Решение по дело №166/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1186
Дата: 11 юни 2021 г.
Съдия: Дичо Иванов Дичев
Дело: 20217180700166
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

                               РЕШЕНИЕ № 1186

Пловдив, 11.06.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Пловдив, XX  състав, в открито заседание на единадесети май, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЧО ДИЧЕВ

                                                 ЧЛЕНОВЕ:     ЙОРДАН РУСЕВ

                                                                         НИКОЛАЙ СТОЯНОВ

 

при секретар Теодора Цанова и прокурор Иляна Джубелиева като разгледа КАНД № 166/ 2021 г. по описа на съда, за да се произнесе  взе предвид следното:

 

       Производството е образувано по предложение на наблюдаващ прокурор при РП – Пловдив за възобновяване на административнонаказателно производство. В СЗ се поддържа предложението. Страната П.М. моли да се отхвърли предложението за възобновяване. Прокурор при ОП – Пловдив моли да се уважи.

Предложението е процесуално допустимо, а разгледано по същество е основателно. С НП № 478/ 26.06.2020 г., издадено от Началник 1 РУ „Полиция“ при ОДМВР – Пловдив, влязло в сила на 01.09.2020 г., на П.Т.М. ***  е наложено наказание, затова че изгубил притежавания от него пистолет  - нарушение по чл.59, ал.1 от ЗОБВВПТИ. С постановление на РП – Пловдив от 21.07.2020 г. е било образувано досъдебно производство за престъпление по чл.338, ал.1 от НК, а впоследствие на 15.10.2020 г.  П.Т.М. е бил привлечен в качеството на обвиняем, за престъплението по чл.338, ал.1 от НК.

Съпоставяйки предмета на двете производства (административнонаказателното и наказателното), настоящият състав на съда намира, че те касаят едно и също по фактическия си състав деяние, поради което са налице предпоставките на чл. 70, б."д" от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство.

 

Явно е, че лицето е подложено на т.нар. "двойна наказуемост", поне що се отнася до фактите, въз основа на които е обвинено. Несъмнено е, че производствата са свързани, явно се третират едни и същи факти, обсъжда се едно и също поведение на дееца.  При идентичност на фактите, обусловили привличането към административнонаказателна и наказателна отговорност на едно лице, приоритет има наказателната му отговорност, аргумент за което е и разпоредбата на чл. 33, ал.2 от ЗАНН. Неспазването на това правило може и следва да бъде отстранено чрез предвидения в ЗАНН институт на възобновяване на производството. В случай че административнонаказателната отговорност е реализирана по-рано от наказателната, следва да се възобнови административнонаказателното производство по реда на чл. 70 и сл.  от ЗАНН и да се отмени издаденото НП.  С това се избягва нарушаването на забраната за повторно осъждане за едно и също нещо, залегнала в чл. 4, т.1 от Протокол № 7 към КЗПЧОС, като се премахва единствената законова пречка за нормалното развитие на наказателното производство съгласно измененията на чл.24 и чл.25 от НПК, в сила от 05.11.2017 г. Такова законодателно решение не може да се приеме, че противоречи и на самата Конвенция, като се съобрази и Решение по допустимостта от 30.09.2004 г. на ЕСПЧ по делото Falkner v. Austria и Решение по допустимостта от 05.12.2006 г. на ЕСПЧ по делото Sciukina v. Lithuania, както и разясненията в § 113-117 от Решение от 10 Февруари 2009 г. по делото Золотухин срещу Русия.

В този смисъл са и мотивите на ТР № 3/2015 г., съобразно което "Последиците на повторно наказателно преследване на едно и също лице за едно и също деяние, за което по отношение на извършителя е било проведено окончателно приключило административнонаказателно производство с характер на наказателно по смисъла на Конвенцията, могат да бъдат елиминирани чрез последователно приложение от система от правни институти, регламентирани в действащото законодателство, които към момента на постановяване на ТР са били следните: 1.прекратяване на основание чл. 4, §1 от Протокол № 7 по реда на чл. 24, ал.1, т.6 от НПК на второто по ред наказателно производство образувано и/или проведено срещу дееца след окончателното приключване на административнонаказателното производство с наказателен характер за същото деяние, респ. с отмяната на постановените по него съдебни актове и прекратяването му на основание чл. 4, §1 от Протокол № 7; 2. възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателно производство при наличие на предпоставките по чл. 70, б."в" от ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му на основание чл. 33, ал.2 от ЗАНН и 3. възобновяване на прекратеното наказателно производство на основание чл. 422, ал.1, т.3 от НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на процесуалната пречка по чл. 4, §1 от Протокол № 7".

След постановяването на посоченото ТР са извършени и законодателни промени, като към настоящия момент редът за възобновяване е този по чл. 70, б."д" от ЗАНН. По отношение  разпоредбата на чл.4, §2 от Протокол № 7 следва да се отбележи, че съгласно същата "Разпоредбите на предходната точка /чл.4, §1/ не представляват пречка за възобновяването на процеса съгласно закона и наказателната процедура на съответната държава, ако има свидетелства за нови факти или новооткрити обстоятелства или за съществен порок на предидущия процес, които са повлияли на неговия ход."

Разяснено е в мотивите, че "наличието на наказателно производство за същото деяние съставлява абсолютна пречка по чл.33 от ЗАНН за образуване и развитие на административнонаказателното производство и обуславя липса на материална компетентност на административно-наказващия орган, който на практика недопустимо е "иззел" правомощията на прокурора. Щом новооткритите факти сочат на некомпетентност на органа, разгледал и решил делото, те не могат да бъдат игнорирани като основание за възобновяване на делото. От това следва, че нарушението на чл. 33 от ЗАНН при образуването и развитието на административнонаказателно производство с характер на наказателно производство по смисъла на Конвенцията може да бъде коригирано по реда на възобновяването, без да се свързва непременно само със съществено нарушение на процесуалните правила, каквото основание за възобновяване не е предвидено в ЗАНН. Такава логика на разсъждения е застъпена още в ТР № 25 от 1.03.1957 г. по н. д. № 16/57 г. на ОСНК на ВС, в което се приема, че някои въпроси само "на пръв поглед" са от процесуален характер, но последиците им могат да засегнат и делото по същество.".

Поради изложеното се налага възобновяване на производството, отмяна на НП и прекратяване на образуваното административнонаказателно производство.

Воден от изложеното, настоящият съдебен състав

 

Р Е Ш И :

 

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство по влязло в сила НП № 478/ 26.06.2020 г., издадено от Началник 1 РУ „Полиция“ при ОДМВР – Пловдив. 

ОТМЕНЯ НП № 478/ 26.06.2020 г., издадено от Началник 1 РУ „Полиция“ при ОДМВР – Пловдив.

ПРЕКРАТЯВА образуваното административнонаказателно производство.

          Решението е окончателно.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                              

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

               

 

                   2.