Решение по НАХД №1259/2025 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 371
Дата: 20 октомври 2025 г.
Съдия: Снежана Стоянова
Дело: 20255220201259
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 септември 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 371
гр. Пазарджик, 20.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети октомври през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Снежана Стоянова
при участието на секретаря Елена Пенова
като разгледа докладваното от Снежана Стоянова Административно
наказателно дело № 20255220201259 по описа за 2025 година
Производството по реда на чл.63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „С. - 05“ ЕООД, ЕИК: ********* със
седалище и адрес на управление: град С., улица „И.“ №10, представлявано от
управителя В.И.К. против електронен фиш /ЕФ/ № ********** за налагане на
имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата /ЗП/, издаден от
Агенция "Пътна инфраструктура" към Министерство на регионалното
развитие и благоустройството, с който на жалбоподателя на основание чл.
187а, ал. 2, т. 3 във вр. с чл. 179, ал. 3б от Закона за движение по пътищата
/ЗДвП/ и за нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП е наложена имуществена
санкция в размер на 2 500 /две хиляди и петстотин/ лева.
В жалбата се твърди материална и процесуална незаконосъобразност на
ЕФ, чиято отмяна се иска.
Страните не се представляват в проведеното открито съдебно заседание.
Постъпили са писмени бележки, видно от които жалбата се поддържа на
сочените в същата основания.
Ответната страна оспорва жалбата.
1
Съдът, след като се запозна с доказателствата по делото, по вътрешно
убеждение, ръководейки се от закона, установи за безспорно установени
следните факти:
Жалбата е допустима, доколкото е подадена в законовия срок и от
процесуално легитимирано лице.
Установи се по делото, че на 29.06.2022 г., в 11,56 часа, пътно превозно
средство (ППС) - товарен автомобил Д. с рег.№ ... с техническа допустима
максимална маса 19 000 , брой оси - 2, екологична категория ЕВРО 3, без
ремарке се движело в община Пазарджик, по път I-8, км 196+643, с посока
нарастващ километър. Пътният участък бил включен в обхвата на платената
пътна мрежа. За автомобила не била заплатена дължимата по чл.10, ал.1, т.2 от
Закона за пътищата пътна такса, като за него нямало издадени валидна
маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването през
сегмента. Нарушението било заснето с устройство с №10401, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от
ЗП.
Няма спор, че към датата на нарушението „С. - 05“ ЕООД било
собственик на процесния товарен автомобил, който имал монтирано Джипиес
оборудване. То предавало данни, относими към определяне дължимостта и
размера на тол - таксите, заплащани за движение по платената републиканска
пътна мрежа. На посочените в ЕФ дата и час Джипиес устройството за
пътниково позициониране не предавало данни за местоположението на
превозното средство.
При тази фактология срещу жалбоподателя „С. - 05“ ЕООД бил издаден
електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от
Закона за пътищата с № **********. С него на въззивника за нарушение на
чл.102, ал.2 от ЗДвП, на основание чл.187а ал.2 т.3 вр. чл.179 ал.3б от ЗДвП,
била наложена имуществена санкция в размер на 2 500 лева. Към ЕФ бил
приложен и генерираният доказателствен запис (доклад) от електронната
система по чл.167а ал.3 от ЗДвП, съдържащ номера на нарушението, ведно с
приложени към него статични изображения във вид на снимков материал.
Жалбата е основателна.
2
Предвидената от българския законодател имуществена санкция не е
съответна на принципа на пропорционалност, доколкото дължимата тол такса
за процесния сегмент № ********** и за процесното ППС се равнява на 0,36
лв., видно от становище от отдел УИСИ към НТУ на л.11 в делото /задна
страна/.
Принципа за пропорционалност/съразмерност е задължителен при
преценка на наложената санкция, тъй като е основен сред принципите на
правото на Европейския съюз. В тази връзка следва да се посочи, че съдът е
обвързан от фактическата и правна рамка на обвинението в ЕФ, а то е
единствено и само за сегмент № **********, км 196+643 от път I-8.
Горният извод, съобразен с директното приложение на чл.9а от
Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999
година относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за
използване на определени инфраструктури (Директива 1999/62/ЕО) води до
извод за отмяна на атакувания електронен фиш поради незаконосъобразност.
В този смисъл е решението на Съда на Европейския съюз от 21.11.2024
год. по дело С-61/23 с предмет преюдициално запитване, отправено на
основание член 267 ДФЕС от Административен съд Хасково /България /,
съгласно което член 9а от Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и
на Съвета от 17 юни 1999 година относно заплащането на такси от
тежкотоварни автомобили за използване на определени инфраструктури,
изменена с Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от
27 септември 2011 г., трябва да се тълкува в смисъл, че посоченото в него
изискване за съразмерност не допуска система от наказания, която предвижда
налагане на глоба или имуществена санкция с фиксиран размер за всички
нарушения на правилата относно задължението за предварително заплащане
на таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера и
тежестта им, включително когато тази система предвижда възможността за
освобождаване от административно наказателна отговорност чрез заплащане
на „компенсаторна такса“ с фиксиран размер.
Предвид изхода на спора, в полза на дружеството - жалбоподател следва
да бъдат присъдени разноски. Същите се претендират в размер на 850 лева,
който съдът и предвид направеното от ответника възражение, намира за
прекомерен. Ето защо адвокатското възнаграждение следва да бъде намалено
3
на 550 лева съобразно разписаното в чл.18 ал.2 вр. чл.7 ал.2 т.2. в Наредба
№1/09.07.2004г. за възнагражденията за адвокатска работа, в какъвто размер
се явява съответно от една страна, а от друга – справедливо.
По горните съображения, РС – Пазарджик и на основание чл.63, ал.2, т.1
от ЗАНН,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш № ********** за налагане на имуществена
санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на
пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, издаден от Агенция "Пътна
инфраструктура", с който на „С. - 05“ ЕООД, ЕИК: ********* със седалище и
адрес на управление: град С., улица „И.“ №10, представлявано от управителя
В.И.К., за нарушение на чл.102, ал.2 от ЗДвП, на основание на чл.187а ал.2 т.3
вр. чл.179 ал.3б от ЗДвП, е наложена имуществена санкция в размер на 2 500
/две хиляди и петстотин/ лева, като незаконосъобразен.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ към МРРБ - гр.София ДА
ЗАПЛАТИ на „С. - 05“ ЕООД, ЕИК: ********* със седалище и адрес на
управление: град С., улица „И.“ №10, представлявано от управителя В.И.К.,
направените по делото разноски за един адвокат в размер на 550 /петстотин и
петдесет / лева.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-
Пазарджик в 14-дневен срок от датата на съобщаването на страните за
изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Пазарджик: _______________________
4