Решение по дело №322/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 358
Дата: 4 ноември 2021 г. (в сила от 16 юни 2022 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20217080700322
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

  № 358

гр. Враца, 04.11.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВРАЦА, втори състав, в публично заседание на 25.10.2021 г. /двадесет и пети октомври, две хиляди двадесет и първа година/, в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 322 по описа на Административен съд - Враца за 2021г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.8 ал.3 от Закон за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/.

Образувано е по ЖАЛБА от "Х.Б." АД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от Изпълнителния член на УС Р.П., чрез ** А.Т., подадена против РАЗПОРЕЖДАНЕ за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-212 от 29.04.2021 г., издадено от Заместник-председателя на Държавна агенция /ДА/ "Държавен резерв и военновременни запаси" /ДРВВЗ/, Асен Асенов, с което, на основание чл. 7, ал. 1, т. 8,  чл. 8, ал. 2, т. 3 и ал. 5, чл. 12 и чл. 23 от ЗЗНН на "Х.Б." АД са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода от 01.07.2021 г. до 30.06.2022 г. по видове, съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва: котелни горива в размер на 2 183.352 тона; разпоредено е на "Х.Б." АД  да приведе определеното ниво на запаси за извънредни ситуации, като създаде и вложи до 1 юли 2021 г. количествата нефтопродукти при спазване условията на чл. 30, ал. 1 от ЗЗНН; да съхранява определените запаси за извънредни ситуации за срок до 30 юни 2022 г.; да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка определените запаси за извънредни ситуации.

В жалбата си оспорващото дружество "Х.Б." АД твърди, че оспореното разпореждане е неправилно и издадено в нарушение, и в несъответствие с целта на ЗЗНН. Излагат се съображения, че е налице несъразмерност и прекомерност за поддържане на запаси, тъй като продуктите, за които Р.България е приела задължение за създаване на запаси по чл.2 ал.1 от ЗЗНН не включват нефтопродукти. Допусната е единствено възможност да се съхраняват, като извънредни запаси котелно гориво, без да се отчита стойността на продуктите спрямо стойността на запасите, които им се възлагат за съхранение. Твърди се, че количеството е определено неправилно. В допълнени към жалбата се излагат съображения за допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила при определяне на количествата запаси и наличие на неправилно прилагане на материално-правните разпоредби от страна на ДА „ДРВВЗ“. Иска се отмяна на оспореното разпореждане, като неправилно.

В съдебно заседание оспорващото дружество, редовно призовано, се представлява от упълномощения процесуален представител ** А.Т., който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Претендира присъждане на направените в производството разноски. В представени Писмени бележки излага съображения в подкрепа на твърденията си за неправилност на оспорения акт.

В писмен Отговор /л.4-13/ административният орган - Зам. Председателят на ДА“ДРВВЗ“ излага подробни съображения за неоснователност и недоказаност на жалбата, законосъобразност на оспореното разпореждане, и иска жалбата да бъде отхвърлена, като неоснователна. Пред съда адм. орган редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител ** И.К., която оспорва жалбата по изложените в писмения отговор съображения. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.  

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № РД-10-150 от 29.05.2017 г. /на л.67-68 от делото/ издадена от Председателя на ДА ДРВВЗ на основание чл. 8, ал. 5 от ЗЗНН, са делегирани на заместник-председателя на ДА ДРВВЗ да изпълнява правомощията по определяне индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период на съхраняване /раздел I., т. 1. 1. /.

Със Заповед № РД-10-214 от 04.08.2020 г. /л.76/ на Председателя на ДА ДРВВЗ, на основание чл. 8, ал. 2, т. 1-3 във връзка с чл. 7, ал. 1, т. 7, и 8 и чл. 12-15 от ЗЗНН, са утвърдени Методика за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, въз основа на нетния внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент /ЕО/ № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт /л.69-75/ и Методика за определяне на нивата на запасите за извънредни ситуации от нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН и нивата на целевите запаси от нефтопродукти по чл. 2, ал. 2 от ЗЗНН, въз основа на потреблението на територията на страната, в равностойност на нефт. Методиките са публикувани на интернет страницата на ДА ДРВВЗ.

С писмо с изх. № 07-04-187 от 01.03.2021г. с приложения /л.77-88/ Националния Статистически Институт /НСИ/ уведомява  ДА“ДРВВЗ“ относно статистическите данни за 2020 г. във връзка с прилагането на ЗЗНН и в изпълнение на чл.4 ал.5 т.2 от ЗЗНН.

От  "Х.Б." АД не е подавана Справка-декларация по чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН, поради което с писмо изх. № 1119/10.03.2021г.  от  ДА “ДРВЗЗ“, Изпълнителния Директор на дружеството е уведомен, че ще бъде извършена „извънпланова проверка“ на място /л.29-30 и л.42-43/.

Видно от Констативен протокол № 375 от 24.03.2021 г. /л.33-35/ на комисия от служители при ДА ДРВВЗ за осъществяване на контролни функции по ЗЗНН, в периода от 23.03.22021г. до 24.03.2021 г. е извършена проверка за установяване на действителните количества нефтопродукти от внос и/или вътрешнообщностни пристигания /ВОП/, осъществени от жалбоподателя "Х.Б." АД  в периода 01.01.2020 г. – 31.12.2020 г., при която е установено, че дружеството е осъществило ВОП на нефтен кокс, в размер на 12 691.580 тона. Изпълнителния Директор на дружеството Р.Ц. е запозната със съдържанието на Констативния протокол и е получила екземпляр от него на същата дата на изготвянето му 24.03.2021г.

Изготвена е Докладна записка от Главния директор на ГД ДРВВЗ до Председателя на ДА ДРВВЗ – Рег. № 1755 от 27.04.2021 г./л.89-103/ относно нива на запаси за извънредни ситуации /ЗИС/ по ЗЗНН, които задължените лица и ДА ДРВВЗ следва да поддържат за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г. В докладната записка е отразено, че: ДА ДРВВЗ е изпълнила разпоредбите на чл. 12, ал. 1 от ЗЗНН, като са изчислени и определени нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти, които страната трябва да поддържа за периода 01.07.2021 г. – 30.06.2022 г.; разгледана и анализирана е информацията по чл. 4, ал. 2 и ал. 3 от ЗЗНН, констативните протоколи, информацията от Националния статистически институт /НСИ/; изчисленият нетен внос и ВОП на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива в равностойност на нефт е 4 271 355 тона, респ. среднодневен нетен внос и ВОП - 11 670 тона; изчисленото потребление по видове нефто-продукти в равностойност на нефт, като сума от агрегирания показател "брутни вътрешни доставки", определен в глава 3.2.2.11. от приложение В към Регламент (ЕО) № 1099/2008 - 2 805 454 тона - в равностойност на нефт е 3 366 545 тона, респ. среднодневно потребление - 9 198 тона. Общите количества ЗИС, изчислени въз основа на 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП е 1 050 ЗЗЗ тона; общите количества ЗИС, изчислени въз основа на 61 дни среднодневно потребление е 561 091 тона. В изпълнение на чл. 12, ал. 2 от ЗЗНН във връзка с § 19а от ПЗР към Закона за изменение и допълнение на Закона за държавните резерви и военновременните запаси, се предлага утвърждаване на общо разпореждане за създаване на нивата на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г.; съгласно т. 4 от Методиката за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт, за изчисляване на количествата крайни нефтопродукти, които ще обезпечават определеното ниво на ЗИС, се използва процентното съотношение между представеното по реда на чл.4, ал.5, т.2, буква "в" от ЗЗНН годишно потребление по видове нефтопродукти спрямо общото годишно потребление на всички нефтопродукти; сумата от получените количества нефтопродукти трябва да е равна на съответното количество ЗИС, което те обезпечават. В табличен вид са посочени нивата на ЗИС за коментирания период, като е предложено издаването на общо разпореждане за създаване на нива на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода според приложение, като е приложен и проект на заповед за вписване в Регистъра на задължените лица за този период на физически и юридически лица, които през 2020 година са внасяли и реализирани ВОП на територията на страната на енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент /ЕО/ № 1099/2008 и на тежки горива.

Със Заповед № РЗЛ-4 от 27.04.2021 г. на Председателя на ДА ДРВВЗ /л.56-66/ издадена на основание чл. 7, ал. 1, т. 4, б, "а" и чл. 23 от ЗЗНН, е наредено да бъдат вписани в Регистъра на задължените лица за периода от 01.07.2021 г. до 30.06.2022 г. изчерпателно изброени дружества, които през 2020 г. са внасяли и осъществявали ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива, като под № 212 фигурира "Х.Б." АД.

Съответно, издадено е ОБЩО РАЗПОРЕЖДАНЕ за създаване на нивата на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2021 – 30.06.2022 г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 12 от ЗЗНН /л.104-116/ като под № 212 в разпореждането е вписан оспорващият и определените му нива на ЗИС от 2 183.352 тона котелни горива.

На 29.04.2021 г. от Заместник-председателя на ДА ДРВВЗ е издадено оспореното в настоящото производство Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-212 от 29.04.2021 г./л.26-27/, с което, на основание чл. 7, ал. 1, т. 8,  чл. 8, ал. 2, т. 3 и ал. 5, чл. 12 и чл. 23 от ЗЗНН, на "Х.Б." АД са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода от 01.07.2021 г. до 30.06.2022 г. по видове, съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва: котелни горива в размер на 2 183.352 тона; разпоредено е "Х.Б." АД да приведе определеното ниво на запаси за извънредни ситуации, като създаде и вложи до 1 юли 2021 г. количествата нефтопродукти при спазване условията на чл. 30, ал. 1 от ЗЗНН; да съхранява определените запаси за извънредни ситуации за срок до 30 юни 2022 г.; да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка определените запаси за извънредни ситуации. В мотивите на разпореждането е посочено, че са взети предвид представената информация по реда на чл. 4, ал.2 и ал.3, ал.5, т.2, б."а" - 4 271 355 тона, подбуква „бб“ – 0.07, б."в" - 3 366 545 тона, обстоятелствата по чл. 12, ал. 4 и чл. 14 от ЗЗНН, Докладна записка № 1755 от 27.04.2021 г., изчисленията по "Методика за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт", утвърдена със Заповед № РД-10-214 от 04.08.2020 г. и Общо разпореждане за създаване на нивата на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2021 г. – 30.06.2022 г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 12 от ЗЗНН, утвърдено от председателя на ДА ДРВВЗ.

Оспореното разпореждане е съобщено на оспорващото дружество на 07.05.2021 г. Жалбата срещу разпореждането е входирана в деловодството на административния орган на 20.05.2021 г.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните, съдебно-икономическа /счетоводна/ експертиза /л.281-284 и л.291-294/, изготвена от вещото лице М.Ж.Н., с образование ***, чието заключение съдът възприема като компетентно и безпристрастно, тъй като е обосновано и мотивирано, и кореспондира със събраните по делото писмени доказателства. От заключението на вещото лице е установено, че размерът на запасите за извънредни ситуации за периода 01.07.2021 – 30.06.2022г., който "Х.Б." АД следва да поддържа, съгласно ЗЗНН, е котелни горива в размер на 2 183.352 тона, като е посочил подробно как е определен този размер и математически как е изчислен.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е ДОПУСТИМА. Подадена е в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна - адресат на оспорения акт, при наличие на правен интерес и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия, поради което е валиден административен акт. Съгласно разпоредбата на  чл. 8, ал. 2, т. 3 от ЗЗНН, Председателят на агенцията определя индивидуалните нива на запасите на Държавното предприятие "Държавна петролна компания" и на задължените лица за всеки период на съхраняване. А според чл. 8, ал. 5 от ЗЗНН, Председателят на агенцията може да делегира правомощията си по ал. 2, т. 3, 5, 8 - 10 и 15 на заместник-председателя на агенцията. С оглед формулираната разпоредителна част в оспорения акт, същият е израз на упражняването на правомощието по  чл. 8, ал. 2, т. 3 от ЗЗНН. В случая това правомощие е делегирано на заместник– председателя на агенцията с цитираната по - горе Заповед № РД-10-150 от 29.05.2017 г., като нормата на чл. 8, ал. 5 от ЗЗНН допуска такова делегиране.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. Административният акт съдържа изискуемите от разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. В производството не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Събрани са всички необходими доказателства, при спазване на служебното начало по чл. 9 от АПК.  Оспореният акт съдържа ясна разпоредителна част, посочени са релевантните факти и обстоятелства и приложимите според административния орган правни норми, проявлението на които обосновава разпоредените от него правни последици. Относно фактическите обстоятелства, разпореждането препраща и към цитираната по-горе докладна записка, както и към общото разпореждане за създаване на нива на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г., в които са описани детайлизирано констатираните и релевантни за случая факти и обстоятелства и са направени съответните фактически изводи.

Административният акт е издаден и в съответствие с материалния закон. Административният орган е приложил правилно относимите материално-правни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт.

Оспорващият има качеството на задължено лице по смисъла на § 1, т. 11 от ДР на ЗЗНН. Съгласно посочената разпоредба, "Задължено лице" е икономически оператор, който създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на Република България. Според дефиницията на § 1, т. 10 от ДР на ЗЗНН, "Икономически оператор" е лице, което осъществява икономическа дейност с енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/ 2008 на територията на друга държава – членка на Европейския съюз, и е задължено и/или е оправомощено да изпълнява функции по националното законодателство на съответната държава – членка, въвела Директива на Съвета 2009/119/ЕО.

Определянето на оспорващия като лице, за което са приложими посочените дефиниции, е обусловено от прилагането на разпоредбата на чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН. Тази разпоредба наред с горецитираните допълнителни разпоредби, както и чл. 23, ал. 2 и ал. 3 от ЗЗНН, са в резултат от транспонирането в националното право на Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009 година за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти и Директива за изпълнение (ЕС) 2018/1581 на Комисията от 19 октомври 2018 г. за изменение на Директива 2009/119/ЕО на Съвета относно методите за изчисляване на задълженията по отношение на запасите – аргумент от § 31, т. 3 от Закона за изменение и допълнение на ЗЗНН, ДВ, бр. 51 от 05.06.2020 г.

Съгласно чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН, всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, регистрирани като търговци, както и техните клонове, които през предходната календарна година са извършвали на територията на страната дейности по внос и/или ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива, както и дейности по производство и възлагане на производство на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и на тежки горива, изготвят и представят в ДА ДРВВЗ ежегодно до 15 февруари справка-декларация по образец за предходната календарна година с информация за: произведените и/или продадените за потребление количества нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива, възложени за производство и/или преработка, както и за потребените от тях и/или продадените за потребление; количествата внесени, изнесени, доставени от ВОП, както и тези напуснали територията на страната като вътрешнообщностни изпращания и/или предназначени за международни морски бункерни доставки на енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива; наличните количества енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива към 1 януари и към 31 декември; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и вътрешнообщностни пристигания, предназначени за запаси за извънредни ситуации; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и ВОП, продадени на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и Държавното предприятие "Държавна петролна компания" и предназначени за създаване и/или възстановяване на държавни резерви, военновременни запаси, ведомствени военновременни запаси, запаси за извънредни ситуации и целеви запаси от горива.

От доказателствата по делото е установено, че оспорващият е осъществил ВОП през 2020 г. на нефтен кокс в размер на 12 691.580 тона. Нефтения кокс е включен в Приложение А глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008 година относно статистиката за енергийния сектор, поради което за дружеството е съществувало задължение да подаде справка-декларация по реда и при условията на чл.4 ал.2 от ЗЗНН. Дружеството се явява и икономически оператор по смисъла на § 1, т. 10 от ДР на ЗЗНН, тъй като е задължено да изпълнява функции по ЗЗНН. Посоченото задължение произтича от разпоредбата на чл. 23, ал. 2 от ЗЗНН, според която всяко лице, което е внасяло енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива през предходната календарна година, е длъжно да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и ВОП на територията на страната през предходната календарна година. Цитираната норма вменява задължение на оспорващия да създаде и съхранява запаси за извънредни ситуации, с оглед на осъществения от него внос на нефтен кокс  в предходната 2020 година. Механизмът на определяне на количеството от запаси е напълно и точно изяснен в горецитираната докладна записка, като е съобразена и методиката за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008, изготвена и утвърдена на основание чл. 8, ал. 2, т. 1-3, във връзка чл. 12 и чл. 14, и § 34 от ПЗР на ЗЗНН. В подкрепа на този извод е и неоспореното заключение на вещото лице, че нивата на ЗИС по отношение на оспорващия, определени с оспореното разпореждане, са изчислени правилно. Съгласно чл. 12, ал. 11 от ЗЗНН, на всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, както и неговите клонове, което през предходната календарна година е внасяло и/или доставяло от вътрешнообщностни пристигания на територията на страната смазочни масла (в т. ч. базови масла), битум, парафинови восъци, нефтен кокс, катран/гудрон и сяра, се определят нива на запаси за извънредни ситуации под формата на котелни горива. Тъй като оспорващото дружество е осъществило ВОП на „нефтен кокс“, законосъобразно с оспореното разпореждане е определено създаването и съхраняването на нива на ЗИС от „котелни горива“.

Оспореното разпореждане е съобразено и с целта на закона, която се извлича от съображение 3, съображение 12 и съображение 19 от Директива на Съвета 2009/119/ЕО, чиито разпоредби се транспонират чрез националното законодателство и целите на която се преследват и от националните правни норми. Разпореждането цели създаването на запаси от нефтопродукти, безусловно необходими в ситуации, които се характеризират като кризисни и извънредни, като вменяването на задължението за създаването на процесния запас с котелни горива цели постигането и на националната законова цел по аргумент от чл. 1, ал. 2 от ЗЗНН.

Създаването и съхраняването на определените нива на ЗИС е възможно да затрудни дейността на оспорващия, както във финансово, така и в организационно отношение, но посоченото не нарушава принципа за съразмерност, нормативен израз на който са разпоредбите на чл. 6 от АПК. Оспореното разпореждане, както и неговото изпълнение, не засягат права и законни интереси на оспорващия в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която разпореждането е издадено, тъй като определените с разпореждането нива на ЗИС са в точно установените от закона размери, като липсва предвидена от закона възможност така определените размери да бъдат намалени. Съответно, липсват нормативно установени други мерки или други законосъобразни възможности /по смисъла на чл. 6, ал. 3 и ал. 4 от АПК/, които да са по-благоприятни за оспорващия и чрез които други мерки или законосъобразни възможности да е възможно постигането на целта на закона.

Посоченото количество в писмо изх. № 2025/21.05.2021г. /л.240/ от 1 183.352 тона, е техническа грешка, както се сочи в становището на ответника /л.263-264/ и действителното количество е 2 183.352 тона, което се установява от всички останали доказателства по делото, както и експертизата.

Неоснователно е твърдението на оспорващия, че ДА“ДРВВЗ“ не е уведомило дружеството 200 дни преди 30.06.2021г. за методите, които се използват за изчисляване на наложените им задължения по отношение на запасите. “Методика за определяне на нивата за запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2 ал.1 от ЗЗНН въз основа на нетения внос и вътрешнообщностните доставки на територията на страната на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от регламент /ЕО/ № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт“ , е утвърдена  със заповед № РД-10-214/04.08.2020г. на Председателя на ДА“ДРВВЗ“ и е публикувана на интернет страницата на агенцията.

По изложените съображения, оспореният акт е законосъобразен, а подадената срещу него жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

Оспореното разпореждане е правилно и издадено е в съответствие с целта на закона и няма нарушение на ЗЗНН. Не е налице несъразмерност и прекомерност за поддържане на запаси, тъй е спазен изцяло ЗЗНН и Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14.09.2009г., която директива страната е задължена да спазва, като страна член на ЕС. Количеството и видът запас за извънредни ситуации е определено правилно. Няма допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила при определяне на количествата запаси и няма неправилно прилагане на материално-правните разпоредби от страна на ДА „ДРВВЗ“. Изпълнението на задълженията произтичащи от ЗЗНН е ангажимент на страната  по Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 04.09.2009г. налагаща задължение на държавите-членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващото дружество за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

На основание чл. 143, ал. 3 от АПК, с оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна, поради което оспорващото дружество следва да бъде осъдено да заплати на административния орган, защитаван в процеса от юрисконсулт, юрисконсултско възнаграждение в размер на 120 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Враца

                                       

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на "Х.Б." АД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление:***,  подадена против РАЗПОРЕЖДАНЕ за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-212 от 29.04.2021 г., издадено от Заместник-председателя на ДА "Държавен резерв и военновременни запаси".

ОСЪЖДА „Х.Б." АД с ЕИК: *********, да заплати на ДА "Държавен резерв и военновременни запаси" сумата от 120 /сто и двадесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва с КАСАЦИОННА ЖАЛБА, чрез Административен съд-Враца пред ВЪРХОВЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД на РБ в 14/четиринадесет/-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

АДМ. СЪДИЯ: