Решение по дело №578/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 24
Дата: 29 януари 2021 г. (в сила от 17 февруари 2021 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20207080700578
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 24

 

гр. Враца,   29.01.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, пети състав, в публично заседание на 27.01.2021 г. /двадесет и седми януари две хиляди и двадесет и първа година/ в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора НИКОЛАЙ ЛАЛОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 578 по описа на Адм.С-Враца за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл. 203 и сл. от АПК,  вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Образувано е по искова молба, предявена от Д.И. ***, чрез пълномощника му адв. Г.П.,***, с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ и цена на иска – 300,00 лева.

В исковата молба се твърди, че ищеца е претърпял имуществени вреди в размер на търсената сума, изразяваща се в заплащане на адвокатско възнаграждение за оспорване на НП, което е прието за незаконосъобразно и е отменено, с влязло в сила решение по АНД № 572/2018 г. на Районен съд – Мездра. Претендира се заплащане на обезщетение за тези претърпени имуществени вреди, заедно със законната лихва, считано от датата на влизане в сила на решението – 20.06.2019 г., до окончателното ѝ изплащане. Претендират се и направените в настоящото производство разноски.

            В съдебно заседание ищеца, редовно призован не се явява и не се представлява. От процесуалния му представител адв. П. е депозирана писмена молба, с която поддържа съображенията изложени в исковата молба и претендира разноски в производството съобразно представен списък.

Ответникът – ОД на МВР - Враца, редовно призован не се представлява в съдебно заседание и не взема становище по предявения иск.

Представителят на Окръжна прокуратура – Враца дава мотивирано заключение за основателност на предявения иск, тъй като е доказано, че вредите са пряка и непосредствена последица от упражненото право на защита в процеса по обжалване и отмяна на НП.

            По делото са представени писмени доказателства. Изискано и приложено е АНД № 572 по описа за 2018 г. на РС – Мездра, предмет на разглеждане по което е било НП № 145/28.09.2018 г., издадено от Началник РУ - Роман към ОД на МВР – Враца.

Съдът, след преценка представените по делото писмени доказателства,  поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна  следното:

             По делото няма спор и от приетите писмени доказателства се установява, че с НП № 145/28.09.2018 г., издадено от Началник РУ - Роман към ОД на МВР – Враца за нарушение по чл. 264, ал. 1 от ЗМВР и на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 267 от ЗМВР на ищеца е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500.00 лева.

С Решение № 57 от 03.06.2019  г., постановено по АНД  № 572/2018 г. по описа на Районен съд – Мездра е отменено цитираното по-горе наказателно постановление. Решението не е обжалвано и е влязло в сила на 20.06.2019 г.

В производството пред районния съд ищеца е ползвал адвокатска защита, видно от приложения договор за правна защита и съдействие от 26.11.2018 г. /л. 12 - гръб от АНД № 572/2018 г./, с договорено и заплатено в брой при сключване на договора възнаграждение от 300 лева.

             При така установената фактическа обстановка, Административен съд-Враца, намира от правна страна следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 203 от АПК гражданите и юридическите лица могат да предявят искове за обезщетение за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица. Съгласно чл. 204, ал. 1 от АПК, за да е допустим искът по чл. 203 от АПК във вр. с чл. 1 от ЗОДОВ, е необходимо същият да е предявен след отмяна на административния акт по съответния ред. За квалифициране на иска, като такъв по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ определяща е дейността на органа издал оспорения акт. Наказателното постановление се издава от административен орган, в изпълнение на нормативно възложени задължения, при упражняване на административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност. Административния характер на дейността по издаване на НП, при или по повод на която са причинени вреди на гражданите или юридическите лица, определя правното основание на иска за вреди от незаконосъобразните НП като такова по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. В този смисъл е и приетото в т. 1 от Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 г. на ОСГК на ВКС и І и ІІ колегия на ВАС, постановено по тълк. дело № 2/2014 г.

Безспорно се установи, че НП, от което се твърди, че са настъпили вредите е отменено с влязло в сила решение, а искът е предявен против юридическото лице, чийто орган го е издал, което съгласно чл. 205 от АПК е пасивно легитимирано да отговаря за причинените вреди. НП е издадено от Началник РУ - Роман към ОДМВР – Враца, а съгласно чл. 37, ал. 2, пр. 2 от ЗМВР, областните дирекции са юридически лица.

Предвид това предявеният иск е насочен към надлежен ответник и е процесуално допустим за разглеждане от настоящия административен съд по реда на чл. 203 и сл. от АПК, във вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Разгледан по същество е и основателен по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ държавата и  общините отговарят за вредите, причинени на гражданите и юридическите лица, произтичащи от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при и по повод изпълнение на административна дейност. Исковете се разглеждат по реда на чл. 203 и сл. от АПК, към който препраща и чл. 1, ал. 2  ЗОДОВ. Основателността на иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от 3ОДОВ предполага установяването на кумулативното наличие на следните предпоставки: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината, при/или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт, действие или бездействие; причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. При липса на някой от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на държавата или общината по посочения ред.

В случая безспорно е налице отменен акт – НП № 145/28.09.2018 г., издадено от Началник РУ - Роман към ОД на МВР – Враца, отменено с Решение № 57/03.06.2019 г., постановено по АНД  № 572/2018 г. по описа на Районен съд – Мездра и влязло в сила на 20.06.2019 г. Този факт е безспорен между страните, при което е доказано наличието на първата изискуема предпоставка на отговорността по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, а  именно - отменен акт. 

Именно издаденото НП, което наказаното лице е счело за незаконосъобразно, е предпоставка за ангажиране на адвокатска защита чрез сключване на договор за правна защита и съдействие при съдебното му обжалване, последица от което е и заплащането на адвокатски хонорар за процесуално представителство. Ако НП не беше издадено, за ищеца нямаше да е налице право на обжалване, съответно нямаше да плати хонорар за това. Макар да не е задължително ползването на адвокатска защита при обжалване на НП, в случай, че не е в състояние само да организира защитата си, ангажирането на професионален защитник /адвокат/ е израз на обичайната грижа на лицето за охраняването на неговите права и интереси, а заплатеният хонорар е нормален и присъщ разход за обезпечаването на успешния, а в случая и окончателен изход на административнонаказателния спор.

Платеният адвокатският хонорар за осъществяване на тази защита е имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт и е непосредствена последица от него. В този смисъл е и Тълкувателно решение №1 от 15 март 2017 г. по тълкувателно дело 02/2016 г. на Общото събрание на съдиите на първа и втора колегия на Върховния административен съд. Съгласно цитираното ТР при предявени пред административните съдилища искове по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления, изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им, представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл.4 от този закон.

             При тези констатации съдът намира, че е доказано наличието и на останалите две предпоставки по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, а именно: наличие на претърпени имуществени вреди и наличие на причинна връзка между отменения акт - наказателно постановление и настъпилите имуществени вреди.

Предвид изложеното искът за заплащане на обезщетение за имуществени вреди се явява доказан по основание. От приложения   договор за правна защита и съдействие от 26.11.2018 г. се установява, че договореното възнаграждение от 300 лева е заплатено в брой и в пълен размер при подписване на договора. Същият е надлежно оформен, удостоверява извършено плащане в рамките на производството по АНД, преди постановяването на решение по спора и има характер на разписка за посочената в него като заплатена сума, съгласно ТР № 6 от 06.11.2013 г. по т.д. № 6/2012 г., при което искът се явява доказан и по размер.

По изложените съображения, настоящият състав приема за доказани всички предпоставки за ангажиране отговорността на ответника на основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, във вр. с чл. 203 от АПК. Предявеният иск е изцяло основателен и доказан и следва да се уважи в претендирания размер, ведно със законната лихва, така както е поискана – от датата на влизане в сила на отменителното решение, до окончателното  изплащане.

 При този изход на делото и предвид текста на чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, която норма е специална по отношение на чл.143 от АПК, ако искът бъде уважен изцяло или частично, съдът осъжда ответника да заплати разноските по водене на съдебното производство, както и възнаграждение за един адвокат, ако е имал такъв, съразмерно с уважената част от иска. В настоящото производство ищеца е претендирал разноски за държавна такса и процесуално представителство. По делото е представен договор за правна защита и съдействие от 05.08.2019 г. /л. 7 от адм. д. № 578/2020 г. на АдмС – Враца/, от който е видно, че между ищеца и адв. Г.П. е сключен договор за процесуално представителство пред АдмС – Враца  с  договорено и заплатено в брой възнаграждение от 300 /триста/ лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172 от АПК съдът

 

 

РЕШИ:

 

 

ОСЪЖДА ОД на МВР – Враца ДА ЗАПЛАТИ на Д.И. ***, сумата от 300 (триста) лева обезщетение за претърпени от него имуществени вреди, вследствие на отменено с влязло в сила решение  НП № 145/28.09.2018 г., издадено от Началник РУ - Роман към ОДМВР – Враца, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от 20.06.2019 г. до окончателното ѝ изплащане.

 

ОСЪЖДА ОД на МВР – Враца ДА ЗАПЛАТИ на Д.И. *** разноски по делото в общ размер на 310,00 (триста и десет) лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

АДМ. СЪДИЯ: