Р Е Ш Е Н И Е
№277 15.10.2019 год. гр. Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски
административен съд, публично съдебно заседание на деветнадесети септември
две хиляди и деветнадесета год., в състав
Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА
Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА
МИХАИЛ РУСЕВ
при секретаря Ива
Атанасова и в присъствието на прокурора Румен
Арабаджиков, като разгледа докладваното от Михаил
Русев КАН
дело №283 по описа
за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 70-73 от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по
предложение на прокурор в Районна прокуратура - Казанлък, за възобновяване по
реда на чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, б.„д“ от ЗАНН на административнонаказателното производство,
приключило с влязло в сила Наказателно постановление №537 год., издадено от Директор
на РДГ – Стара Загора. От фактическа страна
предложението е обосновано с обстоятелството, че въз основа на съставен Акт за
установяване на административно нарушение №537/04.12.2017 год., е било издадено
Наказателно постановление №537/19.01.2018 год., с което на основание чл.266,
ал.1 първо от ЗГ, на И.И.М. е наложено административно наказание глоба в размер
на 200.00 лева, за нарушение на чл.45, ал.2, т.2 от Наредба №8 от 5.08.2011
год. за сечите в горите, за това, че извършва сеч с
ръчен трион на 31 броя дървета от дървесен вид благун
без издадено позволително за сеч. Добитата дървесина е в размер на 1.75 плътни
куб. м. дърва за горене. Нарушението е извършено на 01.12.2017 год. и открито
на 01.12.2017 год. в 15.00 часа, в отдел 235, подотдел „Д“ горска територия – държавна
собственост, землище гр. Николаево, Общ. Николаево. Наказателно постановление №537/19.01.2018
год. е влязло в законна сила на 20.03.2018 год. Сочи се, че е образувано и досъдебно
производство №284 зм-1394/2017 год. Районно управление Казанлък, за извършено
престъпление по чл.235, ал.3, т.1 във вр. с ал.1 от НК.
В предложението, във връзка с което е образувано настоящото съдебно
производство, се поддържа, че е налице приключило административнонаказателно
производство с реализирана административнонаказателна отговорност по реда на
ЗАНН за деяние извършено на 01.12.2017 год. и което съставлява престъпление по
смисъла на НК. С оглед на което е направено предложение за възобновяване на
административнонаказателното производство, приключило с влязло в сила Наказателно
постановление №537 год., издадено от Директора на РДГ – Стара Загора и на
основание чл.70, б.„д“ от ЗАНН наказателното
постановление да бъде отменено.
В съдебно заседание представителят на Районна прокуратура – Казанлък
не се явява.
Ответникът – Регионална
дирекция по горите – Стара Загора, редовно и своевременно призован за съдебно
заседание, не изпраща представител по делото и не изразява становище по
внесеното предложение с искане за възобновяване на административнонаказателното
производство по влязло в сила Наказателно постановление №537.
Заинтересованата страна – И.И.М.,
редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не се явява и не изразява
становище по направеното от прокурор в Районна прокуратура - Казанлък предложение за
възобновяване на административнонаказателното производство по реда на чл.72,
ал.1 във вр. с чл.70, б. „д“ от ЗАНН.
Окръжна прокуратура – Стара Загора, чрез
участващия по делото прокурор, дава заключение че внесеното от Районна
прокуратура – Казанлък предложение е мотивирано и основателно и предлага да
бъде уважено.
Съдът, след преценка на доказателствата по делото, приема
за установено следното от фактическа страна:
С Наказателно постановление №537/19.01.2018 год.,
издадено от Директора на Регионална дирекция по горите – Стара Загора, въз основа на съставен Акт за установяване на
административно нарушение №537 от 01.12.2017 год., на И.И.М. е наложено
административно наказание глоба в размер на 200.00 лева, на основание чл.266,
ал.1 от ЗГ, за нарушение на чл.45, ал., т.2 от Наредба №8 от 5.08.2011 год. за сечите в горите. Административнонаказателното обвинение от
фактическа страна се основава на това, че че извършва
сеч с ръчен трион на 31 броя дървета от дървесен вид благун
без издадено позволително за сеч. Добитата дървесина е в размер на 1.75 плътни
куб. м. дърва за горене. Нарушението е извършено на 01.12.2017 год. и открито
на 01.12.2017 год. в 15.00 часа, в отдел 235, подотдел „Д“ горска територия – държавна собственост,
землище гр. Николаево, Общ. Николаево. Наказателното постановление е връчено на
И.М. на 18.03.2018 год., не е било обжалвано по съдебен ред и е влязло в законна
сила.
Същевременно с Постановление за образуване на
досъдебно производство от 19.01.2018 год. е образувано досъдебно производство №284 зм-1394/2017 год. по описа на Районно
управление Казанлък срещу неизвестен извършител, за това, че на 01.12.2017 год.
в землището на гр. Гурково, местността „Ратичето“,
отдели 235 „д“ и 236 „ж“ на ДГФ, повече от две лица, сговорили се
предварително, без редовно писмено позволително са отсекли от горския фонд общ
114 бр. дървета на обща стойност 1080 лв. С оглед на което е прието, че с
действията си И.И.М. е осъществил от обективна и субективна страна престъпния
състав на чл.235, ал.3 във връзка с ал.1 от НК. Предвид обстоятелството, че е
налице приключило административнонаказателно производство с влязло в сила
наказателно постановление за деяние, което съставлява престъпление по см. на
ЗАНН, с Постановление от 02.07.2019 год. на прокурор в Районна
прокуратура – Казанлък, на основание чл.244,
ал.1, т.1
във вр. с чл.25, ал.1,
т.5 от НПК, образуваното наказателно производство по досъдебно
производство №284 зм-1394/2017 год. по
описа на РУ МВР - Казанлък, е спряно.
Предложението по чл.70, б.„д” от ЗАНН за
възобновяване на административно-наказателното производство по влязло в сила наказателно
постановление №537
год. на Директора на РДГ Стара Загора е
направено от компетентния по смисъла на чл.72 от ЗАНН орган - наблюдаващия
досъдебно производство №284 зм-1394/2017 год. по описа на Районно управление
Казанлък прокурор от Районна прокуратура – Казанлък и е процесуално допустимо.
С оглед
установеното от фактическа страна съдът намира, че разгледано по същество,
направеното на основание чл.72, ал.1 във вр. с чл.70,
б.„д” от ЗАНН предложение за възобновяване на
административно-наказателното производство, се явява основателно, по следните
съображения:
За да се
възобнови приключило с влязло в сила наказателно постановление
административнонаказателно производство, следва да е осъществено някое от
материалноправните основания, регламентирани в разпоредбата на чл. 70 от ЗАНН.
В
случая от доказателствата по делото се установява, че е налице образувано
наказателно производство срещу лице, по отношение на което за същото деяние е
било проведено и приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно
производство с характер на наказателно по смисъла на чл.6, §1 от Конвенцията за
защита на правата на човека и основните свободи /ЕКПЧ/.
С
Тълкувателно решение №3 от 22.12.2015 год. на ОСНК на ВКС по тълк. дело №3/2015 год., чието разрешение е потвърдено с
Тълкувателно решение №4/06.02.2018 год. на ОСНК на ВКС по тълк.
дело №4/2017 год., постановено по повод констатирана противоречива практика на
съдилищата по прилагането на чл.24, ал.1,
т.6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и
административно наказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също
деяние, е прието, че в случаите, когато след приключване на
административнонаказателно производство и санкциониране на извършителя с
административно наказание, се стига до преследването му за същото деяние и по
реда на НПК, когато административнонаказателното производство и нарушението се
определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на
последващо наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава
принципа „nе bis in idem“, защитен в по-широк обем
от разпоредбата на чл.4 от Протокол №7, отнасяща се както до повторното
осъждане на извършителя, така и до повторното му наказателно преследване за
същото деяние. С оглед на което и предвид практиката на ЕСПЧ е прието, че
преодоляването на повторното наказателно преследване на деец, спрямо когото за
същото деяние е било проведено окончателно приключило
административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на
ЕКПЧ, което съставлява нарушение на чл.4, §1 от Протокол №7, може да бъде
постигнато чрез: прекратяване на първото по ред наказателно производство,
образувано и/или проведено срещу дееца за същото деяние след окончателното
приключване на административнонаказателното производство с наказателен
характер, съответно с отмяна на постановените по него съдебни актове и
прекратяването му на основание чл.4, §1 от
Протокол № 7 във вр. чл.24, ал.1, т.6 НПК;
възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателно
производство с наказателен характер по смисъла на чл. 4 от
Протокол №7 към ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл.70, б.„в" ЗАНН, отмяна на постановените по него
актове и прекратяването му; възобновяване на прекратеното наказателно
производство на основание чл.422, ал.1,
т.3 от НПК или отмяна на постановлението на прокурора за
прекратяване на наказателното производство по реда на чл.243, ал.9 НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на
процесуалната пречка по чл.4, §1 от Протокол №7.
След постановяване на посоченото ТР са последвали изменения в
НПК и ЗАНН, с които в законодателството са регламентирани система от мерки за
разрешаване на конкуренцията между административно-наказателна и наказателна
отговорност. С разпоредба на чл.70, б.„д" от ЗАНН / §106, т.3 от
ПЗР на ЗИД на НПК, обн. в ДВ, бр.63/ 2017 год.,
в сила от 05.11.2017 год./, е въведено
ново основание за възобновяване на административнонаказателните
производства. С посочената норма е предвидено, че административнонаказателните
производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, както и
решените и прекратените от съда дела, образувани във връзка с обжалване на
наказателни постановления, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което
е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление.
Съгласно мотивите към проекта на ЗИД на НПК изменението е част от комплекс от
норми в НПК, целящи адекватно прилагане на принципа "ne
bis in idem"
при конкуренция между административнонаказателна и наказателна отговорност в
смисъла, вложен в ТР №3/22.12.2015 год. на ВКС по тълк.
дело №3/2015 год., ОСНК и в практиката на ЕСПЧ по прилагане на Протокол №7 от
ЕКПЧ. Новото основание по чл.70, б.„д" от ЗАНН не позволява да се избегне
налагане на съответното на степента на обществена опасност на деянието
наказание, предвидено в закон или указ. Така се постига превеса на
наказателната пред административнонаказателната отговорност, заложен в нормите
на чл.33, ал.2
и чл.36, ал.2
от ЗАНН и същевременно се спазва принципът на чл.4, §1 от Протокол
№7 към ЕКПЧ за забрана за повторно осъждане или наказание за едно и
също деяние във връзка с възприетия автономен характер на понятието
"наказателно обвинение" в практиката на ЕСПЧ. Нормата на чл.70, б.„д" от ЗАНН е процесуална, поради което
се прилага и за заварените правоотношения, каквото е настоящото, поради липса
на изрично уредено друго в изменителния закон на НПК.
В случая е налице приключило първо по ред административнонаказателно
производство с наказателен характер с влязло в сила НП №537 год. и образувано
за същото деяние и срещу същото лице досъдебно наказателно производство.
Доколкото съществува идентичност на фактите, въз основа на които е ангажирана
административнонаказателната отговорност на нарушителя и същевременно е
образувано посоченото по-горе наказателно производство, съдът приема, че са
налице нормативно регламентираните материалноправни предпоставки и основание по
чл.70, б.„д" от ЗАНН за възобновяване на
административнонаказателното производство. С оглед
на което предложението на наблюдаващия досъдебно производство №284 зм-1394/2017
год. по описа на Районно управление Казанлък прокурор от Районна прокуратура – Казанлък,
за възобновяване на административно-наказателното производство по влязло в сила
Наказателно постановление №537 год. на Директора на РДГ Стара Загора, се явява основателно и следва да бъде уважено. Наказателното
постановление следва да бъде отменено и съответно да се прекрати административнонаказателното производство,
тъй като е недопустимо двойното санкциониране от наказателноправно естество,
респ. двойното използване на репресия по отношение на едно и също лице при еднородност
на фактите и обстоятелствата относно деянието за което е издадено НП и съотв. е
започнало наказателно преследване. Със сеченото на дървета без надлежно
издадено позволително за сеч, И.М. е осъществил фактическия състав на
престъплението по чл.235, ал.3 във връзка с ал.1 от НК. Налице е идентичност
между фактическия състав на административното нарушение, по отношение на което
е налице влязло в сила наказателно постановление и фактическия състав на
престъплението, за което е образувано досъдебното производство.
Водим
от горните мотиви и на основание чл.73, ал.2 във вр.
с чл.70, б. „д” от ЗАНН, Старозагорският административен съд
РЕШИ:
ВЪЗОБНОВЯВА
административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление
№537/19.01.2018 год., издадено от Директор на РДГ – Стара Загора.
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №537/19.01.2018 год.,
издадено от Директор на РДГ – Стара Загора, с
което на И.И.М. ***, ЕГН **********,
е наложено административно наказание глоба в размер на 200.00 лева, на основание
чл.266, ал.1 от Закона за горите, за нарушение на чл.45, ал.2, т.2 от Наредба
№8 от 5.08.2011 год. за сечите в горите.
ПРЕКРАТЯВА
административнонаказателното
производство, образувано срещу И.И.М. ***,
ЕГН **********, с Акт за
установяване на административно нарушение №537 от 01.12.2017 год. за
нарушението по гр. ***,
ЕГН **********.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.