Решение по дело №1283/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 юли 2019 г. (в сила от 7 август 2019 г.)
Съдия: Дария Иванова Митева Маринова
Дело: 20194430201283
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

гр. Плевен , 19.07.2019 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Районен съд Плевен, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на десети юли  две хиляди и деветнадесета  година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИЯ МИТЕВА

                                                                                         

при участието на секретаря Д.Тодорова , като разгледа докладваното от съдията АНД № 1283/2019 г. по описа на РС-Плевен ,трети  нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното

 

Производството е по реда на чл.53 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба, подадена от ***Б.П. ***,ЕГН ********** против наказателно постановление № 18-0838-000271 от 06.03.2018 г. , издадено от *** към О.н.М. с което на жалбоподателя за нарушение по чл.140, ал.1 от Закона за движение по пътищата са  наложени административни наказания „глоба” в размер на 200,00 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за 6 месеца на основание чл.175, ал.3, пр. 1 от същия  закон, както и са отнети 10 контролни точки съобразно Наредба N Iз-2539 на МВР.

        С жалбата не  се оспорва установената фактическа обстановка, като се твърди, че  наложеното наказание се явява несъразмерно тежко  и поради ниската степен на обществена опасност на извършеното нарушение при липса на обществено опасни последици ,моли съда да приложи чл28от ЗАНН и приема че е налице маловажен случай.

 

В съдебно заседание въззиваемата страна О.н.М. *** не изпраща представител и не ангажира становище .

Жалбоподателят Т.П. , редовно призован, се явява пред първоинстанционния съд лично с ***.  Жалбата е допустима. Същата е  подадена в законоустановения срок, от лице, което има интерес от обжалване и срещу акт, подлежащ на инстанционен контрол.

Разгледана по същество жалбата е основателна, макар и не по изложените в нея основания.

Съдът, като взе предвид становищата на страните и събраните в хода на съдебното следствие доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното от фактическа страна :

На  16.02.2018 г. около 15 часа в ***в посока *** управлява лек автомобил *** негова собственост като регистрационните табели са с изтекъл срок на 15.02.2018г.

При проверката не представя СУМПС и КТ към него и СУМПС е с изтекъл срок на валидност.

Видно от приложените към преписката материали се установява, че същия ден – 03.10.2017 г. било образувано и бързо производство №Б 73/2018 г. по описа на РП-гр.Плевен, за престъпление по чл.345, ал.2, вр.ал. 1 от НК, а именно управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред .

 След кратко разследване с Постановление за прекратяване на наказателното производство от 26.02.2018 г. наказателното производство по бързо производство №Б 73/2018 г. по описа на РП-гр.Плевен, е било прекратено, като е прието, че престъпление не е налице. Като основание за прекратяване на наказателното производство е посочена нормата на чл.9, ал.2 от НК, а извършеното от П. от обективна страна според обстоятелствената част на постановлението съставлявало единствено административно нарушение, поради което преписката последващо е била изпратена на *** - за реализиране на административно-наказателната отговорност на дееца.

В изпълнение на указанията на прокурора било издадено и обжалваното наказателно постановление. В наказателното постановление е посочено, че автомобилът е управляван с изтекли транзитни номера , с което е извършил : „ управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред”, за което на въззивника са наложени административни наказания на основание чл.175, ал.3, предл.1 от Закона за движение по пътищата . Както и управлява МПС със СУМПС с изтекъл срок на валидност с което виновно е нарушил чл 150А ал1 от ЗДвП.

В хода на проведеното съдебно следствие е разпитан като свидетел актосъставителят В.В. , който потвърждава констатираното нарушение в АУАН,  а именно, че на процесната дата заедно с колегата му видели описания автомобил да се движи с изтекли транзтни регистрационни табели, като управлението било констатирано на мястото посочено в АУАН.В тази насока са и показанията на свидетелят по АУАН ***С.М.,които твърди че при проверката на автомобилът са констатирали че е с изтекла регистрация.

Съдът кредитира техните показания като непротиворечиви и съответстващи с останалият доказателствен материал по делото.

 В хода на съдебното следствие като писмени доказателства на основание чл.283 от НПК, вр.чл.84 от ЗАНН са приобщени  –Разрешение за временно движение  на  лек автомобил *** собственост на жалбоподателят от което се вижда че същото е да послужи да се предвижва свободно на територията на страната е със срок на валидност от 16.01.2018г до 15.02.2018г.

Съдът счита ,че АУАН неправилно бил съставен за нарушение на нормата на чл.140, ал.1 от ЗДвП, тъй като цитираната разпоредба предвиждала състав на нарушение за липса на регистрационни табели, а не за предвижване с изтекли регистрационни номера. Нормата на чл.140, ал.1 от ЗДвП предвижда наказание за всяко неправомерно поведение, изразяващо се в управление на МПС и ремарке, които не само следва да са регистрирани , но и да  са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Следователно е  необходимо не само регистрацията на МПС по надлежния ред, както и наличието на регистрационни табели, а и поставянето им  на определените за това места.

При преценка  относно процесуалната  законосъобразност на съставения АУАН и наказателно постановление и като взе предвид релевираните в жалбата оплаквания в тази насока съдът констатира, че АУАН и НП са  съставени от компетентни лица, видно от приложената към админстративно-наказателната преписка Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г.  АУАН отговаря на всички законоустановени изисквания и съдържа всички необходими реквизити, предвидени  в  чл. 42 от ЗАНН. Нарушението е описано  ясно и отговаря на материалноправната  разпоредба, предвидена в чл.140, ал.1 от Закона за движение по пътищата, като  ясно и недвусмислено се установява, че П. е управлявал посоченото МПС без регистрационни табели.

Санкцията за нарушаване на това изискване  е предвидена в нормата на чл.175, ал.3 от ЗДвП, съгласно която се наказва с „лишаване от право да управлява моторно превозно средство” за срок от 6 до 12 месеца и с „глоба” от 200 до 500 лв. водач, който управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. Видно от съдържанието на цитираната санкционна норма са предвидени наказания за две отделни нарушения, а именно за водач, който управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред и за водач, който управлява МПС, което е регистрирано, но е без табели с регистрационните номера. В издаденото наказателно постановление е посочено, че автомобилът е с изтекли транзитни   номера, поставени на определените за това места, с което е извършил :  „ управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред”, за което на въззивника са наложени административни наказания на основание чл. 175, ал.3, пр.1 от ЗДвП. Така направеното описание в наказателното постановление се отнася и до  двете хипотези на  чл.175, ал. 3 от Закона за движение по пътищата и не става ясно за коя от тях е наказано лицето - за това, че управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, каквото е първото предложение на цитираната разпоредба или за това, че управлява МПС, което е регистрирано, но е без табели с регистрационния номер т е в конкретният случай с изтекли транзитни номера, което на свой ред представлява  второ самостоятелно нарушение. Очевидно волята на административно-наказващия орган е била да санкционира нарушителя само за едното нарушение, неясно остава обаче кое е нарушението. С оглед представените към административно-наказателната преписка материали от прекратеното наказателно производство се установява, че същото е било образувано за престъпление, предвиждащо наказателна отговорност на лица, управляващи МПС, които не са регистрирани по надлежния ред -  престъпление по чл.345, ал.2 вр с ал 1 от НК. В продължение на образуваното наказателно производство и отклонявайки се от установената в АУАН фактическа обстановка  наказващият орган  е наказал водача за  нарушение, изразяващо се в управление на МПС с изтекли транзитни   табели, като е добавил и че същото не е регистрирано  по надлежния ред .

Независимо от основанието за образуване на наказателното производство и престъплението, за което се отнася, наказващият орган, сезиран с прокурорско постановление, следва да изгради свободното  си убеждение по фактите и приложимия закон само въз основа на доказателствата по делото, събрани от него и/или от органите на досъдебното производство, а не на базата на констатациите, съдържащи се в наказателното производство / в този смисъл „Процесът по ЗАНН”, авт. Л. П. и Р.И., изд. Сиела, 2009 г. /. Очевидно това изискване не е било съобразено от наказващия орган, който, като е взел предвид престъплението, за което е образувано наказателното производство, е санкционирал нарушителя за същото, но по-леко  от гледна точка на обществена опасност на деяние  и деец административно нарушение. Видно от събраните по делото доказателства, основно устни такива –показания на  актосъставителят и свидетелят , МПС-то е притежавало регистрационни табели, но същите са били изтекли , което е друго самостоятелно нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП. По този начин  неправилно е възпроизведена фактическата обстановка в наказателното постановление, като  описаното в него не отговаря на обективната истина и на установеното в АУАН. Поради несъответствие между АУАН и НП е нарушено и  правото на защита на санкционираното лице, тъй като то е лишено от възможността да разбере, за кое точно нарушение е санкционирано - за това, което е описано в мотивите на наказателното постановление или за това, което е посочено в АУАН.,дали че утравлява с изтекли номера или че не е била регистрирано по надлежният ред. Това нарушение е основание за отмяна на наказателното постановление. / В този смисъл и Решение № 395 от 12.03.2014 г. по н. д. № 2894 / 2013 г. на XIV състав на Административен съд - Бургас/.

Предвид изложеното съдът намира, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно в тази му част.  

Относно нарушението на  жалбоподателят по чл 150а ал1 от ЗДвП:

Съдът счита ,че по отношение на второто нарушение визирано в АУАН ,а именно по чл 150а ал1 от ЗДвП и санкционирано по чл 189 от ЗДвП,наказващият орган правилно е приложил материалният закон и санкционната норма,като е съобразил изменението в  ЗДвП от 03.01.2018г и правилно е приложил сакция по чл 189 от ЗДвП,а не по чл.177 ал.1 т.2 от ЗДвП.  

Съгласно разпоредбата валидността на СУМПС, изискуема от нормата на чл.150А, ал.1 от ЗДвП се отнася както до категорията на управляваното превозно средство, така и до срока на действие на свидетелството. Съгласно Решение № 44 от 19.02.2013 г. на ВКС по н.д. №2161/2012 г., Решение № 70 от 07.04.2016 г. на ВКС по н.д. №204/2016 г. и др. не е съответно СУМПС с изтекъл срок на валидност, тъй като водачът не е доказал след изтичане на срока наличието на съответствие с минималните стандарти за физическа и умствена годност за управление на МПС от съответната категория, което се доказва със съответните документи, изисквани от контролните органи в съответствие с националното законодателство.

          Поради изложеното настоящата инстанция  приема, че е извършил нарушение на чл.150А ал1 от ЗДвП, което е санкционирано съгласно разпоредбата н.чл 185  от ЗДвПи в тази част НП следва да бъде потвърдено.

 

Водим от горното съдът

 

РЕШИ :

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №№ 18-0838-000271 от 06.03.2018 г. , издадено от *** към О.на М. което на ***Б.П. ***,ЕГН ********** за нарушение по чл.140, ал.1 от Закона за движение по пътищата е наложено административни наказания „глоба” в размер на 200,00 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за 6 месеца на осн. чл 175ал3пр1 от ЗДвП, както и са отнети 10 контролни точки съобразно Наредба N Iз-2539 н.МВР.,като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №№ 18-0838-000271 от 06.03.2018 г. , издадено от *** към О.на М. което на ***Б.П. ***,ЕГН ********** за нарушение по чл150а ал 1 от ЗДвП е налажено адмнистративно наказание глоба в размер на 20лв  на основание чл 185 от ЗДвП като ЗАКАНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на Глава ХІІ от АПК и на основанията по НПК, пред Административен съд -Плевен в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му на страните .

                                Районен съдия: