РЕШЕНИЕ
№ 5662
Пазарджик, 09.12.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пазарджик - IX състав, в съдебно заседание на осемнадесети ноември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | МАРИЯ КОЛЕВА |
При секретар ТОДОРКА СТОЙНОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ КОЛЕВА административно дело № 20247150701400 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Образувано е по жалбата на Г. И. Р. и С. И. Р., и двамата от с. Козарско, обл. Пазарджик, подадена чрез процесуален представител адвокат В. И., срещу Заповед № КД-14-36/28.10.2024 г. на изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър в частта й досежно поземлени имоти с идентификатори 37705.39.15 и 37705.39.10, находящи се в с. Козарско. Релевирани са доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, като за жалбоподателите е останало неясно на какво основание се намалява площта на имот № 37705.39.10, както и на какво основание са записани като съсобственици на имот с идентификатор 37705.39.15. Претендира се отмяната й в оспорената част.
Ответникът – изпълнителният директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър не изразява становище по жалбата.
Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност и съобрази доводите на страните, приема за установено следното:
Със Заповед № РД-16-35/31.08.2021 г. на основание чл. 35, ал. 1 и ал. 2 ЗКИР, изпълнителният директор на АГКК е открил производство по създаване на кадастрална карта и кадастрални регистри на урбанизирани територии в землищата на с. Бяга, с. Исперихово, с Козарско, с Равногор и с. Розово, община Брацигово, гр. Сърница, с. Медени поляни и с. Побит камък, община Сърница. Изработването е възложено на ЕТ „Геоинженеринг-Николай Кирилов“, „Геобиб“ ООД и на „Пазарджишки териториален кадастър“ ЕООД.
Със Служебна заявка вх.№ 09-13036/21.08.2024 г. Службата по геодезия, картография и кадастър-Пазарджик (СГКК) е заявила извършването на услуги за конкретно посочени имоти на територията на с. Козарско. Приложена е скица-проект от 30.09.2024 г. с проектни координати и списък на имотите с установена явна фактическа грешка в землището на с. Козарско.
Със Заповед № КД-14-36/28.10.2024 г. изпълнителният директор на АКГГ на посочено правно основание чл. 53б, ал. 5, т. 2 ЗКИР е одобрил нанасяне на нови обекти в КККР на с. Козарско, одобрени със Заповед № РД-18322/16.05.2019 г., включително и поземлен имот с идентификатор 37705.39.15 с площ 203 кв.м., друг вид земеделска земя, собственост на Г. И. Р. и С. И. Р.. Със същата заповед е променил границите в КККР по отношение на поземлен имот с идентификатор 37705.39.10: нива, собственост на С. В. Р., площ преди промяната: 3055 кв.м., площ след промяната: 2722 кв.м.
По искане на жалбоподателите по делото е допуснато и изслушано заключението по съдебно-техническа експертиза, като според вещото лице отразяването на имот 37705.39.15 в неурбанизирана територия е в следствие на подадено възражение от С. и Г. Р. при граници, така както са по плана от 1995 г. и заснета на място нетрайно материализирана граница с имот 37705.39.359. Имот 37705.39.10, съответстващ на имот пл.№ 161 по обезсиления план от 1959 г. е с граници коригирани по границите извън регулация на имот пл.№ 80 от кадастралния и регулационен план от 1995 г., по които граници са образувани имоти 37705.39.359 и 37705.39.15.
От жалбоподателите е представен Нотариален акт за собственост на недвижим имот по давност № 167/13.05.1997 г., с който И. Г. Р. е признат за собственик по наследство и придобивна давност на имот пл.№ 161, находящ се извън регулационния план на с. Козарско с площ 2000 кв.м. Представен е и НА № 121/21.07.1997 г., с който същият имот е дарен С. и Г. Р. при равни права.
При така установеното от фактическа страна и при извършена цялостна проверка на акта във връзка с правомощията си по чл. 168 АПК, Административен съд-Пазарджик обуславя следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения 30-дневен срок от обнародване на заповедта в „Държавен вестник“, съгласно системен бон от „Български пощи“ ЕАД, от активно легитимирани лица, за които оспорваният административен акт в обжалваната част е неблагоприятен, което обуславя правен интерес за подаване на жалба, поради което е допустима, а разгледана по същество – неоснователна по следните съображения:
Съгласно чл. 53б, ал. 5, т. 2 ЗКИР, измененията в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти по чл. 51, ал. 1, т. 3 се извършват със заповед на изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър, когато изменението засяга повече от 50 поземлени имота. От представените по делото служебна заявка и обявления в ДВ е видно, че изменението засяга повече от 50 поземлени имота, поради което съдът приема, че изпълнителният директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър е компетентният по закон орган да издаде оспорената заповед.
Според чл. 51, ал. 1, т. 3 ЗКИР, кадастралната карта и кадастралните регистри се поддържат в актуално състояние, като се изменят при установяване на явна фактическа грешка. В чл. 51, ал. 4 ЗКИР е предвидено, че за започване на производството по изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри по ал. 1, т. 2 и 3 за територии, в които попадат повече от 50 поземлени имота, уведомяването на заинтересованите лица се извършва от Агенцията по геодезия, картография и кадастър чрез обявление, обнародвано в „Държавен вестник“. Обявата се разгласява на подходящи места с публичен достъп в сградите на службата по геодезия, картография и кадастър, общината и кметството по местонахождение на имотите. Обявяването в сградите на службата по геодезия, картография и кадастър, общината и кметството по местонахождение на имотите се извършва в 5-дневен срок от обнародването в „Държавен вестник“.
Съгласно чл. 53б, ал. 4 ЗКИР, Агенцията по геодезия, картография и кадастър изпраща проекта за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти по ал. 2 на директора на областна дирекция „Земеделие“ за съгласуване относно обезщетяване по реда на чл. 10б от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, съответно на чл. 6 и § 8 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд. При липса на основание за обезщетяване директорът на областна дирекция „Земеделие“ връща проекта с мотивирано становище.
Детайлна уредба на процедурата за изменение на кадастралната карта и регистър поради констатирана явна фактическа грешка се съдържа в чл. 81 до чл. 81в от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри (Наредбата).
Съгласно § 1, т. 9 от ДР на ЗКИР по смисъла на този закон „Явна фактическа грешка“ е несъответствието в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия, получено при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1, както и несъответствие в границите на съществуващите на местността (терена) трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, когато разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите в наредбата по чл. 31.
От представените доказателства се установява, че процедурата по отстраняване на ЯФГ е спазена без при това да са допуснати съществени нарушения на администратвнопроизводствените правила. Със Заповед № РД-18-322/16.05.2019 г. на изпълнителния директор на АГКК са одобрени кадастралната карта и кадастралните регистри за неурбанизираната територия на с. Козарско. Със Заповед № РД-16-35/31.08.2021 г. На основание чл. 35, ал. 1 и ал. ЗКИР изпълнителният директор на АГКК е открил производство по създаване на КККР на урбанизираните територии в няколко землища на територията на област Пазарджик, включително и за с. Козарско. По предложение на изпълнителя на КККР и на основание чл. 51, ал. 4 ЗКИР в ДВ, бр. 67 от 04.08.2023 г. е публикувано съобщение за започване на производство по изменение на КККР за отстраняване на ЯФГ, като е дадена възможност на заинтересованите лица да се запознаят с проектите и да изразят становище. На 04.09.2023 г. е подадено възражение от С. и Г. Р. по отношение на имоти №№ 37705.501.916 и 37705.501.80, като същото е уважено от комисията по чл. 47 ЗКИР (Протокол № КД-1-35-2021-6/23.07.2024 г.).
С Писмо изх.№ РД-12-03-82-1/11.11.2024 г. Областна дирекция „Земеделие“-гр. Пазарджик е съгласувала проекта за изменение на КККР по отношение обезщетяването по реда на чл. 10б ЗСПЗЗ за частните имоти, засегнати от изменението в контактната зона на землищата на с. Бяга, с. Исперихово, с. Козарско, с. Равногор и с. Розово.
Тъй като специалният закон не съдържа особени изисквания по отношение формата на заповедите за изменение на кадастрални планове, приложими са тези на чл. 59, ал. 2 АПК. В случая оспорената заповед е издадена при спазване на изискуемата от закона писмена форма, при наличието на всички реквизити, предвидени в посочената разпоредба от АПК, с изискуемото се от закона съдържание. Актът съдържа посочване както на фактическите, така и на правните основания за неговото издаване. Като правно основание е посочена разпоредбата на чл. 53б, ал. 5, т. 2 ЗКИР, както и уточнението, че същата се издава за отстраняване на явна фактическа грешка във връзка със заявления на СГКК-Пазарджик.
По отношение на материалната законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт настоящият съдебен състав съобрази следното:
Съдебният контрол за правилното приложение на материалния закон обхваща преценката налице ли са установените от административния орган релевантни юридически факти, изложени като мотиви в акта, и доколко същите са съответстващи на посочената като правно основание за неговото издаване норма, респ. дали се следват разпоредените правни последици.
Безспорно е, че с извършеното изменение в КККР се нанася нов обект, а именно поземлен имот с идентификатор 37705.39.15, площ 203 кв.м., друг вид земеделска земя, собственост на Г. и С. Р., както и се променят границите на ПИ с идентификатор 37705.39.10, като площта му от 3055 кв.м. след промяната става от 2722 кв.м.
Данните по делото сочат на отстраняване на ЯФГ в първата хипотеза, за приложението на която се изисква: имотите да попадат в урбанизирана и неурбанизирана територия, да са предмет на карти и планове по чл. 41, ал. 1 ЗКИР, при съвместяването на които, границите им да не съвпадат. Според заключението на вещото лице, което съдът кредитира като обективно, имотите на жалбоподателите са предмет на обезсилен план от 1959 г., кадастрален и регулационен план от 1995 г. и изработвана по ЗСПЗЗ КВС, като границите не съвпадат. Последното е отразено в комбинираните скици към заключението и от представената скица-проект от АГКК. За имот пл.№ 80 по одобрения кадастрален и регулационен план от 1995 г. се установява, че част от него е в регулация, а другата част остава извън регулация, като с измененията с процесната заповед се образува нов имот с идентификатор 37705.39.15 със собственици София и Г. Р., при граници така, както са по плана от 1995 г. и заснетата на място нетрайно материализирана граница с имот 37705.39.359.
От заключението на вещото лице се установява, че за територията на с. Козарско има изработен регулационен план от 1927 г. за улична и дворищна регулация, като имотите на жалбоподателите не са предмет на плана.
Със Заповед № 164/04.06.1959 г. е одобрен регулационен топографо-геодезически план на селото, като в него има имот с пл.№ 161, който регулацията дели. За частта, попадаща в регулация са отредени парцели III-161 и IV-161 в кв. 17. Останалата част от имот пл.№ 161 е извън регулация. По този план е представеният от жалбоподателите Нотариален акт № 121/1997 г. за част от 2000 кв.м. извън регулация.
С НА № 28 от 20.05.1993 г. София И. Р. е дарена с незастроен недвижим имот парцел III-161, с площ 912 кв.м., а с НА № 27 от същата дата Г. Р. е придобил чрез покупко-продажба парцел IV-161 в кв. 17, заедно с построените в него жилищна сграда и гараж, с площ 1292 кв.м.
Със Заповед № 305/08.12.1995 г. е одобрен нов кадастрален и регулационен план на с. Козарско, който запазва строителните граници на населеното място. В този план е отразен имот пл.№ 80, записан на И. Г. Р., разположен частично във и извън регулацията. Частта му в регулация кореспондира с отредените по предходния план парцели III-161 и IV-161 в кв. 17, като в новия план парцелите са съответно V-80 и VI-80 в кв. 12. Останалата част от имот пл.№ 80 остава извън регулация и не съответства на границите на частта извън регулация на имот пл.№ 161 по предходния план, а представлява само част от него. В разписната книга е зачеркнато името на И. Р. и като собственици са записани Г. и С. Р. с нотариални актове от 1993 г.
Външната регулационна линия на населеното място по плана от 1995 г. запазва външната регулационна линия по плана от 1959 г. за имотите на жалбоподателите. Няма провеждана процедура за разширяване на урбанизираната територия и включване на площите от имот пл.№ 80, оставащи извън строителните граници на селото.
В КВС е отразен имот № 039010, възстановен на С. В. Р. през 1993 г., който съвпада със свободната част извън регулация на имот пл.№ 161 по обезсиления план от 1959 г. От представения НА № 167 от 13.05.1997 г. е видно, че И. Г. Р., [ЕГН] е признат за собственик по наследство и придобивна давност на имот пл.№ 161, находящ се вън от регулационния план с площ от 2000 кв.м. Същият имот е дарен на децата му София и Г. Р. с НА № 121 от 21.07.1997 г.
Изменението на КККР е процедирано по предвидения в чл. 81а и чл. 81б от Наредба № РД-02-20-5/2016 г. ред, където изрично е разписана процедурата за определяне на границите на контактната зона и изготвяне на списък със засегнатите имоти. По делото са представени протоколи на комисията по чл. 47, ал. 1 ЗКИР, ведно със списък на имотите с посочване начинът на отстраняване на ЯФГ и наличието на основание за обезщетяване. Издаването на административния акт в обжалваната му част е извършено, за да се отстрани явна фактическа грешка, допусната от изпълнителя при създаване на КККР за неурбанизираната територия на землището на с. Козарско.
Горното се потвърждава и от заключението на вещото лице по допуснатата съдебно-техническа експертиза, (която съдът кредитира изцяло като обективно, компетентно изготвена, обоснована и съответстваща на писмените доказателства по делото, неоспорена от страните), както и от приложената към заявлението скица-проект, (изработен и представен в предвидения от закона вид и форма от правоспособно лице по кадастъра, отговарящ на изискванията по чл. 74 и чл. 75 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. Представеното писмено заключение се поддържа и при изслушването му в проведеното по делото съдебно заседание, като вещото лице е категорично, че жалбоподателите владеят по-голяма част от тази по регулация, но същата е тяхна по силата на нотариалния акт за имот пл.№ 161 извън регулация.
При тези данни категорично се установява по делото, че имотите на жалбоподателите са предмет на обезсилен план от 1959 г., кадастрален и регулационен план от 1995 г. и изработвана по ЗСПЗЗ карта на възстановената собственост, като границите не съвпадат. Ето защо правилно е било прието от ответника, че се касае за отстраняването на явна фактическа грешка в одобрената кадастрална карта и кадастрален регистър за неурбанизираната територия на с. Козарско. При това положение правилно ответникът е приел, че служебната заявка следва да се квалифицира като такава по чл. 51, ал. 1, т. 3 ЗКИР. Съгласно чл. 53б, ал. 2 ЗКИР явната фактическа грешка се отстранява въз основа на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти, изработен от правоспособно лице по възлагане от Агенцията по геодезия, картография и кадастър или по възлагане на заинтересовано лице, а съгласно ал. 3 на същия текст обхватът на проекта включва всички поземлени имоти, засегнати от установената явна фактическа грешка. В случая няма спор, че такъв проект за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър е бил възложен и изработен от правоспособно лице, както и че обхватът на проекта е включвал всички поземлени имоти, засегнати от установената явна фактическа грешка.
По изложените съображения съдът приема, че оспореният административен акт е законосъобразен – постановен от компетентен орган, в изискуемата от закона писмена форма, с посочени основания за издаването му, при спазване на материалноправните разпоредби, административнопроизводствените правила и в съответствие с целта на закона, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г. И. Р. и София И. Р. срещу Заповед № КД-14-36/28.10.2024 г. на изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър в частта й досежно поземлени имоти с идентификатори 37705.39.15 и 37705.39.10, находящи се в с. Козарско.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.
На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.
| Съдия: | (П) |