Решение по дело №358/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 632
Дата: 5 октомври 2022 г. (в сила от 17 май 2023 г.)
Съдия: Росица Веселинова Чиркалева-Иванова
Дело: 20227260700358
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 април 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 632

 

05.10.2022 г., гр.Хасково

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в открито съдебно заседание на тринадесети септември две хиляди и двадесет и втора година в състав:

                                              

                                     

                                                   СЪДИЯ: РОСИЦА ЧИРКАЛЕВА

 

Секретар: Мария Койнова

като разгледа докладваното от съдия Р.Чиркалева административно дело № 358 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 от Административнороцесуалния кодекс ( АПК), във връзка с чл.124, ал.1, във вр. с чл.121, ал.1, т.1 от Закона за държавния служител (ЗДСл).

Образувано е по жалба на А.В.И. ***, против Заповед №14/04.04.2022г. на Кмета на Община Ивайловград, с която на основание чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл е прекратено служебното ѝ правоотношение.

Оспорващата счита обжалваната заповед за неправилна и незаконосъобразна, издадена в противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. Твърди, че работела по служебно правоотношение в Община Ивайловград, на длъжност „Главен счетоводител“ с ранг IV младши, въз основа на Заповед за назначаване №5/10.03.2014г.

 На 10.07.2017г. ѝ била връчена Заповед №3/03.07.2017г. на Кмет на Община Ивайловград, с която на основание чл.107, ал.1, т.10 от ЗДСл било прекратено служебното ѝ правоотношение. Тази заповед била обжалвана и отменена с Решение №832/04.12.2017 г., постановено по адм. дело №840/2018 г. по описа на Административен съд – Хасково, потвърдено с Решение №2356/19.02.2019 г. по КАД №1529/2018 г. по описа на Върховен административен съд.

 Сочи, че със Заповед №8/01.03.2019 г. на Кмета на Община Ивайловград била възстановена на заеманата преди уволнението длъжност „Главен счетоводител“ в дирекция „Финансово-стопански дейности и управление на собствеността“, Община Ивайловград. Със Заповед №9 от 01.03.2019 г. на Кмета на Община Ивайловград било прекратено служебното ѝ правоотношение на основание чл.107, ал.1, т.9 от ЗДСл. Тази заповед също била обжалвана от оспорващата и отменена с Решение №603/06.08.2019 г., постановено по адм.дело №366/2019 г. по описа на Административен съд – Хасково, потвърдено с Решение №10471/29.07.2020 г. по КАД №11762/2019 г. по описа на Върховен административен съд.

Със Заповед №7/11.08.2020г. на Кмета на Община Ивайловград жалбоподателката била възстановена на заеманата преди уволнението длъжност „Главен счетоводител“ в дирекция „Административно правно обслужване и финансово-стопански дейности“, Община Ивайловград, считано от 11.08.2020 г. Със Заповед №8/11.08.2020г., връчена ѝ на същата дата и считано от тази дата, на основание чл.107, ал.1, т.10 от ЗДСл било прекратено служебното правоотношение на жалбоподателката. Тази заповед също била обжалвана от оспорващата и отменена с Решение №803/07.12.2020 г., постановено по адм. дело №804/2020 г. по описа на Административен съд – Хасково, потвърдено с Решение №4646/13.04.2021 г. по КАД №1447/2021 г. по описа на Върховен административен съд.

Със Заповед №7/23.04.2021г. работодателят възстановил жалбоподателката на предишната длъжност „Главен счетоводител“ в Дирекция „Административно правно обслужване и финансово-стопански дейности“, Община Ивайловград, считано от 23.04.2021г., но с променено работно време – вместо предишното 7,5 часа, сега вече на 6 часа дневно и 30 часа седмично при 5-дневна работна седмица. В следващите 5 минути на жалбоподателката била връчена Заповед №8/23.04.2021г. на Кмета на Община Ивайловград, с която било прекратено служебното ѝ правоотношение на основание чл.107, ал.1, т.10 от ЗДСл, считано от 23.04.2021г. Тази заповед също била обжалвана от оспорващата и отменена с Решение №494/20.09.2021 г., постановено по адм. дело №478/2021 г. по описа на Административен съд – Хасково, потвърдено с Решение №2818/24.03.2022 г. по КАД №11395/2021 г. по описа на Върховен административен съд.

В законоустановения двуседмичен срок от влизане в сила на съдебното решение, оспорващата се явила в сградата на Общинска администрация – гр.Ивайловград. Органът по назначаването следвало да я възстанови на предишната длъжност, съгласно чл.122, ал.1 от ЗДСл.

Със Заповед №13/04.04.2022г. работодателят възстановил жалбоподателката на предишната длъжност „Главен счетоводител“ в Дирекция „Административно правно обслужване и финансово-стопански дейности“, Община Ивайловград, считано от 04.04.2022 г., но с променено работно време – вместо предишното 7,5 часа, сега вече на 6 часа дневно и 30 часа седмично при 5-дневна работна седмица. Веднага след възстановяването на жалбоподателката било връчено предизвестие, с което била уведомена, че след изтичане на едномесечен срок от получаване на  същото ще бъде прекратено служебното правоотношение на основание чл.106 ал.1 т.2 от ЗДСл, поради съкращаване на длъжността. Веднага след връчване на предизвестието, на оспорващата била връчена Заповед №14/04.04.2022г. на Кмета на Община Ивайловград, с която било прекратено служебното ѝ правоотношение на основание чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, считано от 04.04.2022 г.

В жалбата се излагат твърдения, че като е прекратил служебното правоотношение, без да е налице основната предпоставка за това, а именно длъжността, която е определена за заемане на пълно работно време да е такава по чл.16а, ал.1 от ЗДСл, административният орган постановил материално незаконосъобразен акт, който подлежал на отмяна. Оспорващата счита, че издадената заповед противоречи и на целта на закона и на принципите за законност, лоялност и стабилитет на служебното правоотношение, регламентиран в чл.18 от ЗДСл при изпълнение на държавната служба, което също било основание за нейната отмяна. Поредното – вече пето, прекратяване на служебното правоотношение и то в същия ден, когато била възстановена на работа на заеманата длъжност в следствие на влезли в сила съдебни решения, било превратно упражняване на оперативната самостоятелност на административния орган, което също представлявало неспазване на изискването за законосъобразност на административния акт. По изложените в жалбата доводи се моли да се приеме, че оспорената заповед била материално незаконосъобразна на основанията, посочени в чл.146 т.4 и т.5 АПК и че подлежи на отмяна съгласно чл.172 ал.2 пр.2 от АПК. Претендира се и присъждане на направените разноски по делото.

Ответникът – Кмет на Община Ивайловград, в писмен отговор и чрез процесуалния си представител в съдебно заседание изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира разноски.

Съдът, като съобрази данните по делото, намира за безспорно установено от фактическа страна следното:

Със Заповед №5/10.03.2014г. на Кмета на Община Ивайловград (л.68), считано от 10.03.2014 г. жалбоподателката А.В.И. е назначена на основание чл.16а от ЗДСл за държавен служител на длъжност „Главен счетоводител“ в дирекция „Административно правно обслужване и финансово-стопански дейности“, Община Ивайловград, с ранг IV младши, с дневно работно време 7,5 часа и 37,5 часа седмично при 5-дневна работна седмица.

Със Заповед №3/03.07.2017г. на Кмета на Община Ивайловград (л.21), на основание чл.107, ал.1, т.10 от ЗДСл е било прекратено служебното правоотношение с А.В.И., работеща на длъжност „Главен счетоводител“ в Община Ивайловград, с ранг IV младши, считано от 04.07.2017г. Като причини за прекратяване на служебното правоотношение в заповедта е посочено, че длъжността, заемана по чл.16а, ал.1 от ЗДСл е определена за заемане при пълно работно време, считано от 01.01.2016г., в резултат на влизане в сила на ново длъжностно разписание, съгласно Решение №113/26.11.2015г. на Общински съвет Ивайловград за одобряване на обща численост и структура на Общинска администрация Ивайловград. Със заповедта е разпоредено на служителя да се изплати обезщетение на основание чл.61, ал.2 от ЗДСл за неизползван платен годишен отпуск за 2015г., 2016г. и 2017г. – 29 работни дни, и че съгласно чл.108, ал.2 от ЗДСл служителят запазва придобития си IV младши ранг.

А.В.И. оспорила Заповед №3/03.07.2017г. на Кмета на Община Ивайловград пред Административен съд – Хасково и с Решение №832 от 04.12.2017г., постановено по адм.д. №840/2017г. заповедта е отменена. Решението на Административен съд – Хасково е оспорено пред Върховния административен съд, който с Решение №2356/19.02.2019г. е оставил в сила Решение №832 от 04.12.2017г., постановено по адм. д. №840/2017г. по описа на Административен съд – Хасково.

Със Заповед №8/01.03.2019г. (л.19) на Кмета на Община Ивайловград, на основание чл.16а от ЗДСл и Решение на Върховен административен съд №2356/19.02.2019г., потвърждаващо Решение 840/2017г. на Административен съд – Хасково, считано от 01.03.2019г. жалбоподателката А.В.И. е възстановена, на длъжността „Главен счетоводител“ в дирекция „Финансово-стопански дейности и управление на собствеността“, Община Ивайловград, с ранг IV младши, с дневно работно време 8 часа и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица.

Със Заповед №9/01.03.2019г. (л.18) на Кмета на Община Ивайловград, на основание чл.107, ал.1, т.9 от ЗДСл, отново е прекратено служебното правоотношение с А.В.И., работеща на длъжност „Главен счетоводител“ в Дирекция „Финансово-стопански дейности и управление на собствеността“, Община Ивайловград, с ранг IV младши, считано от 01.03.2019г. Като причини за прекратяване на служебното правоотношение в заповедта е посочено, че държавният служител е назначен без конкурс, когато провеждането му е задължително. Със заповедта е разпоредено на служителя да се изплати обезщетение на основание чл.61, ал.2 от ЗДСл за неизползван платен годишен отпуск за 2017г., 2018г. и 2019г. – 33 работни дни, и че съгласно чл.108, ал.2 от ЗДСл служителят запазва придобития си IV младши ранг.

Със Заповед №7/11.08.2020 г. (л.15) на Кмета на Община Ивайловград, на основание чл.122, ал.1 от ЗДСл, във връзка с чл.16а от ЗДСл и влязло в сила на 29.07.2020 г. Решение №603 от 06.08.2019 г. на Административен съд – Хасково, потвърдено с Решение №10471 от 29.07.2020 г. на Върховен административен съд, А.В.И. е възстановена на длъжността Главен счетоводител в дирекция „Административно правно обслужване и финансово-стопански дейности“, Община Ивайловград, считано от 11.08.2020 г. с дневно работно време 7,5 часа и 37,5 часа седмично при 5-дневна работна седмица.

Със Заповед №8/11.08.2020 г. (л.14) на Кмета на Община Ивайловград, на основание чл.107, ал.1, т.10 от ЗДСл е прекратено служебното правоотношение с А.В.И., считано от 11.08.2020 г. Като причини за прекратяването е посочено, че длъжността, заемана по чл.16а, ал.1 от ЗДСл е определена за заемане при пълно работно време. Друга длъжност на непълно работно време по служебно правоотношение по действащото длъжностно разписание не съществува.

Със Заповед №7/23.04.2021 г. (л.12) на Кмета на Община Ивайловград, на основание чл.122, ал.1 от ЗДСл, във връзка с чл.16а, ал.1 и ал.2 от ЗДСл, и влязло в сила на 13.04.2021 г. Решение №803 от 07.12.2020 г. на Административен съд – Хасково, потвърдено с Решение №4646 от 13.04.2021 г. на Върховен административен съд, А.В.И., с ранг IV младши, е възстановена за държавен служител на длъжността Главен счетоводител в дирекция „Административно правно обслужване и финансово-стопански дейности“, Община Ивайловград, считано от 23.04.2021 г. с дневно работно време 6,00 часа и 30,00 часа седмично при 5-дневна работна седмица.

Със Заповед №8 от 23.04.2021 г. (л.11) на Кмета на Община Ивайловград, на основание чл.107, ал.1, т.10 от ЗДСл е прекратено служебното правоотношение с А.В.И., на длъжността  Главен счетоводител в дирекция „Административно правно обслужване и финансово-стопански дейности“, Община Ивайловград, въз основа на Заповед за назначаване №7/23.04.2021 г. на Кмета на Община Ивайловград, издадена на основание чл.16а, ал.1 и ал.2 от ЗДСл, с ранг IV младши, считано от 23.04.2021 г. Като причини за прекратяването е посочено, че длъжността, заемана по чл.16а, ал.1 и ал.2 от ЗДСл е определена за заемане при пълно работно време. Друга длъжност на непълно работно време по служебно правоотношение по действащото длъжностно разписание не съществува.

Със Заповед №13/04.04.2022 г. (л.8) на Кмета на Община Ивайловград, на основание чл.44 ал.2 от ЗМСМА във връзка с чл.122 ал.1 от ЗДСл и Решение №494 от 20.09.2021г. по административно дело №478/2021г. на Административен съд – Хасково и Решение №2818 от 24.03.2022г. на ВАС по административно дело №11395/2021г., се нарежда да се възстанови А.В.И., придобит ранг на държавна служба IV младши, на длъжност Главен счетоводител, с дневно работно време от 6 часа и 30 часа седмично при 5-дневна работна седмица, считано от 04.04.2022г.

На същата дата – 04.04.2022г., от А.В.И. е получено предизвестие изх. №94-00-641/1 от 04.04.2022г. на Община Ивайловград (л.10), с което Кмет на Община Ивайловград, на основание чл.106 ал.1 от ЗДСл, предизвестява И., че след изтичане на едномесечен срок от получаване на предизвестието ще прекрати служебното правоотношение на основание чл.106 ал.1 т.2 от ЗДСл поради съкращаване на длъжността. Посочено е, че при неспазване срока на предизвестието, ще бъде изплатено обезщетение на основание чл.106 ал.4 от ЗДСл.

Със Заповед №14 от 04.04.2022 г. (л.9) на Кмета на Община Ивайловград, на основание чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл е прекратено служебното правоотношение с А.В.И., с придобит ранг на държавна служба IV младши, на длъжност Главен счетоводител, заемана при непълно работно време на основание Заповед №5/10.03.2014г. на Кмета на Община Ивайловград, издадена на основание чл.16а от ЗДСл, в редакцията, обн. ДВ бр.24 от 2006г., считано от 04.04.2022г. Посочени са следните мотиви за прекратяване: Съгласно действащото длъжностно разписание  към 04.04.2022г. длъжността Главен счетоводител, заемана при непълно работно време на основание чл.16а от ЗДСл, в редакцията, обн. ДВ бр.24 от 2006г. е определена за заемане по трудово правоотношение и при пълно работно време. Със заповедта е посочено на основание чл.106 ал.4 от ЗДСЛ на служителя да се изплати обезщетение в размер на основната заплата за неспазения срок на предизвестието.

Заповедта е връчена на А.В.И. на 04.04.2022г.

Жалбата срещу заповедта е подадена чрез Община Ивайловград, като видно от писмо изх. № 94-00-707/1 от 18.04.2022г. на Община Ивайловград, с което в Административен съд – Хасково е изпратена преписката по издаване на оспорения административен акт, жалбата е заведена с вх. №94-00-707 от 12.04.2022г.

При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от лице, имащо правен интерес от оспорването, срещу годен за обжалване административен акт, предвид което се явява процесуално допустима.

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за основателна.

Оспорваната заповед е издадена от материално компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия. В случаите по чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, служебното правоотношение се прекратява от органа по назначаването, какъвто за жалбоподателката, видно от заповедта за назначаването на държавна служба, се явява Кметът на Община Ивайловград.   

Обжалваната заповед е издадена в изискуемата от чл.108, ал.1 от ЗДСл писмена форма, но при липса на мотиви, в нарушение на материалния закон и грубо погазване принципите на административното производство, водещо до превратно упражняване на предоставените на административния орган властнически правомощия.

От приложените към административната преписка писмени доказателства, прави впечатление, че административният орган не е положил каквито и да било усилия да издаде законосъобразен акт от вида на процесния, с оглед посоченото в същия правно основание. Оспорената в настоящото производство заповед за прекратяване служебното правоотношение на жалбоподателката се явява поредна такава, този път издадена на основание чл. 106, ал.1, т. 2 от ЗДСл.

Съгласно последната разпоредба, органът по назначаването може да прекрати служебното правоотношение с едномесечно предизвестие в случай на съкращаване на щата. Следва да се отбележи, че законосъобразното издаване на акт при посоченото правно основание, изисква органът да докаже наличие на реално съкращаване на заеманата от служителя длъжност, като съвкупност от служебни задължения. Следва да бъде установено отпадане на длъжността, като нормативно определена позиция в длъжностното разписание на съответната администрация и като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностната характеристика, или да е намален броят на служителите, които са ангажирани с нейното изпълнение.

 Видно от приложените по делото доказателства, такова съкращаване не е настъпило, доколкото в цитираното в заповедта длъжностно разписание, действало към 04.04.2022г., заеманата от жалбоподателката длъжност „главен счетоводител“ продължава да съществува. Следва да се посочи, че така представеното длъжностно разписание е прието на 01.01.2022г. и към датата на възстановяване на жалбоподателката на длъжност „главен счетоводител“ същото е било действащо и съответното непроменено към момента на прекратяване на служебното й правоотношение, в същия този ден. Лишено от житейска и правна логика е претендираното от органа съкращаване на щата, предвид осъщественото възстановяване на същата тази длъжност непосредствено преди това.

Наред с горното, представената в хода на производството длъжностна характеристика за процесната длъжност, не съдържа различно разписани изисквания и задължения към длъжността, спрямо тези които са били разписани в предявената на жалбоподателката длъжностна характеристика към датата на първоначалното й назначаване – 10.03.2014г. / л.63-67/.

Изложеното води на извод за недоказаност от страна на административния орган наличието на фактическите предпоставки за издаване на процесния акт на посоченото в него правно основание, а именно чл. 106, ал.1, т.2 от ЗДСл. Ето защо оспорения акт се явява материално незаконосъобразен.

 

На следващо място следва да се посочи, че реда по който е протекло производството по издаване на оспорения акт, води на извод за пълно неглижиране от страна на административния орган установения в страната правов ред. По недопустимо пренебрежителен начин, спрямо всички постановени до момента съдебни актове, административният орган не се е съобразил с дадените му указания за тълкуване и прилагане на закона и за пореден път в нарушение на регламентираните в чл. 6 от АПК принципи, при превратно упражняване на властническите си правомощия, назначава и освобождава от длъжност жалбоподателката, в рамките на един и същи ден, без дори да положи усилия да мотивира своя акт, спрямо посоченото в същия правно основание за неговото издаване.  

Прави впечатление, че изложените в акта мотиви, не кореспондират на посочената в същия правна норма. Сочи се, че прекратяването на служебното правоотношение се осъществява, предвид че съгласно действащото длъжностно разписание към 04.04.2022г., длъжността „главен счетоводител“ заемана при непълно работно време на основание чл. 16а от ЗДСл, в редакцията, обн. ДВ бр. 24 от 2006г. е определена за заемане по трудово правоотношение при пълно работно време. Така посочените фактически основания всъщност са релевантни на разпоредбата на чл. 107, ал.1, т. 10 от ЗДСл, на каквото основание е била издадена предходната Заповед № 8/23.04.2021г. на Кмет на Община Ивайловград за прекратяване служебното правоотношение на А.В.И., отменена с Решение № 494/20.09.2021г. постановено по административно дело № 478/2021г. на Административен съд Хасково, потвърдено с Решение № 2818/24.03.2022г. по АД 11395/2021г. по описа на ВАС. Така описаното нарушение във формата на акта е довело до накърняване правото на защита на адресата на акта, като за същият е налице невъзможност да разбере конкретните факти срещу които следва да се защитава. Последното представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила по смисъла на чл.146, т.3 от АПК, самостоятелно основание за отмяна на оспорения акт.

Следва също така да се отбележи, че при наличното произнасяне на няколко състава на Върховен Административен Съд, относно незаконосъобразното прекратяване служебното правоотношение на жалбоподателката при идентична фактическа обстановка и на същото правно основание, новото издаване на акт с идентични фактически и правни основания, води на извод за издаването му в груб разрез с целта на закона.       

При тези съображения настоящият съдебен състав намира, оспорения акт за издаден  при наличие на посочените в нормата на чл. 146, т.2, т.3, т.4 и т.5 от АПК отменителни основания.

С оглед изхода на спора, на основание чл.143, ал.1 от АПК, в полза на   жалбоподателката следва да бъдат присъдени поисканите и действително извършени разноски по производството – заплатено адвокатско възнаграждение за един адвокат в размер на 710 лева, платими от ответника.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ОТМЕНЯ Заповед №14/04.04.2022г. на Кмета на Община Ивайловград.

            ОСЪЖДА Община Ивайловград да заплати на А.В.И., ЕГН **********,***, разноски по делото в размер на 710 лева.

            Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                      Съдия: