Решение по дело №704/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 539
Дата: 18 септември 2020 г. (в сила от 23 април 2021 г.)
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20207170700704
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 539

гр.Плевен, 18.09.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         Административен съд-Плевен, шести състав, в публично  съдебно заседание на десети септември  две хиляди и двадесета година, в състав:

                  

                                                                           Съдия: Снежина Иванова

при секретаря Десислава Добрева и с участието на Анна Баракова, прокурор от Окръжна прокуратура–Плевен, като разгледа докладваното  от съдия Иванова и.административно дело № 704  по описа за 2020г. на Административен съд-Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

        

Производството е по реда на чл.203 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.1 ал.1 от ЗОДОВ.

Производството е образувано по искова молба на „Фармар“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. П.ул. „***“ № **, ет. *** , чрез представляващия Р.П.С. , чрез адв А., съдебен адрес: *** срещу Изпълнителна агенция по лекарствата към министъра на здравеопазването, гр. София 1303, ул. „Д.Груев“ № 8 с правно основание чл.1, ал. 1  от ЗОДОВ, с който претендира заплащане на обезщетение за имуществени вреди от отменено с влязло в сила съдебно решение наказателно постановление № РД-И-115/05.09.2018 г. на изп. директора на ИАЛ , представляващи направени разноски по обжалване на НП в размер на 600 лева ведно със законната лихва върху сумата от датата на подаване на исковата молба до окончателното изплащане, както и направените в настоящото производство разноски .

В исковата молба се твърди, че с  наказателно постановление № РД-И-115/05.09.2018 г. на изп. директора на ИАЛ на „Фармар” ООД гр. П. е била наложена имуществена санкция в размер на 5000 лева за нарушаване на разпоредби на чл. 220, ал. 1 вр. чл. 219 и чл. 288, ал. 1  Закон за лекарствените продукти в хуманната медицина. Ищецът твърди, че е обжалвал НП пред РС-Плевен, който със свое решение № 539/24.07.2019 г.. по а.н.д. № 934/2019 год. е потвърдил наказателното постановление, като е ангажирал адвокат, на който е заплатил сумата от 300 лева. Решението на РС-Плевен е било обжалвано пред Административен съд-Плевен, който с решение  № 679/20.11.2019 год. по к.а.н.д. № 1021/2019 год. е отменил  решението на РС-Плевен. Посочва, че и по това дело е ангажирал адвокат, на който е заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 300 лв. Твърди се, че сумата на заплатените адвокатски възнаграждения е в общ  размер на 600 лв., и същата съставлява вреда, която е в пряка причинна връзка и е пряка непосредствена последица от отменен незаконосъобразен акт на ИАЛ – горецитираното наказателно постановление. Моли се съдът да осъди ИАЛ – София да заплати на дружеството обезщетение за имуществени вреди в размер на 600 лв., съставляващи пряка и непосредствена последица от отменен незаконосъобразен акт и законна лихва върху тази сума от датата на подаване на исковата молба.

Представен е отговор по исковата молба от ответника на л. 24 по делото, в който се посочва, че исковата претенция е неоснователна, тъй като следва да са ангажирани доказателства за реално заплащане на адвокатско възнаграждение, а и оказването на процесуално представителство не е задължително. Посочва, че тъй като НП е отменено поради процесуално нарушение – издаване на АУАН от некомпетентен орган, то е налице нарушение осъществено от дружеството и искът е неоснователен. Моли за отхвърляне на иска като неоснователен и недоказан и присъждане на разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

В съдебно заседание ищецът  - „Фармар“ ООД ,гр. Плевен, ул.“***“ №74, ет.3, ап.8, се представлява от адв. Пл. А., който  намира исковата претенция за основателна и моли за присъждане на обезщетение и законната лихва, както и разноски в настоящото производство за държавна такса и адвокатско възнаграждение.

В съдебно заседание ответникът -Изпълнителна агенция по лекарствата, гр. София, ул. „Дамян Груев“ № 8 , се представлява юрк Г., която  намира иска за неоснователен  и моли да бъде отхвърлен, както и акцесорната претенция за лихва. Прави възражения за прекомерност на разноските и претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 300 лева.

В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура-Плевен дава заключение, че исковата претенция е основателна, тъй като е доказана и са налице кумулативните предпоставки на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Административен съд-Плевен, шести състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност и съобрази доводите на страните, прие за установено от фактическа страна следното:

С наказателно постановление № РД-И-115/05.09.2018 г. на изп. директора на ИАЛ, е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лева  на дружеството за нарушение на чл. 220, ал. 1 вр. чл. 219 и чл. 288, ал. 1 от Закона за лекарствата в хуманната медицина за това, че на 16.05.2018 година при контролна проверка  служител в аптеката без фармацевтично образование е продал на експерт от ИАЛ лекарствен продукт с режим на отпускане „без лекарско предписание“.

Наказателното постановление е обжалвано пред РС-Плевен и е образувано а.н.д. № 934/2019 год..

В съдебно заседание на 02.07.2019 година дружеството е представлявано от адв А. с оглед пълномощно на л. 70 по делото и съдът се е произнесъл с решение № 539/24.07.2019год., с което е потвърдено наказателното постановление.

Решението на РС-Плевен е обжалвано пред Административен съд-Плевен, чрез адв А. и е образувано к.а.н.д. № 1021/2019 год., като с решение № 679/20.11.2019 год., е отменено решението на РС –Плевен и е отменено НП, като на л. 13 е представено пълномощно и договор за правна защита и съдействие в касационното производство.

При така установените факти, съдът прави следните правни изводи:

Исковата молба е допустима като подадена от лице с правен интерес, разгледана по същество е основателна.

Фактическият състав на обективната безвиновна отговорност на Държавата по чл. 4 от ЗОДОВ във връзка с член 1, ал.1 от същия закон включва следните елементи: 1. незаконосъобразен акт, действие или бездействие на ответника; 2. причинени имуществени/неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от незаконосъобразния акт, действие или бездействие; 3. причинна връзка между незаконосъобразния акт, действието или бездействието и вредите. Тези предпоставки трябва да са налице кумулативно и липсата на която и да е води до отпадане отговорността на ответника.

Следователно, първата предпоставка, с оглед на която е допустимо да се ангажира отговорността на държавата, е наличието на незаконосъобразен административен акт, действие или бездействие на ответника. Съгласно ТП № 2/2014 от 19 май 2015 г. по тълкувателно дело № 2 по описа за 2014 г. на ВКС, ОС на Гражданска колегия на ВКС и Първа и Втора колегия на ВАС,  дейността по административно наказване по естеството си е правораздавателна дейност на администрацията, насочена е към разрешаване на правен спор, възникнал по повод на конкретно сезиране, при спазване на състезателно производство в условията на независимост и самостоятелност на решаването. Тя е свързана със защитата на реда в областта на държавното управление по аргумент от чл. 6 от Закона за административните нарушения и наказания и представлява санкционираща управленска дейност. Наред с другите правни форми на изпълнителна дейност - правотворческа, правоприлагаща и договорно-правна, класифицирани според предметно им съдържание и цел, тя представлява форма на административна /изпълнителна/ дейност, извършва се по административен ред чрез властнически метод, въз основа на законово предоставена административно-наказателна компетентност. Наказателното постановление, като резултат от упражнената дейност по административно наказване, също представлява по естеството си правораздавателен акт, той не се издава по реда на АПК и не носи белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 АПК. Въпреки това, основният вид на дейността по налагане на административно наказание и на извършените действия или бездействия във връзка с административното наказване не дава основание разпоредбата на чл. 1, ал.1 ЗОДОВ да се тълкува ограничително като приложното й поле да се ограничи до административните актове, издавани по реда на АПК, а незаконосъобразните наказателни постановления, с оглед на правораздавателния им характер, да бъдат изключени от предметния обхват на закона. За квалифициране на иска като такъв по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ определяща е не правната природа на отменения акт, а основният характер на дейността на органа, негов издател. При това положение и с оглед задължителния характер на тълкувателните постановления съгласно чл. 130, ал. 2 от Закона за съдебната власт, се налага извода, че при преценка основателността на предявен иск за обезщетение за вреди от категорията на процесния, с правно основание чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, разглеждан по реда на чл. 203 и сл. АПК, отмененото наказателно постановление следва да се преценява като отменен незаконосъобразен административен акт.

         В настоящия случай не се спори и  се установява от приложените анд № 934/2019 по описа на РС Плевен и к.а.н.д № 1021 /2019 г. по описа на АС Плевен , че НП е отменено от АС, като решението на съда  е влязло в законна сила на 20.11.2019 г., когато е постановено решението на касационната инстанция – АС Плевен и е налице е първият елемент от фактическия състав на иска за обезщетение по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.  

Съгласно чл. 8, ал. 3 от ЗОДОВ, когато в закон или указ е предвиден специален ред на обезщетяване, този закон не се прилага. Нито ЗАНН, нито субсидиарно приложимият НПК, към датата на разглеждане на делото, предвиждат ред, по който направените разноски в рамките на съдебното производство за осъществена адвокатска защита да бъдат възстановени на жалбоподателя в случай, че издаденият срещу него акт (НП) бъде отменен като незаконосъобразен. В тази връзка изрично е постановено и ТР № 2/03.06.2009 г. на ВАС - ОСС от I и II колегия на ВАС, по тълкувателно дело № 7/2008 г., според което административните съдилища не присъждат разноски в производствата по касационни жалби срещу решенията на районните съдилища по административно-наказателни дела. Следователно, тъй като съдебните разноски не подлежат на присъждане в рамките на административно-наказателното производство към датата на провеждане на съдебните заседания по горепосочените дела, за жалбоподателя не съществува друг правен способ да претендира същите, освен по исков ред .

Останалите елементи, които следва да са налице, за да може законосъобразно да се ангажира отговорността на държавата по този ред, е наличието на причинени имуществени/неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от незаконосъобразния акт, действие или бездействие и причинна връзка между незаконосъобразния акт, действието или бездействието и вредите. 

На основание чл. 1, ал.1 и ал. 4 от ЗОДОВ обезщетение се дължи за всички имуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. Под преки вреди следва да се разбират само тези, които са типична, нормално настъпваща и необходима последица от вредоностния резултат, т. е., които са адекватно следствие от увреждането. Освен преки, вредите следва да бъдат и непосредствени, т. е. да са настъпили по време и място, следващо противоправния резултат.

В хода на анд № 934/2019 по описа на РС Плевен е представен договор за правна защита и съдействие, който е приложен по делото –л. 70 по делото, като видно от същия е уговорено адвокатско възнаграждение в размер на 300 лв., което е изплатено.  Договор за правна защита и съдействие е представен и по канд№ 1021/2019 г. по описа на Административен съд Плевен – л. 13 по делото, като е посочено, че договореното възнаграждение в размер на 300 лева е платено в брой.

Съгласно ТР по т. д. № 6/2012 г. на ВКС в договора за правна помощ следва да бъде указан вида на плащане, освен когато по силата но нормативен акт е задължително заплащането да се осъществи по определен начин - например по банков път. Когато възнаграждението е заплатено в брой, този факт следва да бъде отразен в договора за правна помощ, а самият договор да е приложен по делото. В този случай той има характер на разписка, с която се удостоверява, че страната не само е договорила, но и заплатила адвокатско възнаграждение и в случая е неоснователен доводът на ответника, че не е доказано заплащане на възнаграждението, тъй като в договора  е отразено плащане на датата на сключването му в брой. Доколкото този разход се свързва с намаление на имуществения патримониум на ищеца, то същият следва да се разглежда като имуществена вреда за лицето, по отношение на което с влязъл в сила съдебен акт е признато за установено, че незаконосъобразно е било привлечено към административно-наказателна отговорност и санкционирано с издаденото наказателно постановление.  

Съдът намира, че е налице и пряка и непосредствена причинна връзка между отмененото НП и настъпилата за лицето вреда, поради което на ищеца се следва заплащане на обезщетение за причинените му имуществени вреди в резултат от отменено наказателно постановление. В случая ищецът не би заплатил адвокатско възнаграждение и респективно това не би представлявало вреда, ако при осъществяване на своята административно-наказваща дейност длъжностното лице бе съобразило материалния и процесуалния закон за налагане на административни наказания.

Ищецът претендира и законната лихва върху сумата от 600 лева от 13.08.2020 година - датата на подаване на исковата молба. Съгласно чл. 86 ЗЗД при неизпълнение на парично задължение длъжникът дължи обезщетение в размер на законната лихва от деня на забавата, а съгласно чл. 84, ал.3 ЗЗД при задължение от непозволено увреждане длъжникът се смята в забава и без покана. Задължението по чл. 86 ЗЗД във вр. с чл. 84, ал.3 ЗЗД има акцесорен характер и е обусловено от наличието на главно задължение, каквото безспорно е налице по делото. Законната лихва върху тази сума с оглед т.4 от ТР № 3/2004 г. на ОСГК на ВКС е дължима от влизане в сила на решението, с което се отменят унищожаемите административни актове, но в случая искането на ищеца е за заплащане на законна лихва от дата на подаване на исковата молба и следва именно от тази дата  - 13.08.2020 г. да се дължи законна лихва върху главницата в определения от съда размер от 600 лева.

Предвид горепосоченото съдът намира, че исковата молба следва да бъде уважена.

С оглед изхода на делото, искането на пълномощника на ищеца за присъждане на разноски  и съгласно чл. 10, ал.3 от ЗОДОВ, съгласно разпоредбата на който, ако искът бъде уважен изцяло или частично, съдът осъжда ответника да заплати разноските по производството, както и да заплати на ищеца внесената държавна такса, като съдът осъжда ответника да заплати на ищеца и възнаграждение за един адвокат, ако е имал такъв, съразмерно с уважената част от иска, то на ищеца ще следва да бъдат присъдени направените в настоящото производство  разноски  в размер общо на  350 лева  - 300 лева адвокатско възнаграждение съгласно договор за правна защита и съдействие на л. 8 по делото и 50 лева държавна такса. Неоснователно е възражението на ответника за прекомерност на адв. възнаграждение, тъй като към датата на подписване на договор за правна защита и съдействие – 12.08.2020 година съгласно нормата на чл. 7, ал. 2 , т. 1 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения за процесуално представителство и защита по дела с определен материален интерес при интерес до 1000 лева –възнаграждението е 300 лева  т.е. същото е към минимума и не следва да бъде намалено.

Предвид горното и на основание чл. 203 от АПК, вр. с чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ, Административен съд –Плевен, шести състав

 

РЕШИ:

 

Осъжда Изпълнителна агенция по лекарствата към министъра на здравеопазването, гр. София 1303, ул. „Д.Груев“ № 8 да заплати на Фармар“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Плевен, ул. „***“ № ***, ет. *** , чрез представляващия Р.П.С. , сумата от 600 лева,  представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди, съставляващи разноски за адвокатско възнаграждение, платени по анд№ 934/2019 г. по описа на Районен съд Плевен и по канд №1021/2019 г. по описа на Административен съд Плевен ведно със законната лихва върху обезщетението от 13.08.2020 година - датата на  подаване на исковата молба до окончателното й плащане.

Осъжда Изпълнителна агенция по лекарствата към министъра на здравеопазването, гр. София 1303, ул. „Д.Груев“ № 8 да заплати на Фармар“ ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Плевен, ул. „***“ № ***, ет. *** , чрез представляващия Р.П.С. направените в настоящото съдебно производство  разноски  в размер на 350 лева.

Препис от решението да се изпрати на страните.

Решението може да се обжалва с касационна жалба чрез Административен  съд –Плевен пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му. 

 

 

 

СЪДИЯ:/П/