№ 39342
гр. София, 30.09.2024 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 179 СЪСТАВ, в закрито заседание на
тридесети септември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:ГЕРГАНА ИВ. КРАТУНКОВА
като разгледа докладваното от ГЕРГАНА ИВ. КРАТУНКОВА Гражданско
дело № 20241110148378 по описа за 2024 година
В изпълнение на разпоредбата на чл. 140 от ГПК, СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
Насрочва делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 18.11.2024г. от 11,00
часа, за когато да се призоват страните.
Съдът, след като констатира, че исковата молба е редовна, а предявените искове –
допустими, на основание чл.146, ал.1 във вр. с чл.140 от ГПК, изготви следния проект за
доклад по делото:
Ищецът ЗЕАД „Б.” АД е предявил срещу ответника ЗАД „А...“АД обективно
съединени осъдителни искове с правно основание чл. 411 КЗ за заплащане на сумата от
9518,94лв., ведно със законната лихва върху претендираната сума от датата на завеждане на
исковата молба – 14.08.2024г. до пълното изплащане на сумата. Претендира направените по
делото разноски.
Ищецът твърди, че със заявка за транспорт №30005907/20005998 от 17.03.2023 г. „А.“ АД
възлага на „ЛКВ Валтер Международна транспортна организация“ АД в качеството му на
спедитор- превозвач извършването на превоз от България, град Шумен до Германия, град
Кьолн, за дата 20.03.2023 г,, на 69 палети, съдържащи алуминиеви профили, с бруто тегло 21
308 кг., с номер на експедиционна бележка: WHPC71634. Условията по превоза са да бъде
предоставен един товарен автомобил, вид бордови, с 15 бр. колани, мин, 30 пластмасови
ъгли. Във връзка с превоза е съставена CMR без номер и с дата 20.03.2023 г., видно от която
превозът е извършен от няколко превозвачи: „Зоневи -80 Транс“ ООД, с техен влекач и
ремарке HRO-B3146, което е на спедитора - превозвача „ЛКВ Валтер Международна
транспортна организация“ АД, Малеви ЖВ ООД, с влекач с рег.№ Е....МТ и ремарке с per. №
HRO-B3146 и Премимум Тръкс ООД, с влекач с per. № Е2310НК. „Зоневи -80 Транс“ е
осъществил превоза с влекач с per. № СВ..ТТ, вписан в опаковъчния лист, с който стоката е
превозена, а не с влекача, чийто регистрационен номер е вписан в товарителницата -
1
СА...РТ. Изпращач на превозената стока е производителя на алуминиевите профили - „А.“
АД, а получател Ренусол Европа ООД в град Кьолн, Германия, за която стока е имало
издадена от „А.“ АД фактура №********** от 20.03.2023 г. и опаковъчен лист с описание на
стоката по вид, брой и тегло №WHPC71634 от 20.03.2023 г. Посочва се, че при натоварване
на стоката не са отбелязани в товарителницата възражения от страна на представителя на
превозвача относно вида на стоката, няма направени забележки, свързани с нейната опаковка
или начина, по който е била натоварена. При опит стоката да бъде разтоварена при
получателя, същият отказва да я получи, като прави отбелязване в CMR, че отказва
разтоварване, поради разместване на стоката - „касите не са добре прикрепени и се разпадат,
релсите са се плъзнали една върху друга“, което я прави опасна за разтоварване. При
натоварване на стоката не са отбелязани в товарителницата възражения от страна на
представителя на превозвача относно вида на стоката, няма направени забележки, свързани с
нейната опаковка или начина, по който е била натоварена.
При опит стоката да бъде разтоварена при получателя, същият отказва да я получи,
като прави отбелязване в CMR, че отказва разтоварване, поради разместване на стоката -
„касите не са добре прикрепени и се разпадат, релсите са се плъзнали една върху друга“,
което я прави опасна за разтоварване. След кореспонденция между А. АД и спедитора-
превозвач „ЛКВ Валтер Международна транспортна организация“ АД стоката е закарана в
склад на „ЛКВ Валтер“ на територията на Република Германия, където се прави опит същата
да бъде укрепена и наместена, без да бъде разтоварвана с цел избягване на по-високи
разходи, като отново се прави опит да бъде доставена на получателя. Отново има отказ от
негова страна да получи стоката, поради което същата е върната на изпращача „А.“ АД, след
получени от него указания. При връщане на стоката, на 25.04.2023 е констатирано, че по
време на превоза, поради разместване на палетите, има повредена стока. Повикан е авариен
комисар и след оглед от същия са констатирани получени по време на превоза охлузвания и
наранявания на част от алуминиевите профили, което ги прави негодни за употреба. С
протокол №1289/19.04.2023 г. е взето решение профили 500-9391, изработени по договор
№DP0046183 / посочени в опаковъчния лист и фактурата за произведената продукция/ в
обем от 975 кг. на стойност 3753.72 лв. да бъдат бракувани и унищожени. Във връзка с
причинените увреди са констатирани от аварийния комисар Фиделитас“ ЕООД, чрез негов
експерт, следните допълнителни разходи, като загуби от претопяване - 3% в размер на
149.47 лв., други непреки разходи за производство на единица продукт, като ел. енергия,
административни разходи, разходи за продажба, в размер на 1589.25 лв., разходи за повторно
опаковане - 2015.00 лв., транспортни разходи по първоначалния превоз България - Германия
-4009.45 лв. и транспортни разходи за завръщане на стоката от Германия - България - 4870.02
лв. или общо 12633.19 лв„ посочени подробно в аварийния протокол. За услугата,
предоставена от аварийния комисар „Фиделитас“ ЕООД, „А.“ АД е заплатило аварийна
такса в размер от 895.20 лв., без ДДС, за което е издадена фактура. За стоките, предмет на
превоза, е налице договор за застраховане на товари по време на превоз между изпращача на
стоките „А.“ АД и ищцовото дружество ЗЕАД „Б.” ЕАД, като е сключен абонаментен
застрахователен договор №1101190700405, безсрочен, считано от 01.07.2022 г., като за
конкретната стока е издадена апликация към 20.03,2023 г„ при покрити рискове „Клаузи
„Пълно покритие“ А- 1.87, вкл. от склад до склад, съгласно Общи условия за застраховане на
товари по време на превоз и Институтски клаузи „Карго“, с платена застрахователна премия,
която полицата е валидна към датата на застрахователното събитие. Във връзка със
сключения Застрахователен договор ищцовото дружество е заплатило на „А.“АД сума в общ
размер от 9894.31 лв., включваща стойността на бракуваната стока в размер на 3753.72 лв,,
транспортните разходи за връщането и в България в размер на 4870.02 лв. и аварийната
такса за оценката на щетите — 895,20 лв. Ищецът посочва, че съгласно чл. 373 от ТЗ и чл.17
от Конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на стоки (ЧМР),
превозвачът отговаря за изгубването, погиването или повреждането на товара, освен ако
вредата се дължи на непреодолима сила, на качеството на товара или на явно неподходяща
опаковка, ако товародателят е дал съгласие за това. Ако превозвачът извърши превоза с
участието на други превозвачи, той отговаря за действията им до предаването на товара,
2
като всеки следващ превозвач встъпва в договора и трябва да упражни правата на
предходните превозвачи. Освен това, съгласно разпоредбата на чл,374 от ТЗ, отговорността
на всички превозвачи е солидарна, като ищецът може да избере срещу кого от солидарно
отговорните превозвачи да насочи иска си за вреди. По тези съображения, искът може да
бъде насочен към всеки от участвалите в превоза превозвачи или съответно към
застрахователното дружество, което е сключило застраховка за покриване профисионалната
отговорност на превозвача, Видно от процесната товарителницата за осъществяване на
превоза отговарят няколко превозвачи, като в конкретния случай искът е насочен към
ответника А... АД, като застраховател на първия по ред участвал в превоза превозвач -
“Зоневи Транс-80“ ЕООД. Претендира осъждане на ответника да заплати сочените
посочените в исковата молба суми, както и разноските по делото.
Ответникът ЗАД „А...“АД дава становище за неоснователност на предявения иск,
като оспорва причинно-следствената връзка между действията на застрахования и
причинените вреди. Оспорени са всички твърдения в исковата молба относно извършено
действие или бездействие от водача, застрахован при ответника. Оспорено е превозът да е
извършен от застрахования при тях влекач. Сочат, че ищцовото дружество е заплатило уми
без да има основание за това, някои от които не са включени в застрахователното покритие.
Претендира разноски.
По исковете:
В тежест на ищцовата страна е да установи при условията на пълно и главно
доказване: 1. наличието на действително застрахователно правоотношение между увредения
и ищеца, като застрахователят по имущественото застраховане да е изплатил
застрахователно обезщетение за настъпилото увреждане на застрахованата вещ; 2. за
увредения да е възникнало право на вземане на извъндоговорно основание срещу
причинителя на вредата - чл.45, ал. 1 от ЗЗД, т.е. вредите да са причинени от делинквента
чрез неговото виновно и противоправно поведение; и 3. към момента на настъпване на ПТП
между делинквента и ответника да е съществувало действително правоотношение по
застраховка “Гражданска отговорност”.
В тежест на ответника при установяване на горните факти е да докаже погасяване на
дълга чрез плащане. По направеното възражение за съпричиняване дължи доказване на
твърденията, че част от вредите са настъпили в причинна връзка с противоправно поведение
от страна на ищеца.
ПРИЕМА за разглеждане предявените искове.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането за изслушване на СИЕ, доколкото
обстоятелствата за които се иска не са спорни.
ПО ОТНОШЕНИЕ искането за събиране на гласни доказателства съдът ще се
призове в открито съдебно заседание.
ПРИКАНВА СТРАНИТЕ към спогодба за окончателно уреждане на правния спор,
предмет на делото.
Да се изпрати на страните препис от настоящото определение, като съдът им
указва, че могат най-късно в първото по делото заседание да вземат становище във връзка с
дадените указания и доклада по делото, като предприемат съответните процесуални
действия в тази връзка.
3
В случай, че в този срок страните не представят писмени доказателства или не
поискат допускането на гласни доказателствени средства за установяване на
обстоятелствата, относно които съдът в писмения доклад е констатирал, че не сочат
доказателства, те губят възможността да направят това по-късно, освен ако пропускът се
дължи на особени непредвидени обстоятелства.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4