ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 2353
Русе, 18.08.2025 г.
Административният съд - Русе - III състав, в закрито заседание на осемнадесети август две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ДИАН ВАСИЛЕВ |
Като разгледа докладваното от съдия ДИАН ВАСИЛЕВ административно дело № 20257200700427 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 27, ал.1 от Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ), вр. с чл. 145 и сл. по глава X от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Делото е образувано след постъпила жалба от „КОПИСОФТ - ООД“ ООД, седалище [населено място], [ЕИК], представлявано от управителя А. Г.. Насочена е срещу Покана към дружеството за сключване на административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в частта, с която според жалбоподателя била извършена служебна корекция в бюджета на проектното предложение по процедура BG16RFPR001-1.004 „Подкрепа за семейните предприятия, предприятията от творческите индустрии и занаятите”. „Служебната корекция“ на бюджета на проектното предложение на кандидата „КОПИСОФТ“ ООД, каквото определение е дадено от оспорващия е всъщност намаляването на размера на исканата БФП, като от УО е одобрен размер за финансиране БФП - 55 342.50 лева, при заявена такава от кандидата – 101 092.50 лева.
В жалбата се твърди, че оспорената част от поканата е незаконосъобразна, тъй като била издадена при липса на мотиви и допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и целта на закона. Конкретно се сочи, че съгласно Условията за кандидатстване по процедурата дружеството било подало проектно предложение № BG16RFPR001-1.004-1851, допуснато до етап „Техническа и финансова оценка“. В резултат на това проектното предложение било допуснато и одобрено за финансиране. На 12.04.2025 г. е публикуван списък с одобрени за финансиране проекти, в който проектното предложение на „КОПИСОФТ - ООД“ е включено под № 351. Сумата за финансиране била определена в размер на 55 342.50 лева.
Дружеството-жалбоподател твърди, че одобрената стойност на проекта е била неправомерно намалена в хода на оценка на проектните предложения, без обосновка за същото от Управляващия орган на Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията” 2021-2027. Уточнява се още по същество защо според кандидата за БФП е следвало проектното предложение да бъде одобрено за цялата търсена от дружеството сума в размер на 101 092.50 лева.
Според жалбоподателя, както Комисията назначена за разглеждане, оценка и одобрение на проектните предложения, така и Управляващият орган на Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията” 2021-2027, са провели порочна процедура по самоволно намаляване на одобрената финансова помощ по проектното предложение на дружеството под № BG16RFPR001- 1.004-1851, като работата на Комисията и членовете - оценители в нея е не била съобразена с практиката и закона. Твърди се още, че Поканата е единственият документ, който бил издаден от Ръководителя на УО на Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията” 2021-2027 във връзка с подадено от дружеството проектно предложение BG16RFPR001-1.004-1851. Съответно това обуславяло и правния интерес от оспорване на тази Покана. Релевират се и множество аргументи, свързани със същината на подаденото проектно предложение, като оспорващата страна счита, че при оценяването му е направен погрешен подход от страна на О. К., което от своя страна е довело до неправомерно намаляване на одобрената стойност на проекта в хода на оценка на проектните предложения, без обосновка за това.
Иска се от Административния съд да отмени Поканата към дружеството за сключване на административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в частта, с която е извършена служебна корекция в бюджета на проектното предложение по процедура BG16RFPR001-1.004 като незаконосъобразна, ведно със законовите последици от това. Претендират се направените по делото разноски.
Ответникът по жалбата – Ръководителят на Управляващия орган на Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията” 2021-2027, в придружително писмо към административната преписка и в допълнително становище, изготвени от пълномощник, счита, че поканата за сключване на административен договор не е годен административен акт за обжалване. Още повече че към конкретния момент дружеството било сключило административен договор и реално се е съгласило с размера на отпуснатата финансова помощ. По същество моли да бъде отхвърлена жалбата като неоснователна и недоказана.
Русенският административен съд, след като обсъди и прецени събраните по делото писмени доказателства, и съобрази становищата на страните стигна до следните фактически и правни изводи:
Със заповед № РД 02-16-497 от 31.05.2024 г. (л. 82 и сл. от адм. преписка) главният директор на Главна дирекция “Европейски фондове за конкурентоспособност” и ръководител на Управляващия орган на Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията” 2021-2027, на основание чл. 26, ал. 1, 3 и 6, чл. 27, ал. 1 и ал. 2, изречение второ от Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление е утвърдил пакет документи за провеждане на процедура чрез подбор на проектни предложения BG16RFPR001-1.004 „Подкрепа за семейните предприятия, предприятията от творческите индустрии и занаятите" по приоритет 1 „Иновации и растеж", Специфична цел RSO1.3. „Засилване на устойчивия растеж и конкурентоспособността на МСП и създаване на работни места в МСП, включително чрез продуктивни инвестиции (ЕФРР)" на програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията" 2021 – 2027. Със същата заповед са одобрени “Условия за кандидатстване и Условия за изпълнение по процедура чрез подбор на проекти BG16RFPR001-1.004 „Подкрепа за семейните предприятия, предприятията от творческите индустрии и занаятите", заедно с приложенията към тях” и е указано публикуването на обява за откриване на процедура чрез подбор на проекти BG16RFPR001-1.004 „Подкрепа за семейните предприятия, предприятията от творческите индустрии и занаятите".
Със Заповед № РД-02-16-720/30.09.2024г. (л.46 от адм. преписка) ръководителят на УО на Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията” 2021-2027 е определил състав на Оценителна комисия, която да извърши оценяване и класиране на подадени проектни предложения по процедура чрез подбор на проектни предложения BG16RFPR001-1.004 „Подкрепа за семейните предприятия, предприятията от творческите индустрии и занаятите”, Приоритет 1 „Иновации и растеж”, Специфична цел: RSO1.3 „Засилване на устойчивия растеж и конкурентоспособността на МСП и създаване на работни места в МСП, включително чрез продуктивни инвестиции (ЕФРР)”, Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021-2027”.
Жалбоподателят „КОПИСОФТ - ООД“ ООД е подало проектно предложение № BG16RFPR001-1.004-1851(л.55 и сл. от адм. преписка), в законоустановения срок и то е било допуснато до етап „Техническа и финансова оценка“. Сумата, поискана с това проектно предложение е в размер на 101 092.50 лева.
На 12.04.2025 г. на интернет страницата на Министерството на иновациите и растежа бил публикуван списък на одобрените проектни предложения, сред които и това на „КОПИСОФТ - ООД“ ООД, под № 351. Сумата за финансиране била определена в размер на 55 342.50 лева. В списъка с одобрените проектни предложения са посочени дружествата, които са одобрени за финансова помощ, включително и какъв е размерът на помощта. На 17.04.2025 г. в системата ИСУН били качени и оценителните листове, съставени при проверката на подаденото от „КОПИСОФТ - ООД“ ООД проектно предложение. В качените в системата ИСУН оценителни листове били отразени всички коментари на оценителите, обосноваващи причините, за намаляване на заявената финансова помощ спрямо първоначално поисканата, която като размер е 75% от възможно допустимата такава.
По повод одобрената част от заявената безвъзмездна финансова помощ до „КОПИСОФТ - ООД“ ООД била изпратена оспорената пред съда “Покана за сключване на договор”(л.1 и сл. от адм. преписка), в която отново е посочен размерът на финансовата помощ за която се прави предложение за сключване на административен договор. В поканата били изброени и документите, които бенефициерът следва да попълни и представи за сключване на договора, посочени са и хипотезите, в които УО издава решение за отказ за предоставяне на БФП.
Във връзка с отправената покана до дружеството, то представило изисканите документи, като на 06.06.2025г. бил сключен Договор за безвъзмездна финансова помощ (л.66 и сл. от адм. преписка, CD-R с писмо, вх. №3727/14.08.2025г.), в одобрения от УО размер - 55 342.50 лева. Така процедурата по подаденото проектно предложение на „КОПИСОФТ - ООД“ ООД е приключила със сключване на АДПБФП.
При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално недопустима, тъй като оспорената покана не е индивидуален административен акт, подлежащ на съдебно оспорване.
За настоящото административно производство от националното законодателство са приложими разпоредбите на Г. Т., Раздел II от ЗУСЕФСУ, както и чл. 5, ал. 1 от Постановление № 23 от 13 февруари 2023 г. на Министерски съвет за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021 - 2027 г. (обн. ДВ, бр. 16 от 17.02.2023 г., поел. изм. ДВ. бр. 106 от 22.12.2023 г.), чл. 27, ал. 1, т. 2 от Устройствения правилник на Министерството на иновациите и растежа (приет с ПМС № 20 от 25.02.2022 г., обн., ДВ, бр. 17 от 01.03.2022 г., изм. и доп. ДВ бр. 81 от 26.09.2023 г.), в изпълнение на програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията" 2021-2027 (одобрена с Решение на Европейската комисия № С(2022) 7161 от 03.10.2022 г.), Заповед № РД-14-160/23.04.2024 г. на министъра на иновациите и растежа, Методология и критерии за подбор на операции по процедура чрез подбор на проектни предложения „Подкрепа за семейните предприятия, предприятията от творческите индустрии и занаятите" по приоритет 1 „Иновации и растеж", Специфична цел R.SO1.3. „Засилване на устойчивия растеж и конкурентоспособността на МСП и създаване на работни места в МСП, включително чрез продуктивни инвестиции (ЕФРР)" на програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията" 2021-2027.
Съгласно точка 21.2 от УК (Условията за кандидатстване), виж л.95 и сл. от адм. преписка, „В процеса на техническа и финансова сценка Оценителната комисия може да извърши корекции в бюджета на проектното предложение, в случай че установи : - наличие на недопустими дейности и/или разходи; -несъответствие между предвидените дейности и видовете заложени разходи; -дублиране на разходи“.
Според чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, при одобрен оценителен доклад кандидатите от списъка по чл. 35, т. 1, какъвто в настоящия случай е жалбоподателя, се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване.
Според чл. 37, ал. 1 от ЗУСЕФСУ в двуседмичен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от представянето на доказателствата по чл. 36, ал. 2, ръководителят на управляващия орган взема решение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 1.
Разпоредбата на чл.37, ал.3 от с.з. казва, че „Решението на ръководителя на управляващия орган да предостави безвъзмездна финансова помощ се обективира в административен договор с бенефициента, съответно в заповед“.
По-натам в следващите правила, разписани в чл.38 от ЗУСЕФСУ е посочено още, че „В 14-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ: 1. за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3; 2. за проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 1, съответно чл. 35, т. 2 – при несъгласие на кандидата да сключи административен договор; 3. на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това; 4. за проектни предложения, при които се предвижда финансиране в нарушение на чл. 4, ал. 4; 5. за проектни предложения, при които държавната помощ е недопустима или се надхвърлят прагът на допустимата държавна помощ или установените в акт на Европейския съюз прагове за минимална помощ“.
Описаните по-горе факти безспорно сочат, че „КОПИСОФТ - ООД“ ООД, след отправената и на практика оспорена пред съда “Покана за сключване на договор”, е изпълнил дадените с поканата указания за представяне на нужните документи за сключване на административен договор, и е сключило такъв – виж (л.66 и сл. от адм. преписка, CD-R с писмо, вх. №3727/14.08.2025г.) и то при условията на УО, т.е. при финансиране в размер на 55 342.50 лева, а не в размера на поисканата от дружеството сума - 101 092.50 лева.
Ако дружеството не бе съгласно с направената оценка на оценителната комисия и определената за отпускане БФП, то следваше да заяви това пред УО и съответно последния да издаде решение по чл.38, т.2 от ЗУСЕФСУ - при несъгласие на кандидата да сключи административен договор. След като е сключило този договор, „КОПИСОФТ - ООД“ ООД се е съгласило с условията на УО и направените от него оценка и предложение за БФП.
С оглед на цитираните по-горе правни норми е безспорно, че крайният акт, с който може да приключи процесната процедура по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по отношение на конкретен кандидат е : 1. Решение на ръководителя на управляващия орган, с което процедурата се прекратява по отношение на кандидата; 2. Мотивирано решение, с което кандидатът получава пълен или частичен отказ от финансиране и 3. Решение, с което получава поисканото финансиране, което е обективирано в административен договор.
В настоящия случай жалбоподателят оспорва “Покана за сключване на договор”, издадена от УО, в която не се обективира нито прекратяване на производството спрямо него, нито пък се обективира отказ за финансиране на подаденото от жалбоподателя проектно предложение за получаване на безвъзмездна финансова помощ с № BG16RFPR001-1.004-1851 в ИСУН.
Вярно е, че на практика с Поканата дружеството разбира, че няма да получи исканата от него сума за БФП, а друг размер, по-нисък и това го засяга. Но за тази редукция то е разбрало още и с качването на оценителния доклад на 12.04.2025 г. на интернет страницата на Министерството на иновациите и растежа, където е публикуван списък на одобрените проектни предложения, сред които и това на „КОПИСОФТ - ООД“ ООД, под № 351. И ако е било възможно да бъде оспорен този доклад, който също е част от процедурата по издаване на крайния вид акт, то това е можело да стане в предвидените в закона срокове. Защото с Поканата дружеството не научава за първи път, че има корекция в исканата за финансиране сума, а от Оценителния доклад.
По-важното е че оспорената Покана не съставлява крайният акт в процедурата по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процесната мярка, нито оценителния доклад. Законодателят е предвидил като процедура при несъгласие с направената оценка, съответно определената сума за финансиране, да се издаде от УО решение по чл.38 от ЗУСЕФСУ, което вече може да бъде оспорено в 14-дневен срок пред компетентния съд.
Ето защо оспорването на отправената “Покана за сключване на договор”, която се явява част от производството по издаване на крайния акт, с който завършва производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ е недопустимо. Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 4, изречение първо от ЗУСЕФСУ не подлежат на самостоятелно оспорване действията в производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, каквато е и настоящата покана.
Тя може да се приеме и определи и като акт по см. на чл. 21, ал. 5 от АПК, доколкото съставлява волеизявление, което е част от особеното производството по издаване на крайния акт, поради което и не подлежи на самостоятелно оспорване.
Ето защо жалбата срещу Покана към дружеството за сключване на административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в частта, с която е извършена служебна корекция в бюджета на проектното предложение по процедура BG16RFPR001-1.004 „Подкрепа за семейните предприятия, предприятията от творческите индустрии и занаятите” следва да се остави без разглеждане, като недопустима, а производството по делото да се прекрати.
Мотивиран така, и на основание чл. 159, т. 1 от АПК съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ без разглеждане жалба от „КОПИСОФТ - ООД“ ООД, седалище [населено място], представлявано от управителя А. Г. срещу Покана към дружеството за сключване на административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в частта, с която се твърди че е извършена служебна корекция в бюджета на проектното предложение по процедура BG16RFPR001-1.004 „Подкрепа за семейните предприятия, предприятията от творческите индустрии и занаятите”.
Прекратява производството по адм. дело №427/2025г. по описа на АС-Русе.
Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.
Съдия: | |