Решение по дело №38/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 55
Дата: 22 юни 2020 г. (в сила от 22 юни 2020 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20207280700038
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   № 55/22.6.2020 г.

гр. Ямбол

              

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, втори касационен състав, в публично заседание на единадесети юни две хиляди и двадесета година в състав:

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                      ЧЛЕНОВЕ:1.ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

                                       2.СТОЯН ВЪЛЧЕВ

при секретаря Велина Митева и с участието на прокурора Рени Лефтерова, разгледа докладваното от съдия Вълчев  КАНД № 38 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Касационното производство пред Административен съд -Ямбол е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. посл. от ЗАНН и във връзка с чл. 208 - 228 от АПК.

Образувано е по касационна жалба на Д.С. *** за проверка на Решение №23/14.01.2020 г. постановено по анд № 1353 по описа на Ямболския районен съд за 2019 г., с което е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство Серия К № 2689898  на ОД на МВР-Ямбол, издаден от ОД на МВР – Ямбол, с който на Д.  С. *** на основание чл.189, ал.4 във връзка с чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лв.

В жалбата се твърди, че решението е неправилно и необосновано, постановено в нарушение на закона, със съществено нарушение на процесуалните правила, поради което се претендира да се отменят решението и обжалвания електронен фиш със законните последици.

В съдебно заседание за касатора се явява адв.Е., която подържа жалбата с искане за уважаването й изцяло.

Ответникът по касация не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

Според участващият в процеса прокурор решението на районния съд е правилно и законосъобразно, поради което жалбата следва да се остави без уважение, т.к. е налице административно нарушение санкционирано по надлежния ред.

Настоящият съдебен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в 14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК, от надлежно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от обжалване.

Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

С Решение №23/14.01.2020 г. по анд № 1353/2019 г. Ямболският районен съд е потвърдил Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство Серия К № 2689898  на ОД на МВР-Ямбол, издаден от ОД на МВР – Ямбол, с който на Д.  С. *** на основание чл.189, ал.4 във връзка с чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лв.

За да постанови решението си районния съд приема, че при издаване на атакувания електронен фиш не са допуснати съществени процесуални нарушения, а от приложените по делото доказателства по безспорен начин се установява, че на посочената в електронния фиш дата жалбоподателката е допуснала нарушение на чл.21, ал.1 ЗДвП.

Приетата от районния съд фактическа обстановка е изцяло съобразена с установените по делото факти и обстоятелства, събрани в съответствие с разпоредбите на НПК, като настоящата инстанция споделя напълно направените въз основа на нея правни изводи, а постановеното решение не страда от визираните в жалбата пороци, поради което не са налице касационни основания за отменянето му.

От доказателства по делото е видно, че на 26.11.2018 г. в 11:15 часа, автоматизирано техническо средство  TFR1-M № 525 е заснело лек автомобил марка ***, който се е движел в гр.Ямбол по ул.“*“ до № 37 в посока към обходен път „Север“ с превишена скорост – 81 км/ч при максимално разрешена за движение в населено място  – 50 км/ч. , като въз основа на тези данни впоследствие е бил издаден от ОД на МВР-Ямбол електронен фиш серия К № 2689898.

С това водачът е нарушил нормата на чл.21, ал.1 ЗДвП, според която при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава стойност на скоростта от 50 km/h в населено място.

В мотивите на решението си районният съд е направил пълен, задълбочен и конкретен анализ на всички доводи и съображения наведени от санкционираното лице по повод твърденията му за допуснати нарушения на процесуалния и материалния закон в хода на издаване на оспорения електронен фиш, поради което същите не следва да се дублират и в настоящия акт.

Независимо и паралелно с това може да се посочи следното.

Издаването на електронен фиш е възможно не само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства, които да работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен контролен орган. Съгласно легалната дефиниция на понятието "Автоматизирани технически средства и системи", дадена в текста на §6, т.65 от ДР на ЗДвП, това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат както стационарни, така и мобилни; последните са прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. С чл.165, ал.3 ЗДвП (обн.ДВ, бр.19/2015 г.), приета в съответствие с Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС, на Министъра на вътрешните работи е вменено задължение за приемане на наредба за реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В изпълнение на тази разпоредба е приета Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. (обн. ДВ, бр. 36/19.05.2015 г.), с която са уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, като тези условия и ред обхващат както стационарните, така и мобилните АТСС. В цитирания подзаконов нормативен акт са регламентирани ясни и конкретни правила за използване на мобилни технически средства и за обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват, които са в съответствие с мотивите в ТР № 1/26.02.2014 г. на ОС на ВАС. Към датата на извършване на процесното деяние, нарушения от тази категория могат да се установяват и санкционират с издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол, в т.ч. и в присъствието на контролен орган, при указаните от наредбата условия. В тази връзка от данните по делото се установява, че процесното нарушение е констатирано при спазване на всички съществени условия, регламентирани в наредбата и в нормата на чл.189 ЗДвП

На следващо място съгласно чл.189, ал.4 ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Въпросната норма касае процедурата по издаване на санкционен акт, провеждането на която се извършва в отсъствието на контролен орган и нарушител и предпоставка, за която е факта на установяване и заснемане на нарушение с техническо средство, т.к. законодателят не е поставил изискване към вида на техническото средство, нито към местата, на които може да бъде позиционирано.

Ето защо в конкретния казус районния съд е извършил вярна преценка за липсата на нарушения на процесуалните и материални норми и е навел доводи, които касационната инстанция възприема изцяло.

Несъстоятелни са и доводите на касатора, че е недоказано авторството и не са посочени мястото на разполагане на средството за измерване, неговия вид, ограниченията и обхвата на контролирания участък, както и дали измерващото средство е стационарно или мобилно и дали измерването е правено по време на спрял автомобил или в движение.

В тази насока от една страна авторството е установено въз основа на подадена от собственика на автомобила декларация, която не е била оспорена или оборена от страна на санкционираното лице. От друга страна за всички посочени по-горе обстоятелства са съставени надлежните изискуеми документи, от които същите се установяват по безспорен начин, като материалната доказателствена сила на тези официални документи също не беше оспорена и опровергана в хода на съдебното производство, за да се приеме различна фактическа обстановка и се направят други правни изводи.

Предвид посоченото настоящата касационна инстанция счита, че решението на въззивния съд следва да бъде оставено в сила като допустимо, валидно и правилно.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 АПК,  съдът

Р      Е      Ш      И      :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №23/14.01.2020 г. постановено по анд №1353/2019 г. по описа на Ямболския районен съд.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете

 

 

                                     ЧЛЕНОВЕ:1. /п/ не се чете            

 

 

 

                                                          2. /п/ не се чете