Решение по дело №20/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 23
Дата: 17 февруари 2020 г.
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20207130700020
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

град Ловеч, 17.02.2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

ЛОВЕШКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, втори касационен състав, в открито съдебно заседание на единадесети февруари две хиляди и двадесета година в състав:

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

                                                ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА                                                                 МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

при секретаря Десислава Минчева и в присъствието на прокурора Кирил Петров, като разгледа докладваното от съдия Кръстева к.а.н.д. № 20 по описа за 2020 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е по реда на глава дванадесета от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

С Решение № 382/12.12.2019 г., постановено по НАХД №893/2019 г., Ловешки районен съд е отменил като незаконосъобразен Електронен фиш /ЕФ/ серия К № 2934605 издаден от ОД на МВР гр. Ловеч, с който на М.К.Р. с ЕГН **********,***, на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 400 лв. за нарушение по чл. 21, ал. 2 във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, за това, че на 13.07.2019 г. в 15,26 ч., на път ІІ-35, км. 44+200, посока гр.Троян, при въведено временно ограничение на скоростта 40 км.ч., МПС лек автомобил **** с рег.№****, собственост на М.К.Р., се е движил със скорост 82 км.ч., при отчетен толеранс от 3 км.ч., като е налице превишение на разрешената скорост с 42 км.ч.

Решението е обжалвано в законовия срок с касационна жалба от ОДМВР – Ловеч, чрез процесуален представител Р.. В касационната жалба се твърди, че съдебното решение е незаконосъобразно и постановено в нарушение на материалния закон. Твърди се, че мястото на нарушението е околовръстния път на гр.Ловеч, който се намира извън населеното място.

 Касаторът иска да бъде отменено решението на ЛРС и да се постанови ново решение, с което да се потвърди ЕФ. Редовно призован, се явява в открито съдебно заседание и поддържа касационната жалба.

Ответникът, редовно призован, се явява лично и оспорва касационната жалба.

   Представителят на Окръжна прокуратура – гр. Ловеч взема становище за неоснователност на касационната жалба.

Жалбата е подадена в срок от надлежна страна, допустима е и следва да бъде разгледана по същество.

Пороците, които касаторът сочи в жалбата си, съдът определя като нарушение на закона - касационно отменително основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН.

         Ловешки административен съд, втори касационен състав, след като извърши преценка на събраните по делото доказателства, с оглед посочените в жалбата касационни основания, намира, че жалбата е основателна.

         Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.

Съгласно чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП, в редакцията приложима към момента на извършване на нарушението, водач на МПС, който превиши разрешената скорост за движение извън населено място от 41 до 50 км.ч. се наказва с глоба 400 лв.

Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 2 във вр. с ал. 1 от Закона за движението по пътищата при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава сигнализираната с пътен знак стойност на скоростта.

Собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение, и се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство /чл.188 ал.1 от ЗДвП/.

По направените в касационната жалба възражения съдът установи следното:

Безспорно е установено пред първо-инстанционния съд, че на 13.07.2019 г. в 15,26 ч., на път ІІ-35, км. 44+200, посока гр.Троян, т.е. до тунела на околовръстния път на гр.Ловеч, чест от републиканската пътна мрежа, при максимално разрешена скорост 40 км.ч. въведена с временен пътен знак, МПС „****” с рег.№ ****, собственост на ответника по касационната жалба /лист 7, 8, 11, 36 и 37/ от първо-инстанционното дело/, се е движило със скорост 85 км./ч., като е налице превишаване на разрешената скорост с 45 км.ч. /лист 8 от първо-инстанционното дело/.

 За нарушението, след като е отчетен толеранс от 3 км.ч. за допустимата грешка и е посочена скорост от 82 км./ч. и превишаване от 42 км.ч. над разрешената скорост, е издаден електронен фиш на собственика на процесното МПС, с който е наложена глоба в размер на 400 лв.

Няма данни по делото касаторът в настоящото производство да е посочил пред ОДМВР - Ловеч на кого е предоставила МПС, съгласно разпоредбите на чл. 188 или чл. 189 от ЗДвП, каквото указание е дадено изрично в ЕФ.

В издадения ЕФ е съобразена в полза на нарушителя възможната допустима грешка на системата за видеоконтрол и е вписана като установена скорост не отчетената 85 км.ч., а 82 км.ч., като това не се отразява на квалификацията на нарушението.

Нарушението е установено и заснето с автоматизирано техническо средство - мобилна система за видеоконтрол. За установеното и заснето със системата нарушение е издаден обжалваният пред първата инстанция електронен фиш, в който в полза на нарушителя е отчетена възможната допустима грешка при измерване на скоростта. Нарушението е установено след като е направено изменение на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и е създадена нова т. 65 от § 6 от ДР на ЗДвП, като е дадена легална дефиниция на "автоматизирани технически средства и системи". Буква „б” от разпоредбата изрично дефинира понятието „мобилни автоматизирани технически средства и системи”

Въз основа на направеното изменение и допълнение на ЗДвП Министърът на вътрешните работи е издал Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г., в която изрично е уредена процедурата за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В ЕФ се съдържат всички реквизити посочени в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.

         По делото е безспорно установено, че скоростта е измерена с годно автоматизирано техническо средство - мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение /лист 5 и 6 от първо-инстанционното дело/, която е изготвила запис на нарушението, разпечатан снимков материал от който е приложен по делото.

Реквизитите на ЕФ са уредени изчерпателно в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, а процедурата по връчването му в ал. 5 на същия член.

Пред първо-инстанционния съд са представени безспорни доказателства в подкрепа на данните по ЕФ – разпечатка на снимков материал /чл. 189, ал. 15 от ЗДвП/ от изготвения от техническото средство видеоклип с посочени дата, час, място /посочени са GPS – координати, които дори и да изискват допълнителен анализ и съпоставка, правят мястото на нарушението напълно определяемо и индивидуализирано/, ясно видим регистрационен номер на МПС, данни за измерената скорост на движение и за въведените ограничения.

Представена е снимка на мястото с временния знак за ограничение на скоростта и на автоматизираното техническо средство.

Първоинстанционният съд е изискал схема от ОПУ гр.Ловеч /лист 28 и 29/ за установяване на това, дали участъкът от пътя, на който е извършено нарушението, се намира в населено място или извън населено място.

В представеното към схемата писмо ОПУ – Ловеч изразява становище, че околовръстният път на гр.Ловеч е част от населеното място, тъй като има поставена табела Д11 за начало на населеното място на км. 44+836.

При преглед на представената схема на лист 29 от първоинстанционното дело се установява, че действително на км.44+836 има поставена табела Д11“Ловеч“, но също така се установява, че на км.44+441 е налице отклонение в дясно от път ІІ-35, връзка Троян – Ловеч, и два броя табели Ж2, от които дясната указва отклонение към гр.Ловеч, а лявата сочи пътя към гр.Плевен по отсечката от републиканската пътна мрежа, представляваща околовръстен път на гр.Ловеч.

Не е безспорно доказано, че поставената табела Д11 указва именно, че км. 44+200 от околовръстния път на гр.Ловеч в посока гр.Плевен е част от населено място.

Съдът счита, че, с оглед наличието на отклонение от републиканския път на км. 44+441, знакът Д11 указва само, че частта от околовръстния път от км. 44+836, където е поставена табела Д11, до км. 44+441 ведно с отклонението от републиканския път на км.44+441 в дясно, посока от гр.Троян, достигащо до гр. Ловеч, указано с табела Ж2, е част от населеното място.

Съгласно чл. 18, ал. 1 от ЗАТУРБ територия на населеното място е селищната територия, определена от строителните му граници, и извънселищната територия, определена от границите на землището.

Следователно „населено място“, доколкото в ЗДвП няма дефиниция на понятието за нуждите на този закон, е територията на селището, определена от строителните му граници.

Поставянето на пътна табела Д11 не създава населено място и не придава на път, който реално не е в строителните граници на населено място, статут на път в населено място по смисъла на ЗДвП.

Районният съд не е събрал всички относими доказателства и е направил необоснован извод, че мястото на нарушението е в населено място, поради което неправилно е приложена санкционна разпоредба за нарушения извършени извън населено място.

Становището на ОПУ – Ловеч не представлява доказателство, а съдът е следвало да анализира представената схема и съдържащите се в нея данни. При преглед на схемата е видно, че на този участък от пътя са поставени забранителни пътни знаци по Раздел ІІІ от глава Девета от ППЗДвП за максимална скорост 80 км.ч. и 60 км.ч., което, ако пътят беше в населено място, не би било необходимо, с оглед разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и максимално разрешената по силата на закона скорост от 50 км.ч. в населено място.

При положение, че на същия участък от пътя има забранителни пътни знаци, които очевидно ограничават законово разрешената по-висока от 80 км.ч. и от 60 км.ч. скорост за движение, първоинстанционният съд е следвало не да кредитира изразено от ОПУ – Ловеч становище относно статута на пътния участък, в който е извършено нарушението, а да анализира представена му схема и служебно за събере всички относими доказателства дали пътят е част от населеното място, като при необходимост изиска информация и от Община Ловеч и от СГКК – Ловеч за разположението на околовръстния път в процесния участък км. 44+200 спрямо строителните граници на града.

Като взе предвид изложеното до тук, съдът намира, че касационната жалба е основателна. ЛРС е постановил решението си при непълнота на доказателствата и същото е незаконосъобразно, необосновано, неправилно. Следва да бъде отменено решението и делото върнато за повторно разглеждане от друг състав на съда, при съобразяване с дадените в мотивите на това решение указания по тълкуването и прилагането на закона.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във вр. с чл.63 от ЗАНН Ловешки административен съд, втори касационен състав,

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 382 от 12.12.2019 г. постановено по НАХД №893/2019 г. по описа на Ловешки районен съд, и

ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на първо-инстанционния съд, при съобразяване с дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

                                                           Председател:

 

                                                        Членове: