Решение по дело №259/2025 на Окръжен съд - Ловеч

Номер на акта: 92
Дата: 9 юли 2025 г. (в сила от 17 юли 2025 г.)
Съдия: Йовка Казанджиева
Дело: 20254300200259
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юни 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 92
гр. Ловеч, 09.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ЛОВЕЧ, II СЪСТАВ, в публично заседание на девети
юли през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ЙОВКА КАЗАНДЖИЕВА
Членове:ИВАН ИВАНОВ

ВАСИЛ АНАСТАСОВ
при участието на секретаря ДАНИЕЛА КИРОВА
в присъствието на прокурора Т. Н. П.
като разгледа докладваното от ЙОВКА КАЗАНДЖИЕВА Частно наказателно
дело № 20254300200259 по описа за 2025 година

и за да се произнесе, съобрази:

Производството е по чл.32, ал.1 във вр. с чл.16 от ЗПИКонфОтнНалФС.

Постъпило е Удостоверение на български език по чл.4 от Рамково
решение № 2005/214/ПВР на Съвета относно прилагане на принципа за
взаимно признаване на финансови санкции на Решение № BH – ND/
03/2310000110591/23 постановено на 19.02.2024 г. , влязло в сила на
16.04.2024 г. издадено от компетентните органи на Република Австрия, с което
на българския гражданин А. М. С., роден на 05.05.1990 г. , с последен известен
адрес – с. К., улица *** „ 13 е наложена финансова санкция в размер на ***
евро, затова
1. Дата/час: 27.08.2023 г., 10:19 часа
Място: 2425 Никелсдорф, А4, отсечка на пътя 65 км, посока Унгария
Засегнато превозно средство: МПС, служебна регистрация: *** (BG) Като
собственик на посоченото МПС не сте се погрижили за това състоянието
респ. товарът на посоченото МПС да изпълнява съответните разпоредби на
Закона за МПС 1967 във валидната му формулировка. В посочения час на
посоченото място, управляван от И.О., по време на проверката бе установено,
че спирачната уредба на лекия автомобил не отговаря на изискванията на § 6
1
от Закона за МПС 1967 във валидната му формулировка, според които
спирачните уредби трябва да бъдат произведени и монтирани така, че при
нормално натоварване и правилна поддръжка да функционират правилно
независимо от вибрации, стареене, износване и корозия. Установено бе, че
ръчната спирачка отчита следната неизправност: Лостът на ръчната спирачка
има прекомерен ход на задействане до упор. Недостатъчен резерв на хода.
2. Дата/час: 27.08.2023 г., 10:19 часа
Място: 2425 Никелсдорф, А4, отсечка на пътя 65 км, посока Унгария
Засегнато превозно средство: МПС, служебна регистрация: *** (BG) Като
собственик на посоченото МПС не сте се погрижили за това състоянието
респ. товарът на посоченото МПС да изпълнява съответните разпоредби на
Закона за МПС 1967 във валидната му формулировка. В посочения час на
посоченото място, управляван от И.О., по време на проверката бе установено,
че спирачната уредба на лекия автомобил не отговаря на изискванията на § 6
от Закона за МПС 1967 във валидната му формулировка, според които
спирачните уредби трябва да бъдат произведени и монтирани така, че при
нормално натоварване и правилна поддръжка да функционират правилно
независимо от вибрации, стареене, износване и корозия. Констатирано е, че
работната спирачка на 2. ос отляво има следния дефект: Опасно нисък ефект -
разликата в спирачното усилие между лявото и дясното колело е опасно
висока (64%). Работната спирачка не действа симетрично спрямо надлъжната
централна равнина на автомобила.
3. Дата/час: 27.08.2023 г., 10:19 часа
Място: 2425 Никелсдорф, А4, отсечка на пътя 65 км, посока Унгария
Засегнато превозно средство: МПС, служебна регистрация: PB1472KP(BG)
Като собственик на посоченото МПС не сте се погрижили за това състоянието
респ. товарът на посоченото МПС да изпълнява съответните разпоредби на
Закона за МПС 1967 във валидната му формулировка. В посочения час на
посоченото място, управляван от И.О., по време на проверката бе установено,
че спирачната уредба на лекия автомобил не отговаря на изискванията на § 6
от Закона за МПС 1967 във валидната му формулировка, според които
спирачните уредби трябва да бъдат произведени и монтирани така, че при
нормално натоварване и правилна поддръжка да функционират правилно
независимо от вибрации, стареене, износване и корозия. Установено бе, че
ръчната спирачка на 2. ос отдясно има следния дефект: Ръчна спирачка на 2.
мост вдясно е неефективна, следователно едностранна, без действие.
4. Дата/час: 27.08.2023 г., 10:19 часа
Място: 2425 Никелсдорф, А4, отсечка на пътя 65 км, посока Унгария
Засегнато превозно средство: МПС, служебна регистрация: *** (BG) Като
собственик на посоченото много колесно МПС не сте се погрижили за това
състоянието респ. товарът на посоченото МПС да изпълнява съответните
разпоредби на Закона за МПС 1967 във валидната му формулировка. Много
колесното моторно превозно средство е било управлявано от И.О. на
посочените време и място, като беше установено, че въпросното моторно
превозно средство не беше оборудвано с поне две подходящи огледала за
2
обратно виждане с подходящ размер, въпреки че много колесните моторни
превозни средства трябва да бъдат оборудвани с поне две подходящи огледала
за обратно виждане с подходящ размер. Беше установено, че огледалното
стъкло на лявото външно огледало е напукано вертикално в дъга във външната
част. Счупените ръбове бяха частично изпочупени. В резултат на това
зрителното поле беше нарушено.
5. Дата/час: 27.08.2023 г., 10:19 часа
Място: 2425 Никелсдорф, А4, отсечка на пътя 6S км, посока Унгария
Засегнато превозно средство: МПС, служебна регистрация: *** (BG) Като
собственик на посоченото МПС не сте се погрижили за това състоянието на
посоченото МПС да изпълнява съответните разпоредби на Закона за МПС
1967 във валидната му формулировка. В посочения час на посоченото място
превозното средство се управляваше от И.О., като по време на проверката бе
установено.че третата спирачна светлина (задната централна горна част) на
лекия автомобил не работеше.
6. Дата/час: 27.08.2023 г., 10:19 часа
Място: 2425 Никелсдорф, А4, отсечка на пътя 65 км, посока Унгария
Засегнато превозно средство: МПС, служебна регистрация: *** (BG) Като
собственик на посоченото МПС не сте се погрижили за това състоянието
респ. товарът на посоченото МПС да изпълнява съответните разпоредби на
Закона за МПС 1967 във валидната му формулировка. В посочения час на
посоченото място превозното средство се управляваше от И.О., при което
беше установено,че десният пътепоказател в калника на лекия автомобил не
работеше. Освен това жълто-червената клетка на десния страничен
пътепоказател напълно липсваше. Следователно източникът на светлина е бил
открит.
7. Дата/час: 27.08.2023 г., 10:19 часа
Място: 2425 Никелсдорф, А4, отсечка на пътя 65 км, посока Унгария
Засегнато превозно средство: МПС, служебна регистрация: *** (BG) Като
собственик на посоченото МПС не сте се погрижили за това състоянието
респ. товарът на посоченото МПС да изпълнява съответните разпоредби на
Закона за МПС 1967 във валидната му формулировка. В посочения час на
посоченото място превозното средство се управляваше от И.О., при което
беше установено,че предните ляв и десен пътепоказател на лекия автомобил
бяха бели вместо кехлибарно-червени.
8. Дата/час: 27.08.2023 г., 10:19 часа
Място: 2425 Никелсдорф, А4, отсечка на пътя 65 км, посока Унгария
Засегнато превозно средство: МПС, служебна регистрация: *** (BG) Като
собственик не сте се погрижили за това състоянието на посочени лек
автомобил да изпълнява съответните разпоредби на Закона за МПС 1967 във
валидната му формулировка. В посоченото време и на посоченото място
превозното средство е управлявано от И.О., като е констатирано, че части,
необходими за безопасното придвижване и експлоатация на превозното
средство, не отговарят на разпоредбите на Закона за моторните превозни
средства 1967 във валидната му формулировка, въпреки че моторните
3
превозни средства и ремаркета трябва да бъдат конструирани и оборудвани
така, че при правилно използване да не застрашават или увреждат както
водача или пътниците, така и други участници в движението, нито да
причиняват повреди на пътищата, вредни вибрации или прекомерен шум, дим,
неприятна миризма, нездравословно замърсяване на въздуха или
предотвратимо замърсяване на други участници в движението или на техните
превозни средства. Беше установено, че лагерът на колелото на 1. ос вляво и
вдясно има прекомерно голяма хлабина. Ясно видимо и забележимо
многократно накланяне на колелото по време на тестовото движение с
детектора на огледалото на оста.
9. Дата/час: 27.08.2023 г., 10:19 часа
Място: 242S Никелсдорф, А4, отсечка на пътя 65 км, посока Унгария
Засегнато превозно средство: МПС, служебна регистрация: *** (BG) Като
собственик не сте се погрижили за това състоянието на посочени лек
автомобил да изпълнява съответните разпоредби на Закона за МПС 1967 във
валидната му формулировка. В посоченото време и на посоченото място
превозното средство е управлявано от И.О., като е констатирано, че части,
необходими за безопасното придвижване и експлоатация на превозното
средство, не отговарят на разпоредбите на Закона за моторните превозни
средства 1967 във валидната му формулировка, въпреки че моторните
превозни средства и ремаркета трябва да бъдат конструирани и оборудвани
така, че при правилно използване да не застрашават или увреждат както
водача или пътниците, така и други участници в движението, нито да
причиняват повреди на пътищата, вредни вибрации или прекомерен шум, дим,
неприятна миризма, нездравословно замърсяване на въздуха или
предотвратимо замърсяване на други участници в движението или на техните
превозни средства. Беше установено, че левият страничен праг е ръждясал
отпред и отзад. В резултат на това здравината беше значително намалена.
10. Дата/час: 27.08.2023 г., 10:19 часа
Място: 2425 Никелсдорф, А4, отсечка на пътя 65 км, посока Унгария
Засегнато превозно средство: МПС, служебна регистрация: *** (BG) Като
собственик не сте се погрижили за това състоянието на посочени лек
автомобил да изпълнява съответните разпоредби на Закона за МПС 1967 във
валидната му формулировка. В посоченото време и на посоченото място
превозното средство е управлявано от И.О., като е констатирано, че части,
необходими за безопасното придвижване и експлоатация на превозното
средство, не отговарят на разпоредбите на Закона за моторните превозни
средства 1967 във валидната му формулировка, въпреки че моторните
превозни средства и ремаркета трябва да бъдат конструирани и оборудвани
така, че при правилно използване да не застрашават или увреждат както
водача или пътниците, така и други участници в движението, нито да
причиняват повреди на пътищата, вредни вибрации или прекомерен шум, дим,
неприятна миризма, нездравословно замърсяване на въздуха или
предотвратимо замърсяване на други участници в движението или на техните
превозни средства. Беше установено, че страничният праг отдясно е ръждясал
на няколко места по цялата дължина на автомобила. В резултат на това
4
здравината беше значително намалена.
11. Дата/час: 27.08.2023 г., 10:19 часа
Място: 2425 Никелсдорф, А4, отсечка на пътя 65 км, посока Унгария
Засегнато превозно средство: МПС, служебна регистрация: *** (BG) Като
собственик не сте се погрижили за това състоянието на посочени лек
автомобил да изпълнява съответните разпоредби на Закона за МПС 1967 във
валидната му формулировка. В посоченото време и на посоченото място
превозното средство е управлявано от И.О., като е констатирано, че части,
необходими за безопасното придвижване и експлоатация на превозното
средство, не отговарят на разпоредбите на Закона за моторните превозни
средства 1967 във валидната му формулировка, въпреки че моторните
превозни средства и ремаркета трябва да бъдат конструирани и оборудвани
така, че при правилно използване да не застрашават или увреждат както
водача или пътниците, така и други участници в движението, нито да
причиняват повреди на пътищата, вредни вибрации или прекомерен шум, дим,
неприятна миризма, нездравословно замърсяване на въздуха или
предотвратимо замърсяване на други участници в движението или на техните
превозни средства. Беше установено, че конзолата на седалката в предната
част е ръждясала на няколко места. В резултат на това здравината беше
намалена, с които е нарушил
1. §103, ал. 1, ред 1 от Закона за моторните превозни средства 1967 -
ЗМПС, 1967, Държавен вестник № 267/1967, последно променен чрез
Държавен вестник 1 № 19/2019 във връзка с § 6 ал. 1 ЗМШ 1967, Държавен
вестник № 267/1967, последно променен чрез Държавен вестник I № 134/2020
2. §103, ал. 1, ред 1 от Закона за моторните превозни средства 1967 -
ЗМПС, 1967, Държавен вестник № 267/1967, последно променен чрез
Държавен вестник I № 19/2019 във връзка с § 6 ал. 1 ЗМПС 1967, Държавен
вестник № 267/1967, последно променен чрез Държавен вестник I № 134/2020
3. §103, ал. 1, ред 1 от Закона за моторните превозни средства 1967 -
ЗМПС, 1967, Държавен вестник № 267/1967, последно променен чрез
Държавен вестник I № 19/2019 във връзка с § 6 ал. 1 ЗМПС 1967, Държавен
вестник № 267/1967, последно променен чрез Държавен вестник I № 134/2020
4. §103, ал. 1, ред 1 от Закона за моторните превозни средства 1967 -
ЗМПС, 1967, Държавен вестник № 267/1967, последно променен чрез
Държавен вестник I № 19/2019 във връзка с § 23 ЗМПС 1967, Държавен
вестник № 267/1967, последно променен чрез Държавен вестник I № 117/2005
във връзка с § 18а ал. 2 от Правилника за изпълнение на ЗМПС 1967, KDV
1967, Държавен вестник № 399/1967, последно променен чрез Държавен
вестник II № 458/2010 .
5. §103, ал. 1, ред 1 от Закона за моторните превозни средства 1967 -
ЗМПС, 1967, Държавен вестник № 267/1967, последно променен чрез
Държавен вестник I № 19/2019 във връзка с § 18 ал. 1 ЗМПС 1967, Държавен
вестник № 267/1967, последно променен чрез Държавен вестник I № 43/2013
6. §103, ал. 1, ред 1 от Закона за моторните превозни средства 1967 -
ЗМПС, 1967, Държавен вестник № 267/1967, последно променен чрез
5
Държавен вестник I № 62/2022 във връзка с § 19 ал. 1 ЗМПС 1967, Държавен
вестник № 267/1967, последно променен чрез Държавен вестник I № 43/2013
7. §103, ал. 1, ред 1 от Закона за моторните превозни средства 1967 -
ЗМПС, 1967, Държавен вестник № 267/1967, последно променен чрез
Държавен вестник I № 62/2022 във връзка с § 19 ал. 1 ЗМПС 1967, Държавен
вестник № 267/1967, последно променен чрез Държавен вестник I № 43/2013
8. §103, ал. 1, ред 1 от Закона за моторните превозни средства 1967 -
ЗМПС, 1967, Държавен вестник № 267/1967, последно променен чрез
Държавен вестник I № 19/2019 във връзка с § 4 ал. 2 ЗМПС 1967, Държавен
вестник № 267/1967, последно променен чрез Държавен вестник I № 35/2023
9. §103, ал. 1, ред 1 от Закона за моторните превозни средства 1967 -
ЗМПС, 1967, Държавен вестник № 267/1967, последно променен чрез
Държавен вестник I № 19/2019 във връзка с § 4 ал. 2 ЗМПС 1967, Държавен
вестник № 267/1967, последно променен чрез Държавен вестник I № 35/2023
10. §103, ал. 1, ред 1 от Закона за моторните превозни средства 1967 -
ЗМПС, 1967, Държавен вестник № 267/1967, последно променен чрез
Държавен вестник I № 19/2019 във връзка с § 4 ал. 2 ЗМПС 1967, Държавен
вестник № 267/1967, последно променен чрез Държавен вестник I № 35/2023
11. §103, ал. 1, ред 1 от Закона за моторните превозни средства 1967 -
ЗМПС, 1967, Държавен вестник № 267/1967, последно променен чрез
Държавен вестник I № 19/2019 във връзка с § 4 ал. 2 ЗМПС 1967, Държавен
вестник № 267/1967, последно променен чрез Държавен вестник I № 35/2023
В съдебното заседание представителя на Окръжна прокуратура – Ловеч
прокурор П. счита, че са налице изискванията на закона и следва да се
признае и допусне изпълнение на решението.
Засегнатото лице А. С., редовно призован не се явява и не взема
становище по направеното искане.
Съдът като съобрази становището на страните и представените по
делото доказателства, приема за установено следното:
С Решение № BH – ND/ 03/2310000110591/23 постановено на
19.02.2024 г. , влязло в сила на 16.04.2024 г. издадено от компетентните органи
на Република Австрия,на българския гражданин А. М. С., роден на 05.05.1990
г. , с последен известен адрес – с. К., улица „*** „ 13 е наложена финансова
санкция в размер на *** евро, за допуснати нарушения посочени подробно в
решението.
За същото не се изисква двойна наказуемост съгласно чл. 30 ал. 2 от
ЗПИКонфОтнНалФС, тъй като представлява поведение, което нарушава
НАРЕДБА № Н-32 ОТ 16 ДЕКЕМВРИ 2011 Г. ЗА ПЕРИОДИЧНИТЕ
ПРЕГЛЕДИ ЗА ПРОВЕРКА НА ТЕХНИЧЕСКАТА ИЗПРАВНОСТ НА
ПЪТНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА В сила от 01.01.2012 г.Издадена от
министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Обн.
ДВ. бр.104 от 27 Декември 2011г., изм. и доп. ДВ. бр.99 от 14 Декември 2012г.,
изм. и доп. ДВ. бр.73 от 2 Септември 2014г., изм. и доп. ДВ. бр.40 от 27 Май
2016г., изм. и доп. ДВ. бр.38 от 8 Май 2018г., изм. и доп. ДВ. бр.80 от 11
6
Септември 2020г., попр. ДВ. бр.84 от 29 Септември 2020г., изм. ДВ. бр.76 от
23 Септември 2022г., изм. и доп. ДВ. бр.88 от 20 Октомври 2023г., изм. ДВ.
бр.106 от 22 Декември 2023г.
Представеното Удостоверение е пълно и съответства Решение № BH –
ND/ 03/2310000110591/23 постановено на 19.02.2024 г. , влязло в сила на
16.04.2024 г. издадено от компетентните органи на Република Австрия.Двете
са приведени на български език. По делото не са представени доказателства,
че срещу засегнатото лице за същото деяние в Република България или в друга
държава, различна от издаващата или изпълняващата е постановено и
приведено в изпълнение решение за налагане на финансови санкции. Не е
налице имунитет или привилегия по българското законодателство, които
правят изпълнение на решението недопустимо. Изпълнението на решението
не е с изтекла давност по българското законодателство и решението не се
отнася за решение на български съд. Освен това наложената финансова
санкция е не по-малка от 70 евро или левовата равностойност на тази сума,
като в конкретния случай същата е в размер на *** евро, равностойност в
български лева – *** лева към датата на влизане на решението в сила.
Решението не се отнася за деяния, които по българското законодателство
се считат извършени изцяло или отчасти на територията на Р. България или са
били извършени извън територията на издаващата държава и българското
законодателство не позволява предприемане на наказателно производство по
отношения на такива деяния. Следователно не са налице основанията на чл. 19
от ЗПИКонфОтналФС, при които съдът може да откаже признаване и
допускане на решението посочено по-горе.
По изложените съображения настоящата инстанция приема, че следва да
признае и допусне изпълнение на Решение № BH – ND/ 03/2310000110591/23
постановено на 19.02.2024 г. , влязло в сила на 16.04.2024 г. издадено от
компетентните органи на Република Австрия, с което на българския
гражданин А. М. С., роден на 05.05.1990 г. , с последен известен адрес – с. К.,
улица „*** „ 13 е наложена финансова санкция в размер на *** евро,
равностойност в български лева – *** лева към датата на влизане на
решението в сила за допуснати нарушения посочени подробно в решението.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 32 във връзка с чл. 16 ал. 7
т. 1 от ЗПИКонфОТнНалФС, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА И ДОПУСКА ИЗПЪЛНЕНИЕ на Решение № BH – ND/
03/2310000110591/23 постановено на 19.02.2024 г. , влязло в сила на
16.04.2024 г. издадено от компетентните органи на Република Австрия, с което
на българския гражданин А. М. С., роден на 05.05.1990 г. , с последен
известен адрес – с. К., улица „*** „ 13 е наложена финансова санкция в
размер на *** евро, равностойност в български лева – *** лева към датата на
влизане на решението в сила, за допуснати нарушения посочени подробно в
решението.
7
ПРЕПИС от настоящото решение да се изпрати на Национална агенция
за приходите за изпълнение по реда на Закона за Националната агенция за
приходите и Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. След получаване на
решението, Националната агенция за приходите незабавно да уведоми
настоящия съд за предприетите действия по изпълнение на решението на
основание чл.36 във вр. с чл.22, ал.2 от ЗПИКонфОтнНалФС., като след
приключването на изпълнението, следва да бъдем уведомени, за да се уведоми
компетентния орган на издаващата държава.
ДА СЕ УВЕДОМИ незабавно компетентния орган на издаващата
държава, както и копие от Уведомлението да се изпрати на Министерство на
правосъдието на Република България.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в седмодневен срок от днес пред
Апелативен съд – гр. Велико Търново.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
8