Решение по дело №385/2016 на Районен съд - Пирдоп

Номер на акта: 87
Дата: 16 юни 2017 г. (в сила от 19 юли 2017 г.)
Съдия: Цонка Тодорова Миткова
Дело: 20161860200385
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 декември 2016 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                  

 

град Пирдоп 16.06.2017 година

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

          РАЙОНЕН СЪД – ПИРДОП, втори състав, в открито заседание на  тридесет и първи май две хиляди и седемнадесета година, в състав:

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЦОНКА МИТКОВА

 

при секретаря Лиляна Далеева и в присъствието на прокурора като разгледа докладваното от съдия МИТКОВА АНД № 385 по описа за 2016 година, за да се произнесе, съобрази:

          Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

          „МССК” ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: град К., ж. к. „В.” № , вх., ап. , представлявано от И.И.С. с ЕГН **********, действащ чрез пълномощника си Т.Д.С. с ЕГН **********, обжалва наказателно постановление № НП-Ю-II-6/ 15.02.2016г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните – С.област /ОДБХ – С.област/, с което на основание чл. 53, ал. 1 от ЗАНН и чл. 42, ал. 1 от Закона за храните /ЗХ/ е наложена “имуществена санкция” на търговското дружество в размер на 2000 /две хиляди/ лева за административно нарушение по чл. 12, ал. 1 от ЗХ. Жалбоподателят намира издаденото наказателно постановление за незаконосъобразно, необосновано и моли да бъде отменено изцяло.

          Областна дирекция по безопасност на храните – С.област /ОДБХ – С.област/, чрез процесуалния си представител адвокат А.И.от САК, оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено като законосъобразно.

          Районна прокуратура – Пирдоп не взема становище по жалбата.

          Районен съд – Пирдоп, след като обсъди събраните доказателства по делото и ведно с доводите на страните, намира за установено следното:

          На 07.08.2015г. е съставен АУАН № 0001026 срещу „МССК” ЕООД с ЕИК ***, за това, че „На 07.08.2015г. при извършена проверка на временен търговски обект скара, находящ се в гр. К., м. „В.”, II ливада, е установено, че в обекта се извършва търговия с храни, който не е регистриран по реда на Закона за храните (съхраняват се и се предлагат на краен потребител месни заготовки: св. Кюфте 200 бр., L *********, годно до 19.01.2016г.; пилешка пържола с кожа 8 кг., L 484, годно до 28.02.2016г. и други, описани в доклад от инспекция от 07.08.2015г., представляващ неразделна част от административнонаказателната преписка)./л.7/ В АУАН е посочено, че с горното жалбоподателят е нарушил чл. 12, ал. 1 от Закона за храните /ЗХ/ и нарушението е извършено за първи път. Видно е, че АУАН е съставен в присъствието на един свидетел, в присъствие на жалбоподателя и екземпляр от акта е връчен на лицето Т.Д.С..

По делото е представен Доклад от извършена инспекция в обект за производство и търговия с храни, изготвен от инспектори на ОДБХ – Д.област, извършили проверката в процесния търговски обект – скара-бира, съдържащ констатации от проверката и предприети административни мерки: съставен 1 брой АУАН на „МССК” ЕООД./л.9 и л.10/.

Наказателно постановление № НП-Ю-II-6 на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните – С.област /ОДБХ – С.област/ е издадено на 15.02.2016г. срещу „МССК” ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: град К., ж. к. „В.” № 47, вх. В, ап. 38, представлявано от Т.Д.С. с ЕГН **********, като в него е отразено, че същото се издава въз основа на АУАН № 0001026 от 07.08.2015г. /л.5 и л.6/ В наказателното постановление е посочено, че „На 07.08.2015г. при извършена проверка на временен търговски обект скара, находящ се в гр. К., м. „В.”, II ливада, е установено, че в обекта се извършва търговия с храни, който не е регистриран по реда на Закона за храните (съхраняват се и се предлагат на краен потребител месни заготовки: св. Кюфте 200 бр., L *********, годно до 19.01.2016г.; пилешка пържола с кожа 8 кг., L 484, годно до 28.02.2016г. и други, описани в доклад от инспекция от 07.08.2015г., представляващ неразделна част от административнонаказателната преписка). В наказателното постановление е посочено, че с горното жалбоподателят е нарушил чл. 12, ал. 1 от ЗХ и нарушението е за първи път. Видно от наказателното постановление, че на основание чл. 53, ал. 1 от ЗАНН и чл. 42, ал. 1 от Закона за храните /ЗХ/, на жалбоподателя е наложена „имуществена санкция” в размер на 2000 /две хиляди/ лева за административно нарушение по чл. 12, ал. 1 от ЗХ.

Видно от показанията на свидетелите Ж.С.Н. – актосъставител и Л.Л.Д.  – свидетел при проверката и при съставяне на акта /служители на ОДБХ – С.област, инспектори по контрол на храните/, дадени в с. з. на 31.05.2017г., че те поддържат фактическите констатации, отразени в АУАН и доклада./л.37 и л.38/ Свидетелите установяват, че през месец август 2015г. във връзка с организираните тържества в гр. К. по повод Националния събор по надпяване, е имало изнесен пункт на ОДБХ – С.област, където е имало инспектори по контрол на храните, които са извършвали проверки на временни търговски обекти, разположени на полеви условия в ливадите. Свидетелите установяват, че в този временен офис на ОДБХ – С.област, търговците подавали документите и се издавало удостоверение за регистрация, като тази информация трябвало да бъде дадена от Общината. Свидетелите установяват, че при проверката на обекта не е било представено удостоверение за регистрация за конкретния обект, като представителят на дружеството не знаел български език и те контактували със съпругата му.

По делото е представена заповед, издадена от Българска агенция по безопасност на храните относно статута на д-р П.К.З.– Директор на ОДБХ – Д.област./л.11/ По делото е представена заповед, издадена от Българска агенция по безопасност на храните относно статута на актосъставителя Ж.С.Н../л.12/ По делото е представена заповед, издадена от Българска агенция по безопасност на храните относно статута на свидетеля Л.Л.Д../л.13/ По делото е изискана служебна справка от търговския регистър на Агенция по вписванията за вписаните в регистъра обстоятелства по отношение на „МССК” ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: град К., ж. к. „В.” № 47, вх. В, ап. 38, от което е видно, че дружеството се управлява и представлява от И.И.С. с ЕГН ********** – Управител./л.18/

Наказателното постановление № НП-Ю-II-6/ 15.02.2016г. е връчено на „МССК” ЕООД с ЕИК *** на 10.12.2016г., а жалбата против същото е изпратена по пощата на 12.12.2016г.

          При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата на „МССК” ЕООД с ЕИК *** срещу Наказателно постановление № НП-Ю-II-6/ 15.02.2016г. на Директора на ОДБХ – Д.област е подадена по реда и в сроковете на чл. 59 от ЗАНН, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество същата се явява  основателна.

От събраните писмени и гласни доказателства по делото, преценени в тяхната съвкупност, съдът счита за недоказано, че при описаната фактическа обстановка в АУАН и НП, жалбоподателят е извършил от обективна и субективна страна състава на административно нарушение по чл. 12, ал. 1 от ЗХ, която регламентира, че производство и търговия с храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани по реда на закона. Съгласно чл. 12, ал. 2 от ЗХ регистрацията на обект за производство или за търговия с храни се извършва от областната дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) по местонахождението на обекта. Легално определение на понятието „производител на храни” е дадено в §1, т. 48 от ДР на Закона за храните /ЗХ/: "Производител на храни" е всяко физическо или юридическо лице, което произвежда и/или преработва храни или се представя като производител, като поставя върху храната, опаковката й или върху търговската документация, която я съпровожда, своето име, свой производствен или друг отличителен знак. Легално определение на понятието „търговец на храни” е дадено в §1, т. 61 от ДР на Закона за храните /ЗХ/: "Търговец на храни" е всяко физическо или юридическо лице, което се занимава с търговия с храни по смисъла на т. 60, а "Търговия" е процес на внос, износ, съхранение, транспорт, продажба и представяне за продажба на храни, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри от храни.

Съдът счита, че в конкретния случай при издаване на АУАН и НП, административнонаказващият орган е допуснал съществени процесуални нарушения на чл. 43, ал. 1 и на чл. 58, ал. 1 от ЗАНН. Установи се безспорно по делото, от показанията на свидетелите Н. и Д., че АУАН не е бил предявен на управителя на дружеството И.И.С., за да се запознае с него и да го подпише, а е бил предявен и връчен на лице, което не е имало изрично пълномощно за това. Установи се безспорно по делото, че НП не е било връчено на управителя на дружеството И.И.С. срещу подпис, а е било връчено на лице, което не е имало изрично пълномощно за това. Установи се по делото, че АУАН е съставен на 07.08.2015г., а НП е издадено на 15.02.2016г., т. е. след изтичане на шестмесечния срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН, което е самостоятелно основание за отмяна на обжалваното НП, тъй като е издадено след изтичане на преклузивния шестмесечен срок. Ето защо съдът счита, че следва да отмени обжалваното наказателно постановление като незаконосъобразно.

          Воден от гореизложеното Районен съд – Пирдоп

 

 

 

                                      Р  Е  Ш  И:

 

         

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НП-Ю-II-6/ 15.02.2016г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните – С.област /ОДБХ – С.област/, с което на жалбоподателя „МССК” ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: град К., ж. к. „В.” № 47, вх. В, ап. 38, представлявано от И.И.С. с ЕГН **********, на основание чл. 53, ал. 1 от ЗАНН и чл. 42, ал. 1 от Закона за храните /ЗХ/ е наложена “имуществена санкция” на търговското дружество в размер на 2000 /две хиляди/ лева за административно нарушение по чл. 12, ал. 1 от ЗХ, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд – С.област, по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.

 

 

 

                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ: