Решение по дело №2460/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 170
Дата: 8 февруари 2021 г.
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20207040702460
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

                            РЕШЕНИЕ

 

   170                             дата  08 февруари 2021г.                 град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,    ХІІI-ти състав,

в публично заседание на 21 януари 2021г.,  в следния състав:

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: РУМЕН ЙОСИФОВ

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: 1. ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                                                       2. ВЕСЕЛИН БЕЛЕВ

Секретар: И. Г.

Прокурор: Христо Колев

 

разгледа докладваното от съдия СТОЙЧЕВА

КНАХ дело № 2460 по описа за 2020 год. и за да се произнесе

взе предвид следните обстоятелства:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК, във вр. с чл.63 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на В.П. *** против Решение № 260011/14.10.2020г., постановено по НАХД № 166/2020г. на Районен съд – Карнобат, с което е потвърдено Наказателно постановление № 11-01-8 от 26.06.2020г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което, на касатора е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. на основание чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ, вр. чл.35, ал.1 от ЗДФИ за нарушение на чл.20, ал.7 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (Наредбата).

Конкретни касационни отменителни основания не се сочат. По същество касаторът оспорва съставомерността на вмененото му деяние, както и възразява, че са били допуснати съществени процесуални нарушения. Счита размерът на наложеното му административно наказание за неправилно определен и излага доводи за прилагане на чл.28 от ЗАНН. Иска се отмяна на съдебния акт.

В съдебно заседание касаторът не се явява и представлява.

Ответникът по касация се представлява от юрисконсулт, който пледира за отхвърляне на жалбата.

Прокурорът от Окръжна прокуратура Бургас дава заключение за оставяне в сила на съдебния акт.

Касационна жалба е процесуално допустима, подадена от надлежна страна, в законоустановения срок, а разгледана по същество, настоящият съдебен състав счете за неоснователна.

 Касаторът е санкциониран за това, че в качеството си на  кмет на Община Сунгурларе, не е сключил договор с директора на ОУ „Отец Паисий“, с.Съединение за делегиране правото да организира безплатни превози на деца и ученици от общината по реда на Наредбата, в нарушение на чл.20, ал.7 от същата. Въз основа на тези констатации, на касатора П. е съставен АУАН, а впоследствие е издадено и процесното НП, с което, на основание  чл.32, ал.1, т.1 вр. чл.35, ал.1 от ЗДФИ, му е наложена глоба в размер на 200лв. Районният съд е приел, че в проведеното административнонаказателно производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, а по същество е обосновал извод за съставомерност на деянието и предвид липсата на предпоставки за приложение на чл.28 от ЗАНН е потвърдил НП.

Съдебното решение е правилно и не страда от сочените от касатора пороци, както и е съобразено с материалния закон и процесуалните правила.

С Наредбата приета с ПМС № 163 от 29.03.2015г. са определени условията и редът за предоставяне на предвидените в централния бюджет средства за компенсиране и субсидиране на превозвачите, изпълняващи задължения за извършване на обществени услуги за безплатни и по намалени цени пътнически превози и за вътрешноградски и междуселищни пътнически превози в слабонаселени планински и други райони в страната. По арг. от чл.3 от тази наредба средствата се предоставят под формата на целеви трансфери от централния бюджет чрез Системата за електронни бюджетни разплащания. За целта се залагат лимити на общини, които са спазили нормативно установения ред за възлагане на обществени пътнически превози съгласно Регламент № 1370/2007 и разпоредбите на ЗОП или Закона за концесиите, при спазване на законоустановени принципи. Съгласно чл.19 на компенсиране на превозвачите за извършените безплатни и по намалени цени превози по автомобилния транспорт подлежат превозите на: - т.8 децата в задължителна предучилищна възраст и учениците от I – XII клас включително, които пътуват от населени места, в които няма детска градина или училище, осъществяващи обучение в съответната група или в съответния клас, с осигурен безплатен транспорт до детска градина или училище в най-близкото населено място на територията на общината или на съседна община в съответствие с чл. 283, ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование. Кметовете на общините разходват средства за безплатните превози по чл.19, т.8 самостоятелно, когато превозите се организират от общината, или ги предоставят за разходване на училища или детски градини, които осъществяват тези превози за собствена сметка съгл.чл.3, ал.3 от Наредбата. Съгласно разпоредбата на чл.20, ал.1 тези превози се организират от общината по местонахождение на училището и детската градина, съответно от училищата или детските градини, на които е делегирано това право, съответно съгласно ал.7 от същата разпоредба делегирането на правото за организиране на безплатни превози се осъществява въз основа на договор, сключен между кмета на общината и съответното училище или детска градина. В случая това не е сторено, както правилно е приел и въззивният съд. Нарушението е установено след извършена на 19.12.2019г. проверка от инспектори на АДФИ, за което е съставен протокол, съгласно който към момента на проверката е констатирано сключване на един договор от страна В.П. (възложител) за делегиране на правото на СОУ „Христо Ботев“, гр.Сунгурларе (изпълнител) да организира безплатни превози на педагогическия и непедагогически персонал, съответно на ученици от община Сунгурларе през 2018г. за неопределен срок, както и неизпълнение на това задължение по отношение на четири други училища на територията на общината, сред които и ОУ „Отец Паисий“, с.Съединение. Предоставянето със Заповед №006/ 06.01.2016г. от страна на Община Сунгурларе за безвъзмездно управление на движими вещи, частна общинска собственост на това училище, в частност 16-местен автобус, с което касаторът обосновава неправомерното ангажиране на отговорността му, е извършено на основание  чл.30, ал.1 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Сунгурларе и е неотносимо към изпълнението на задължението на кмета на общината, касаещо делегирането на правото за организиране на безплатни превози посредством договор.

Неоснователни са възраженията на касатора за допуснати съществени процесуални нарушения при съставяне на АУАН и при издаване на НП. Спазени са сроковете по чл.34, ал.2 от ЗАНН, доколкото се касае за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност по чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова инспекция, както и разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Предмет на проверката са сключените договори между кмета на Община Сунгурларе и училищата за делегирането на правото за организиране на безплатни превози на деца и ученици през 2018г., към който момент именно касаторът е заемал тази длъжност. Нарушението, за което е санкционирано лицето, е осъществено посредством бездействие, което е установено по време на извършената проверка, към който момент същото продължава.

Наложеното административно наказание е в минималния предвиден от законодателя в нормата на чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ размер, поради което не може да бъде редуциран. Не са налице и основания за приложение на чл.28 от ЗАНН и квалифициране на установеното нарушение като маловажен случай, предвид обстоятелството, че се касае за процедура по разходване на публични средства, за която следва да се спазват нормативните правила.

На основание изложените по-горе мотиви и поради отсъствие на  отменителни основания за касиране на решението, същото следва се остави в сила, поради което и на основание чл.221, ал.2 от АПК, Бургаският административен съд, ХIIІ-ти състав,

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260011/14.10.2020г., постановено по НАХД № 166/2020г. на Районен съд – Карнобат.

 

Решението е окончателно.

 

 

                                                                                                         

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                         ЧЛЕНОВЕ: