РЕШЕНИЕ
№ 1783
Варна, 18.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Варна - XVIII състав, в съдебно
заседание на двадесет
и втори ноември две хиляди и двадесет и трета година в
състав:
Съдия: |
МАРИЯ
ЖЕЛЯЗКОВА |
При секретар ВЕСЕЛКА КРУМОВА
като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА административно дело № 20237050701697 / 2023 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК,
вр. § 8 от АПК.
Образувано е по жалба на Т.С.Т.,
ЕГН **********, чрез пълномощник – адв.К.Д., против Мълчалив отказ на Кмета на
Община Варна по подадено Заявление № АУ061230ВН/30.06.2023г. за заверка на
молба-декларация за признаване на собственост по обстоятелствена проверка върху
недвижим имот с идентификатор *****.****.***, ведно с изградените в него
постройки/сгради.
Жалбоподателят сочи, че
въпреки изтичането на срока за извършване на исканата административна услуга и
трикратното напомняне на органа, същата не е изпълнена в нейната цялост,
доколкото и към момента на подаване на жалбата не е извършена исканата заверка.
Твърди, че мълчаливият отказа е незаконосъобразен, тъй като са налице основания
за извършване на исканата услуга. На изложените основания претендира отмяна на
същия и връщане на преписката на Кмета на Община Варна за извършване на
поисканата услуга в определен от съда срок.
В депозирана на
21.11.2023г. писмена молба, чрез пълномощника адв.Д. жалбата се подържа и се
моли нейното уважаване. Претендират се разноски, съобразно списък по чл.80 от ГПК.
Ответникът – Кмета на
Община Варна, чрез процесуален представител – гл.ю.к.А.Т.в писмена молба от
21.11.2023г., жалбата се оспорва в нейната цялост. Прави се възражение за
прекомерност на адвокатското възнаграждение на жалбоподателя, с оглед отсъствие
на фактическа и правна сложност на спора.
Съдът, след като обсъди
доказателствата по делото и доводите на страните, приема за установено от
фактическа страна следното:
Със Заявление №
АУ061230ВН от 30.06.2023г. до Кмета на Община Варна, от Т.Т. е поискана заверка
на молба-декларация за признаване на собственост по обстоятелствена проверка
върху недвижим имот с идентификатор *****.****.***, с площ по КК 789 кв.м.,
ведно с изградените в него постройки/сгради с идентификатор 10135.3503.364.1 и
10135.3503.364.2, находящи се в гр.Варна, район Младост, с.о.“Сълзица“.
Към заявлението са
представени актуални скици на имота и сградите от СГКК-Варна, 2 бр. молби –
декларации и доказателства за платена такса за извършване на услугата. Молбата
декларация е била със заверка от Дирекция „МД“ при Община Варна, съобразно
която имотите в заявлението са декларирани от лицата, посочени в Удостоверение
изх.№ МД-Т23005795ВН от Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, издадено на
20.06.2023г., във връзка с предходно заявление № **********/30.05.2023г. от Т.Т..
Видно от цитираното
удостоверение, приложено към преписката, имот с идентификатор *****.****.***,
ведно с изградените в него постройки/сгради, е деклариран с декларация вх.№
1019952/25.03.1998г. и с декларация за промяна на обстоятелствата вх.№ **********/11.04.2019г.
от лицата Я.П. С./4/6 ид.части/, Т.С.Т. /1/6 ид.ч./ и П.С. С./1/6 ид.ч./, като
е отбелязано, че към момента на издаване на удостоверението Я. С.и Т.Т. нямат
неплатени, изискуеми задължения по партида на имота.
От Т.Т., чрез
пълномощника – адв.К., са изпратени три уведомления /на 18.07.2023г., на
25.07.2023г. и на 28.07.2023г./ до Кмета на Община Варна с искане за извършване
на заявената услуга. Предвид отсъствието на такава, на 31.07.2023г. е подадена
жалба до Административен съд-Варна, по която е образувано настоящото съдебно
производство.
В изпълнение на дадени от
съда указания, с писмо от 31.10.2023г. от процесуалния представител на
ответника е направено изявление, че исканата от жалбоподателката услуга не е
изпълнена в цялост – не е извършено надлежно удостоверяване представлява ли
общинска собственост ПИ *****.****.***.
С оглед гореустановената
фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:
По допустимостта на жалбата:
Съгласно легалната
дефиниция на § 1, т.2 б.“а“ от ДР на Закона за администрацията, административна
услуга е издаването на индивидуални административни актове, с които се
удостоверяват факти с правно значение. Административноправната теория приравнява
мълчаливия отказ като правни последици към изричния /ТР 016/31.03.1975 г. на
ОСГК на ВС/. Отказът на административния орган да удостовери претендираните в
настоящия казус правнорелевантни факти по подаденото заявление на оспорващата
страна представлява индивидуален адм. акт по чл.21, ал.3 от АПК и като такъв
подлежи на съдебно оспорване по аргумент на § 8 от ПЗР на цитирания кодекс.
Съгласно чл.57, ал.2 от АПК, административният акт по чл.21, ал.2 и 3 се издава до 7 дни от датата на
започване на производството. Съгласно чл.25, ал.1 от АПК, датата на започване
на производството е датата на постъпване на искането в компетентния
административен орган. В конкретният случай искането е било подадено на
30.06.2023г. като срока за издаване на искания ИАА е бил до 07.07.2023г. До
изтичането на срока, както и до настоящия момент не е налице произнасяне на
административния орган по подадената от жалбоподателя молба до Кмета на Община
Варна. Съгласно чл.58, ал.1 от АПК непроизнасянето в срок се смята
за мълчалив отказ да се издаде акта. С § 8 от ПЗР на АПК, е предвидено, че
уредените в кодекса производства за издаване на индивидуални административни
актове и тяхното обжалване по административен и съдебен ред се прилагат и при
извършването на административни услуги, както и при обжалването на отказите за
извършването им, освен ако в специален закон е предвидено друго.
С оглед на горното съдът
намира, че е налице хипотезата на постановен мълчалив отказ от
административният орган по подаденото от жалбоподателката Заявление №
АУ061230ВН/30.06.2023г. за заверка на молба-декларация.
Според разпоредбата на
чл. 149, ал. 2 от АПК мълчаливият отказ може да се оспори в едномесечен срок от
изтичането на срока, в който административният орган е бил длъжен да се
произнесе. В случая този срок е започнал да тече от 08.07.2023г., като жалбата
е подадена в рамките на същия – 01.08.2023г., от страна имаща правен интерес,
поради което е ДОПУСТИМА за разглеждане.
Разгледана по същество
жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:
Съществото на исканата
административна услуга се състои в издаването на удостоверителен документ с
предназначение да констатира факти с правно значение, включително дали за
посоченият в заявлението на жалбоподателя имот има съставен акт за общинска
собственост – съгласно чл. 86 от ЗС не може да се придобие по давност вещ,
която е публична държавна или общинска собственост. Задължението на
компетентния административен орган да изпълни исканата административна услуга е
обусловено единствено от установяването от страна на молителя на правното
значение за него на фактите, предмет на исканият документ. В този смисъл,
когато е установено, че съответните факти са от значение за признаване,
упражняване или погасяване на права или задължения на молителя, административния
орган е длъжен да издаде исканият документ. В случая, релевантния за правния
интерес на жалбоподателя факт следва от представената в общинската
администрация молба-декларация до нотариус за признаване на право на
собственост върху недвижим имот, чрез извършване на обстоятелствена проверка. В
тази връзка, за наличието на правен интерес не е необходимо доказване пред
административния орган от страна на заявителя на собственически права върху
имота, предмет на исканата административна услуга, нито са от значение
обстоятелствата удостоверяващи принадлежност на правото на собственост в полза
на други субекти - компетентен за произнасянето по този въпрос е единствено
съответният нотариус. Задължението на органът се изразява единствено в издаване
на удостоверение, относно обстоятелството актуван ли е имотът като общинска
собственост. В него той вписва обстоятелствата, каквито е установил при
извършената от него проверка и които той счита за относими към собствеността на
имота. Дори да счете, че е налице конкуренция на права, административният орган
не може да откаже извършване на услугата. Така неоснователно ще препятства
защитата на правата на молителите, тъй като законът му е възложил единствено
удостоверителни функции.
По делото безспорно е
установено, че с подаденото заявление Т.Т. е поискала заверка на молба -
декларация, необходима й за производството по чл.587 ГПК, по която кметът дължи
произнасяне в законоустановения срок по АПК с изричен акт. Като не се е
произнесъл в установения срок и при наличие на предпоставките за извършването
на това, административният орган е постановил материално незаконосъобразен
мълчалив отказ, който подлежи на отмяна на основание чл.146, т.4 от АПК, при
което и на основание чл.173, ал.3 от АПК кметът на община Варна следва да бъде
задължен да извърши исканата административна услуга, в срока по чл.57 ал.2 от АПК, а именно 7 дни.
При този изход на спора е
основателна претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски. На
основание чл. 143, ал. 1 от АПК ответната страна следва да бъде осъдена да
заплати сторените по делото разноски, съответстващи на приложения по делото
списък – 10 лева за държавна такса и 700 лева адвокатски хонорар. Съдът намира
за неоснователно възражението на ответната страна за прекомерност на възнаграждението,
тъй като същото е под определения минимален такъв по чл.8, ал.3 от Наредба №
1/9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.
Водим от горното и на
основание чл.172, ал.2, предл. второ, чл.173, ал.2 и ал.3 и чл.174 от АПК, съдът
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ Мълчалив отказ на Кмета
на Община Варна по подадено от Т.С.Т., ЕГН **********,***, Заявление №
АУ061230ВН/30.06.2023г. за заверка на молба-декларация за признаване на
собственост по обстоятелствена проверка върху недвижим имот с идентификатор *****.****.***,
ведно с изградените в него постройки/сгради.
ВРЪЩА преписката на Кмета на
Община Варна за произнасяне по подаденото от Т.Т. Заявление №
АУ061230ВН/30.06.2023г. за заверка на молба-декларация, като извърши в 7-дневен
срок поисканата административна услуга, считано от датата на влизане в сила на
настоящото решение.
ОСЪЖДА Община Варна да заплати
на Т.С.Т., ЕГН **********,***, съдебно-деловодни разноски в размер на 710
/седемстотин и десет/ лева.
Решението може да се
обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд, в 14-дневен срок
от съобщаването му на страните.
Съдия: |
|