Решение по дело №28/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 255
Дата: 4 април 2023 г. (в сила от 4 април 2023 г.)
Съдия: Ива Байнова
Дело: 20237260700028
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 януари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 255 / 04.04.2023г., гр. Хасково

                   

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съдХасково, в открито заседание на осми март, две хиляди  двадесет и трета година, в състав:

                                                                                    Председател: Ива Байнова                            

                                                                                           Членове: Росица Чиркалева-Иванова

                                                                                                           Биляна Икономова

при секретаря Ангелина Латунова.………………...……….........................… в присъствието на

Прокурор Н.Т.………..........……................………………………………... като разгледа докладваното от  Председателя  АНД (К) 28 по описа за 2023 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на глава дванадесета от АПК във вр. с чл.63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от Й.К.Й. с адрес: ***, подадена чрез процесуален представител, против Решение №127/03.10.2022 г., постановено по АНД №553 по описа на Районен съд – Свиленград за 2022г.

В касационната жалба и се твърди, че решението на районния съд е неправилно и незаконосъобразно. Моли се да бъде отменено решението на районния съд и наказателното постановление.

В допълнително подадена молба се уточнява, че неправилно районният съд е постановил решението си, като не е съобразил всички представени и приложени доказателства по делото и стигнал до неправилно решение. Моли се за отмяна на обжалваното решение и на наказателното постановление.

Ответникът, редовно призован, не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково намира касационната жалба за неоснователна.

Административен съд – Хасково, след проверка на оспорваното решение, във връзка с изложените в жалбата оплаквания, както и по реда на чл.218, ал.2 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срок и от надлежна страна. Разгледана по същество, е неоснователна.

С Наказателно постановление №11/2022г. от 04.03.2022г., издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – Хасково, за нарушение на чл.133 ал.3 т.3, пр. второ във връзка с чл.35 ал.1 т.1 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) във вр. с чл.17 от Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства и на основание чл.133 ал.3 т.3, пр. второ във връзка с чл.35 ал.1 т.1 от ЗУО, във връзка с чл.53 и чл.36 ал.2 от ЗАНН, на Й.К.Й. е наложена „глоба“ в размер на 4000 лева и на основание чл.20 ал.1 ал.2 ал.3 от ЗАНН са отнети в полза на Държавата иззетите веществени доказателства - предмет на административно нарушение, намиращи се на съхранение от РУ – Свиленград при ОД на МВР – Хасково, подробно описани в обстоятелствената част на наказателното постановление, както и в протокол за претърсване и изземване от 01.02.2021г., ведно с фотоалбум, протоколи за огледи на местопроизшествие и на местопроизшествие и на МПС, ведно с фотоалбум, съдържащи се в ДП 25/2021 по описа на РУ – Свиленград.

Предмет на проверка пред районния съд е било Наказателно постановление №11/2022г. от 04.03.2022г., издадено от РИОСВ – Хасково, в частта, в която на Й.К.Й. е наложена „глоба“ в размер на 4000 лева. НП в останалата му част, касаеща отнемане в полза на Държавата на веществените доказателства – предмет на административното нарушение, е влязло в сила на 08.08.2022г. 

С обжалваното решение Районен съд – Свиленград е изменил Наказателно постановление №11/2022г. от 04.03.2022г., издадено от Директора на РИОСВ – Хасково, в частта, в която на Й.К.Й. за нарушение на чл.133 ал.3 т.3 предл. второ вр. чл.35 ал.1 т.1 от ЗУО, вр. чл.17 от Наредбата за излезлите от употреба МПС, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 4000 лева, като е намалил размера на същата от 4000 лева на 3400 лева.

За да постанови този резултат, съдът е приел е, че не са допуснати съществени процесуални нарушения по образуването и приключването на административнонаказателната процедура, които да водят до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя и да са основания за незаконосъобразност и отмяна. Приел е за установено извършването от жалбоподателя на описаното в НП административно нарушение, като подробно е мотивирал съображенията си. Посочил е, че липсват предпоставки за  преквалифициране на  нарушението като маловажно, респ. за приложението на чл.28 от ЗАНН. Наред с горното е приел, че  административното наказание е правилно и законосъобразно определено  по вида си, но не и по размера си, индивидуализиран в максималния такъв, предвиден в закона. След извършена преценка в тази насока, съдът е приел, че  жалбата е частично основателна, поради което наказателното постановление следва да се измени, като се намали размерът на наложеното наказание „глоба“ от 4000 лева на 3400 лева.

Обжалваното решение е правилно.

Същото е постановено при изяснена фактическа обстановка, като относимите факти са възприети въз основа на допустими доказателствени средства, събрани по изискуемия ред. Фактическите изводи са направени след съвкупна преценка и анализ на събраните по делото доказателства.

Настоящият състав намира за законосъобразен извода на районния съд, че не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при издаване на наказателното постановление и съответно липсват предпоставки за отмяна на същото на процесуално основание.

Наред с горното, правилен и съответен на установените факти и събраните по делото доказателства е и изводът на съда, че от Й.К.Й. е извършено описаното в наказателното постановление административно нарушение.

Съгласно чл.35 ал.1 от ЗУО, за извършване на дейностите по третиране на отпадъци, включително за дейности по рециклиране на кораби по смисъла на Регламент (ЕС) №1257/2013, се изисква: 1. Разрешение, издадено по реда на глава пета, раздел I, или 2. Комплексно разрешително, издадено по реда на глава седма, раздел II от Закона за опазване на околната среда.

В чл.17 ал.1 от Наредба за излезлите от употреба моторни превозни средства е предвидено, че дейностите по събиране и транспортиране и по третиране на ИУМПС се извършват от лица, притежаващи документ по чл. 35 ЗУО, а в ал.2 е посочено, че операторите на центрове за разкомплектуване на ИУМПС доказват, че разполагат със собствена или наета шредерна инсталация по смисъла на § 1, т. 26 от допълнителните разпоредби, или сключват договор за предаване на ИУМПС, получени от разкомплектуване, на оператор с разрешение по чл. 35 от ЗУО за дейности по шредиране на ИУМПС.

Съгласно чл.133 ал.3 от ЗУО , се наказва с глоба от 1400 до 4000 лв. физическо лице, което: 3. Извършва дейности с ОЧЦМ, ИУЕЕО, НУБА и/или ИУМПС без регистрация по Търговския закон или без разрешение, ако деянието не съставлява престъпление.

След като е направил анализ на съответните приложими в случая разпоредби и след преценка на всички събрани по делото доказателства, обосновано районният съд е приел, че санкционираното лице е извършило описаното в наказателното постановление нарушение – нерегламентирано третиране на отпадъци – събиране, съхраняване и разкомплектоване на ИУМПС, без да притежава изискуемото по чл.35 ал.1 т.1 от ЗУО  разрешение за дейности по третиране на отпадъци (дейности по  оползотворяване/което представлява вид третиране по смисъла на §1 т.44 от ДР на ЗУО/ с код R13 от Приложение №2 към §1 т.13 от ДР на ЗУО).

Правилен и обоснован е и изводът на районния съд, че не са налице предпоставки за преквалифициране на нарушението като маловажно и не са налице основания за прилагане на чл.28 от ЗАНН.

С оглед изложеното, правилно районният съд е приел, че административнонаказателната отговорност на Й.К.Й. е законосъобразно ангажирана. Обоснован е изводът на районния съд, че санкционният текст е правилно определен от административнонаказващия орган, но размерът на наложеното наказание следва да се намали.

Касационната инстанция изцяло споделя развитите при постановяване на обжалваното решение подробни съображения на районния съд и на основание чл.221 ал.2 от АПК препраща изцяло към мотивите на същия.

Следва да се отбележи, че касационните оплаквания са бланкетни и неконкретизирани. Настоящата инстанция намира за неоснователно възражението, че районният съд не съобразил всички представени и приложени доказателства по делото и стигнал до неправилно решение. Районният съд е събрал относимите и необходими  за изясняване на спора доказателства, преценил е същите поотделно и в тяхната съвкупност, и е обосновал  изводите си относно релевантните обстоятелства. Въз основа на съвкупна преценка на доказателствата по делото съдът е стигнал до обоснован извод за доказаност на административното нарушение.

Предвид изложеното, касационните оплаквания не намират опора в доказателствата по делото и се явяват неоснователни. Районният съд правилно е приложил закона, като е потвърдил наказателното постановление в обжалваната му част. Решението на районния съд е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон и следва да се остави в сила.

Водим от горното и на основание чл.221 ал.2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №127/03.10.2022г., постановено по АНД №553 по описа на Районен съд – Свиленград за 2022г.

Решението е окончателно.

 

 

Председател :                                            Членове: 1.

 

 

                                                                                  2.