Решение по дело №541/2022 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 декември 2022 г.
Съдия: Калинка Костадинова Иванова
Дело: 20221210200541
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 април 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 563
гр. Благоевград, 15.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III
НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на втори ноември през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:

Председател:Калинка К. И.а
при участието на секретаря Пенка Ив.
Чалъкова
като разгледа докладваното от Калинка К. И.а
Административно наказателно дело №
20221210200541 по описа за 2022 година
Делото е образувано с жалба на “Т******** с
ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр. Б*******, ул. „Т*****,
представлявано от управителя Т* И* Т*,
1
срещу наказателно постановление № 42-
0000612 от 10.03.2023г., издадено от
Директора на РД „Автомобилна
администрация“ София, с което на основание
чл. 97, ал.1 от Закон за автомобилните
превози е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на
5000.00 лв. за нарушение на чл. 91б, ал. 1, т. 1
от Закона за автомобилните превози. В
жалбата се сочи, че в хода на
административнонаказателното производство
са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила за образуване и
водене на производството – в деня на
насрочената проверка от контролните органи
представителят на дружеството е бил в
карантина заради заболяване от Ковид 19 и е
уведомил за това администрацията на
„Автомобилна администрация“ с писмо по
електронната поща, но въпреки това е
2
наложена санкция за осуетяване на
проверката. Това нарушение е оценено като
съществено ограничаващи правото на защита
и към съда е отправено искане за отмяна на
атакуваното наказателно постановление като
незаконосъобразно. Наказващият орган не се
явява и не изпраща процесуален
представител, а в писмено становище е
направено искане за потвърждаване на
наказателното постановление и възражение за
прекомерност на платеното адвокатско
възнаграждение.
На съда са представени и са приети като
писмени доказателства писмо рег.№ 52-00-56-
1619/23.05.2022 г. на РДАА - София, акт за
установяване на административно нарушение
№ 317275 от 27.01.2022 г., известие за
доставяне, заповед № РД[1]12-3/27.01.2022 г.
на РДАА - София, известие рег.№ 11-47-
7750/08.12.2021 г. на РДАА – София, копие от
3
електронно писмо от 26.01.2022г. и пр. Като
свидетели са разпитани инспектори от РД
АА" София, които са участвали в
административнонаказателното производство
и потвърждават обстоятелствата на
насрочената проверка, за която превозвачът е
бил известен с приложено по делото известие,
но се е явил представител на дружеството за
извършване на проверка и не са представени
изисканите документи, поради което е бил
съставен акт за установяване на
административно нарушение в отсъствие на
представител на превозвача, връчен в
последствие на негов пълномощник.
Анализът на тези доказателства сочи, че
дружество "Т* Т******* е превозвач, който
извършва международен превоз на товари с
лиценз на ЕО № 18456/29.11.2017г. На
основание чл. 91, ал. 3, т. 5 от Закона за
автомобилните превози и чл. 12, ал. 4 и ал. 5
4
от Наредба Н-14 / 27.08.2009 г. на
Министерство на транспорта превозвачът е
уведомен с известие рег. № 11-47-
7750/5/08.12.2021г. от Регионална дирекция
„Автомобилна администрация“ София, че в
седемдневен срок от получаване на
уведомлението, негов представител трябва да
се яви в областен отдел „Автомобилна
администрация” - гр. Благоевград, на бул.
"Св. Димитър Солунски №77А, стая 1 и да
представи документи за комплексна проверка,
свързана с дейността като превозвач. В
известието са посочени документите, които е
необходимо да бъдат представени на
контролните органи, в това число лиценза за
извършване на транспортна дейност, трудови
договори, удостоверения за компетентност,
списък на назначените водачи и техните
сертификати, графици за работа и почивка на
водачите, книга за инструктаж на водачите по
5
спазване изискванията на Регламент 561/2006
и 165/2014, договор с медицинско лице за
извършване на предпътен медицински
преглед на водачите и Дневник на водачите
преминали предпътен медицински преглед,
превозни документи - товарителници, пътни
листа под номера и дати с тахографските
листове в оригинал и/или дигитална
информация от дигиталните тахографи и от
картите на водачите /формат „DDD“/ за
периода от една година преди датата на
проверката. Превозвачът е предупреден, че
при непредставяне на документите, описани в
известието, неявяване или осуетяване на
проверката ще бъде понесена
административно[1]наказателна отговорност
за неизпълнение на задълженията по чл. 91б,
ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози
– ще бъде съставен акт за установяване на
административно нарушение. Известието е
6
връчено на 17.01.2022г. на пълномощник Д*
К* и проверката е насрочена за 27.01.2022г. от
13.00ч. След получаване на известието, на
21.01.2022г. К* се е разболяла и е
диагностицирана с Ковид 19 и поради това тя
е подлежала на задължителна изолация за
срок от 7 дни, включително до 27.01.2022г. К*
е уведомила за това администрацията на
дирекция „Автомобилна администрация“ на
26.01.2022г. с писмо по електронната поща на
отдел Благоевград, като е помолила за
отлагане на проверката. Независимо от
молбата, на 27.01.2022г. инспектори С. К. и А.
П., които са определени за извършване на
проверката, отишли в областен отдел
„Автомобилна администрация“ Благоевград и
като установили, че представител на
дружество „Т* И******* не се е явил и не са
представени документи за проверката,
преценили, че е допуснато нарушение на чл.
7
91б, ал.1, т.1 от Закон за автомобилните
превози и бил съставен акт за установяване на
административно нарушение № 317275 от
инспектор А. П., в присъствие на инспектор
С. К. и в отсъствие на представител на
дружеството. В свидетелските си показания
инспекторите твърдят, че не са били
уведомени за молбата за отлагане на
проверката. Въз основа на акта е издадено
атакуваното наказателно постановление №
42-0000612 от 10.03.2023г. от Директора на
РД „Автомобилна администрация“ София, с
което на основание чл. 97, ал.1 от Закон за
автомобилните превози е наложено
административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 5000.00 лв.
Наказателното постановление е връчено на
07.04.2022г. и е обжалвано пред РС
Благоевград при спазване на правилата на чл.
59, ал.1 от ЗАНН.
8
Като анализира установените по делото
факти, съдът намира, че жалбата е допустима,
по съществото си е основателна. Съгласно
разпоредбата на чл. 91б, т.1 от Закона за
автомобилните превози превозвачите са
длъжни да предоставят на служителите от
Изпълнителна агенция "Автомобилна
администрация" за проверка всички
документи, свързани с превозите на пътници
и товари. С наказателното постановление
отговорността на превозвача "Т* И*********
е ангажирана за това, че на 27.01.2022г. до
17.30ч. представител на превозвачът не се е
явил в областен отдел "Автомобилна
администрация" Благоевград и не е
представил на контролните органи за
проверка документи, свързани с
транспортната дейност, изискани с получено
от превозвача известие от 17.01.2022г. Заради
това на основание чл. 97, ал.1 от Закон за
9
автомобилните превози на дружеството е
наложена имуществена санкция от 5000 лв.
Санкционната норма предвижда налагане на
наказание от 5000 лв. на този, който откаже
достъп на контролните органи до гаражите,
автогарите и всички помещения, свързани с
дейността му или не представи за проверка
свързани с превозната дейност документи.
Съдът намира, че обвинението за допуснато
административно нарушение не е доказано,
като е установено, че определената от
контролните органи дата за извършване на
проверката 27.01.2022г. не е била възможна за
превозвача, тъй като представителят му Т* И*
Т* е бил извън страната и това го е
препятствало да се яви и да представи
исканите документи. Той не е могъл да
изпрати и пълномощника Д* К*, тъй като тя е
била болна от Ковид 19 и е подлежала на
задължителна изолация до 27.01.2022г.
10
включително. Поради това К* е помолила за
отлагане на проверката и е обяснила
причините за това. Молбата не е уважена,
като за това не е съобщено на молителя и след
като на 27.01.2022г. не се е явил представител
на превозвача, е преценено, че той е нарушил
задължението си да представи на контролните
органи изисканите документи във връзка с
извършваната транспортна дейност. Съдът
преценява, че отсъствието на представител на
превозвача на посочената от контролните
органи дата 27.01.2022г. не следва да бъде
тълкувана като отказ да бъде извършена
проверка или нейното осуетяване - изложени
са били основателни причини за промяна на
датата и е било необходимо те да бъдат
обсъдени, защото целта е била да бъдат
проверени документи във връзка с
транспортната дейност на дружеството и след
като контролните органи са били уведомени,
11
че такава проверка не може да бъде
извършена на 27.01.2022г. е било ясно, че за
постигане на целта на проверката е било
съществено тя да бъде отложена или да бъде
променен нейния вид, като на превозвача
бъде посочен начин да представи исканите
документи без лично да ги занесе в
управлението на отдел "АА" в гр.
Благоевград. Тези мотиви дават основание на
съда да прецени, че атакуваното наказателно
постановление е незаконосъобразно и следва
да бъде отменено.
Съдът намира претенцията на представителя
на жалбоподателя за присъждане на разноски
за съдебно представителство в размер на 580
лв. за основателна. Съгласно разпоредбата на
чл. 63д от ЗАНН в съдебните производства
пред районния и административния съд
страните имат право на присъждане на
разноски по реда на АПК. Съгласно чл. 143,
12
ал. 1 от АПК, когато съдът отмени
обжалвания административен акт или отказа
да бъде издаден административен акт,
държавните такси, разноските по
производството и възнаграждението за един
адвокат се възстановяват от бюджета на
органа, издал отменения акт или отказ. Ето
защо, в полза на жалбоподателя следва да
бъдат присъдени разноски за адвокатско
възнаграждение, което не е прекомерно и е
съобразено с действителната правна и
фактическа сложност на делото, като такъв е
бил минималния размер на адвокатското
възнаграждение съгласно действащото към
датата на упълномощаване правило на чл. 18,
ал. 2 вр. с чл. 7, ал.2, т.2 от Наредба № 1 от
09.07.2004 г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения.
Обобщавайки мотивите си, съдът на
основание чл. 63, ал.1 и ал.2, т.1 и чл. 63д от
13
ЗАНН
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 42-
0000612 от 10.03.2023г., издадено от
Директора на РД „Автомобилна
администрация“ София, с което на основание
чл. 97, ал.1 от Закон за автомобилните
превози е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на
5000.00 лв. на дружество “Т* И* Т* с ЕИК *,
със седалище и адрес на управление гр. Б*,
ул. „Т*, представлявано от управителя Т* И*
Т*
ОСЪЖДА РД „Автомобилна администрация“
София да плати на дружество “Т* И*“,
представлявано от управителя Т* И* Т*
сумата от 580.00 лв. за направените пред
Районен съд Благоевград разноски за
процесуално представителство.
14
Решението подлежи на касационно обжалване
в 14 дневен срок от съобщаване на страните
пред Административен съд Благоевград.
Съдия при
Районен съд –_______________________
Благоевград:
15