Решение по НАХД №3944/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1467
Дата: 29 ноември 2019 г. (в сила от 20 декември 2019 г.)
Съдия: Мариета Димитрова Бушандрова
Дело: 20192120203944
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 септември 2019 г.

Съдържание на акта

                                               Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1467                                       29.11.2019г.                           град Бургас

 

В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Бургаският районен съд,         наказателно отделение, XII-ти състав

На тридесети октомври                                                        година 2019

В публично заседание в следния състав:

 

                                           Председател: МАРИЕТА БУШАНДРОВА

                                           Съдебни заседатели:

 

Секретар: К. С.

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдия Бушандрова

НАХД № 3944 по описа на съда за 2019 година

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството пред БРС е по реда на чл.59-63 ЗАНН.

Образувано е по повод жалбата на А.И.Т., ЕГН: **********, с адрес: *** против Наказателно постановление № НП Е-513/15.08.2019г. на Зам. Кмета на Община Бургас, Упълномощена със Заповед N 2211/15.08.2018 г. на Кмета на Община Бургас, с което НП административнонаказващият орган, за нарушаване на чл. 7 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Бургас, на основание чл. 56, във връзка с чл. 55, ал. 1 от Наредба за управление на отпадъци те на територията на Община Бургас е наложил административно наказание „глоба”, в размер на 200 лв.

Недоволен от Наказателното постановление, жалбоподателят го обжалва изцяло. Моли за отмяна на наложеното наказание.

В съдебно заседание, жалбоподателят се явява лично. Моли НП да бъде отменено, а като алтернатива да бъде изменено в минималния, предвиден в закона размер.

За административнонаказващия орган – Община Бургас, се явява надлежно упълномощен представител. Оспорват жалбата, не сочат доказателства. Молят наказателното постановление да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.

Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата оплаквания и като обсъди събраните доказателства намира, че жалбата е допустима, тъй като като е подадена от легитимно да обжалва лице и депозирана в законно-определения 7-дневен преклузивен срок, а по основателността й след преценка на събраните по делото доказателства, като взе предвид възраженията и доводите на страните и съобрази закона, приема от фактическа страна следното:

На 04.07.2019 г. в 15.33 часа, при извършена проверка по прилагане разпоредбите на Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Бургас, инспектори от отдел „Контрол и административно-наказателна дейност по опазване на околната среда“ установили, че в гр. Бургас, от кръстовището на кръгово движение на бул. „Стефан Стамболов“, посока бул. „Яким Якимов“, товарен автомобил „Камаз“, с per. N ***, собственост на „Т“ ЕООД транспортирал земни маси с непокрита каросерия. За резултата от проверката бил съставен констативен протокол 6478/08.07.2019 г.

Така констатираното административно нарушение било квалифицирано от актосъставителя като такова на чл. 7 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Бургас. Процесният АУАН бил съставен на 31.07.2019 г., в присъствието на нарушителя и връчен на същия срещу подпис, като към момента на съставянето му, жалбоподателят не направил възражения.

Въз основа на АУАН и след преценка на неговата законосъобразност и обоснованост, било издадено обжалваното НП, с което за нарушаване на чл. 7 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Бургас, на основание чл. 56, във връзка с чл. 55, ал. 1 от Наредба за управление на отпадъци те на територията на Община Бургас, на жалбоподателя било наложено административно наказание „глоба”, в размер на 200 лв.

Жалбата е депозирана в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл.59, ал.2 ЗАНН, подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Съдът намира, че при съставяне на АУАН и при издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съдържат всички изискуеми от ЗАНН реквизити - описано е нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено, посочена е нарушената законова разпоредба и нормата, въз основа на която е определена санкцията. Спазени са всички срокове по чл.34 от ЗАНН за съставяне на АУАН и издаване на НП. В случая не са налице формални предпоставки за отмяна на обжалваното НП, тъй като при реализиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до порочност на административнонаказателното производство против него.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на изслушаните по делото показания на актосъставителя, както и от приложените писмени доказателства и принципно не се оспорва от жалбоподателя.

Съобразно разпоредбата на чл. 7 на Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Бургас, се забранява транспортирането на материали, стоки, продукция и отпадъци на територията на община Бургас, от транспортни средства без надлежно уплътнени и не покрити каросерии, както и с непочистена ходова част.

Съгласно разпоредбата на чл. 55, ал.1 от същата наредба за нарушенията по тази наредба на физическите лица, се налага административно наказание - глоба в размер до 5000 лева, а на юридическите лица и едноличните търговци - имуществена санкция в размер до 50 000 лева.

Видно от гореизложеното, за да се ангажира административно-наказателната отговорност на жалбоподателя е необходимо да са налице следните две кумулативни предпоставки: 1/ транспортирането на материали, стоки, продукция и отпадъци на територията на Община Бургас от страна на жалбоподателя и 2/ транспортното средство, което същият ползва да е без надлежно уплътнени и не покрити каросерии.

В конкретния случай, от разпита на актосъставителя се установява, че жалбоподателят е превозвал посредством товарен автомобил земни маси на територията на гр.Бургас. В разрез с горните изисквания обаче, каросерията на управлявания от него автомобил не е била уплътнена и покрита. Въпросното нарушение попада в приложното поле на посочената като нарушена правна норма на чл. 7 на Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Бургас, поради което и жалбоподателят правилно е бил санкциониран за допуснатото нарушение.

Нарушението правилно е подведено под съответната санкционна норма - чл. 55, ал.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Бургас. Предвиденото за настоящото нарушение наказание е глоба в размер до 5000 лева. С оглед на конкретиката на допуснатото нарушение и личността на нарушителя, настоящият състав на БРС намери, че не са налице отегчаващи вината обстоятелства. Ето защо и определения от АНО размер на наказанието „глоба“ се явява завишен. Съдът намира в тази връзка, че целите на чл. 27, ал. 2 ЗАНН биха били постигнати в достатъчна степен и посредством налагането на по – леко наказание, а именно „глоба“, в размер на 50лв. С оглед на изложеното, НП следва да се измени, като на жалбоподателя се определи наказание „глоба“, в размер от 50лв.

Съдът намира, че в случая не са налице предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН, тъй като фактическите обстоятелства, свързани с настоящия случай, не указват на маловажност по смисъла на чл.28 от ЗАНН. За да е налице „маловажен случай” на административно нарушение, то следва извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства да представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Съдът намира, че в хода на производството не се изтъкнаха основателни доводи и не се ангажираха доказателства, които да сочат на по-ниска степен на обществена опасност на извършеното нарушение в сравнение с обикновените случаи.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, Бургаският районен съд

 

                                      Р    Е    Ш    И:

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НП Е-513/15.08.2019г. на Зам. Кмета на Община Бургас, Упълномощена със Заповед N 2211/15.08.2018 г. на Кмета на Община Бургас против А.И.Т., ЕГН: **********, с адрес: ***, с което НП административнонаказващият орган, за нарушаване на чл. 7 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Бургас, на основание чл. 56, във връзка с чл. 55, ал. 1 от Наредба за управление на отпадъци те на територията на Община Бургас е наложил административно наказание „глоба”, в размер на 200 лв, като НАМАЛЯВА наложеното с НП на жалбоподателя административно наказание “глоба” от 200 /двеста/лв. на 50 /петдесет/лв.

ПОТВЪРЖДАВА Наказателното постановление в останалата част.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Бургаски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването.

 

 

 

 

 

                                                                       СЪДИЯ :

 

Вярно с оригинала: Г.Ст.