Р Е
Ш Е Н И Е
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
29.Ноември.
2019година
Номер 739 гр.
Перник
Пернишки районен съд
01- Н. състав
На 22.Х.
година
2019г.
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Валери Ненков
ЧЛЕНОВЕ :
СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :
Секретар:
Божура Антонова
ПРОКУРОР:
Като разгледа докладваното от
Председателя АНД № 00931/19год. по
описа на съда за 2019година,
за да
се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от
ЗАНН.
С Наказателно
Постановление № 6/06.03.2019година, издадено от Кмет на Община Перник, ПРОТИВ “******“ЕООД-ЕИК
********/седалище:гр.С.ул.”Княз
Борис” І № 130 Ет.2 Ап.3-представлявано
от Управител: Р.С./ с което на основание
чл.237 ал.2 т.1 от “Закона за устройство на
територията” за осъществен състав на административно нарушение по чл.148
ал.1 от “Закона
за устройство на територията” е НАЛОЖЕНО административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 7 000/седем хиляди/лева за това, че
“******“ЕООД-ЕИК ******** в качеството на възложител в
нарушение на чл.148 ал.1 от «Закона за устройство на територията»(ЗУТ)
е извършило строителство на следните строежи: „Дървен навес", „Двуетажна сграда", „Навес", „Жилищна
сграда" и „Басейн",
намиращи се в поземлен имот № 018004 по КВС на землището
на с.К. с Идентификатор на имота:
37174.18.4, съгласно кадастралната
карта (КК) на с.К..
Против
така издаденото наказателно постановление в срок е постъпила Жалба от “******“ЕООД-ЕИК
********/седалище:гр.С.ул.”Княз
Борис” І № 130 Ет.2 Ап.3-представлявано
от Управител: Р.С./, който е обжалвал наказателното постановление в
законоустановения срок. В жалбата, депозирана
срещу него е изтъкнал доводи,че същото е неправилно и незаконосъобразно и като
такова, следва да бъде изцяло отменено.
В
съдебно заседание, редовно призован жалбоподателя не се явява. Вместо него се
явява адв.О.М.-САК, който доразвива доводите, изложени
в жалбата. Пледира наказателното постановление, да бъде изцяло отменено.
Въззиваемата
страна, чрез процесуалния си представител– ю.к.Л., изразява становище, че
наказателното постановление е законосъобразно и правилно, поради което моли да
бъде потвърдено.
Пернишкият
районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на
страните по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, намира за установено следното:
Жалбата
е подадена в
законоустановения срок по
чл.59 ал.2 от ЗАНН, от надлежно
процесуално легитимирано лице с правен интерес.
Допустима е. Разгледана по същество
е основателна,
макар и по съображения изрично не изложени.
С АУАН № 7-18/СЛУ-5104/15.10.2018г.,съставен от инж.Д.Г.Т./Ст.специалист
в отзел “Инвестиционно проектиране и контрол по строителството-Община Перник в
присъствието на инж.А.Ц.К. „нач. отдел“ “Инвестиционно
проектиране и контрол по строителството-Община Перник е съставил
същия,затова,че “******“ЕООД-ЕИК ********
в качеството
на възложител в нарушение на чл.148 ал.1 от «Закона
за устройство на територията»(ЗУТ) е извършило строителство на следните строежИ: „Дървен навес", „Двуетажна сграда", „Навес", „Жилищна
сграда" и „Басейн",
намиращи се в поземлен имот № 018004 по КВС на землището
на с.К. с Идентификатор на имота:
37174.18.4,съгласно кадастралната карта (КК) на с.К. - нарушение на чл.148 ал.1 от “Закона
за устройство на територията” /чл. 148. (1) Строежи могат да се извършват само ако са разрешени съгласно този
закон. ………………………../
В Община Перник
е постъпило ПИСМО с Вх. №
18/СЛУ-5104-1/26.07.2018г. от арх.Иван Несторов- началник на Дирекция за национален строителен
контрол (ДНСК) с което прилага писмо от директора на «Областна дирекция „Земеделие"-Перник при Министрество на земеделието,
храните и горите (МЗХГ) с което се иска
административно наказателните разпоредби
на «Закона за устройство на територията» във връзка с установено
строителство в поземлен имот № 018004 по КВС на землището
на с.К., община Перник в
отклонение от нормите за застрояване
по реда на Наредба №
19/25.10.2012г. за строителство в земеделските
земи без промяна на предназначението им.
Към писмото от ОД „Земеделие" - Перник са приложени:
Заявление № 776/26.09.2014г. от „******"
ЕООД за издаване на становище;
Становище за строителство в земеделска земя по реда на Наредба № 19/2012г. за строителство в земеделските земи без промяна на предназначението им;
Протокол № 1-П/25.04.2018г. за извършена
проверка на имот № 018004 по КВС на с.К., община Перник.
Съгласно писмото от
ОД„Земеделие"-Перник и
приложените документи с
ПИСМО изх. № 776/02.10.2014г. ОД „Земеделие"
- Перник издава положително становище по Наредба
№ 19/2012г. на „******" ЕООД. Заявеното инвестиционно намерение е за строителството
на сграда за съхранение на селскостопанска продукция и инвентар
в това число и помещение за обитаване
в нея в имот № 018004 по
КВС на с.К.- община Перник.
Във връзка с ПИСМО изх. № 9166-37/10.04.2018г. на МЗХГ, на 25.04.2018г. комисия, назначена съе Заповед № РД-145/16.04.2018г. на директора на ОД „Земеделие" - Перник е извършила проверка при което е констатирано НЕразрешено строителство.
Застроената площ на помещенията за обитаване надвишава допустимите 10процента
от сумарната застроена площ.
Заключението на комисията
е, че реализираното строителство
е в отклонение на нормите за застрояване
по чл.7 от Наредба № 19/2012г. и не е свързано с ползването на земеделската земя, като такава.
Изградените сгради и
съоръжения не са със селскостопанско предназначение
и не отговарят на заявеното
инвестиционно намерение.
При направена служебна
справка в архивите на Община Перник
е установено, че за ПИ № 018004 по КВС на с.К., община Перник, местност „Църните ниви" са налични:
Разрешение
за строеж № 396 от 03.10.2014г. за „Лека
дървена ограда", издадено
от главния архитект на
Община Перник. Разрешението
за строеж е било проверено от служителите
на РО „ИСК"-Перник при РДНСК-ЮЗР и същото е влязло в сила на
15.10.2014г.;
Разрешение
за строеж № 425 от 29.10.2014г. за „Сграда за съхранение на земеделска продукция и инвентар" със застроена площ
37,00м2 на един етаж. Разрешението
за строеж е било проверено от служителите
на РО „ИСК"-Перник при РДНСК-ЮЗР и същото е влязло в сила на
30.10.2014г.;
Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 78 от 17.06.2015г. на „Сграда
за съхранение на земеделска
продукция и инвентар със ЗП
- 37,00 м2 /на един етаж/",издадено от главния архитект на Община Перник.
На основание чл.196 ал.1 и ал.7 вр. чл.194
ал.1 и ал.3 от Закона за устройство на територията, е
издадена ЗАПОВЕД № 1247/01.08.2018г. на Д.З.-Зам кмет на община Перник съгласно заповед №
1180/16.07.2018г. на кмета на община Перник е назначена
комисия, която на
23.08.2018г. от 13:30часа да направи обстоен оглед на изградените строежи в поземлен имот № 018004 по КВС на землището на с. К..
С ПИСМО изх. № 18/СЛУ-5104-3/03.08.2018 г., заповед № 1247/01.08.2018г. е изпратена
за сведение и изпълнение на Р.С.-управител
и едноличен собственик на
капитала на „******" ЕООД.
Видно от върналото се в Община Перник известие за доставяне, писмото е получено на 21.08.2018г. от С. Г.- сътрудник.
На 23.03.2018г. в поземлен имот
№ 018004 по КВС на землището на с.К.
е извършен планиран оглед и е съставен Констативен протокол
№1-18/СЛУ-5104/23.08.2018г. съдържащ подробно описание на установените в имота строежи.
За
строежите НЕ са представени изискващите се строителни книжа.
Имотът и строежите са собственост на „******" ЕООД,
ЕИК: ********, съгласно нотариален акт, вписан с
per. № 3601, том II, дело № 1784/2012 г.
Видно от наличните документи:
Съгласно документа за собственост,
през 2012г. е придобит имот-НИВА;
Видно от СТАНОВИЩЕ изх. № 776/02.10.2014г. на
ОД „Земеделие" Перник,
към 02.10.2014г. в имота няма извършено строителство и се ползва, като земеделска земя.
Видно от КККР от извършването на строителството след 02.10.2014г. до констатирането
на строежите, имотът НЕ е със сменено предназначение.
С ПИСМО изх. № 18/СЛУ-5104-6/13.09.2018г., Р.С.-управител
и едноличен собственик на
капитала на „******" ЕООД, е поканен да се яви в
Община Перник лично, или чрез упълномощен
представител в първата сряда след получаване на писмото, за да представи всички налични строителни книжа, доказващи законността на изградените в имота строежи и да му бъдат съставени актове за установяване на
административно нарушение.
С писмото
г-н Саво е уведомен, че при
неявяване в указания срок, всички
строежи в имота ще бъдат приети
като незаконно изградени и
в негово отсъствие «ще
бъдат съставени съответните актове за установяване на административно нарушение» (АУАН) и за констатираното незаконно строителство в имота.
Видно от върналото
се в Община Перник известие за доставяне,
писмото е получено на 20.ІХ.2018г.
На 15.10.2018г., в отсъствието на Р.С. - управител
и едноличен собственик на
капитала на „ГРЕЙС I ПИ" ЕООД, са съставени следните
актове за установяване на
административно нарушение и за констатираното
незаконно строителство в поземлен
имот № 018004 по КВС на землището
на с.К., с идентификатор на имота:
37174.18.4 съгласно КК на с. К.:
Констативен акт №
2-18/СЛУ-5104/15.10.2018г. за строеж: „Дървен
навес";
Констативен акт №
3-18/СЛУ-5104/15.10.2018 г. за строеж: „Двуетажна сграда";
Констативен акт №
4-18/СЛУ-5104/15.10.2018 г. за строеж: „Навес";
Констативен акт №
5-18/СЛУ-5104/15.10.2018 г. за строеж: „Жилищна сграда";
Констативен акт №
6-18/СЛУ-5104/15.10.2018 г. за строеж: „Басейн";
На 08.11.2018г. Р.С. е търсен от служители на
Община Перник в поземлен имот № 018004 по КВС на землището
на с.К. за връчване на горецитираните актове но не е открит на посочения адрес за което е съставен КОНСТАТИВЕН ПРОТОКОЛ №
8-18/СЛУ-5104/08.11.2018г.
С
ПИСМО изх. № 18/СЛУ-5104-8/23.11.2018г. актовете са изпратени
на възложителя.
Писмото е получено на 29.11.2018г. от адв.Г.-
пълномощник на „******" ЕООД.
На 06.12.2018г., в законово определения срок
за обжалване в Община Перник
са постьпили:
МОЛБИ с Вх. № 18/СЛУ-5104-9, 18/СЛУ-5104-10,
18/СЛУ-5104-11, 18/СЛУ-5104-12 и 18/СЛУ-5104-13 подадени
от адв.С. Г.-САК, пълномощник
на „******" ЕООД, ЕИК: ********,които по същество възражения, срещу КОНСТАТИВНИ актове №
2-18/СЛУ-5104/15.10.2018 г., № 3-18/СЛУ-5104/15.10.2018г., №
4-18/СЛУ-5104/15.10.2018г., № 5-18/СЛУ-5104/15.10.2018г. и № 6-18/СЛУ-5104/15.10.2018г.
С молбите е поискан за представяне
на нужните документи".
На 04.01.2019г., комисия от Община Перник е разгледала посъпилите молби и е решила, че
не приема възраженията и не уважава
молбата за предоставяне на допълнителен срок за представяне
на нужните документи, тьй като представителите
на „******" ЕООД са имали
възможност в срок да предоставят всички
наличии документи. Съставен
е Протокол № 9-18/СЛУ-5104/04.01.2019 г.
С ПИСМО изх. № 18/СЛУ-14/09.01.2019г., Община Перник е уведомила всички заинтересовани, че получените молби-възражения са разгледани от комисия и не са уважени.
С ПИСМО изх. № 18/СЛУ-15/14.01.2019г., Община Перник е изпратила на кмета на район „Възраждане",
Столична община, АУАН № 7-18/СЛУ-5104/15.10.2018г. за
връчване на управителя на „******" ЕООД, по
адрес на регистрация и управление на дружеството, съгласно разпоредбите на Закона
за административните нарушения и наказания.
С ПИСМО вх. №
18/СЛУ-5104-16/08.02.2019г. в Община Перник е бил върнат връчения и надлежно оформен АУАН.
В законоустановения
3-дневен срок в Община Перник не са
постъпвали възражения, срещу АУАН № 7-18/СЛУ-5104/15.10.2018г., за което е съставен КОНСТАТИВЕН
ПРОТОКОЛ от 18.02.2019г.
Анотирана
съдебна практика Актът е
съставен в отсъствие на нарушителя в хипотезата на чл.40 ал.3 от ЗАНН. Предявен
е и е подписан от пълномощник на 04.ІІ.2019година.
При
съставянето на акта не са направени възражения и дадени обяснения по
вмененото нарушение.
Възражения по акта са постъпили в законоустановения срок по чл.44 ал.1 от ЗАНН пред административно
наказващия орган .
Горната фактическа обстановка съдът прие
за установена, посредством гласните доказателства, събрани, чрез разпит на актосъставителя инж.Д.Г.Т./Ст.специалист в отзел
“Инвестиционно проектиране и контрол по строителството-Община Перник в
присъствието на инж.А.Ц.К. „нач. отдел“
“Инвестиционно проектиране и контрол по строителството-Община Перник, както и писмените
документи,приложени към административно наказателната преписка/приети и
приложени като доказателства по делото по реда на чл.283 ал.1 от НПК/,а именно:
АУАН №
7-18/СЛУ-5104/15.10.2018г,
Констативен акт № 2-18/СЛУ-5104/15.10.2018г. за строеж:
„Дървен навес"; Констативен акт № 3-18/СЛУ-5104/15.10.2018
г. за строеж: „Двуетажна сграда"; Констативен акт №
4-18/СЛУ-5104/15.10.2018 г. за строеж:
„Навес"; Констативен акт №
5-18/СЛУ-5104/15.10.2018 г. за строеж: „Жилищна сграда"; Констативен акт №
6-18/СЛУ-5104/15.10.2018 г. за строеж: „Басейн"; ведно със съответни ЗАПОВЕДИ.
След проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН, базирайки се на събраните по преписката доказателства, АНО приел, че са налице основанията по чл.53 ал.2
от ЗАНН, и е издал Наказателно
Постановление № 6/06.03.2019година, издадено от Кмет на Община Перник, ПРОТИВ “******“ЕООД-ЕИК
********/седалище:
гр.С.ул.”Княз Борис” І № 130 Ет.2 Ап.3-
представлявано от Управител: Р.С./ с което
на основание чл.237 ал.2 т.1 от “Закона за устройство на
територията”/чл.237. ………… (2) Кметът на общината налага имуществена
санкция на юридическо лице или на едноличен търговец, както следва: 1. на извършител, възложител или строител на
строеж от четвърта до шеста категория, незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2
- в размер от 5000 до 20 000 лв.; 2 на извършител, възложител, строител или
лице, упражняващо строителен надзор на строеж по чл. 224а, ал.
1 и 2 - в размер от 1 000 до 10 000 лв.;3. на извършител, възложител
или строител, продължил да изпълнява строителни и монтажни работи на строеж,
спрян със заповед по чл. 224а, ал. 1 и 5 - в размер от 10 000 до 50 000 лв.;4. на
лице, което ползва строеж от четвърта и пета категория, без това да е разрешено
по установения законов ред - в размер от 1000 до 10 000 лв.;5. на доставчик на
електрическа или топлинна енергия, вода или газ, неизпълнил разпореждане по чл. 57а, ал. 6,
или по чл.
224а, ал. 3 или по чл. 178, ал. 6 - в размер от 5000 до 20 000
лв.;6. на собственик на строеж или поземлен имот, неизпълнил заповед по чл. 195, ал. 5
и създал непосредствена опасност за здравето и живота на други лица - в размер
от 1 000 до 10 000 лв.;7. на лице, което е допуснало да бъде поставен върху
негов имот или е поставило преместваем обект или
рекламен елемент в противоречие с изискванията на наредбата по чл. 56, ал. 2 – в размер от 1000 до 10 000
лв. (3) При неизпълнение на задълженията по чл. 125, ал. 4, чл. 128а и по чл. 140а, ал. 3 кметът на общината,
съответно областният управител, министърът на регионалното развитие и
благоустройството, министърът на отбраната, министърът на вътрешните работи,
председателят на Държавна агенция "Национална сигурност" или
председателят на Държавна агенция "Разузнаване" налага имуществена
санкция на съответното експлоатационно дружество в размер на 1000 лв. седмично
до изпълнение на задължението.(4) Санкциите по ал. 1, 2 и 3 се налагат по реда
на чл. 238
и 239
от този закон./ за осъществен състав на административно
нарушение по чл.148 ал.1 от “Закона за устройство на територията” е НАЛОЖЕНО административно
наказание „Имуществена санкция“ в размер на 7 000/седем хиляди/лева.
Съобразно установената по
горе фактическа обстановка, от правна страна, При
извършване на служебна проверка за законосъобразност, съобразявайки възраженията
и доводите на жалбоподателя, съдът намери, че при образуване на административно
наказателното производство СА допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила,опорочаващи законосъобразността на обжалвания административен акт и обосноваващи отмяната му.
Съображенията са
следните:
Производството,
предмет на настоящето разглеждане
е от административно наказателен характер при което
е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли
административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да-извършено ли е от посоченото в
акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия
орган.
Съставянето на актове за извършеното
административно нарушение е основополагащ елемент от всяко административно производство.
Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност
на административно наказващия орган .
Чрез съставения
акт се сезира оторизирания
административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска
от него да се произнесе по същия,
като се внася твърдение, че е налице виновно извършено
административно нарушение от определен вид.
Абсолютно задължително
е и в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление административното нарушение, което е вменено във вина на нарушителя и за което
той е санкциониран да бъде
описано точно, прецизно и разбираемо, както и да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,като
нарушена норма от съответния нормативен акт.
Също
така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.
Не на последно
място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени в чл.42 от ЗАНН.
В съответствие
с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан от актосъставителя както и от свидетеля по акта. Предявен
е на представител на нарушителя за запознаване с неговото съдържание.
В графата
му, предоставяща му възможност да даде обяснения по нарушението и да
изложи възражения
НЕ се констатираха
такива.
При спазване
на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН на нарушителя
е връчен препис от акта, срещу разписка.
Последващата
втора възможност за излагане
евентуални възражения,
законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44
от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при
съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да
направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или
веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е
възможно./ от която жалбоподателя НЕ се
е възползувал.
Издаденото
въз основа на него наказателно
постановление е необходимо да съдържа реквизитите, посочени в
чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено
от компетентен орган.
Изводът
на състава е, че при съставяне на
процесния АУАН и издаване на Наказателното
постановление НЕ СА спазени установените към съдържанието им императивни
изисквания в чл.42 /”чл.42.Актът за установяване
на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и
фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на
нарушението; 4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било
извършено; 5. законните разпоредби,
които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на
нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената
и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или
възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. имената и точните адреси
на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен
граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има
такива, и кому са поверени за пазене.”/ и съответно
чл.57 ал.1 от ЗАНН /”чл.57.(1)Наказателното
постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и
длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на
постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името,
длъжността и местослуженето на актосъставителя;4.
собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен
граждански номер;5. описание на
нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при
които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават;
6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на
наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на
обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното
постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/, предвид следното:
Съгласно “Закона за устройство на територията”
§ 5. По смисъла на този закон: 38. "Строежи" са надземни, полуподземни, подземни и подводни сгради, постройки, пристройки, надстройки, укрепителни, възстановителни работи, консервация, реставрация, реконструкция по автентични данни по смисъла на чл.74, ал. 1 от Закона за културното наследство и адаптация на недвижими културни ценности, огради, мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, благоустройствени и спортни съоръжения, както и техните основни ремонти, реконструкции и преустройства със и без промяна на предназначението /ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ/.
І.Видно от приложеното НП и АУАН с
изложена фактическа обстановка,че:/”….“******“ЕООД-ЕИК ******** в качеството на възложител в
нарушение на чл.148 ал.1 от «Закона за устройство на територията»(ЗУТ)
е извършило строителство на следните строежИ: „Дървен навес", „Двуетажна сграда", „Навес", „Жилищна
сграда" и „Басейн",
намиращи се в поземлен имот № 018004 по КВС на землището
на с.К. с Идентификатор на имота:
37174.18.4,съгласно кадастралната карта (КК) на с.К. …….”/,
относно която е
вменено нарушение по чл.148
ал.1 от “Закона за устройство на територията”/чл.148.(1) Строежи могат да се извършват само ако са разрешени съгласно
този закон. (2)
Разрешение за строЕЖ се издава от главния архитект на
общината.(3 Разрешение за строеж се издава от:1. областния управител - за
обекти на техническата инфраструктура с обхват повече от една община или за
обекти с регионално значение;2. министъра на регионалното развитие и
благоустройството за: а) обекти с обхват повече от една област;б) обекти с
национално значение и/или национални обекти;в) републиканските пътища,
железопътните магистрали и железопътните линии;4. министъра на отбраната,
съответно от министъра на вътрешните работи, от председателя на Държавна
агенция "Национална сигурност" или от председателя на Държавна
агенция "Разузнаване", когато се отнася за обекти на тази агенция -
за специалните обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната. (4)
Разрешението за строеж се издава на възложителя въз основа на одобрен
технически или работен инвестиционен проект, когато такъв се изисква. Допуска
се разрешение за строеж да се издаде въз основа на одобрен идеен проект при
условията на чл.
142, ал. 2. Разрешението за строеж се издава едновременно с
одобряването на инвестиционния проект, когато това е поискано в заявлението.
Разрешение за строеж на обекти в защитени територии за опазване на културното
наследство се издава при спазване разпоредбите на Закона за
културното наследство. Разрешението за строеж се издава в 7-дневен
срок от постъпване на писменото заявление, когато има одобрен инвестиционен
проект.(5) Когато възложител е лице, което има право да строи в чужд имот по
силата на специален закон, разрешението за строеж се издава на възложителя и на
собственика на имота. Разрешение за строеж в съсобствен
имот се издава при спазване на условията и реда на чл. 183.
(6) При бедствени и аварийни ситуации разрешения за строеж по изключение могат
да се издават по частични работни проекти. Строителните книжа могат да се комплектуват
и по време на изпълнението на неотложните аварийни и възстановителни работи или
след изпълнението им и се предават на органа, компетентен да издаде
разрешението за строеж.(7) Разрешение за нов строеж в недвижим имот, в който
съществува незаконен строеж, не се издава на лицето, извършило незаконния
строеж, докато същият не бъде премахнат или узаконен.(8) Одобреният
инвестиционен проект, когато такъв се изисква, е неразделна част от
разрешението за строеж. Влязло в сила решение по оценка на въздействието върху
околната среда (ОВОС) или решение, с което е преценено да не се извършва ОВОС,
както и решение за одобряване на доклад за безопасност за изграждане или
реконструкция на предприятие и/или съоръжение с висок рисков потенциал или на
части от него по реда на Закона за опазване на околната среда, е
приложение, неразделна част от разрешението за строеж.(9/В разрешението за
строеж се вписват:1. всички фактически и правни основания за издаването му;2.
условията, свързани с изпълнението на строежа, включително оползотворяването на
хумусния земен слой;4. премахването на сградите без режим на застрояване или
запазването им за определен срок до завършването на строежа.(10) В случаите, в
които се предвижда водоснабдяване на обектите от собствен водоизточник,
разрешение за строеж се издава при спазване разпоредбите и на Закона за водите.
(11) Разрешението за строеж се издава в съответствие със забраните по чл. 118а, ал.
1, т. 4 и чл. 125а от Закона за водите и изискванията
по чл. 125 от същия закон.(12) Общинските органи по озеленяване изготвят
констативни актове за дървесната растителност преди започване и след завършване
на строителството. Разрешението за строеж се издава след издаване на разрешение
за премахване на засегнатата от строителството дървесна растителност при
условия и по ред, определени с наредбата по чл. 62, ал. 10. (13) Разрешение за строеж
за извършване на строителни и монтажни работи, като основен ремонт,
реконструкция, основно обновяване, преустройства, реставрация и адаптация, при
които се засяга конструкцията на строежа, се издава след извършено обследване
по реда на чл.
176в. (14) Разрешения за строеж, включително и тези, издавани при
одобряване на комплексен проект за инвестиционна инициатива, се издават за
молитвени домове, храмове и манастири, предназначени за богослужебна дейност
само на възложител – вероизповедание или негово местно поделение по смисъла на Закона за вероизповеданията./ е извършил строителство на множество строежИ, относно които и
съставен процесния АУАН № 7-18/СЛУ-5104/15.10.2018г, респ. са съставени
адекватен брой индивидуални Констативен акт №
2-18/СЛУ-5104/15.10.2018г. за строеж: „Дървен
навес"; Констативен акт №
3-18/СЛУ-5104/15.10.2018г. за строеж: „Двуетажна сграда" Констативен акт №
4-18/СЛУ-5104/15.10.2018г. за строеж: „Навес"; Констативен акт №
5-18/СЛУ-5104/15.10.2018г. за строеж: „Жилищна сграда"; Констативен акт №
6-18/СЛУ-5104/15.10.2018г. за строеж: „Басейн".
На базата на
констатираните множество строежи, всеки от които е съставомерен по чл.148
ал.1 от “Закона
за устройство на територията” е наложена
ЕДНА „Имуществена санкция“ в размер на
7 000/седем хиляди/лева.
Съгласно чл.18
от ЗАНН/чл.18.Когато с едно деяние са
извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените
наказания се изтърпяват поотделно за
всяко едно от тях./
В настоящия случай е
наложена една санкция вероятно за
всичките пет „строежа“ в противоречие с горепосочената разпоредба от ЗАНН.
ІІ.Видно от изложената фактическа обстановка в АУАН и НП:/”…“******“ЕООД-ЕИК
******** в качеството на възложител в нарушение на чл.148 ал.1 от «Закона за
устройство на територията»(ЗУТ) е извършило строителство на следните строежИ: „Дървен навес", „Двуетажна сграда", „Навес", „Жилищна
сграда" и „Басейн",
намиращи се в поземлен имот № 018004 по КВС на землището
на с.К. с Идентификатор на имота:
37174.18.4,съгласно кадастралната карта (КК) на с.К. …….”/, никъде в същата не е посочено, КОГА е извършено вмененото
нарушение, не само липсва дата на извършване, но и не става ясно, всичките
строежи по едно време ли са построени, има ли разлика във времето индивидуално
за всеки от тях/след като се касае за отделен строеж, относно който е съставен
отделен Констативен протокол издадена съответна отделна заповед/, което е в
противоречие с разпоредбите на чл.42 т.3,4 от ЗАНН /”чл.42.Актът
за установяване на административното нарушение трябва да съдържа: ………..3. датата и мястото на извършване на
нарушението;4. описание на нарушението и
обстоятелствата, при които е било извършено; …………..”/ и съответно
чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН/”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да
съдържа:…………………5. описание на
нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е
извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; …………………”/ от където пък
става невъзможна съдебна преценка, относно сроковете по чл.34 от ЗАНН/чл.34.(1)Не се образува административнонаказателно
производство, а образуваното се прекратява, когато:а) нарушителят е починал; б)
нарушителят е изпаднал в постоянно разстройство на съзнанието;в) това е
предвидено в закон или указ. Не се образува административнонаказателно
производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в
продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако
е изтекла една година от извършване на нарушението, а за митнически, данъчни,
екологични и валутни нарушения, както и по Изборния
кодекс, Закона за политическите партии,
Закона за публичното предлагане на ценни книжа,
Закона за пазарите на финансови инструменти,
Закона за дружествата със специална инвестиционна цел,
Закона за
прилагане на мерките срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти,
Закона за
платежните услуги и платежните системи, Регламент
(ЕС) № 596/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 16 април
2014 г. относно пазарната злоупотреба (Регламент относно пазарната злоупотреба)
и за отмяна на Директива
2003/6/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и директиви
2003/124/ЕО, 2003/125/ЕО
и 2004/72/ЕО
на Комисията (OB, L 173/1 от 12 юни 2014 г.), Закона за
дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за
колективно инвестиране, част втора,
част втора "а" и част трета от Кодекса за социално осигуряване,
Кодекса за застраховането и на
нормативните актове по прилагането им и по Закона за регистър БУЛСТАТ - две години. (2) За нарушение на нормативен акт, уреждащ
бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност по чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова
инспекция, както и за нарушение на нормативен акт, уреждащ
хазартната дейност и мерките срещу изпирането на пари и финансирането на
тероризма, както и за нарушение на Закона за
енергетиката, Закона за
енергията от възобновяеми източници и
подзаконовите нормативни актове по прилагането им, на Регламент
(ЕС) № 1227/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври
2011 г. относно интегритета и прозрачността на пазара за търговия на едро с
енергия (OB, L 326/1 от 8 декември 2011 г.), както и за нарушение на Закона за независимия финансов одит,
не се образува административнонаказателно
производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в
продължение на шест месеца от откриване на нарушителя или ако са изтекли повече
от пет години от извършване на нарушението. В тези случаи предвидените срокове
в ал. 1 не се прилагат. (3)Образуваното административнонаказателно производство се прекратява, ако
не е издадено наказателно постановление в шестмесечен срок от съставянето на
акта./
Липсата на дата на извършване на нарушение от една страна е липса на
императивен реквизит, а от друга е пречка за съдебен контрол, още повече че се
касае за значителен интервал време от момента в който е придобита собствеността
върху земята/2012г. т.е породена възможността да се строи/ до направената
проверка и издадени констативни актове/Констативен акт №
2-18/СЛУ-5104/15.10.2018г. за строеж: „Дървен
навес"; Констативен акт №
3-18/СЛУ-5104/15.10.2018 г. за строеж: „Двуетажна сграда" Констативен акт №
4-18/СЛУ-5104/15.10.2018г. за строеж:
„Навес"; Констативен акт №
5-18/СЛУ-5104/15.10.2018г. за строеж: „Жилищна сграда"; Констативен акт №
6-18/СЛУ-5104/15.10.2018г. за строеж: „Басейн"/, АУАН № 7-18/СЛУ-5104/15.10.2018г.
Въпросната дата на извършване на нарушението,не бива да се извежда но в случай
дори същата НЕ изводима т.е няма такава.Налице е фактически възможен период
време но дори същия не е конкретизиран такъв,което неминуемо води до накърняване
право на защита.
Що се касае до възраженията на защитата в които се
твърди, че въпросните обекти може да се местят т.е нямат характер на „строеж“ /не
е трайно закрепено за земната повърхност или в дълбочина и се твърди, че функциите му
не се нарушават при преместването му НЕ са основателни и не следва да бъдат
подкрепени от съда.
Съгласно ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ Пар.5 т.80. "Преместваем обект" е обект, който няма характеристиките на строеж и може след отделянето му от повърхността и от
мрежите на техническата инфраструктура да бъде преместван в пространството, без
да губи своята конструктивна цялост и/или възможността да бъде ползван на друго
място със същото или с подобно предназначение на това, за което е ползван на
мястото, от което е отделен, като поставянето му и/или премахването му не
изменя трайно субстанцията или начина на ползване на земята, както и на обекта,
върху който се поставя или от който се отделя…………….”
В процесния случай е налице трайно закрепване към земната повърхност.
Видно от разпоредбата на чл.56 ал.2 вр. ал.1 от ЗУТ /чл. 56. (1) Върху поземлени имоти могат да се поставят: 1. преместваеми увеселителни обекти; 2.
преместваеми обекти за административни, търговски и други обслужващи дейности; 3.
преместваеми обекти за временно обитаване при бедствия. (2) За обектите по ал. 1, т. 1 и 2 се издава
разрешение за поставяне въз основа на схема и проектна документация, одобрени
от главния архитект на общината. Схемата
за поставяне определя пространственото разположение, вида, типа, размерите и
предназначението на обекта по ал. 1, т. 1 и 2. В зависимост от вида и
предназначението на обекта се представя индивидуален проект, който съдържа
архитектурно-художествена и инженерно-техническа част, или типов проект,
придружен с декларация за характеристиките на обекта, издадена от производителя
въз основа на протоколи от изпитване или изчисления и/или сертификат за система
за управление на качеството, и/или на документи, удостоверяващи съответствие с
техническите изисквания на нормативните актове. Условията и редът за издаване
на разрешението за поставяне на обектите, за одобряването и за изискванията към
схемата и проектната документация се определят с наредба на общинския съвет.(3)
Обектите по ал. 1 могат да се свързват с временни връзки към мрежите и
съоръженията на техническата инфраструктура, когато това е необходимо за
нормалното им функциониране.(4) В недвижими имоти – културни ценности,
разрешение за поставяне на обекти по ал. 1 се издава въз основа на схема след
съгласуване при условията и по реда на Закона за културното наследство.(5) В чужди поземлени
имоти разрешение за поставяне на обекти по ал. 1 се издава въз основа на
изрично писмено съгласие от собственика на поземления имот или писмен договор
за наем на заетата от преместваемия обект площ.(6) Условията и редът за
устройството, безопасността и техническите изисквания към съоръженията,
поставяни в увеселителни обекти, се определят с наредба на министъра на
регионалното развитие и благоустройството, министъра на вътрешните работи и
министъра на младежта и спорта.(7) Поставянето на преместваеми обекти в
урегулираните поземлени имоти се разрешава само ако не се надвишават
установените в подробния устройствен план устройствени показатели – плътност на застрояване,
коефициент на интензивност на застрояване, и не се намалява определената
минимална озеленена площ.(8) В паркове и градини поставянето на преместваеми
обекти се извършва по ред, определен с наредбата по ал. 2, съгласно план-схема,
одобрена от общинския съвет по реда на чл. 62, ал. 9.(9) Максималните размери,
конструктивното решение и архитектурно-художественото оформление на преместваемите
обекти, както и на обектите, които се разполагат в поземлени имоти за времето
на провеждане на обществени мероприятия – културни фестивали, спортни и атракционни прояви, благотворителни и рекламни кампании и
други, се определят с наредбата по ал. 2 или с наредбата по чл. 13а.(10) С наредбата по ал. 2 или по чл. 13а се определят и условията и редът за
разполагане на елементите на градското обзавеждане – спирки на масовия градски
транспорт, пейки, осветителни тела, чешми, фонтани, часовници, зарядни колонки
за електрически превозни средства, както и други обекти, свързани с облика на
градските пространства, определени с наредбата на общинския съвет.(11) Временно
ползване на имоти или части от тях – държавна или общинска собственост, за
допълнителна открита търговска площ към преместваеми обекти, както и към
търговски обекти в сгради, се допуска при условия и по ред, определени с
наредбата на общинския съвет./, контрола се осъществява от съответната община, какъвто
е настоящия случай отнесен към приетата ситуация,че се касае за “строеж” респ. процесния АНО е надлежния орган, видно и от приложената
Заповед за компетентност на същия.
Изхождайки от горепосочените съображения касаещи
визираните процесуални нарушения,състава намира,че същите са съществени
такива,ограничаващи правото на защита,поради което на процесуално основание Наказателно Постановление № 6/06.03.2019година, следва да бъде отменено, като незаконосъобразно такова.
Мотивиран
от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯВА Наказателно Постановление № 6/06.03.2019година, издадено от Кмет на Община
Перник, ПРОТИВ “******“ЕООД-ЕИК ******** с което на основание чл.237 ал.2 т.1
от “Закона за устройство на територията” за нарушение по чл.148
ал.1 от “Закона
за устройство на територията” е НАЛОЖЕНО административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 7 000/седем хиляди/лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи
на касационно обжалване, по реда
на Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ, пред
Пернишки Административен съд
в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ:/п/
Вярно с оригинала,
ИГ