Определение по дело №282/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 ноември 2022 г.
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20227220700282
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ 240

 

гр. Сливен, 08. 11. 2022 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и седми октомври, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 282 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е образувано по жалба, уточнена с молба от 08.09.2022 г., подадена от С.Н.Н. с ЕГН: **********,***, против „приемането за недопустимо заявление за държавна помощ, регистрирано на 12.05.2022 г. от административния орган“. Оспорващият прави искане съдът да отмени акта на административния орган, с който приема заявлението за недопустимо и да даде указания за произнасяне по заявлението след произнасянето с уведомително писмо, съгласно чл. 10б, ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. 

Оспорващият чрез упълномощен процесуален представител поддържа жалбата. Претендира разноски и адвокатско възнаграждение по чл. 38 от Закона за адвокатурата /ЗА/.

Административният орган чрез упълномощен процесуален представител счита жалбата за недопустима и моли производството по делото да бъде прекратено. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.  

Настоящият съдебен състав счита, че разглеждането на жалбата е процесуално недопустимо, по следните съображения:

Между страните по делото няма спор, че:

- За кампания 2021 г. от оспорващия С.Н.Н. с УРН: ****** е подадено Заявление за подпомагане с УИН: ************ по Схема за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол (ДПЖСК);

- На 12.05.2022 г. от Н. е подадено Заявление за предоставяне на „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на COVID-19“. Заявлението е с номер ************;

- Във връзка с горепосоченото заявление, на 23.05.2022 г. от Н. е подадена жалба по административен ред;

- Във връзка с постъпилата в Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/ жалба, до Н. е изпратено Писмо Изх. № 02-200-6500/4643#1 от 15.06.2022 г. по описа на ДФЗ, в което е посочено, че земеделските стопани се подпомагат за установения брой животни след извършените административни и/или проверки на място, включително и след проверката за реализация на продукция по схемите за обвързано подпомагане за животни и/или по Преходна национална помощ за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството (ПНДЖЗ) за Кампания 2021, както и че Н. не е подал в срок декларация за реализирана продукция по схемата за обвързано подпомагане, и не отговаря на едно от условията за допустимост по схемата за COVID-19.

С оглед на изложеното, настоящият съдебен състав счита, че жалбата е  недопустима поради липса на годен за оспорване административен акт.  

Условията и редът за подаване на заявления за подпомагане по схеми и мерки на Общата селскостопанска политика /ОСП/ са регламентирани в Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Съгласно чл. 10б, ал. 1 от Наредбата, ДФЗ уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките по реда на АПК. Уведомителните писма се издават след извършване на определени действия в определен порядък, в съответствие с действащото национално законодателство и общностно право.

Съгласно Указания за прилагане на държавна помощ „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на COVID-19“ за 2022 г., утвърдени на 04.05.2022 г.,  на подпомагане подлежат земеделски стопани с подадено заявление по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за кампания 2022 за подпомагане на животни по която и да е от схемите за обвързано подпомагане за животни и/или по Преходна национална помощ за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството (ПНДЖЗ), отглеждащи едри и/или дребни преживни животни и с установени за подпомагане животни по схемите за обвързано подпомагане за животни и/или по Преходна национална помощ за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството (ПНДЖЗ) за Кампания 2021 /т. 4.3.1., б. „а“/. Земеделските стопани по т. 4.3.1, б. „а“ се подпомагат за установения брой животни, след извършените административни и/или проверки на място, вкл. и след проверката за реализация на продукция по схемите за обвързано подпомагане за животни и/или по Преходна национална помощ за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството (ПНДЖЗ) за Кампания 2021 / т. 4.3.1., б. „б“/.

В Раздел II от горепосочените Указания е регламентиран редът за предоставяне на помощта, включително и редът за кандидатстване, като: датата на разпечатване и подписване на заявлението се счита за дата на подаване на заявлението за подпомагане в ДФЗ /т. 1.2., изр. посл./; ДФЗ взема решение за одобрение на заявлението или прави отказ /т. 1.6./; ДФЗ изпраща Уведомително писмо на земеделския стопанин за изплатения размер на помощта или направения отказ /т. 1.9./.

Разпоредбите на специалните нормативни актове – Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и Указанията за прилагане на държавна помощ „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на COVID-19“ за 2022 г., утвърдени на 04.05.2022 г., дерогират действието на АПК спрямо сроковете за издаване на административни актове. Както в ЗПЗП, така и в горепосочените Указания, не е установен срок, в който изпълнителният директор следва да се произнесе по подаденото заявление. Липсва нормативно определен срок, в който следва да бъде издадено уведомително писмо на земеделския стопанин за изплатения размер на помощта или за направения отказ. В случая мълчалив отказ е недопустим, както поради липса на определен срок за произнасяне от административния орган, така и поради изискването за неговото изрично произнасяне.

Макар и оспорващият да е формулирал жалбата си против „приемането за недопустимо заявление за държавна помощ, регистрирано на 12.05.2022 г.“, от събраните по делото документи не е установено наличие на издаден изричен акт, с който заявлението да е счетено за недопустимо. Заявлението е подадено на 12.05.2022 г., същото е с номер *********** и с оглед правилата, регламентирани в т. 1.6. и т. 1.9. от горепосочените Указания, ДФЗ следва да се произнесе по заявлението с изричен акт – уведомително писмо, какъвто акт няма данни да е издаден. Писмото на ДФЗ от 15.06.2022 г. няма характеристиките на такъв акт и същото не може да бъде определено като индивидуален административен акт, с който следва да приключи административното производство, образувано по заявлението на земеделския стопанин. Видно от съдържането му, писмото има само и единствено информативен характер.

По изложените съображения, жалбата е недопустима и като такава следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство – да се прекрати.

На основание чл. 144 от АПК във връзка с чл. 253 от ГПК, следва да бъде отменено определението, с което е приключено съдебното дирене и е даден ход на устните състезания.

С оглед извода за недопустимост на жалбата и прекратяване на производството по делото, претенцията на оспорващия за присъждане на разноски и адвокатско възнаграждение по чл. 38 от ЗА е неоснователна.

С оглед прекратяване на съдебното производство и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, на административния орган се дължат претендираните разноски, поради което оспорващият следва да бъде осъден да заплати на административния орган, защитаван в процеса от юрисконсулт, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд – Сливен

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОТМЕНЯ Определение, постановено в открито съдебно заседание на 27.10.2022 г. по адм. дело № 282 / 2022 г. по описа на Административен съд– Сливен, с което е приключено съдебното дирене и е даден  ход  на  устните състезания.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на С.Н.Н. с ЕГН: **********,***, подадена против „приемането за недопустимо заявление за държавна помощ, регистрирано на 12.05.2022 г. от административния орган“.

ОСЪЖДА С.Н.Н. с ЕГН: **********,***, да заплати на Държавен фонд „Земеделие” – София, сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 282 / 2022 г. по описа на Административен съд – Сливен.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: