№ 40
гр. Велико Търново, 24.01.2022 г.
В ИМ**О НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, X СЪСТАВ, в публично
заседание на втори ноември през две хиляди двадес** и първа година в
следния състав:
Председател:ДЕСИСЛАВА ЧАЛЪКОВА
при участи**о на секр**аря МАРИЯ Й. РАНКОВА
като разгледа докладваното от ДЕСИСЛАВА ЧАЛЪКОВА Административно
наказателно дело № 20214110200922 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Депозирана е жалба от *****, със седалище и адрес на упарвление гр. *,
представлявано от ** и по пълномощие от адв. Б. срещу НП № ИТК - 10/16.06.2021 г. на
началник на Регионален отдел "Ндзор на пазара" - Северна централна България /РОНП -
СЦБ/ в ГД "Надзор на пазара" /ГДНП/, с ко**о на жалбоподателя за нарушение по чл. 4б, т.
1 от ЗТИП на основание чл. 52г от ЗТИП е наложена "Имуществена санкция" в размер на
250 лева; за нарушение по чл. 4б, т. 2 от ЗИТП на основание чл. 52б от ЗИТП е наложена
"Имуществена санкция" в размер на 250 лев и за нарушение по чл. 4б, т. 4 от ЗТИП на
основание чл. 52д от ЗТИП е наложена "Имуществена санкция" в размер на 250 лева.
Пр**ендира се неговата отмяна като неправилно и незаконосъобразно. Сочат се нарушения
на процесуалните правила при издаване на НП, неправилно приложение на материалния
закон и необоснованост.
В съдебно заседание, жалбоподателят се представлява от адв. Б., която изцяло
поддържа жалбата и пр**ендира освен отмяна на атакуваното НП и сторените в настоящото
производство разноски.
Отв**ник жалбата - заемат писмено становище по оспореното НП и пр**ендират да
бъде потвърдено, като законосъобразно и обосновано.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено
от фактическа страна следното:
1
Наказателното постановление № ИТК - 10/16.06.2021 г. е издадено от *** в
качеството му на началник на Регионален отдел "Ндзор на пазара" - Северна централна
България /РОНП - СЦБ/ в ГД "Надзор на пазара" /ГДНП/, оправомощен със Заповед № А-
642/16.11.2020 г. на Председателя на Държавна агенция за м**рологичен и технически
надзор /стр. 27 от делото - Заповед/ по АУАН № ИТК-10/23.04.2021 г., съставен от св. *** -
актосъставител, на длъжност ст. инспектор в РОНП-СЦБ в ГДНП, с месторабота - гр. В.
Търново, ул. "******* за това, че на 18.03.2021 г. в търговски обект - магазин промишлени
стоки в гр. *, ул. "Г. Димитров", № 6, стопанисван от жалбоподателя, св. К. в присъстви**о
на св. Д. В. и Ц. Цв. - също служители в РО "НП" в ГДНП - Северна Централна България"
установили, че ***** гр. *, в качеството си на търговец по смисъл на § 1, ал. 1, т. 10 от ДР
на ЗТИП за това, че предлагал подробно изброени електрически продукти - без обозначено
наименование и адрес на упарвление на лицата по чл. 4а, ал. 1 от ЗИТП в нарушение на чл.
4б, т.1 от ЗТИП и на основание чл. чл. 52г от ЗИТП е наложена "Имуществена санкция" в
размер на 250 лева; за това, че предлагал продукт от позиция 1 в нарушение на чл. 4б, т. 2 от
ЗИТП на основание чл. 52б от ЗИТП му е наложена "Имуществена санкция" в размер на 250
лева и за това, че предлагал продуктите /подробно описани/ без инструкция и/или указание
за употреба на български език в нарушение на чл. 4б, т.4 от ЗИТП на основание чл. 52д от
ЗИТП му е наложена "Имуществена санкция" в размер на 250 лева.
При описание на нарушени**о и на обстоятелствата, при които е извършено
контролният и наказващият орган са приели в идентичност, че на 18.03.2021 г. при
извършена проверка в търговски обект - магазин за промишлени стоки, стопанисван от ** "
* - **", гр. * и в присъстви**о на ** - продавач-консултант е установено безспорно чрез
проверка на място, че за продажба се предлагат следните продукти: 1 - електрическа работна
лампа/Portable Electric Hand Lamp, без обявени - марка, модел, партиден/сериен номер, с
артнкулен номер в търговския обект - 24818, изработена от пластмаса и м**ал, с оранжеви
дръжка, кабел 10 m и щепсел тип „Евро", керамична фасунга, ключ /ON/OFF/, опакована в
PVC плик с картонен **ик**, върху който е нанесено - Portable Electric Hand Lamp 10 m - без
обявени произход, производител и вносител. Върху опаковката на продукта е била обявена
цена 14.90 лева. Констатирано е, че наличността в търговския обект, на този вид продукт е 2
броя; 2 - Електрическа работна лампа/Portable Electric Hand Lamp, без обявени - марка,
модел, партиден/сериен номер, с артнкулен номер в търговския обект - 72114, изработена от
пластмаса и м**ал, с оранжеви дръжка, кабел 15 m и щепсел тип „Шоко", керамична
фасунга, ключ /ON/OFF/, опакована в PVC плик с картонен **ик**, върху който е нанесено -
Portable Electric Hand Lamp 15 m и произход Китай, технически характеристики 16A, 250V,
маркировка за съотв**ствие СЕ, без обявени производител и вносител. Отразили също, че
върху опаковката на продукта е обявена цена 14 лева и че наличността от същия в обекта е
1 брой.
Установили, че посочените по-горе продукти са електрически съоръжения,
предназначени за използване при променливо напрежение, и поради ко**о попадали в
обхвата на Наредба за съществените изисквания и оценяване на съотв**стви**о на
2
електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на
напрежени**о - НСИОСЕСПИОГН, при**а на основание чл. 7, ал. 1 от ЗТИП, въвеждаща,
от своя страна, в Република България изискванията на Директива 2014/35/ЕС на
Европейския парламент и на Съв**а.
В този смисъл приели в заключение, че в проверявания търговски обект продуктите
се предлагат: 1 - без нанесен върху продукта, а когато това е невъзможно върху опаковката
или в документ, който придружава продукта - име и регистрирано търговско наименование
или регистрирана търговска марка и пощенски адрес на производител и вносител,
изискуемо съобразно разпоредбата на чл. 33, т. 3 и т. 4 от НСИОСЕСПИОЕН; 2 -
продуктът от позиция 1 - без нанесена върху същия или върху неговата табела с данни, а
когато това е невъзможно върху опаковката или в документ, който придружава продукта,
СЕ маркировка за съотв**ствие, която се изисква съобразно разпоредбата на чл. 12, ал. 1 и
ал. 4 и чл. 33, т. 1 от НСИОСЕСПИОЕН и 3 - без да са придружавани от инструкции и
информация за безопасност на български език, ко**о се изисква съгласно разпоредбата на
чл. 33, т. 2 от НСИОСЕСПИОЕН. За тези констатации контролният орган приел, че са
осъществени три отделни нарушения, ко**о било възпри**о по-късно и в атакуваното НП
от накзавщия орган, а именно: на 18.03.2021 г., в търговски обект - магазин за промишлени
стоки, гр. *, ул. "Г. Димитров", № 6 жалбоподателят - *****, гр. *, в качеството си на
търговец по смисъла на § 1, ал. 1, т. 10 от ДР на ЗТИП, предлагал описаните подробно по-
горе продукти - електрически работни лампи/Portable Electric Hand Lamp съотв**но: 1. - без
обозначено наименование и адрес на управление на лицата по чл. 4а, ал. 1 от ЗТИП в
нарушение на чл. 4б, т. 1 от ЗТИП вр. чл. 33, т. 3 и т. 4 от НСИОСЕСПИОГН; 2. - без
нанесена маркировка за съотв**ствие СЕ по отоношение но продукт в позиция 1, в
нарушение на чл. 4б, т. 2 от ЗТИП вр. чл. 12, ал. 1 и ал. 4 и чл. 33, т. 1 от НСИОСЕСПИОГН
и 3. - без инструкции и/или указание за употреба на български език, в нарушение на чл. 4б,
т. 4 от ЗТИП вр. чл. 33, т. 2 от НСИОСЕСПИОГН.
С атакуваното НП административнонаказващият орган за цитираните нарушения
наложил съотв**но "Имуществена санкция" в размер на по 250 лева за всяко едно тях, а
именно: по т. 1 - /за нарушение по чл. 4б, т. 1 от ЗТИП/ на основание основание чл. 52г от
ЗТИП; по т. 2 - /за нарушение по чл. 4б, т. 2 от ЗИТП/ на основание чл. 52б от ЗИТП и по т.
3 - /за нарушение по чл. 4б, т. 4 от ЗТИП/ на основание чл. 52д от ЗТИП.
Описаната и възпри**а от съда фактическа обстановка се доказва от събраните по
делото писмени доказателства, както и от разпитите на свид**елите по делото.
От показанията на свид**елите К., В. и Ц. категорично се се установява
тъждествената фактическа обстановка, възпри**а и описана по-горе от настоящата
инстанция. Отразените в АУАН фактически констатации са потвърдени, освен от събраните
гласни доказателства, в лиц**о на актосъставителя и свид**елите, а и от останалите събрани
в хода на съдебното следствие писмени такива.
При така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирано лице,
3
пред надлежния съд, но разгледана по същество се явява неоснователна.
При служебна проверка за законосъобразност на НП, включително и такава относно
акта, въз основа на който последното е издадено, не се констатираха нарушения на
императивни законови разпоредби относно производството по установяване на
административните нарушения и налагане на административни наказания на
жалбоподателя. Съставеният АУАН и издаденото въз основа на него НП съдържат всички
изискуеми съобразно чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН реквизити. Издадени са в законоустановените
срокове и от комп**ентните за това лица, ко**о ги прави законосъобразни от формална
страна.
По отношение на нарушени**о по чл. 4б, т. 1 и т. 4 от ЗТИП:
Неоснователни се явяват възраженията на жалбоподателя във връзка с това, че са
проверени две различни лампи, описани в АУАН като позиция 1 и позиция 2, от ко**о се
извиличал извод за осъществени два отделни състава на нарушения - за всеки един от
артикулите /лампи/ и в този смисъл нарушенията били две по чл. 4б, т. 1 от ЗТИП,
съотв**но е следвало да се ангажира отговорността на жалбоподателя за всяко едно от тях.
Жалбоподателят поддържа възраженията си, че административнонаказващият орган като
възприел констатираното в АУАН като едно нарушение и наложил едно наказние,
съотв**но не е приложил разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН, е допуснал съществено
нарушение на процесуалните правила. Неоснователно е възражени**о по следните
съображения:
Разпоредбата на чл. 4б, т. 1, т. 2 и т. 4 от ЗТИП вменява в задължение на търговците
да предлагат единствено и само продукти, които съобразно изискванията на наредбите по
чл. 7 и/или на мерките по прилаган**о по чл. 26а са: в т. 1 - с обозначено наименование и
адрес на лицата по чл. 4а, ал. 1 от ЗТИП и в т. 2 - с маркировка за съотв**ствие и
допълнителна маркировка, когато такава се изисква от наредбите по чл. 7 и т. 4 с
инструкция и/или указание за употреба па български език. Неспазван**о на посочените
изисквания е скрепено със санкция, съотв**но: - за неизпълнение на чл. 4б, т. 1 от ЗТИП - по
чл. 52г от ЗТИП, според която „Търговец, който предлага продукти без обозначение на
наименовани**о или адреса на управление на лиц**о, ко**о ги пуска на пазара и/или ги
пуска в действие, се наказва с глоба или с имуществена санкция в размер от 250 до 1000
лева", - за неизпълнение на чл. 4б, т. 2 от ЗТИП, санкция съотв**но по чл. 52б от ЗТИП,
според която норма „Търговец, който предлага продукти без маркировка за съотв**ствие
или без допълнителна маркировка, когато такава се изисква в наредбите по чл.7 и/или в
мерките по прилаган**о на чл. 26а, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250
лева до 1000 лева" и - за неизпълнение на чл. 4б, т. 4 от ЗТИП, санкция по чл. 52д от ЗТИП,
според която „Търговец, който предлага продукти без инструкция и/или указание за
употреба на български език, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 лева до
1000 лева"
Предвид изложеното се налага извод, че за предлагане на множество продукти без -
съотв**но обозначено наименование и адрес на лицата по чл. 4а, ал. 1 от ЗТИП
4
/производител и/или вносител/; без нанесена СЕ маркировка за съотв**ствие и без
инструкция и/или указание за употреба на български език, съвсем правилно, обосновано и
законосъобразно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя, с налагане на едно наказание за всяка нарушена норма от закона.
Съгласно разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН - когато с едно деяние са извършени
няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделим
нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. За да е
налице първата хипотеза по приложение на чл. 18 от ЗАНН е необходимо с едно и също
деяние да са осъществени две или повече различни нарушения, съотв**но за да е налице
втората хипотеза от същата разпоредба, е необходимо с две или повече различни деяния да
са осъществени две или повече отделни нарушения.
В конкр**ния случай са налице изпълнителни деяния на едно и също задължение,
вменено с една и съща правна норма и съотв**но насочено към един и същ непосредствен
обект - проверените електрически съоръжения. Предлаганите при жалбоподателя продукти
са еднотипни, фактическата власт върху тях е осъществявана от същия /едно и също лице/, и
са предлагани на пазара по едно и също време, в неговия обект - на едно и също място. Това
налага извод за осъществено едно нарушение, а не както възразява жалбоподателя - че са
осъществени две отделни нарушения /за всеки от артикулите - 2 бр. електирическа работна
лампа/.
При проверката на 18.03.2021 г. в стопанисвания от жалбоподателя - *****,
търговски обект, проверените и констатирани два броя продукти, са от една и съща група -
"електрически съоръжения" - електрически работни лампи. Същите са предназначени за
използване при променливо напрежение, поради ко**о и попадат в обхвата на Наредба за
съществените изисквания и оценяване на съотв**стви**о на електрически съоръжения,
предназначени за използване в определени граници на напрежени**о /НСИОСЕСПИОГН/,
при**а на основание чл. 7, ал. 1 от ЗТИП и въвеждаща в РБългария изискванията на
Директива 2014/35/ЕС на Европейския парламент и на Съв**а. По отношение на двата
продукта, описани в позиция 1 и позиция 2 в АУАН и НП, е констатирано, че се предлагат
без наименование и адрес на производител и вносител и без инструкция и/или указание за
употреба на български език. По отношение на продуктът описан в позиция 1 в АУАН и НП
е установено също и, че се предлага и без маркировка за съотв**ствие СЕ.
И двата продукта представляват електрически съоръжения и обстоятелството, че са
от различни модели не би могло да се използва като критерий, които да ги разграничи като
две отдени нарушения. Посочван**о им в две отделни позиции е по - скоро за пълнота и
яснота при описание на констатираното нарушение. Количеството продукти в никакъв
случай не може да обуслави броя на нарушенията, в настоящия казус. Настоящата
инстанция намира, че в случая разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН е приложена за различните
по вид деяния/нарушения - по чл. 4б, т. 1, т. 2 и т. 4 от ЗТИП. Броят на продуктите, за които
е констатирано нарушение могат да се преценяват при индивидуализиране на наказани**о
по чл. 27 от ЗАНН.
5
В този смисъл изложените възражения по отношение на този пункт от НП се явяват
неоснователни и без опора в доказателствената маса.
По отношение възражени**о, че е налице противоречие в правното обвинение,
предвид свързван**о на разпоредбите на чл. 4б, т. 1 и т. 4 с тези на - чл. 33, т. 3, т. 4 и т. 2 от
НСИОСЕСПИОГН.
Търговецът по смисъла на §1, ал. 1, т. 10 от ДР на ЗТИП осъществява дейност, която
се включва в определени**о на поняти**о "предоставяне на пазара" по аргумент от §1, ал. 1,
т. 1 от ДР на НСИОСЕСПИОГН. В този смисъл търговецът /жалбоподателят/ има и
задълженията на дистрибутор, които по сво**о съдържание са различни от тези посочени в
чл. 4б, т. 1 и т. 4 от ЗТИП, а съотв**но тяхното неизпълнение се санкционира от общата
административно наказателна разпоредба на чл. 53а от ЗТИП.
Съобразно §1, ал. 1, т. 10 от ЗТИП - "Търговец" е всяко физическо или юридическо
лице, участващо в процеса на реализации на продуктите, ко**о ги предлага безплатно или
срещу заплащане, след като те вече са били пуснати на пазара.
Съгласно §1, ал. 1, т. 6 от ДР на НСИОСЕСПИОГН - "Дистрибутор" е всяко
физическо или юридическо лице във веригата на доставка, различно от производителя или
вносители, ко**о предоставя електрическо съоръжение на пазара.
В този смисъл е повече от ясно, че задълженията на лицата, които не са нито
производители, нито вносители, но участващи в процеса на реализация на продуктите са
абсолютно тъждествени/еднакви.
По делото безспорно установено е, че жалбоподателя е лице различно от
производител и вносител, участва в процеса на реализация на продуктите и поради това
носи отговорност за предлаганите от него продукти.
От доказателствената маса категорично и несъмнено се установява и доказва, че
жалбоподателят към момента на проверката е стопанисвал търговския обект - магазин за
промишлени стоки, като в същия е предоставял за продажба - предоставял на пазара,
посочените продукти - електрически работни лампи, подборно описани в АУАН и НП.
Безспорно тези продукти, които е предлагал в търговския обект са електрически съоръжения
по смисъла на НСИОСЕСПИОГН, като по отношение на същите са приложими
изискванията на НСИОСЕСПИОГН. Последната наредба е при**а на основание чл. 7, ал. 1
от ЗТИП. При извършената проверка от контролните органи е установено, че върху тези
продукти, които се предлагат за продажба, в проверявания обект, е констатирано: 1. - и
двата продукта, без нанесено върху продукта, а когато това е невъзможно върху опаковката
или в документ, който придружава продукта име и регистрирано търговско наименование
или регистрирана търговска марка, и пощенски адрес на производител и вносител, с ко**о е
осъществен състав на нарушение по чл. 4б, т. 1 от ЗТИП; 2. - продуктът в позиция 1 - без
нанесена върху продукта или върху неговата табела с данни, а когато това е невъзможно
върху опаковката или в документ, който придружава продукта, СЕ маркировка за
съотв**ствие, съобразно изискванията на чл. 12, ал. 1 и ал. 4, с ко**о съотв**но е
6
осъществен състава на нарушени**о по чл. 4б, т. 2 от ЗТИП и 3. - и двата продукта, без да са
придружавани от инструкции и информация за безопасност на български език, с ко**о е
осъществен състава на нарушение по чл. 4б, т. 4 от ЗТИП.
Предвид гореизложеното настоящата инстанция прие за безспорно установено, че
поради неизпълнение от страна на жалбоподателя на задълженията, вменени му по чл. 4б от
ЗТИП и респективно извършени при осъществяване на неговата дейност, в качеството му на
търговец по смисъла на § 1, ал. 1, т. 10 от ДР на ЗТИП е осъществил съставите на
нарушения съотв**но по чл. 52 г, чл. 52 б и чл. 52 д от ЗТИП вр. чл. 4б, т. 1, т. 2 и т. 4 от
ЗТИП. Следва да се отбележи, че жалбоподателят преди да предостави на пазара дадено
електрическо съоръжение, в качеството му на търговецът е длъжен да се увери, че са
изпълнени задълженията по чл. 17 и чл. 25 НСИОСЕСПИОГН.
В този смисъл в качеството си на търговец по смисъла на § 1, ал. 1, т. 10 от ДР на
ЗТИП е предлагал описаните в АУАН и НП, процедни продукти в нарушение на отразените
от ЗТИП разпоредби.
Атакуваното НП е съобразено с изискванията на ЗАНН - издадено е от комп**ентен
орган, съдържа всички необходими и задължителни реквизити по чл. 57 от ЗАНН;
нарушенията са описани достатъчно пълно, ясно и подробно; посочени са нарушените
разпоредби и респективно извършените нарушения са подведени под хипотезите на
съотв**ните санкционни норми.
Вменените на жалбоподателя нарушения са индивидуализирани до степен такава, че
му позволява да разбере, какви обвинения са му повдигнати, респективно срещу какво да
организира защитата си.
Предвид това атакуваното НП като правилно, законосъобарзно и обсновано подлежи
изцяло на потвърждаване, тъй като е съобразено с изискванията на ЗАНН, съставено е в
съотв**ната форма, издадено е от комп**ентен орган, съдържа всички необходими и
задължителни реквизити по чл. 57 от ЗАНН. Възраженията и посочените обстоятелства в
същите са вз**и предвид при индивидуализиране на наказани**о за всяко едно от тях,
съобразно чл. 27 от ЗАНН, като е наложено минимално предвиденото такова, а именно в
размер на по 250 лева за всяко едно от тях. Така определеният минимален размер на
санкциите се явява съотв**ен на целите на наказани**о, поради ко**о и същите се явяват
справедливи. Установените нарушения са формални и типични за вида си и не разкриват по-
ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на
административни нарушения от същия вид. Не са налице основанията за приложение на чл.
28 от ЗАНН. Нарушенията са безспорно установени, изразяващи се: в липса на обозначено
наименование и адрес на упарваление на лицата по чл. 4а, ал. 1 от ЗТИП -
/"Производителите, вносителите и/или други лица, когато това е предвидено в наредбите по
чл. 7 и/или в мерките по прилаган**о по чл. 26а, са длъжни да посочат наименовани**о и
адреса си на управление върху продукта, а когато това е невъзможно - върху опаковката му
и придружаващата го документация."; в липсата на нанесена маркировка за съотв**ствие СЕ
и в липсата на инструкция и/или указание за употреба на български език на предлаганите
7
стоки, наличи**о на вредоносен резултат е без значение за съставомерността на деянията,
респективно не представляват основание за квалифициране на нарушенията като
маловажни. Също така е без значение стойността на продуктите, тъй като законът задължава
търговците всяка стока да е придружена от описаната по-горе информация /инструкция за
безопастност и употреба на български език/, като същевременно стоки на по-ниска стойност
не са изключени. В този смисъл нарушеията не могат да бъдат квалифицирани като
маловажни.
По изложените съображения оспореното НП следва да бъде потвърдено като
законосъобразно и обосновано.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № ИТК-10/16.06.2021 г. на началник на Регионален отдел
"Ндзор на пазара" - Северна централна България /РОНП - СЦБ/ в ГД "Надзор на пазара"
/ГДНП/, с ко**о на ** "*-**", представлявано от ** и със седалище и адрес на упарвление
гр. * за нарушение по чл. 4б, т. 1 от ЗТИП на основание чл. 52г от ЗТИП е наложена
"Имуществена санкция" в размер на 250 лева; за нарушение по чл. 4б, т. 2 от ЗИТП на
основание чл. 52б от ЗИТП е наложена "Имуществена санкция" в размер на 250 лев и за
нарушение по чл. 4б, т. 4 от ЗТИП на основание чл. 52д от ЗТИП е наложена "Имуществена
санкция" в размер на 250 лева, като законосъобразно.
Решени**о подлежи на касационно обжалване пред Великотърновския
Административен съд, в 14 дневен срок от съобщени**о до страните, че е изготвено и
обявено.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
8