РЕШЕНИЕ
№ 1841
гр. Варна, 22.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 37 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесети декември през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Пламен Д. Караниколов
при участието на секретаря Т. Г. И.
като разгледа докладваното от Пламен Д. Караниколов Административно
наказателно дело № 20233110201478 по описа за 2023 година
Производството е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН и е
образувано по жалба на С. М. С., ЕГН **********, чрез адв.А., БАК, срещу:
Електронен фиш за серия "К" № 5918132 издаден от ОД МВР - Варна, с
който за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и е било наложено адм.
наказание "глоба" в размер на 600.00 /шестотин/ лв. на основание чл. 189,
ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП.
С жалбата бланкетно се моли да бъде отменен издаденият електронен
фиш като незаконосъобразен и неправилен, постановен при съществени
нарушения на административно производствените правила и противоречия с
материално правните разпоредби.
В съдебно заседание, въззивникът не се явява, представлява от
адв.А., АК – Бургас. В пледоарията си по същество моли съда да отмени
атакувания ЕФ, като приеме, че авторството на деянието не е доказано
.
Въззиваемата страна, редовно призована, в съдебно заседание не
1
изпраща представител. Ангажира писмено становище. Моли за присъждане
на юрисконсултско възнаграждение.
С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за
установено от фактическа страна следното:
Електронният фиш серия "К" № 5918132 е съставен от ОД на МВР-
Варна, против въззивника, за това че на 06.05.2022 г. в 12:16 часа в гр. Варна
по бул. "Васил Левски" в посока на движение към бул. "Княз Борис І", срещу
бл.60 на ж.к. "Чайка" е извършено нарушение за скорост с автомобил "Алфа
Ромео 155" с рег. № ******** установено и заснето с автоматизирано
техническо средство № ARH CAM S1, като при разрешена скорост 50 км. /ч.
е установена скорост 95 км. /ч. – нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
При обработка на заснетите данни, било установено извършеното
нарушение. В последствие като собственик на превозното средство била
установена С. М. С., ЕГН **********.
Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа
на всички събрани в хода на съдебното следствие доказателства – гласни,
писмени и веществени.
Съдът, предвид становището на страните и императивно
вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото
наказателно постановление относно законосъобразността му,
обосноваността му и справедливостта на наложеното административно
наказание, прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срока за обжалване и от надлежна страна,
поради което същата е процесуално допустима.
Спазени са разпоредбите на чл. 57 от ЗАНН и чл. 189, ал. 4 от ЗДП. В
2
ЕФ са посочени териториалната структура на Министерството на вътрешните
работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика на когото е регистрирано
превозното средство, ползвател, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното
й заплащане.
Съдът приема, че в ЕФ е било посочено мястото на нарушението.
Мястото на извършване на нарушението е детайлно отразено в ЕФ, а именно
в гр. Варна по бул. "Васил Левски" в посока на движение към бул. "Княз
Борис І", срещу бл.60 на ж.к. "Чайка". От така отразеното в ЕФ, може
недвусмислено да бъде определено къде е извършено нарушението, като
детайлно е посочено местото в разпечатката от джи пи ес системата на
мобилната установка. При така посоченото място безспорно е видна
компетентността на органите на ОД на МВР-Варна да издават ЕФ, както и
компетентността на настоящия съд да се произнесе по спора. По искане на
защитата бе разпитан като свидетел – Ж. П. П., живущ на семейни начала с
възз. С. М. С.. Съдът не кредитира показанията на свидетеля, поради факта,
че П. заинтересован от изхода на делото и същите са в насока на
оневиняване на С. М. С..
Административно наказателното производство е проведено в рамките
на сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
От събраните по делото доказателства безспорно е установено, че
извършването на процесното административно нарушение на чл. 21, ал. 1 от
ЗДвП е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, което
представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата
за движение.
Както се установява от мотивите на Тълкувателно решение № 1 от
26.02.2014 година по т. д. № 1/2013 година на ВАС, издаването на
3
електронния фиш е строго ограничено и възможно само в случаите на
предварително стационарно позиционирани технически средства със
съответните предварителни обозначения за съществуването им (чл. 165, ал. 2,
т. 6 и т. 7 ЗДвП), същите да работят на автоматичен режим без нужда от
обслужване от съответен контролен орган. В останалите случаи при
използване на мобилни технически средства, обслужвани и използвани
непосредствено от контролен орган, тази разпоредба е неприложима и за
констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е приложим
общият ред за съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление.
Редакцията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП към момента на установяване на
нарушението, гласи, че при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, в отсъствие на контролен
орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Точка 65 (Нова – ДВ, бр. 19 от
2015 г.) от ДР на ЗДвП определя, че "Автоматизирани технически средства и
системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които
установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие
на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към
земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни –
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от
пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който
поставя начало и край на работния процес.
В конкретния случай изготвеният снимков материал установява, че
посоката на движение на отразения в снимката автомобил съвпада с посоката,
указана от радара, съответно от двата последващи кадъра, съдържащи се в
долния десен и ляв ъгъл на изготвения снимков материал ясно е отразен
процесният автомобил, като ясно се вижда и регистрационният му номер.
Атакуваният ЕФ съдържа всички реквизити, установени в чл. 189, ал.
4 от ЗДвП.
От доказателствата по АНП се установява, че контролните органи са
изпълнили изискванията на чл. 4 от Наредбата- контролът да се осъществява
4
със АТСС, одобрени по реда на Закона за измерванията, притежаващи
удостоверение за одобрен тип средство за измерване и преминали
първоначална или последваща проверка от Българския институт по
метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор, удостоверено с представени по
административната преписка Протокол от проверка на мобилна система за
видеоконтрол и Удостоверение за одобрен тип средство за измерване.
Измерената скорост на движение на автомобила е 95 км/ч.
Управлението на ППС с превишена скорост е санкционирано в
разпоредбата на чл. 182 от ЗДвП, като за конкретното превишение
определено от АНО от 45 км. /ч. законодателят в разпоредбата на ал. 1, т. 5
от същия текст е предвидил глоба в размер на 600 лева. Размерът на
санкцията е фиксиран в закона и е безпредметно обсъждането на неговата
справедливост.
Съгласно чл. 188, ал. 1 ЗДвП собственикът или този, на когото е
предоставено моторното превозно средство, отговаря за извършеното с него
нарушение, като собственикът се наказва с наказанието, предвидено за
извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил МПС.
Съгласно ал. 5 на чл. 189 ЗДвП електронният фиш се изпраща на лицето по
чл. 188, ал. 1 или 2 с препоръчано писмо с обратна разписка, като в 14-дневен
срок от получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в
съответната териториална структура на МВР писмена декларация с данни за
лицето, извършило нарушението, и копие от свидетелството му за управление
на МПС. На лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща
електронен фиш по ал. 4 за извършено нарушение, а първоначално
издаденият ел. фиш се анулира.
Електронният фиш се връчва по реда на ал. 5 на чл. 189 ЗДвП, а
именно с препоръчано писмо с обратна разписка, като в 14-дневен срок от
получаването му собственикът може да плати глобата или с писмена
декларация да посочи лицето, извършило нарушението.
5
От доказателствата по АНП се установява, че контролните органи са
изпълнили изискванията на чл. 4 от Наредбата- контролът да се осъществява
със АТСС, одобрени по реда на Закона за измерванията, притежаващи
удостоверение за одобрен тип средство за измерване и преминали
първоначална или последваща проверка от Българския институт по
метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор, удостоверено с представени по
преписката удостоверение за одобрен тип средство за измерване –
стационарна видео радарна система, преминала метрологичен контрол в срок.
Поради това и съдът намира, че са спазени изискванията на чл. 4 от
НАРЕДБА № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
Административно наказателното производство е проведено в рамките
на сроковете по чл. 34 от ЗАНН. Спазени са разпоредбите на чл. 57 от ЗАНН
и чл. 189, ал. 4 от ЗДП. В ЕФ са посочени териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на
доброволното й заплащане. Всички тези реквизити се съдържат в процесния
електронен фиш – мястото на извършване на нарушението е описано
подробно, посочена е разрешената скорост, както и установената такава на
движение на процесното МПС.
Възраженията за липса на реквизити /дата на издаване, издател/ във
фиша са неоснователни. Електронният фиш съдържа всички предвидени
реквизити в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от Закона за движение по
пътищата. Посочената разпоредба въвежда специален ред и реквизити на
санкционния акт, поради което съдът намира, че възраженията за нарушаване
на реда за издаването му са неотносими, тъй като жалбоподателят се позовава
на изисквания, относими към реда на издаване и съдържанието на
наказателните постановления, включително относно посочването на орган,
6
издал електронния фиш и дата на издаването му. В разпоредбата на чл. 189,
ал. 4 ЗДвП са изброени изчерпателно реквизитите на електронния фиш и сред
тях не фигурира "дата на съставяне на фиша" (за разлика от чл. 42, т. 2 ЗАНН,
който въвежда такъв реквизит на АУАН). По дефиниция електронният фиш
не носи подпис на издателя си, поради което въпросът за компетентността на
определено лице не се поставя. В него следва да бъде отразена само
структурата на МВР, на чиято територия е установено нарушението, което е
сторено. Най-сетне, в тази насока следва да бъде съобразено и естеството на
електронните фишове, които съгласно § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП представляват
електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно-информационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически
средства. Доколкото в електронния фиш е посочено ясно мястото на
извършване на нарушението, което на територията на гр. Варна, и ясно е
посочено, че фишът е издаден от ОД на МВР – Варна, не са налице пречки и
за извършване на преценката дали процесният електронен фиш е издаден от
компетентната териториална структура на МВР.
Ирелевантно за законосъобразността на електронния фиш е
обстоятелството, че във фиша не е изписано в какъв срок и пред кой орган
може да се обжалва същия. Срокът за обжалване и посочването пред кой
орган подлежи на обжалване са от значение за преценката за допустимостта
на оспорването му, но не и за законосъобразността му, а очевидно в случая
жалбата срещу електронния фиш е приета за допустима като подадена в срок
и пред надлежен съд. Отделно от това, видно от доказателствата по делото,
ЕФ е връчен срещу разписка на въззивникът и с срок е постъпила жалба
срещу същия, така че по никакъв начин не са нарушени правата на наказания
субект.
От материалите по АНП безспорно е ясен както вида на използваното
АТСС, така и обстоятелството, че същото е одобрен тип средство за
измерване, преминало първоначална или последваща проверка от Българския
институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, удостоверено с
7
представени по преписката удостоверение за одобрен тип средство за
измерване – стационарна видеорадарна система, преминала метрологичен
контрол.
Измерената скорост на движение на автомобила е 98 км/ч. /видно от
приложената снимка от видеоклип/, този вид автоматизирано техническо
средство няма допустимата грешка при измерването на скоростта.
Измерената скорост точна, поради това не следва да се посочва толеранс от
+/- 3 км.
От анализа на доказателствените източници се достига до
недвусмислен извод, че на посочената в електронния фиш дата, час и място с
техническо средство радарна система за наблюдение и регистрация на пътни
нарушения, ARH CAM S1 е било заснето движение на процесния лек
автомобил със скорост от 95 км. /ч. при ограничение от 50 км. /ч. в населено
място, с което е нарушена разпоредбата на чл. 21, ал. 1 ЗДвП, като е
установено превишение на скоростта с 45 км. /ч. От наказаното лице не са
ангажирани доказателства, от които да се установява, че нарушението не е
извършено на мястото, посочено в обжалвания електронен фиш. От друга
страна, към административно наказателната преписка е приложен снимков
материал – оригинал на снимка с точни координати на нарушението. Предвид
изложеното, следва да се приеме, че правото на защита не е било засегнато и
в този аспект.
Не са налице предпоставките на чл. 28 ЗАНН, доколкото
констатираното нарушение е превишаване на разрешената скорост с 18 км/ч.
в населено място, следователно обществената опасност на това формално
нарушение се отличава с достатъчен интензитет, който не позволява на съда
да приеме, че деянието представлява маловажен случай.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че в
случая производството по ангажиране на административно наказателна
отговорност чрез издаването на електронен фиш се е развило при спазване на
установените процесуални правила, подробно разписани в издадената въз
основа на ЗДвП.
8
Глобата наложена на въззивника е законосъобразно определена,
съгласно фиксирания в ЗДвП размер.
Предвид изхода на делото съдът намира, че направеното искане за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение следва да бъде уважено, като
предвид трудността на делото и размера на глобата следва да се присъди
юрисконсултско възнаграждение в минималния предвиден от наредбата
размер - 80.00 лева. Съда не присъжда адвокатско възнаграждение поради
това, че такова не беше поискано по делото в законовия срок.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия "К" № 5918132 издаден от
ОД МВР - Варна, с който на С. М. С., ЕГН **********, за нарушение на чл.
21, ал. 1 от ЗДвП и е било наложено адм. наказание "глоба" в размер на
600.00 /шестотин/ лв. на основание чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП.
ОСЪЖДА С. М. С., ЕГН **********, да заплати на ОД на МВР -
Варна сумата от 80.00 /осемдесет/ лева за юрисконсултско възнаграждение
по делото.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Административен съд- Варна в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че решението и мотивите са изготвени.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
9