Решение по КНАХД №259/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 305
Дата: 12 ноември 2019 г.
Съдия: Кремена Григорова Борисова
Дело: 20197270700259
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 12.11.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на двадесет и осми октомври две хиляди и деветнадесета година в следния състав:

 

                                                                   Председател: Кремена Борисова

                                                                          Членове:  Христинка Димитрова

                                                                                              Маргарита Стергиовска

                                                                          

при секретаря В. Русева и с участие на прокурор Д. Димитров от ШОП, като разгледа докладваното от председателя Кр. Борисова КАНД № 259 по описа за 2019г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на „В.и к.- Ш.“ ООД, ***, депозирана срещу Решение № 45/28.06.2019г. на Районен съд – Нови пазар, постановено по ВНАХД № 124/2019г. по описа на съда. С атакувания съдебен акт е потвърдено Наказателно постановление № 88 от 17.12.2019г. на директора на РИОСВ - гр. Шумен, с което на „В.и к.- Ш.“ ООД, ***, на основание чл. 200, ал. 1, т. 6 от Закона за водите /ЗВ/ е наложена имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева за това, че е допуснало заустване на отпадъчни води в повърхностен воден обект в несъответствие със заложените индивидуални емисионни ограничения в издаденото разрешително, нарушение на чл. 48, ал. 4 от ЗВ във вр. с чл. 38, ал. 3 от Наредба № 2 от 8.06.2011г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване.

Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Твърди, че неправилно е била ангажирана отговорността му, тъй като ВиК операторът стопанисва канализационна система без изградена ПСОВ и същият не е титуляр на издаденото разрешение, а такъв се явява Община Каспичан. Релевира доводи и за антидатиране на издаденото наказателно постановление. С оглед на това отправя искане за отмяна на съдебния акт и на потвърденото с него постановление. В съдебно заседание касаторът, редовно и своевременно призован, се представлява от главен юрисконсулт Диана Колева.

Ответната страна, РИОСВ – Шумен, депозира писмено възражение. В съдебно заседание се представлява от главен юрисконсулт Евгения Георгиева, която поддържа становището за законосъобразност на решението на районния съд.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба допустима, но неоснователна и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява основателна по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

На Община Каспичан от Басейнова дирекция за управление *** издадено Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти № 2314 0024/26.01.2012г., с което е разрешено ползването на воден обект р. Каменица, заустването на отпадъчни води за експлоатация на канализационната система на град Каспичан. С разрешението били определени индивидуалните емисионни ограничения и сроковете за тяхното достигане, а именно 31.12.2014г. С решение № 1399 от 26.06.2014г. срокът за достигане на тези индивидуални емисионни ограничения бил удължен до 6 месеца от въвеждане на експлоатация а пречиствателна станция, но не по-късно от 31.12.2015г.

Съдът установил, че битово-фекалните и производствените отпадъчни води от гр. Каспичан се отвеждали и зауствали в р. Каменица, поречие на р. Провадийска. Пречиствателна станция за отпадъчни води не била изградена, нямало и монтирано измервателно устройство за количествата зауствани отпадъчни води. Било констатирано, че няма друг начин, по който отпадъчните води могат да бъдат пречиствани.

Въз основа на договор от 08.03.2016г., сключен на основание чл. 198п от ЗВ, с „Асоциация по ВиК“ на обособена територия, обслужвана от „В.и к.- Ш.“ ООД, ***, на същото дружество било възложено да стопанисва, поддържа и експлоатира водоснабдителната и канализационна система на град Каспичан.

На 18.07.2018г. служители на РИОСВ – Шумен извършили проверка на канализационната мрежа на гр. Каспичан и взели водни проби от точка за мониторинг на отпадъчни води с два протокола за вземане на извадка от води от същата дата, като след извършените изпитвания с два протокола от изпитване било констатирано превишение на индивидуалните емисионни ограничения, заложени като условие в разрешителното за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти по следните показатели: нефтопродукти, общо екстрахируеми вещества, БПК, ХПК, азот амониев и азот нитритен. За резултатите бил съставен Констативен протокол № ПС-36-1/10.09.2018 г.

Въз основа на установените превишения на индивидуалните емисионни ограничения П.С.– старши експерт в направление „Опазване на водите“, Дирекция „Контрол на околната среда“ при РИОСВ, гр. Шумен съставила Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № ПС-09/01.10.2018 г. срещу „В.и к.- Ш.“ ООД, ***, за това, че на 18.07.2018г., е допуснало заустване на отпадъчни води в повърхностен воден обект, в несъответствие със заложените индивидуални емисионни ограничения в издаденото разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води. Посочено е, че с описаното деяние дружеството нарушило чл. 48, ал. 4 от ЗВ във вр. с чл. 38, ал. 3 от Наредба № 2 от 8.06.2011 г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване. Актът бил съставен в присъствието на пълномощник на жалбоподателя и пописан от същия на 01.10.2018 година.

Въз основа на така съставения акт било издадено и процесното наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка районният съд приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Съдебният състав посочил, че са налице законовите основания за ангажиране отговорността на санкционираното дружество, доколкото то се явява водоползвател, който не е титуляр на разрешителни и оператор по смисъла на чл. 2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, като в това си качество, съгласно правилото на чл. 48, ал. 4 от ЗВ ответникът е бил длъжен да пречиства и зауства отпадъчни води в повърхностни водни обекти в съответствие с издаденото разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води за съответната канализационна система. В случая контролните органи са установили превишение на индивидуалните емисионни ограничения, заложени като условие в разрешителното за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти, поради което законосъобразно са ангажирали отговорността на „В.и к.- Ш.“ ООД, *** за допуснатото нарушение.

Настоящият състав, след като съобрази приобщения доказателствен материал и относимата правна уредба намира, че в случая са налице пречки за законосъобразното ангажиране на отговорността на „В.и к.- Ш.“ ООД, *** за описаното в акта и в НП нарушение. По категоричен начин се установява, че дружеството е водоползвател, който не е титуляр на разрешителни и е оператор по смисъла на чл. 2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, с произтичащите от това задължения за него, визирани в Закона за водите. По категоричен начин се установя също, че на Община Каспичан от Басейнова дирекция за управление *** издадено Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти № 2314 0024/26.01.2012г., с което е разрешено ползването на воден обект р. Каменица, заустването на отпадъчни води за експлоатация на канализационната система на град Каспичан при определени индивидуалните емисионни ограничения и сроковете за тяхното достигане, а именно 31.12.2014г., като срокът за достигането им е бил удължен с Решение № 1399/26.06.2014г. до 6 месеца от въвеждане на експлоатация а пречиствателна станция, но не по-късно от 31.12.2015г. В Разрешително № 23140024/26.01.2012г. е залегнало и изискването Община Каспичан да изгради необходимата ПСОВ за пречистване на отпадъчни води от канализационната мрежа на гр. Каспичан, което към датата на извършване на проверката от контролните органи не е било сторено.

Със сключения договор с „Асоциация по ВиК“ на обособена територия от 08.03.2016г. на касатора било възложено да стопанисва, поддържа и експлоатира водоснабдителната и канализационна система на град Каспичан. В договора, изготвен на основание чл. 198п от Закона за водите, е посочено, че касаторът ще осъществява за срока на неговото действие предоставяне на услугите в Обособената територия, като по смисъла на договора понятието „услуги“ включва комплекс от дейности, в това число и задължение по пречистване и отвеждане на отпадъчни води. Това задължение кореспондира и с поведението, което разпоредбата на чл. 48, ал. 4 от ЗВ изисква от водоползвателите, които не са титуляри на разрешителни и са ВиК оператори по смисъла на чл. 2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги.

Именно за неправомерно заустване на отпадъчни води в повърхностен воден обект, извършено в несъответствие със заложените индивидуални емисионни ограничения в издаденото разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води е била ангажирана отговорността на юридическото лице. От страна на АНО в депозираното писмено възражение се застъпва становището, че операторът правилно е бил санкциониран за визираното нарушение, доколкото съгласно т. 3.6 от Договора, сключен с „Асоциация по ВиК“ на обособена територия, „В.и к.- Ш.“ ООД, *** носи пълна отговорност за изпълнение на изискванията на разрешителните.

Касационната инстанция намира, че принципно правилните съображения на контролните органи, в случая не могат да обосноват извод за законосъобразност на процесното НП и на наложената на касатора имуществена санкция, доколкото той е бил в обективна невъзможност да изпълни вмененото му задължение. Нарушението, което се приписва на инициатора на настоящото производство се изразява в противоправно заустване на отпадъчни води в повърхностен, в несъответствие със заложените индивидуални ограничения в издаденото разрешително. „Отпадъчни води“, по смисъла на § 1, т. 6 от № 2/08.06.2011г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване, са водите, в това число и дъждовни, замърсени от извършването на производствена, стопанска, земеделска и битова дейност, както и водите от канализационните системи на населените места, селищните и курортните образувания. По категоричен начин по делото е установено, че в гр. Каспичан не е изградена пречиствателна станция, като адресат на това задължение е Община Каспичан. Това обстоятелство е отразено и от разпитаните в хода на въззивното производство служители на РИОСВ. Свидетелите при съставянето на АУАН, разпитани и пред районния съд - В.Г.и А.Н., сочат, че не са наясно дали има друг метод за пречистване на водите от страна на санкционираното лице, освен чрез съответната пречиствателна станция. В тази им част показанията им кореспондират с изложеното от страна на свидетеля Р.В.– служител на ВиК дружеството. Нещо повече, нито в констативно-съобразителната част на постановлението, нито в хода на въззивното производство АНО, носещ доказателствената тежест по установяване на съставомерните признаци на соченото от него правонарушение, не представя доказателства за наличие на друг способ за изпълнение на задължението от страна от санкционираното лице. Данни за такъв метод, който да е обективно изпълним от страна на касатора, не се съдържат и в представените писмени бележки от РИОСВ пред районния съд, съответно в депозираното пред настоящата инстанция писмено възражение, в които ангажирането на отговорността на „В.и к.- Ш.“ ООД, *** се обосновава с тълкуване на съответните текстове от нормативната уредба и с доводи, черпени от сключения договор с „Асоциация по ВиК“ на обособена територия. Следва да се отбележи, че именно съгласно него, в частност от прочита на т. 3.6, б. „г“ се установява, че операторът не следва да носи отговорност за изпълнение на условията по разрешителните, в случаите, когато изпълнението на тези условия е свързано с извършване на определени инвестиции, възложени на АВиК или на неин член, какъвто несъмнено е и Община Каспичан, чието е и задължението по изграждане на пречиствателна станция, от изпълнението на което е поставено в зависимост и последващото поведение на оператора по недопускане на заустване на отпадъчни води.

При това положение и след като съобрази спецификите на конкретния казус, касационната инстанция намира, че неправилно в случая е била ангажирана отговорността на „В.и к.- Ш.“ ООД, ***, като от дружеството е изискано поведение, което при прочит на приложените по делото доказателства настоящият състав намира за обективно неизпълнимо. Това налага съдебното решение, предмет на касационен контрол, да бъде отменено, като по изложените мотиви следва да бъде отменено и процесното наказателно постановление.

Водим от горното, Шуменският административен съд

 

 

Р   Е    Ш    И   :   

 

 

ОТМЕНЯ Решение № 45/28.06.2019г. на Районен съд – Нови пазар, постановено по ВНАХД № 124/2019г. по описа на съда и вместо него постановява:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 88 от 17.12.2019г. на директора на РИОСВ - гр. Шумен, с което на „В.и к.- Ш.“ ООД, ***, на основание чл. 200, ал. 1, т. 6 от Закона за водите /ЗВ/ е наложена имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева за това, че е допуснало заустване на отпадъчни води в повърхностен воден обект в несъответствие със заложените индивидуални емисионни ограничения в издаденото разрешително, нарушение на чл. 48, ал. 4 от ЗВ във вр. с чл. 38, ал. 3 от Наредба № 2 от 8.06.2011г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване.

Решението е окончателно.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                              

                                                                                                   2..........................

 

     ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 12.11.2019 г.