О П Р Е Д Е
Л Е Н И Е
№ /13.12.2019 год., гр. Варна
ВАРНЕНСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХVІ с-в, в
закрито заседание на тринадесети декември две хиляди и деветнадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
РАЛИЦА АНДОНОВА
като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 3419 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе
предвид следното:
Постъпила е жалба от Г.Н.Я. *** с изложени твърдения
за незаконосъобразни действия на служители на Община Варна по премахване на
незаконен строеж – дървени материали под нейния балкон, които били насрочени за
12.12.2019г от 12:30ч. Отправено е искане съдът да спре изпълнение на
премахването въз основа на издадената заповед; да изиска цялата административна
преписка по случая; да присъедини към настоящото дело адм.д.№2848/2019г на АС –
Варна; да отмени заповедта за премахване на незаконен строеж като
незаконосъобразна по всички критерии на чл.146 от АПК; а в условията на
евентуалност, ако не е издавана заповед – да отмени действията на Община Варна
по премахването, които не се основават нито на административен акт, нито на
закон.
В изпълнение на разпореждане №16546/13.12.2019г по
делото директорът на Дирекция „Управление на сигурността и контрол на
обществения ред“ в Община Варна е представил по електронен път документите,
относими към казуса, от чийто анали се установява следното:
По повод постъпил сигнал с рег.№
СИГ19003215Вн/09.09.2019г от живущи в бл.29 в ж.к.“Възраждане“ – Варна, на
12.09.2019г служители в дирекция „УСКОР“, сектор „Екологичен контрол“ при
Община Варна извършили проверка на място, при която установили, че под терасите
на бл.29 има налични струпани дървени палети. Проведена била среща с с
жалбоподателката Г.Я., която потвърдила, че палетите са нейни, но отказала да
ги прибере, както и да подпише съставения Констативен протокол
№6-660А/12.09.2019г. При тези констатации на професионалния домоуправител „ЛМ
Офис център“, ет.1, офис 107, бул. „Ян Хунияди“ №31, било дадено Предписание
рег.№СИГ19003215ВН_001ВН/09.10.2019г от директора на Дирекция „УСКОР“ на
осн.чл.72 ал.1 и ал.2 от Наредбата за управление на отпадъците на Община Варна
(НУОТОВ) в срок до една седмица от връчване на предписанието да приведе в чист
и естетичен вид прилежащите площи около жилищната сграда и да ги поддържа в
добро състояние в интерес на здравето и спокойствието на гражданите, с
указание, че при неизпълнение на предписанието носи административнонаказателна
отговорност съгл.чл.90 от НУОТОВ.
Г.Я. е предприела обжалване на това Предписание по
съдебен ред, като образуваното производство по адм.д.№2848/2019г на АС- Варна,
ІІ състав, е приключило с определение №2652/22.10.2019г, с което жалбата й е
оставена без разглеждане като процесуално недопустима в хипотезата на чл.159
т.1 и т.3 от АПК, а производството е прекратено. Съдът е приел, че
предписанието не представлява ИААА, подлежащ на контрол за законосъобразност, и
с него не се създават задължения за жалбоподателката, т.е. не се засягат нейни
законни права и интереси, а такива за професионалния домоуправител.
Постъпилият последващ сигнал
рег.№СИГ19003215ВН_004ВН/12.11.2019г до Дирекция „УСКОР“ съдържа твърдение, че
„По отношение на сигнала за дървените отпадъци – опасни и горими, под терасата
на Г.Я. и полученото писмо, вече цял месец няма резултат“, и е поискано
съдействие от район „Младост“.
При извършената нова проверка на място от служители на
Дирекция „УСКОР“, отдел „Опазване на обществения ред“ на 12.12.2019г в 11:30ч
било установено, че в пространството под балкона на ап.2 в бл.29, вх.А,
ж.к.“Възраждане“ все още е разположен дървения материал, собственост на Г.Я..
При проведения разговор с жалбоподателката и с професионалния домоуправител е
взето решение дървеният материал да бъде премахнат на 13.12.2019г и преместен в
общите части на блока. Тези обстоятелства са отразени в съставения КП от
12.12.2019г, където липсва отразено несъгласие на жалбоподателката Я.. На
13.12.2019г в 14:30ч служителите на Дирекция „УСКОР“ отново посетили мястото и
установили, че лесно запалимият и създаващ предпоставки за пожари и други
инциденти дървен материал (палети), разположен на терен под балкона на ап.2,
вх.А, бл.29 в ж.к.“Възраждане“, е надлежно прибран в избеното помещение на
жилищната сграда, както и че дейността е организирана и извършена от
професионалния домоуправител, с което последният е изпълнил Предписание рег.№СИГ19003215ВН_001ВН/09.10.2019г.
Тези констатации са обективирани в съставения КП сер. ООР №А 009177 от
13.12.2019г, като от изготвените фотоснимки е видно състоянието преди и след
преместване на дървените палети.
При така установената фактология съдът прави следните правни изводи:
Депозираната от Г.Я. жалба е процесуално недопустима
на няколко различни основания, съответно по реда на заявените от нея искания
пред съда:
1). В случая липсва заповед за премахване на незаконен
строеж по см.ЗУТ – налице е Предписание рег.№СИГ19003215ВН_001ВН/09.10.2019г.,
издадено от компетентното длъжностно лице на осн.чл.72 ал.1 и ал.2 от Наредбата
за управление на отпадъците на Община Варна и адресирано до професионалния
домоуправител на бл.29 в ж.к. „Възраждане“. Противно на приетото от предходния
съдебен състав по адм.д.№2848/2019г на АС – Варна, настоящият съдебен състав
счита, че това Предписание представлява ИАА по см.чл.21 ал.1 от АПК, тъй като с
него се създава задължение за определено лице - професионалния домоуправител
„ЛМ Офис център“, да изпълни свое произтичащо от нормативен акт задължение, с
предупреждение за ангажиране на административнонаказателната му отговорност в
противен случай. Както обосновано е приел и предходният съдебен състав, това
предписание няма за адресат жалб.Я., поради което тя не е легитимирана да го
обжалва, респективно – не може да иска и преустановяване на действията по
изпълнението на му. В този смисъл първото от исканията й е процесуално
недопустимо.
2). Липсата на заповед за премахване на незаконен
строеж, какъвто струпаните под балкона й дървени палети не представляват,
квалифицира като недопустима на осн.чл.159 т.1 от АПК и жалбата й за
премахването на същата като незаконосъобразна по всички критерии на чл.146 от АПК.
3). Действията по премахването на дървените палети от
мястото, където са били струпани – под балкона на жалбоподателката, не са
извършени от Община Варна, а от професионалния домоуправител, който не е
административен орган, нито служител на Община Варна или друга администрация, а
е самостоятелен търговски субект. Дори само на това основание искането на жалб.Я.
по реда на чл.250 и сл. от АПК е процесуално недопустимо – понеже предвиденият
от законодателя ред за защита против незаконосъобразни действия е приложим
единствено за такива, извършени от административни органи. Нещо повече – в
конкретния случай тези действия се основават на индивидуален административен
акт – Предписание рег.№СИГ19003215ВН_001ВН/09.10.2019г., поради което липсва и
втората предпоставка на чл.250 ал.1 от АПК за допустимост на искането.
В заключение на изложеното следва да бъде посочено, че
преместването на складираните под балкона й дървени палети е организирано и
извършено от професионалния домоуправител, без участие (физическо или
финансово) от страна на жалбоподателката. Палетите са преместени в избеното
помещение на бл.29, така че за Г.Я. не са настъпили никакви вреди, доколкото
имуществото й не е погинало, т.е. тя не е лишена от възможността да го ползва.
Не на последно място – видно от съдържанието на протокола от 12.12.2019г, в
проведения между нея, професионалния домоуправител и служителите на Дирекция
„УСКОР“ разговор е постигнато съгласие за преместването им. В крайна сметка е
изпълнено едно задължително предписание на компетентен орган в интерес на
здравето и спокойствието на гражданите.
Мотивиран от изложеното съдът в настоящия си състав
приема, че жалбата Г.Я., по която е образувано настоящото производство, е
процесуално недопустима в хипотезата на чл.159 т.1 и т.3 от АПК, с оглед на
което
О П Р Е Д Е
Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ като процесуално
недопустима жалбата на Г.Н.Я. *** против незаконосъобразни действия на
служители на Община Варна, и
ПРЕКРАТЯВА образуваното по същата производство по
адм.д.№3419/2019г по описа на Административен съд – Варна, ХХVІ с-в.
Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от
съобщаването му пред Върховния административен съд на РБ.
Преписи от определението да се връчат на
жалбоподателката и на директора на Дирекция „УСКОР“ при Община Варна.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: