Решение по дело №573/2021 на Районен съд - Гоце Делчев

Номер на акта: 50
Дата: 22 март 2022 г. (в сила от 12 април 2022 г.)
Съдия: Васко Петров Петров
Дело: 20211220200573
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 50
гр. , 22.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ в закрито заседание на двадесет и
втори март през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Стоян Г. Хаджиев
като разгледа докладваното от Стоян Г. Хаджиев Административно
наказателно дело № 20211220200573 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по повод жалбата Н. АНГ. ПР. с ЕГН
**********, с адрес село М., ул. „А. П.“ №**, вх.*, община Г. Д., област Бл.д, против
Наказателно постановление № ********/******* година на НАЧАЛНИК ГРУПА към ОДВР
Благоевград, РУ Гоце Делчев, за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175,
ал. 3 предл. 1 от ЗДвП.
Съдът намира жалбата за допустима. Подадена е от надлежна страна, в
законоустановения за това срок и съдържа необходимите реквизити срещу акт, подлежащ на
обжалване по реда на ЗАНН.
В съдебно заседание, за жалбоподателя се явява надлежно упълномощен
представител. Моли НП, да бъде отменено. Не ангажира доказателства. Прави искане за
разноски.
Съдът, като прецени поотделно и в съвкупност представените по делото
доказателства и съобрази закона с оглед правомощията си по съдебния контрол намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
На ***** г. около 13:04ч. по ул.,, П.." ( КАТ гр. Гоце Делчев) жалбоподателя
управлявал товарен автомобил марка,, ******" с регистрационен номер С*******МН и рама
номер ****** собственост по договор за покупка-продажба от 30.03. 2011 г. на фирма,, Д.
*******" ЕООД с. Д., като при извършената проверка се установило, че номер С*******Н
отговаря на товарен автомобил марка,, *******" с рама номер ******. след извърпшена
проверка се установи че товарен автомобил "******" с рама номер ******* не е регистриран
1
по надлежния ред.
Административнонаказващият орган е приел, че нарушението е установено от
фактическа страна и е издал обжалваното постановление, с което е наложил на нарушителя
административно наказание "глоба", в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява
МПС за срок от 6 месеца.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на
изслушаните по делото свидетелски показания на актосъставителя, както и от приложените
писмени доказателства.
При така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни
изводи:
Съдът намира, че при съставяне на АУАН и при издаване на атакуваното НП са
спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. АУАН и НП са
издадени от компетентни органи, съдържат всички изискуеми от ЗАНН реквизити - описано
е нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено, посочени са дата и място на
извършване на деянието, както и нарушената законова разпоредба и нормата, въз основа на
която е определена санкцията. В случая не са налице формални предпоставки за отмяна на
обжалваното НП, тъй като при реализиране на административнонаказателната отговорност
на жалбоподателя не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
водещи до порочност на административнонаказателното производство против него.
Действително, от обективна страна се установява, че жалбоподателят е управлявал
процесния лек автомобил, като регистрацията на последния е била прекратена, на основание
чл. 143, ал. 10 от ЗДвП.
Независимо от гореизложеното, съдът счита, че в конкретния случай не се доказва
субективната страна на вмененото нарушение, поради което и извършеното от
жалбоподателя, неправилно е било квалифицирано като административно нарушение. Това е
така по следните причини:
За да е налице административно нарушение от субективна страна, следва деянието
да било извършено виновно, т. е. подведеното под отговорност лице да е наясно с фактите и
обстоятелствата относно състава на вмененото му деяние и да го извърши, било то
умишлено или непредпазливо, съгласно разпоредбата на чл. 7, ал. 1 от ЗАНН.
Съгласно разпоредбата на чл. 18, т. 2 от Наредба № I- 45 от 24 март 2000 година за
регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на моторни превозни
средства и на ремаркетата, теглени от тях е, че регистрацията на съответното превозно
средство се прекратява служебно, като това служебно може да стане съгласно разпоредбата
на чл. 18 б, ал. 1, т. 8 от същата наредба - по реда на чл. 143, ал. 10 от ЗДвП след
уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал. 11 от Кодекса за застраховането, като
съгласно разпоредбата на чл. 143, ал. 10 от ЗДвП, възпроизведена в разпоредбата на чл. 18б,
ал. 2 от горепосочената наредба, задължително следва да бъде уведомен собственика на
превозното средство от съответните органи на отдел КАТ към съответното ОДМВР, за тази
2
прекратена регистрация. От писмените доказателства се установява, доколкото нищо не
сочи противното, че лекият автомобил, управляван от жалбоподателя, е с прекратена
регистрация поради липса на гражданска отговорност, но за това действие не е уведомен
собственика на автомобила. Следователно, при извършеното служебно прекратяване на
регистрацията, наказващият орган не е изпълнил задължението си по чл. 143, ал. 10 от
ЗДвП, да уведоми собственика за извършеното служебно прекратяване на регистрацията. Не
е изпълнил и задължението си по ал. 11, да изиска и получи регистрационните табели.
Липсата на уведомяване и наличието на поставени регистрационни табели на автомобила,
са попречили на нарушителя да осъзнае общественоопасния характер на извършеното от
него действие по управление на автомобила и да предвиди или да допусне настъпването на
тези последици.
Изискването за уведомяване при прекратяване на регистрация в тази хипотеза
следва и от съпоставителното тълкуване на разпоредбата на чл. 143, ал. 10 от ЗДвП с
разпоредбата на чл. 143, ал. 15 от Закона, която предвижда единствено отбелязване в
автоматизираната система на прекратяването на регистрацията на МПС, което не е
регистрирано в двумесечен срок от придобиването му. Двете разпоредби очевидно включват
различни елементи, което произтича от обстоятелството, че служебното прекратяване по чл.
143, ал. 10 от Закона, не е скрепено с точно определен срок. Оттук следва, че не може да се
очаква от водачите да са могли да предполагат, поради което не може да се приеме и форма
на вина непредпазливост, че регистрацията е действително прекратена, както е в случая по
чл. 143, ал. 15 от ЗДвП.
Всичко това обуславя извод, че реално жалбоподателят не е действал виновно, а от
там извършеното от него не съставлява административно нарушение. В този смисъл са и
мотивите на РП Благоевград, обективирани в постановлението за прекратяване на ДП.
В горепосочения смисъл е и константната съдебна практика- Решение № ******от
30.10.2020 г. по к. адм. н. д. № ******* / 2020 г. на XIII състав на Административен съд –
Бургас, Решение № ******от 24.09.2020 г. по к. адм. н. д. № ****** / 2020 г. на XV състав
на Административен съд – Бургас, Решение № *** от 12.01.2021 г. по к. адм. н. д. № ***** /
2020 г. на XIX състав на Административен съд – Бургас и др.
Предвид гореизложеното, съдът счита, че незаконосъобразно е била ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, като в хода на
производството не са ангажирани доказателства за наличие на виновното извършване на
вмененото нарушение, поради което и атакуваното наказателно постановление следва да се
отмени изцяло.
Не се претендират разноски.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, ГД районен съд
РЕШИ:
3
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ********/******** година на
НАЧАЛНИК ГРУПА към ОДВР Благоевград, РУ Гоце Делчев.
Решението подлежи на обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на
страните пред Административен съд-гр. Благоевград.
Съдия при Районен съд – Гоце Делчев: _______________________
4