Определение по дело №479/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 469
Дата: 17 септември 2021 г. (в сила от 7 октомври 2021 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20217240700479
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                    

   О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                    

                     469        17.09.2021г.      град Стара Загора

 

 

 

Старозагорският административен съд, V състав, в закрито заседание на седемнадесети септември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                           

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

 

при секретар                                                                                                     и с участието

на прокурора                                                                                              като разгледа

докладваното от съдия   Р. ТОДОРОВА  административно дело № 479 по описа за

2021г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.172, ал.5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.   

 

Образувано е по жалба, подадена от Р.К.Ш. ***, против наложена на 21.05.2021г. принудителна административна мярка „преместване на паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач” - репатриране на лек автомобил МПС с рег. № *****, разпоредена от специализиран контролен орган – гл. специалист „Контрол кратковременно паркиране“ в Община Казанлък – И.Д., потвърдена с Решение № 1228 от 15.07.2021г. на Заместник кмета на Община Казанлък. В жалбата са изложени доводи до незаконосъобразност на приложената принудителна административна мярка /ПАМ/, по съображения за налагането й в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят оспорва като невярна приетата за установена фактическа обстановка и съотв. наличието на основание по см. на чл.171, т.5, б. „б“ от ЗДвП за налагане на ПАМ „преместване на паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач”. Твърди, че неправилно и необосновано е прието, че по начина и на мястото на паркиране на МПС, паркирането е създало опасност за другите участници в движението.  Направено е искане за отмяна на наложената принудителна административна мярка, като незаконосъобразна.

 

            Въз основа на представените по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

            Не е спорно, че по разпореждане на специализиран контролен орган – гл. специалист „Контрол кратковременно паркиране” в Община Казанлък, на 21.05.2021г. е приложена обжалваната принудителна административна мярка -  „преместване на паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач”. Съгласно съставения Протокол № 577/ 21.05.2021г. за осъществено преместване на неправилно паркирано пътно превозно средство, МПС с рег. № ***** е било паркирано на кръстовището на ул. „Г. С. Раковски“ и ул. „Георги Бенковски“, в нарушение на правилата за движение и създаващо опасност за другите участници в движенето – основание за прилагане на ПАМ по чл.171, т.5, б. „б“ от ЗДвП. След репатрирането  автомобилът е оставен за съхранение на общински специализиран паркинг, като съгласно представения касов бон, заплатена е сумата от 51лв. – такси в полза на Община Казанлък.

            С вх. № 94-Р-4061-1/ 26.05.2021г. Р.Ш. е подал жалба до Кмета на Община Казанлък, с която се оспорва извършването на вмененото нарушение и е направено искане за възстановяване на сумата от 51лв.

На 14.06.2021г., на основание чл.94 от АПК, Комисия, назначена със Заповед № 679/ 22.04.2021г. на Кмета на Община Казанлък, е разгледала подадената от Р.Ш. жалба вх. № 94-Р-4061-1/ 26.05.2021г. Видно от Становище № 20 от 14.06.2021г. заключението на Комисията е, че наложена ПАМ е законосъобразна и издаването й съответства на целта на закона. С оглед на което Комисията е препоръчала да не се възстановява платената сума.

 

С Решение № 1228 от 15.07.2021г. на Заместник кмета на Община Казанлък, на основание чл.97, ал.1 от АПК и във връзка със становище № 20/ 14.06.2021г. на Комисията по чл.94 от АПК, е потвърдено репатрирането на МПС с рег. № *****, разпоредено от специализиран контролен орган – гл. специалист „Контрол кратковременно паркиране”, като е прието, че наложената ПАМ по чл.171, т.5, б. „б“ от ЗДвП, е законосъобразна.

 

Съдът намира че оспорването е процесуално недопустимо, по следните съображения:

 

            Съгласно нормата на чл. 171, т. 5, б. „б” от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка „преместване на паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач”. Прилагането на тази принудителна мярка представлява индивидуален административен акт по см. на чл.21, ал.1 от АПК – изразено с действие волеизявление на овластен със закон орган. 

По аргумент от разпоредбата на чл.159, т.5 от АПК, една от предпоставките за надлежно упражняване правото на жалба, от категорията на абсолютните, за която съдът следи служебно, е оспорването да е направено в законово регламентирания срок за подаване на жалбата. Съгласно чл. 149, ал.1 от АПК административните актове могат да се оспорят в 14-дневен срок от съобщаването им, като в ал.3 на чл.149 от АПК е регламентирано, че когато актът е бил оспорен по административен ред, срокът по ал. 1 започва да тече от съобщението, че по-горестоящият административен орган се е произнесъл с решение, а ако органът не се е произнесъл - от крайната дата, на която е следвало да се произнесе.

 

            В случая, приложената на 21.05.2021г. ПАМ „преместване на паркирано ППС без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач ” - репатриране на МПС с рег. № *****, разпоредена от специализиран контролен орган – гл. специалист „Контрол кратковременно паркиране” в Община Казанлък, е била оспорена по административен ред пред Кмета на Община Казанлък с подадената от Р.Ш. жалба вх. № 94-В-4061-1/ 26.05.2021г., поради което срокът за съдебно оспорване на наложената ПАМ следва да се определи при прилагането на чл.149, ал.3 от АПК. При преценката дали е спазен този срок, следва да се съобрази Тълкувателно решение № 6/ 30.06.2015г. на I и II колегия на ВАС по т.д № 4/ 2013г. на ВАС, съгласно което съдебното оспорване по чл.149, ал.3 от АПК не е допустимо, когато по-горестоящият административен орган, след изтичане на срока за произнасяне по чл.97, ал.1 от АПК, се произнесе с решение, с което отхвърля жалбата или протеста срещу оспорения по административен ред индивидуален административен акт.

В разпоредбата на чл.97, ал.1 от АПК е предвидено, че когато  компетентният да разгледа подадената по административен ред жалба орган е едноличен, той е задължен в двуседмичен срок от получаване на преписката да се произнесе по жалбата, с която е сезиран от оспорващия. Съответно нормата на чл.97, ал.5 от АПК регламентира, че когато компетентният да разгледа жалбата или протеста орган не се произнесе в срока по ал. 1, законосъобразността на административния акт може да се оспори пред съда, ако актът подлежи на оспорване по съдебен ред. Следователно  произнасянето на горестоящия административен орган по подадената жалба е ограничено с определените в закона срокове, изтичането на които са от значение и за срока за обжалване по съдебен ред, предвид разпореденото в чл.149, ал.3 от АПК. 

 

В случая срокът по чл. 97, ал.1 от АПК, за произнасяне на компетентния административен орган /Кмета на Община Казанлък, съгласно чл.93, ал.3 от АПК/ по подадената от Р.Ш. жалба вх. № 94-Р-4061-1/ 26.05.2021г. против приложената на 21.05.2021г. ПАМ „преместване на паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач” - репатриране на лек автомобил с рег. № *****, разпоредена от  специализиран контролен орган – гл. специалист „Контрол кратковременно паркиране” в община Казанлък, е започнал да тече на 27.05.2021г. и е изтекъл на 09.06.2021г. След като в този срок  компетентният да разгледа жалбата орган не се е произнесъл, законосъобразността на приложената ПАМ е можело да се оспори по съдебен ред в срока по чл.149, ал.3 от АПК т.е в 14 дневен срок от крайната дата, на която е следвало да се произнесе горестоящият административен орган. Следователно срокът за оспорване на ПАМ чрез подаване на жалба до съда в хипотезата на чл.149, ал.3 от АПК е започнал да тече на 10.06.2021г. и съответно е изтекъл на 23.06.2021г. Жалбата до Административен съд – Стара Загора е подадена чрез куриер на 03.08.2021г. и е постъпила в съда с вх. № 4625 от 05.08.2021г., към която дата обаче срокът по чл.149, ал.3 от АПК е бил изтекъл и съотв. правото на Р.Ш. да оспори по съдебен ред приложената ПАМ, е било вече преклудирано. Дори и да се приеме, че срокът за произнасяне по чл. 97, ал.1 от АПК за Кмета на Община Казанлък е започнал да тече от датата на Становище № 20/ 14.06.2021г. на помощния административен орган – Комисията по чл.94 от АПК, назначена със  Заповед № 679/ 22.04.2021г. на Кмета на Община Казанлък, то този срок е изтекъл на 28.06.2021г., а съответно срокът по чл.149, ал.3 от АПК – на 12.07.2021г. и жалбата до съда отново се явява просрочена.

 

При прилагане на разрешението, дадено с Тълкувателно решение № 6/ 30.06.2015г. на I и II колегия на ВАС по т.д № 4/ 2013г., следва да се приеме, че  произнасянето на горестоящия орган с постановеното Решение № 1228 от 15.07.2021г. на Заместник кмета на Община Казанлък след изтичане на срока по чл.97, ал.1 от АПК, не санира просрочието на жалбата срещу първоначалния административен акт, тъй като срокът по чл.149, ал.3 от АПК е преклузивен. Действително компетентният административен орган може да се произнесе и след изтичане на законоустановения срок - това е негово правомощие, което макар да е обвързано със срок, не възпрепятства възможността да се издаде акта по чл.97 от АПК и след изтичане на определения от закона срок. Но произнасянето с изричен акт на по-горестоящия административен орган, с който се отхвърля жалбата срещу първоначално издадения административен акт, след срока по чл.97, ал.1 от АПК, не дава възможност на засегнатото от административния акт лице да го обжалва по съдебен ред, тъй като на него не му се предоставя нов срок за съдебно обжалване, нито се новира изтеклият срок. Изтичането на преклузивния срок по чл.149, ал.3 от АПК има за последица погасяване правото на оспорване.

 

          Предвид изложеното съдът намира, че жалбата на Р.Ш. против наложена на 21.05.2021г. принудителна административна мярка „преместване на паркирано пътно транспортно средство без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач“, разпоредена от специализиран контролен орган – гл. специалист „Контрол кратковременно паркиране” в Община Казанлък, потвърдена с Решение № 1228 от 15.07.2021г. на Заместник кмета на Община Казанлък, като подадена след изтичане на нормативно регламентираните преклузивни срокове за съдебно оспорване, е процесуално недопустима. Това е пречка за разглеждането й по същество с произнасяне по нейната основателност. С оглед на което жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.5 от АПК, съдът

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата, подадена от Р.К.Ш. ***, против наложена на 21.05.2021г. принудителна административна мярка по чл. 171, т.5, б. „б“ от ЗДвП - „преместване на паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач” - репатриране на лек автомобил МПС с рег. № *****,  разпоредена от специализиран контролен орган – гл. специалист „Контрол кратковременно паркиране“ в Община Казанлък – И.Д., потвърдена с Решение № 1228 от 15.07.2021г. на Заместник кмета на Община Казанлък, като недопустима.

           

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 479/ 2021г. по описа на Административен съд – Стара Загора.  

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване. 

 

 

 

 

                                                                                    СЪДИЯ: