Решение по дело №229/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1076
Дата: 30 юли 2020 г. (в сила от 25 август 2020 г.)
Съдия: Дарина Неделчева Рачева Генадиева
Дело: 20207050700229
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

№ ……….

Гр. В.,  ………………...  2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

              Административен съд – гр. В., Трети състав, в открито съдебно заседание на тридесети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:     Дарина РАЧЕВА

при секретаря Калинка Ковачева и с участието на прокурора от ВОП                                            , като разгледа докладваното от съдията административно дело № 229 по описа на Административен съд – гр. В. за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 256, ал. 3 от Административнопроцесуалния кодекс.

Образувано е по иск от сдружение с нестопанска цел „Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията“ – гр. В. да бъде осъден Кметът на Община В. да публикува в съответствие с чл. 15, ал. 1, т. 16 и чл. 15а, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация кадастралния план на гр. В. от 1950 г. с нанесена регулация от 1959 г.

В искането се твърди, че същият план е предоставен повече от седем пъти по реда на глава трета от ЗДОИ, поради което за кмета е възникнало задължение да го публикува. Посочено е още, че с искане вх. № ДОИ20000006ВН/03.01.2020 г. сдружението е поискало публикуването на плана на основание чл. 256, ал. 2 от АПК, вр. чл. 15, ал. 1, т. 16 от ЗДОИ, но действията, които кметът е бил длъжен да изпълни по силата на закона, не са били извършени в законоустановения срок. Сдружението иска кметът да бъде осъден да публикува кадастралния план на гр. В. от 1950 г. с нанесена регулация от 1959 г. на интернет страницата на Община В., като му определи срок за това. Иска и присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът в производството, Кметът на Община В. изразява становище за неоснователност на исковата претенция. Посочва, че не е доказано настъпването на юридическите факти, от които възниква задължението на административния орган да извърши исканото действие. Моли искането да бъде отхвърлено и в полза на общината да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение. Възразява срещу размера на претендираното адвокатско възнаграждение от ищеца и моли в случай на уважаване на иска същото да бъде намалено до минимума по Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

 

Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното:

На 03.01.2020 г. сдружението е подало искане вх. № ДОИ20000006ВН по чл. 256, ал. 2 от АПК до Кмета на Община В., с което иска да бъде публикуван на сайта на общината или на друг общодостъпен електронен адрес кадастралният план на гр. В. от 1950 г. с нанесена регулация от 1959 г. Искането е мотивирано с обстоятелството, че тази информация е предоставяна повече от три пъти по реда на глава трета от ЗДОИ и за нея се прилага чл. 15, ал. 1, т. 16 от ЗДОИ. С писмо от 07.01.2020 г. секретарят на общината изисква информацията по заявлението от директора на Дирекция „Архитектура, градоустройство и устройствено планиране“, която с писмо от 14.01.2020 г. уведомява секретаря на общината, че в Община В. не се съхранява кадастрален план на гр. В. от 1950 г. с нанесена регулация от 1959 г. в електронен вид. С писмо от 17.01.2020 г. сдружението е уведомено, че поради спецификата на искането и предвид факта, че общината не разполага с необходимата техника за цифровизиране на искания план, е необходимо допълнително време за проучване на възможността за възлагане на външни лица/изпълнител, които разполагат с необходимата техника за извършване на услугата. Във връзка с това е посочено, че срокът за достъп се удължава с 10 дни на основание чл. 30, ал. 1 от ЗДОИ.

Искането, по което е образувано настоящото производство, е подадено на 17.01.2020 г. чрез кмета на общината. В него са изложени твърдения, че кадастралният план е предоставян повече от седем пъти по реда на ЗДОИ, но кметът бездейства да го публикува на интернет страницата на общината съгласно чл. 15, ал. 1, т. 16 от ЗДОИ. В допълваща молба сдружението уточнява, че от страна на органа неправилно е преценена процедурата, образувана по искането от 03.01.2020 г. и че удълженият срок за предоставяне на достъп по ЗДОИ също е изтекъл.

За доказване на твърденията си, сдружението представя писмо рег. № РД17001736ВН_001ВН/07.02.2017 г., с което по аналогично искане за публикуване на кадастралния план на гр. В. от 1950 г. с нанесена регулация от 1959 г. в интернет страницата на общината е било уведомено от директора на Дирекция „АГУП“, че в бюджета на общината за 2016-2017 г. са предвидени средства за цифровизация на техническия архив на общината и районните администрации. Изискана е информация от Община В. за предоставянето на достъп до същия план по реда на ЗДОИ, като съгласно писмо изх. № РД20005413ВН_001ВН/19.03.2020 г. кадастралният план е предоставян чрез решение за достъп до обществена информация 6 пъти през 2016 г., 2 пъти през 2017 г. и 1 път през 2018 г. под формата на преглед на оригинала. Представена е и справка към молба за уточнение от Община В., Дирекция „ПНО“ за заявителите и решенията за предоставяне на достъп, от която се установява, че кадастралният план от 1950 г. е с нанесена регулация от 1956 г.

С молба вх. № 5117/20.05.2020 г. за доказване на твърденията си за съществуване на искания план в цифров вид, сдружението представя диск с части от плана – изображения на картони №№ 38, 40, 41, 56 и 57 в JPG формат и съответните им разпечатки. От страна на ответника е изразено становище, че предоставените в цифров вид части от плана не произхождат от общината. Представени и приети са част от предходни решения за достъп до същия план.

С писмо вх. № 7324/29.06.2020 г. секретарят на Община В. уведомява съда, че със Заповед № 1999/11.06.2020 г. е определено длъжностно лице от общината, което да организира провеждането на обществена поръчка за дигитализация на кадастрални планове.

        

При така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:

Искът е подаден от лицето, което е отправило искане по реда на чл. 256, ал. 2 от АПК до орган по чл. 15, ал. 1 от ЗДОИ – кмета на общината като ръководител на административна структура в системата на изпълнителната власт, който е носител на задължението по чл. 15, ал. 1, т. 16 от ЗДОИ. Подаден е в срока по чл. 256, ал. 2 от АПК, отчетен от датата на искане вх. № ДОИ20000006ВН – 03.01.2020 г., срещу надлежен ответник, поради което е допустим. Разгледан по същество искът е основателен.

 

Предмет на искане вх. № ДОИ20000006ВН/03.01.2020 г. е било публикуването на кадастралния план на гр. В. от 1950 г. с нанесена регулация от 1959 г. Според уточненията на ответника, кадастралният план от 1950 г. е с нанесена регулация от 1956 г. От представените по делото доказателства безспорно се установява, че този кадастрален план е предоставян по реда на ЗДОИ 6 пъти през 2016 г., 2 пъти през 2017 г. и 1 път през 2018 г., като това обстоятелство е удостоверено от общинската администрация в справка към молба до съда с дадени уточнения. Формата на предоставяне на информацията е преглед на оригинала.

Видно от кореспонденцията между звената в общинската администрация, искането за извършване на действия по чл. 256, ал. 2 от АПК е било квалифицирано като заявление за достъп до обществена информация по чл. 24 и следващите от ЗДОИ.

Съгласно чл. 15, ал. 1, т. 16 от ЗДОИ, с цел осигуряване на прозрачност в дейността на администрацията и за максимално улесняване на достъпа до обществена информация всеки ръководител на административна структура в системата на изпълнителната власт периодично публикува актуална информация, съдържаща информацията, предоставена повече от три пъти по реда на глава трета от същия закон. Тази разпоредба съдържа ясно и безусловно правило за поведение на адресата, като не поставя публикуването на информацията в зависимост от идентичността на формата, под която следва да се публикува информацията с формата, под която са дадени предходните разрешения за достъп. Публикуването на информация представлява фактическо действие, извършването на което не изисква опосредяване от административен акт, и произтича пряко от правната норма.

Чл. 15а от ЗДОИ определя начина на публикуване на информацията по чл. 15 и сроковете за това. Съгласно ал. 1 информацията се публикува на интернет страниците на административните структури в системата на изпълнителната власт и на задължените по ЗДОИ субекти. Ал. 4 предвижда информацията по чл. 15 да се публикува, съответно обновява в срок до три работни дни от приемането на съответния акт или от създаването на съответната информация.

Съдът счита, че в случая с чл. 15, ал. 1, т. 16 от ЗДОИ този срок следва да бъде отчитан от приемането на третия акт, с който по реда на глава трета от закона е предоставена една и съща информация. Този трети акт за предоставяне на достъп до кадастралния план от 1950 г. с нанесена регулация от 1956 г. съгласно данните от представената справка е издаден на 04.10.2016 г., към който момент правната уредба на чл. 15, ал. 1, т. 16 и чл. 15а от ЗДОИ е действала в същата редакция. Съответно срокът по чл. 15а, ал. 4 за задълженото лице по чл. 15, ал. 1 от ЗДОИ е изтекъл на третия работен ден след 04.10.2016 г. и искането за публикуване на тази информация цели извършването на дължимо от органа пряко по силата на правната норма действие по смисъла на чл. 256, ал. 2 от АПК.

Доводите, че исканата информация липсва в електронна форма, годна за публикуване на интернет страницата на общината, са неотносими. Информацията, която е искана и предоставяна по реда на глава трета от ЗДОИ, и за която се отнася искането по чл. 256, ал. 2 от АПК, вр. чл. 15, ал. 1, т. 16 от ЗДОИ, са данните относно местоположението, границите и размерите на недвижимите имоти в обхвата на плана, съдържащи се в кадастралния план от 1950 г. с нанесена регулация от 1956 г., а не новосъздадена при цифровизирането на плана информация. Цифровизирането възпроизвежда вече създадена информация в друга форма, а не създава нова информация. Поради това доказателствата за предстоящо цифровизиране с оглед изпълнение на задължението за публикуване не освобождават органа от това задължение. Не може да се приеме и че публикуването следва да бъде отложено за след преобразуването на информацията в цифров вид, тоест в срока по втората хипотеза по чл. 15а, ал. 4 от ЗДОИ, тъй като тази хипотеза е неприложима по изложените по-горе съображения.

Несъответствието между годината на нанесената в кадастралния план от 1950 г. регулация, чието публикуване е поискано – 1959 или 1956 г. също не може да бъде прието за освобождаващо органа от задължението по чл. 15, ал. 1, т. 16 от ЗДОИ, доколкото кадастралната основа е идентифицирана безспорно като такава от 1950 г. и при наличните при него данни относно годината на регулация органът е имал възможност да поиска уточнение или да даде такова уточнение на молителя с оглед принципа на разумно, добросъвестно и справедливо упражняване на правомощията на администрацията, закрепен в чл. 6, ал. 1 от АПК.

Предвид горното, съдът намира, че искането, по което е образувано настоящото производство, е обосновано и основателно, доколкото е доказано наличието на фактическите предпоставки за възникване на задължението на административния орган по чл. 15, ал. 1, т. 16 от ЗДОИ и е установено неговото бездействие да извърши предписаните от тази норма фактически действия в 14-дневен срок от направеното искане за това.

         Преписката следва да бъде върната на органа с указания да извърши действията по чл. 15, ал. 1, т. 16 от ЗДОИ по отношение на кадастралния план от 1950 г. с нанесена регулация от 1956 г. в определен от съда срок.

         Във връзка със срока, който следва да бъде даден на органа, съдът приема, че с писмо рег. № ДОИ20000006ВН_003ВН/17.01.2020 г. общината е удължила срока за предоставяне на достъп с 10 дни за проучване на възможността за възлагане на цифровизирането на външни лица, разполагащи с необходимата техника. В същото време в писмо рег. № РД17001736ВН_001ВН/07.02.2020 г. директорът на дирекция „АГУП“ при Община В. е уведомила заявителя, че в бюджета на Община В. за 2016/2017 г. са предвидени средства за цифровизация на техническия архив на общината и районните администрации. Ето защо, съдът счита, че в изминалия период между последното писмо и подаването на иска в съда в общината вече би следвало да е създадена необходимата организация за цифровизиране и публикуване на информацията, и приема, че срок от 30 дни от влизане в сила на решението е разумен и обоснован с оглед обема на действията, които би следвало да се извършат за целите на публикуването.

         При този изход от производството и предвид направеното искане за присъждане на разноски, на подалото иска сдружение следва да бъде присъдена сумата 310 лева, от които 300 лева адвокатско възнаграждение и 10 лева д.т.

             

              Водим от горното и на основание чл. 256, ал. 3 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

              ОСЪЖДА Кмета на Община В. да публикува на основание чл. 15, ал. 1, т. 16 от Закона за достъп до обществена информация кадастралния план на гр. В. от 1950 г. с нанесена регулация от 1956 г. по реда на чл. 15а, ал. 1 от същия закон, като определя срок за изпълнение на решението 30 (тридесет) дни от влизането му в сила.

 

              ОСЪЖДА Община В. да заплати на сдружение с нестопанска цел „Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията“ – гр. В., ЕИК ххххххххх, сумата 310 (Триста и десет цяло) лева съдебно-деловодни разноски.

 

              Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.     

 

                                                                                     Съдия: