЛСТАТ/ЕИК по ЗТРРЮЛНЦ за осигурители, работодатели, клонове, поделения или
ЕГН, ЛНЧ, личен номер или служебен номер, издаден от Националната агенция за
приходите за самоосигуряващи се лица и за лицата по чл. 4, ал. 9 от Кодекса за
социално осигуряване;
2. (изм. – ДВ, бр. 14 от 2015 г., в сила от 20.02.2015 г., доп., бр. 2 от
2016 г., в сила от 1.01.2016 г.) общият размер на сумите за дължимите вноски за
държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, допълнителното
задължително пенсионно осигуряване, включително увеличената осигурителна вноска
за фонд "Пенсии" в размера на вноската за универсален и/или
професионален пенсионен фонд, здравното осигуряване, фонд "Гарантирани
вземания на работниците и служителите" за всички лица, подлежащи на
осигуряване;
3. общият размер на дължимия данък за внасяне за доходите от трудови
правоотношения по смисъла на Закона за данъците върху доходите на физическите
лица.
Съгласно чл.4, ал.3, т.1 от Наредбата, Декларация образец № 6 се
подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция
за приходите от работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения за
дължимите осигурителни вноски и вноските за фонд "Гарантирани вземания на
работниците и служителите" – едновременно с подаване на декларация
образец № 1. Срокът за подаване на декларация образец 1 от осигурителя е
уреден в чл.4, ал.1, т.1 от Наредбата и е до 25-о число на месеца, следващ
месеца, за който се отнасят данните.
В настоящия случай срокът за подаване на декларация образец 6 за месец декември
2019 г. е 27.01.2020 г. Както бе посочено по-горе, дружеството-жалбоподател е
сторило това на 07.02.2020 г., т.е. около 10 дни по-късно.
При посоченото дотук настоящия състав приема, че вмененото на дружеството-жалбоподател
административно нарушение е извършено.
Наложената имуществена санкция е с фиксиран минимален размер от 50.00 лева,
т.е. колкото е наложена с обжалваното НП, поради което не съществува възможност
за намаляването ѝ.
Нарушението се състои в просто извършване при форма на допустителство,
поради което не е нужно да са нанесени вреди. Именно поради тази особеност
настоящия състав не намира, че е налице хипотезата на чл.28, ал.1 ЗАНН.
Посочените особености, самостоятелно и в съвкупност не оставят друг избор
на съда, освен да потвърди процесното НП като правилно и законосъобразно.
С оглед очерталия се завършек на производството искането на процесуалния
представител на НАП за присъждане на разноски е основателно и не съществува
причина да не бъде уважено. Към момента е настъпила законодателна промяна и в
разпоредбата на чл. 63, ал. 3 ЗАНН (нова - ДВ, бр. 94 от 2019 г.), съгласно
която - в производството по обжалване на НП принципно въззивният съд може да
присъжда разноски на страните. Уредбата препраща към чл. 143 АПК, който пък от
своя страна препраща към чл. 77 и чл. 81 ГПК, регламентиращи, че съдът дължи
произнася по възлагане на разноските, само ако съответната страна е направила
искане за присъждането им. В конкретния случай представителят на
административнонаказващия орган е поискал да му бъде присъдено юрисконсултско
възнаграждение, като с оглед изхода на делото следва дружеството-жалбоподател да
бъде осъдено да заплати юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева
съгласно чл. 27е от Наредбата за правната помощ.
Предвид горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН Районен съд – Бургас
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО и ПРАВИЛНО
Наказателно постановление №536-F539984/15.05.2020 г., издадено от
заместник-директор на ТД на НАП – гр.Бургас, упълномощен със заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018
г. на Изпълнителния директор на НАП,
с което на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.355, ал.1 от Кодекса за социално
осигуряване за нарушение на чл.5, ал.4, т.2 от Кодекса за социално
осигуряване и чл.2, ал.2 и чл.4, ал.3, т.1 от НАРЕДБА № Н-8 от 29.12.2005
г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни
от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от
самоосигуряващите се лица, издадена от Министъра на финансите,
на акционерно дружество с фирма
(наименование) „БУРГ ОЙЛ”, ЕИК **** със седалище и адрес на управление
гр.Бургас, улица ”Батак” №15, представлявано от управителя Н*** В**** П***, ЕГН
**********, е наложено административно наказание по вид „имуществена санкция”
в размер от 500.00 лева;
ОСЪЖДА акционерно дружество с фирма
(наименование) „БУРГ ОЙЛ”, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление
гр.Бургас, улица ”Батак” №15, представлявано от управителя Н*** В****П****, ЕГН
********** ДА ЗАПЛАТИ на Национална
агенция за приходите сумата от 80.00 лева, представляваща разноски по делото
във вид на юрисконсултско възнаграждение.
Решението, съгласно чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН, подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд – гр. Бургас на основанията,
предвидени в Наказателнопроцесуалния кодекс (чл.348 НПК) и по реда на Глава
Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (чл.чл.208-228 АПК)
в четиринадесетдневен срок от деня на съобщението, че е
изготвено.
Районен съдия:___________________
Вярно с оригинала!
М.Д.
[1] Тълкувателно постановление № 1 от
27.02.2015 г. по тълк. д. № 1/2014 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и
Първа и Втора колегия на Върховен административен съд
[2] Тълкувателно постановление № 1 от
27.02.2015 г. по тълк. д. № 1/2014 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и
Първа и Втора колегия на Върховен административен съд