№ 57
гр. Д., 12.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВИН в публично заседание на десети ноември през
две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Илияна Р. Ферева - Зелева
при участието на секретаря Диана Ал. Стоева
като разгледа докладваното от Илияна Р. Ферева - Зелева Административно
наказателно дело № 20225410200106 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59 ЗАНН, във връзка с чл.140, ал.1
Закон за движение по пътищата /ЗДвП/, във връзка с чл.175, ал.3,
предложение първо ЗДвП.
Образувано е по жалба от И. А. Б., с ЕГН **********, от с. В.,
общ. М., ул. Л. № *, чрез адв. П. Й., със съдебен адрес гр. С., ул. Х. Асп. № *,
ет.* против Наказателно постановление № 22-0252-000384/23.08.2022г.,
издадено от Р. Т. Х. – началник група в РУ – Девин към ОД на МВР – Смолян,
с което на основание чл.175, ал.3, предложение първо ЗДвП, за нарушение на
чл.140, ал.1 ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер
на 200.00 лева и е лишен от право да управлява МПС за срок от шест месеца.
На основание Наредба № Iз-2539/17.12.2012г. на МВР се отнемат общо 10
точки.
В жалбата поддържа за незаконосъобразност, свеждащи се до
допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон и
молба за отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез пълномощник адв. Й. в
писмено становище поддържа жалбата по съображение за недоказаност на
деянието, тъй като не е установено дали МПС се е движило по път отворен за
обществено ползване. БезспороМПС е бл с регистрационни табели , но не са
беезесопорин докозателасатава да се движимоло по пътищата отоворени за
обощесетевоно полозаване. Управалинето на мотоцикилета ото
жалооподатела с посотевин табели с регистрацнини номера не мжое да се
приравани към управалинене на нерегиситиррана опоревозоно средетово по
чл.140 ал.1 ЗДвП.
Въззиваемият, не изпраща представител.
Районна прокуратура - Девин, уведомена по реда на чл. 62 ЗАНН,
1
не изпраща прокурор.
Съдът, прие от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима. Постъпила е от наказаното
лице с вх. № 252000 - 5422/26.09.2022г. на въззиваемия, считано от датата на
връчване с разписка, подписана на 12.09.2022г.
Разгледана по същество е неоснователна, по следните
съображения: Установи се, от показанията на разпитаните свидетели (св. Яс.
Ч. и св. Р. К.) служители в РУ Девин, че на 11.06.2022г. при изпълнение на
задължения в наряд по линия на пътен контрол от 07.00ч. до 19.00ч., около
09.00 часа работили на третокласен път № 197 на 88 км. и 100м. до ВЕЦ Д.,
когато спрели за проверка мотоциклет марка и модел Хонда Африка Туин,
движещ се от третокласен път № 866 към центъра на кв. Н.. При извършена
справка, чрез оперативен дежурен на РУ – Девин е установено, че
жалбоподателят го управлява с прекратена регистрация по чл.143, ал.15
ЗДвП, от 27.08.2019г. не е бил пререгистриран в срок, а на служебния талон е
бил изписан друг собственик. Показал договор за покупко - продажба на
телефона си, защото не го носил в себе си, поради което за прекратената
регистрация е бил съставен акт по чл.140, ал.1, предложение 1 от ЗДвП за
управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред в срок от
един месец, съгласно ЗДвП от датата на покупка, а след изтичане на 2 месеца
е прекратена служебно регистрацията. Свалена е регистрационната табела на
мотоциклета.
На 11.06.2022г. е съставен АУАН Серия GA № 558512 от св. Яс.
Ч., в качеството си на автоконтрольор при РУ – Девин към ОД на МВР -
Смолян, в присъствието на св. Р. К. против жалбоподателя, за това, че
11.06.2022г., в 09.00 часа, в община Девин, на път Г. Д. - С. - Д. - Б. – Т. - Н. –
Д., при движение по трети клас път номер 197 на 88км. + 100м. до ВЕЦ Д., с
посока на движението от трети клас път номер 866 към центъра на кв. Н., гр.
Д., управлява личният си мотоциклет марка и модел „Хонда Африка Туин“, с
рег. № ****, Бял/син на цвят, като допуска следното нарушение. По път
отворен за обществено ползване управлява МПС, което не е регистрирано по
надлежния ред, с прекратена регистрация по чл.143, ал.15 от ЗДвП на
27.08.2019г. (не е пререгистрирано в срок), видно от направената справка при
ОД на РУ - Девин, в нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП.
С АУАН са иззети са като веществени доказателства контролен
Талон № 6698838, СРМПС № *********, брой регистрационни табели – 1, с
№ ****.
АУАН е бил предявен на жалбоподателя, не е направил
възражения и е получил препис от акта.
На 24.06.2022г. е от адм. наказващия орган е съставена
мотивирана резолюция № 22-0252-М000033, с която е прекратил
административно наказателното производство по АУАН Серия GA №
558512/11.06.2022г. на основание чл.54, ал.1, т.9 ЗАНН против
жалбоподателя, поради образувана преписка ЗМ -97/11.06.2022г. по описа на
РУ Девин за престъпление по чл.345 ал.2, във връзка с ал.1 НК.
На 02.08.2022г., с Постановление за отказ да се образува
2
досъдебно производство е прекратено наказателното производство за
престъпление по чл.345, ал.2 НК с мотив, че деянието макар и формално да
осъществява признаците на извършено престъпление, в случая е допуснато
нарушение на ЗДвП, което е основание за изпращане на преписката на адм.
наказващия орган за ангажиране на адм. наказателна отговорност.
На 23.08.2022г. от административно наказващия орган Р. Х., в
качеството си на началник група към ОД на МВР Смолян е издадено
обжалваното Наказателно постановление № 22-0252-000384/23.08.2022г., по
реда на чл.36 ал.2 ЗАНН съгласно Постановление от 02.08.2022г. за отказ да
се образува наказателно производство с вх.№ 1576/2022г. на РП Смолян ТО
Мадан, с което за това, че на 11.06.2022г., в 09.00 часа, в община Девин, на
път Г. Д. - С. - Д. - Б. – Т. - Н. – Д., при движение по трети клас път номер 197
на 88км. + 100м. до ВЕЦ Д., с посока на движението от трети клас път номер
866 към центъра на кв. Н., гр. Д., управлява личният си мотоциклет марка и
модел „Хонда Африка Туин“, с рег. № ****, бял/син на цвят, което МПС
управлава по път отворен за обществено ползване, което не е регистрирано по
надлежния ред, с прекратена регистрация по чл.143, ал.15 от ЗДвП на
27.08.2019г. (не е пререгистрирано в срок), видно от направената справка при
ОД на РУ - Девин, което МПС не е регистрирано по надлежния ред, на
основание чл.175, ал.3, предложение първо ЗДвП, за нарушение на чл.140,
ал.1 ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на
200.00 лева и е лишен от право да управлява МПС за срок от 6 месеца. На
основание Наредба № Iз – 2539/17.12.2021г. на МВР са отнети 10 точки.
АУАН и НП са съставени от компетентни длъжностни лица,
съгласно чл.189, ал.1 и ал.12 ЗДвП, оправомощени със Заповед № 8121з--
1632/02.12.2021г., издадена от министъра на МВР.
Спазени са сроковете по чл.34 ЗАНН, предвид издаване на НП, на
основание чл.36, ал.2 ЗАНН, когато с постановление за прекратяване на
започналото наказателно производство е прекратено, считано от 02.08.2022г.
е започнал да тече шестмесечния срок за издаване на НП. В този случай НП
може да бъде издадено и без съставен акт.
АУАН и НП съдържат изискващите се реквизити по чл.42, във
връзка чл.53, ал.2 ЗАНН, във връзка с чл.57 ЗАНН.
АУАН се ползва с доказателствена сила, съгласно чл.189, ал.2
ЗДвП, връзка с чл.14 и чл.18 НПК за изложените в него фактически и правни
основания, които се подкрепят от събраните гласни и писмени доказателства.
В хода на съдебното следствие се установи, че на 11.06.2022г., около 09.00ч.,
в гр. Д., в посока на движение по трети клас път номер 197 на 88км. + 100м.
до ВЕЦ Д., с посока на движението от трети клас път номер 866 към центъра
на кв. Н., гр. Д., управлява личният си мотоциклет марка и модел „Хонда
Африка Туин“, с рег. № ****, бял/син на цвят, което МПС управлява по път
отворен за обществено ползване, което не е регистрирано по надлежния ред, с
прекратена регистрация по чл.143, ал.15 от ЗДвП на 27.08.2019г. (не е
пререгистрирано в срок), видно от направената справка при ОД на РУ –
Девин. Деянието е квалифицирано по чл.140, ал.1 ЗДвП, според която „По
пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни
превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с
3
регистрационен номер, поставени на определените за това места“. Съгласно
чл.143 ал.(15) (Нова – ДВ, бр. 77 от 2017 г., в сила от 27.12.2017 г.)
„Служебно, с отбелязване в автоматизираната информационна система, се
прекратява регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на
собственик, който в двумесечен срок от придобИ.ето не изпълни
задължението си да регистрира превозното средство“. Установените
фактически обстоятелства са съответни на приложените разпоредби на
чл.140, ал.1, във връзка с чл.143, ал.15 ЗДвП, тъй като управляваното МПС
от жалбоподателя е било със служебно прекратена регистрация от
27.08.2019г. и поради това не е било регистрирано по надлежния ред.
Съгласно чл. 2 Наредба № I - 45/24.03.2000г. за регистриране,
отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства, издадена от министъра на МВР.
(изм., бр. 67 от 2012 г.) „Моторните превозни средства и ремаркетата,
предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване,
се представят за регистриране от звената "Пътна полиция" при Столична
дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР
(ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за физическите лица, или по
адреса на регистрация - за стопанските субекти. Съгласно §6 ДР на ЗДвП, 13.
(Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г.) "Мотоциклет" е двуколесно пътно превозно
средство с кош или без кош, което има двигател с работен обем над 50 cm³.
Спрямо нарушението е приложена санкционната норма на чл.175, ал.(3) (Нова
– ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) ЗДвП „Наказва се с лишаване
от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и
с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство,
което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели
с регистрационен номер“.
Приложената административно наказателна разпоредба на чл.175,
ал.3 ЗДвП е съответна на нарушението на чл.140 ЗДвП и на установеното от
обективна и субективна страна управление на мотоциклет, с прекратена
регистрация на основание чл.143 ал.15 ЗДвП по път, отворен за обществено
ползване, по който се допускат само моторни превозни средства, които са
регистрирани.
В изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност
съдът не констатира нарушения на материалния и процесуалния закон при
издаване на НП, съответно налице е субективна и обективна идентичност
между престъплението, за което е било образувано наказателното
производство и нарушението, за което е издадено обжалваното пред съда НП,
в хипотеза на чл. 36, ал. 2 ЗАНН – при прекратено от прокурора наказателно
производство и препращането му към АНО за преценка на деянието като адм.
нарушение, с оглед приетата хипотеза на чл.9, ал.2 НК.
Съгласно чл. 6 от ЗАНН, административно нарушение е това
деяние (действие или бездействие), което нарушава установения ред на
държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с
административно наказание, налагано по административен ред. Сравнението
на съставите на чл. 345, ал. 2 НК и чл.175, ал. 3 ЗДвП сочи, че едно и също
4
деяние едновременно се третира като административно нарушение и
престъпление, като разликите са в предвидената санкция и в процесуалния
ред за налагането им, но не и в обективната страна на деянията. В съдебната
практика на ВКС, изразена в Решение № 114 от 26.01.2021 г. по н. д. №
377/2020 г., III н. о., НК е прието, при липсва на установени в закона
критерии, установяващи основанията за разграничаване на
административното нарушение от престъплението, решаващият съд следва
във всеки конкретен случай да извърши преценка на степента на обществена
опасност на извършеното, въз основа на която да изгради крайния извод за
деянието, дали то съставлява престъпление или административно нарушение.
Когато засягането на обществените отношения - обект на деянието е явно
незначително, извод направен в постановлението за прекратяване на
основание чл.9, ал.2 НК и обвързващ съда в настоящото производство, не е
налице основен признак на престъплението, понеже деянието не е
общественоопасно. Степента на обществена опасност на извършеното е
обосноваваща вида на отговорността на извършителя в обсъжданите случаи -
наказателна или административна. Деянието не е престъпление по чл.345,
ал.2 НК, тъй като наказателното производство е прекратено на основание
чл.9, ал.2 НК с мотиви за незначителна степен на обществена опасност, която
не оправдава санкционирането му със наказание, наложено по реда на НК, а
подлежи на преценка от АНО за налагане на адм. наказание, поради издаване
на НП в хипотеза на чл.36, ал.2 ЗАНН. В конкретния случай, деянието не е
престъпление по чл.345, ал.2 НК, поради прекратяване на наказателното
производство по чл.9, ал.2 НК, което обаче не изключва разглеждането му
като адм. нарушение по чл.175, ал.3 ЗДвП. Описаните в НП факти
категорично осъществяват посочения състав на административно нарушение,
което е формално, на просто извършване и без да са налице каквито и да е
други съставомерни вредни последици. Нарушението е осъществено от
обективна и субективна страна със самото управление на МПС, без надлежна
регистрация на път отворен за обществено ползване, осъществява признаците
на състава по чл.140 ал.1 ЗДвП, за което на основание чл. 175, ал. 3 от ЗДвП е
наложено наказание глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да
управлява МПС за срок от шест месеца. Така наложените наказания
съответстват на минималните такива, предвидени в закона за извършеното
нарушение, съответно на критериите на чл.27 ЗАНН и на целите по чл.12
ЗАНН, поради което при налагането им АНО е съобразил тежестта на
нарушението и оказване на необходимия предупредителен и превъзпитателен
ефект.
В съответствие с чл. 6, ал. 1, т. 5 от Наредба № Iз-2539 на МВР,
правилно са отнети 10 контролни точки, тъй като за управление на МПС,
което не е регистрирано по надлежния ред, е предвидено да се отнемат
контролни точки. Отнемането на контролни точки не е санкция, която
подлежи на самостоятелно обжалване, а фактическо действие с
контролноотчетен характер, което изпълнява предупредителна (по отношение
на водачите) и информационно-статистическа (от гледна точка на
контролните органи) функция. Отнемането на контролни точки няма
самостоятелен характер и действията на административния орган по
отбелязване на отнемането им е в зависимост от наличието на влязло в сила
5
НП и наложеното с него наказание. С влизане в сила на НП, се отнемат и
предвидените контролни точки от наличните контролни точки на водача,
извършил нарушението.
Мотивиран от изложените съображения, на основание чл.63
ЗАНН, Девинският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 22-0252-
000384/23.08.2022г., издадено от Р. Т. Х. – началник група в РУ – Девин към
ОД на МВР – Смолян, с което на И. А. Б., с ЕГН **********, от с. В., общ.
М., ул. Л. № *, на основание чл.175, ал.3, предложение първо ЗДвП, за
нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП му е наложено административно наказание
глоба в размер на 200.00 лева и е лишен от право да управлява МПС за срок
от шест месеца.
На основание чл. 6, ал. 1, т. 5 от НАРЕДБА № Iз-2539 от
17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки,
издадена от министъра на МВР, загл. изм. ДВ бр. 26/2018 г., в сила от
23.03.2018 г. се отнемат 10 точки, като законосъобразно.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните пред
Административен съд - Смолян в 14 дневен срок, считано от съобщението.
Съдия при Районен съд – Девин: _______________________
6