Решение по дело №2566/2018 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2267
Дата: 30 ноември 2018 г. (в сила от 3 декември 2019 г.)
Съдия: Панайот Павлов Генков
Дело: 20187040702566
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 септември 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2267/30.11.2018

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Бургас, първи състав, на десети октомври две хиляди и осемнадесета година в публично заседание в следния състав:

 

                    Председател: Панайот Генков

 

при секретаря Кристина Линова като разгледа докладваното от съдия Генков административно дело номер 2566 по описа за 2018 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 27, ал. 5 от Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (отм.) (ЗПУКИ-отм.).

Образувано е по жалба на Х.С.С., ЕГН ********** *** против Решение № РС-184-17-052/25.07.2018 г. на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОМПИ), с което на основание чл. 27, ал. 2 от ЗПУКИ-отм. е установен конфликт на интереси по отношение на Х.С.С. на длъжност директор на Детска градина „Моряче“ гр. Несебър за това, че в качеството си на лице, заемащо публична длъжност по смисъла на чл. 3, т. 23 от ЗПУКИ-отм. е сключила трудов договор № 003/08.05.2014 г. за назначаване на длъжността „помощник възпитател“ в детската градина с И. Тодорова, свързано с нея лице по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на ЗПУКИ-отм. в нарушение на чл. 8, изречение второ от ЗПУКИ-отм. и е установено неподаване на декларация по чл. 12, т. 4 от ЗПУКИ-отм. по отношение на Х.С.С. на длъжност директор на Детска градина „Моряче“ гр. Несебър, във връзка със сключване на трудов договор № 003/08.05.2014 г. за назначаване на длъжността „помощник възпитател“ в Детска градина „Моряче“, гр. Несебър на И. Тодорова, в нарушение на чл. 16, ал. 1 от ЗПУКИ-отм. С жалбата се иска отмяна на решението като незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния закон и на съдопроизводствените правила. Излагат се съображения, че неправилно е прието в решението, че Х.С.С. е лице, което заема публична длъжност по чл. 3, т. 25 от ЗПУКИ-отм., както и, че не се налице предпоставките на чл. 2, ал. 2 и ал. 3 от ЗПУКИ-отм. Претендира разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адвокат Ш., която поддържа жалбата и иска отмяна на оспореното решение.

Ответникът – Комисия за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество се представлява от юрисконсулт П., който оспорва жалбата. Счита оспореното решението за правилно и законосъобразно. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства от фактическа страна, намира за установено следното:

Производството пред административния орган е образувано въз основа на писмо на кмета на Община Несебър с приложен сигнал, заведен в регистъра по чл. 22и, ал. 1, т. 1 от ЗПУКИ с per. № С-2017-184/24.10.2017 г. Производството е образувано против Х.С.С. - директор на детска градина „Моряче“, гр. Несебър. В сигнала се твърди, че през месец май 2014 г. Х.С.С. е назначила на работа в детска градина “Моряче“, гр. Несебър дъщеря си И. Тодорова. Посочено е, че внучето на С. посещава същата детска градина и се ползва със специално отношение от персонала, различно от това към останалите деца. Твърди се още, че С. съжителства на съпружески с главния счетоводител на Община Несебър и в това си качество той разписва документи, касаещи финансирането на детската градина. Към сигнала не са приложени доказателства.

Във връзка с постъпилия сигнал по чл. 23 от ЗПУКИ, против Х.С.С. – дирекн.тор на детска градина „Моряче“, гр. Несебър от кмета на Община Несебър, в качеството му на орган по чл. 25, ал. 2, т. 5 от ЗПУКИ-отм.  са изискани и представени следните доказателства: трудов договор № 72 от 11.11.2013 г., сключен между кмета на Община Несебър и Х.С.С.; допълнително споразумение № 11 от 15.01.2016 г.; декларация по чл. 12, т. 1 във вр. с чл. 5 от ЗПУКИ-отм. и декларация по чл. 12, т. 2 във вр. с чл. 14 от ЗПУКИ-отм. на Х.С.С. от 16.05.2016 г.; длъжностни характеристики за длъжността „директор на детска градина" от 04.03.2014 г., от 06.04.2015 г. и от 26.09.2016 г.; трудовото досие на И. Тодорова; поименно разписание на длъжностите и работните заплати на детска градина „Моряче“, гр. Несебър за периода от 09.05.2014 г. до 01.09.2017 г. и длъжностно разписание на детска градина „Моряче“, гр. Несебър за периода от 01.11.2013 г. до 01.05.2014 г.

От Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (Комисията) служебно е извършила справка в НБД „Население“, в Регистър БУЛСТАТ и в регистъра на трудовите договори на НОИ.

С покана изх. № С-2017-184#5/01.12.2017 г. Х.С.С. на основание чл. 26 от ЗПУКИ-отм. във вр. с чл. 45 от АПК е поканена на 14.12.2017 г. за изслушване по административното производство, образувано пред Комисията по сигнал с рег. № С-2017-184/24.10.2017 г. В поканата е посочено, че на основание чл. 26 от ЗПУКИ-отм. има право да направи възражения по сигнала, както и на основание чл. 34 от АПК има право да се запознае с документите по преписката и да изрази становище по събраните доказателства, както и да сочи нови такива. 

На заседание на Комисията от 14.12.2017 г., обективирано в т. 2 от протокол № 77 Х.С.С. е изслушан по реда на чл. 26 от ЗПУКИ-отм. В обяснението си пред Комисията Х.С.С. заявява, че детската градина е открита на 19.05.2014 г., като непедагогическия персонал е назначен малко преди откриването й, като официално същата започва работа с деца от 02.06.2014 г. Към момента на назначаване на непедагогическия персонал в щатното разписание на детската градина са били предвидени четири длъжности за помощник възпитател. Подадени са били четири заявления за назначаване на въпросната длъжност, като всички подали документи, в това число и дъщеря й са били назначени за определен срок и със срок за изпитване, а след изтичане на срока трудовите им договори са били продължени.

От Х.С.С. са представени допълнителни доказателства по производството, както следва: трудов договор № 001 от 08.05.2014 г., сключен със З. Апостолова; трудов договор № 002 от 08.05.2014 г., сключен с Милена Тодорова Богданова и трудов договор № 011 от 10.05.2014 г., сключен с И. Люцканова за заемане на длъжността „помощник възпитател" в детска градина „Моряче“, гр. Несебър.

Допълнително КПУКИ е изискала и получила от директора на ДБТ - Бургас и от началника на Регионално управление на образованието - Бургас информация за обявяването на свободни работни места за длъжността „помощник възпитател" в градина „Моряче“, гр. Несебър.

От кмета на Община Несебър са изискани и представени доказателства за служебното качество на Г. Маринов.

От така събраните в хода на административното производство доказателства Комисията е установила от фактическа страна следното:

Сигналът е подаден от лице с посочени имена, адрес и е подписан.

Детска градина „Моряче“, гр. Несебър с БУЛСТАТ ********* е общинско учебно заведение със собственик Община Несебър.

Х.С.С. заема длъжността директор на детска градина „Моряче“, гр. Несебър по силата на трудов договор № 72 от 11.11.2013 г. и допълнително споразумение № 11 от 15.01.2016 г., сключени с кмета на Община Несебър.

В качеството си на лице, заемащо публична длъжност, Х.С.С. е подала декларации по чл. 12, т. 1 във връзка с чл. 5 от ЗПУКИ-отм. и по чл. 12, т. 2 във връзка с чл. 14 от ЗПУКИ-отм. на 16.05.2016 г., в т. 5 от която не е декларирал наличие на частен интерес към дейността на свързани с нея по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на ЗПУКИ-отм. лица.

От извършената справка в НБД „Население“ е установено, че Х.С.С. е майка на И. Тодорова, а А. Тодоров е неин внук.

С молба вх. № 137/08.05.2014 г. от И. Тодорова до директора на детска градина „Моряче“, гр. Несебър, същата е поискала да бъде назначена на длъжността „помощник възпитател“.

Видно от длъжностното разписание на детска градина „Моряче“, гр. Несебър за периода от 01.11.2013 г. до 01.05.2014 г. в детската градина съществуват четири щатни длъжности „помощник възпитател“ с код по НКПД 53123003, с минимално изискване за заемане на длъжността, с образователна степен „средно“ образование и без изискване за професионален опит.

Видно от поименното разписание на длъжностите и работните заплати в детска градина „Моряче“, гр. Несебър, в сила от 09.05.2014 г. педагогическият персонал е незает, с изключение на длъжността „директор“, а от непедагогическия състав са заети три длъжности „помощник възпитател“, с основно месечно възнаграждение в размер на 450 лв. и една „хигиенист“.

Съгласно Раздел „Изисквания за заемане на длъжността“ на длъжностната характеристика на длъжността „помощник възпитател“ с код по НКПД 53123003 в детска градина „Моряче“, длъжността се заема от лица, придобили средно образование без професионална квалификация.

И. Тодорова притежава диплом за завършено средно образование № 5750-54 от 10.06.2010 г., издадена от Професионална гимназия по туризъм „Иван Вазов“, гр. Несебър.

Видно от писмо с рег. № 10-02-02-471/04.01.2018 г. на директора на Дирекция „Бюро по труда“, гр.Бургас за периода от 01.11.2013 г. до 10.05.2014 г. детска градина „Моряче“, гр. Несебър няма обявени свободни работни места за длъжността “помощник-възпитател“.

С трудов договор № 003 от 08.05.2014 г. на основание чл. 68, ал. 1. т. 1 и във вр. с чл. 70, ал. 1 и ал. 2 от КТ, сключен между Х.С.С. в качеството й на директор на детска градина „Моряче“, гр. Несебър и И. Тодорова същата заема длъжността „помощник възпитател“ в детска градина „Моряче“, считано от 09.05.2014 г., със срок до 31.05.2015 г. и основно месечно възнаграждение в размер на 450 лв.

С трудов договор № 001 от 08.05.2014 г. на основание чл. 68, ал. 1, т. 1 и във вр. с чл. 70, ал. 1 и ал. 2 от КТ, сключен между Х.С.С. в качеството и на директор на детска градина „Моряче“, гр. Несебър и З. Апостолова същата заема длъжността „помощник възпитател“ в детска градина „Моряче“, считано от 09.05.2014 г., със срок до 31.05.2015 г. и основно месечно възнаграждение в размер на 450 лв.

С трудов договор № 002 от 08.05.2014 г. на основание чл. 68, ал. 1, т. 1 и във вр. с чл. 70, ал. 1 и ал. 2 от КТ, сключен между Х.С.С. в качеството и на директор на детска градина „Моряче“, гр. Несебър и М. Богданова същата заема длъжността „помощник възпитател“ в детска градина „Моряче“, считано от 09.05.2014 г., със срок до 31.05.2015 г. и основно месечно възнаграждение в размер на 450 лв.

С трудов договор № 011 от 10.05.2014 г. на основание чл. 68, ал. 1, т. 1 и във вр. с чл. 70, ал. 1 и ал. 2 от КТ, сключен между Х.С.С. в качеството и на директор на детска градина „Моряче“, гр. Несебър и И. Люцканова същата заема длъжността „помощник възпитател" в детска градина „Моряче“, считано от 12.05.2014 г., със срок до 31.05.2015 г. и основно месечно възнаграждение в размер на 450 лв.

С промяна в поименното разписание на длъжностите и работните заплати в детска градина „Моряче“, в сила от 01.05.2016 г. основната месечна заплата за длъжността „помощник възпитател“ е определена в размер на 500 лв.

С допълнително споразумение № 270 от 31.05.2016 г., към трудов договор № 003 от 08.05.2014 г. на И. Тодорова е определено основно месечно възнаграждение в размер на 500 лв.

С промяна в поименното разписание на длъжностите и работните заплати в детска градина „Моряче“, в сила от 01.01.2017 г. основната месечна заплата за длъжността „помощник възпитател“ е определена в размер на 545 лв.

С допълнително споразумение № 204 от 31.03,2017 г. към трудов договор № 003 от 08.05.2014 г. на И. Тодорова е определено основно месечно възнаграждение в размер на 545 лв.

Видно от Удостоверение рег. № 17-099 от 02.06.2017 г., издадено от Образователен център Давитоз И.Тодорова е завършила курс за помощник възпитател.

С допълнително споразумение № 017 от 27.09.2017 г., към трудов договор № 003 от 08.05.2014 г. на И. Тодорова е определено основно месечно възнаграждение в размер на 575 лв.

С промяна в поименното разписание на длъжностите и работните заплати в детска градина „Моряче“, в сила от 01.09.2017 г. основната месечна заплата за длъжността „помощник възпитател“ със средно образование е определена в размер на 630 лв.

С допълнително споразумение № 037 от 27.09.2017 г„ към трудов договор № 003 от 17.10.2017 г. на И. Тодорова е определено основно месечно възнаграждение в размер на 630 лв.

От извършената справка в регистър „НБД Население“ е установено, че Х.С.С. е майка на И. Тодорова.

При така установената фактическа обстановка Комисията е достигнала до следните правни изводи:

За да е осъществен конфликт на интереси по смисъла на чл. 2 от ЗПУКИ (отм.), следва да са налице три кумулативно изискуеми предпоставки: лице, заемащо публична длъжност, наличие на частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията или задълженията му по служба и упражнено властническо правомощие, повлияно от частния интерес.

От друга страна, съгласно дефиницията на чл. 2, ал. 2 от ЗПУКИ (отм.), частен интерес е всеки интерес, който води до облага от материален или нематериален характер за лицето заемащо публична длъжност или за свързаното с него лице, тоест за да е налице частен интерес, следва да има реална възможност за настъпване на облага. Съгласно чл. 2 , ал. 3 от ЗПУКИ (отм.) облага е всеки доход в пари или в имущество, включително придобиване на дялове или акции, както и предоставяне, прехвърляне или отказ от права, получаване на привилегия или почести, получаване на стоки или услуги безплатно или на цени, по-ниски от пазарните, помощ, глас, подкрепа или влияние, предимство, получаване или обещание за работа, длъжност, дар, награда или обещание за избягване на загуба, отговорност, санкция или друго неблагоприятно събитие.

Всяка от нормите на чл. 6 - чл. 11 и общия състав на чл. 2 от ЗПУКИ (отм.) изисква наличие на упражнено правомощие или задължение по служба в частен интерес, за да е осъществен конфликт на интереси.

Разпоредбата на чл. 8, изречение второ, хипотеза първа от ЗПУКИ (отм.) предвижда, че лице заемащо публична длъжност няма право да сключва договори или да извършва други дейности в частен интерес при изпълнение на правомощията или задълженията си по служба, когато по конкретен повод е налице частен интерес.

В качеството си на директор на Детска градина „Моряче“, гр. Несебър Х.С.С. е лице, заемащо публична длъжност по смисъла на чл. 3, т. 23 от ЗПУКИ-отм. и по отношение на нея важат забраните по Глава втора от чл. 6 - чл. 11 от ЗПУКИ-отм.

Наличието на родство от първа и втора степен по права линия обосновава свързаност по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на ЗПУКИ (отм.) между Х.С.С., И.Кирчева Тодорова и А. Тодоров. Наличието на свързани лица само по себе си не представлява конфликт на интереси. Свързаността създава риск от такъв в случаите, при които лицето, заемащо публична длъжност упражнява правомощия или изпълнява задължения по служба повлияно от частен интерес.

В периода от 01.11.2013 г. до 10.05.2014 г. Х.С.С., в качеството си на директор на детска градина „Моряче“, гр. Несебър в нарушение на изискванията на чл. 147, ал. 1, т. 7 от ПП ЗНП и не е обявила свободните работни места за длъжността „помощник-възпитател“ по съответния ред и е сключила трудов договор № 003 от 08.05.2014 г. с дъщеря си И. Тодорова, за заемане на длъжността „помощник възпитател" в детската градина без да е проведена състезателна процедура в резултат, на която да са определени конкретните кандидат за заемане на длъжността „помощник възпитател“. Прието е, че тези обстоятелства налагат извода за наличие на частен интерес на лицето заемащо публична длъжност, повлиял върху безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията и задълженията му по служба.

Посочено е, че обстоятелството, че Х.С.С. на 08.05.2014 г. е сключила трудов договор със свързаното с нея лице, по силата на който е възникнало трудово правоотношение и обстоятелството, че свободните работни места за длъжността „помощник възпитател“ не са били обявени в Бюрото по труда и в РУО, аргументира извода за създадено привилегировано положение за съответното свързано лице, с цел получаване на работа.

Прието е, че облагата в конкретния случай е реализирана и се изразява в получаване на работа от свързаното лице, по силата на сключения трудов договор трудов договор № 003/08.05.2014 г. и последвалите допълнителни споразумения към него между Х.С.С., в качеството й на директор на Детска градина „Моряче“, гр. Несебър и дъщеря й И. Тодорова. Освен това с оглед интереса на свързаното лице директора на Детска градина „Моряче“, гр. Несебър е упражнила подкрепа и влияние.

Изложени са мотиви и относно предвиденото от законодателят в нормата на чл. 19, ал. 1 от ЗПУКИ задължение за лице, заемащо публична длъжност, само да се отстрани от изпълнение на правомощията си по служба, когато по конкретен повод е налице частен интерес. Отбелязано е, че законодателят е предвидил законов механизъм за избягване на ситуации на конфликт на интереси посредством института на подаване на декларация за конфликт на интереси по конкретен повод и института на самоотвода. Посочено е, че в конкретния случай задължението е възникнало на 08.05.2014 г. със сключване на трудов договор № 003 от 08.05.2014 г., а видно от събраните по преписката доказателства Х.С.С. не е подала декларация по чл. 12, т. 4 от ЗПУКИ-отм., нито се е отвела от упражняване на правомощията си по служба.

В заключение от Комисията е прието, че предвид наличието на лице, заемащо публична длъжност, наличието на частен интерес на лицето заемащо публична длъжност или свързано с него, водещ до облага от нематериален характер, както и наличието на упражнени правомощия по служба, при които лицето е било повлияно от частния интерес, при сключването на трудов договор № 003 от 08.05.2014 г. Х.С.С., в качеството си на лице, заемащо публична длъжност е нарушила забраната за сключване на договори в частен интерес при изпълнение на правомощията или задълженията си по служба, предвидена в разпоредбата на чл. 8, изречение второ от ЗПУКИ.

На 25.07.2018 г. от Комисията е постановено процесното Решение № РС-184-17-052/25.07.2018 г. , с което на основание чл. 27, ал. 2 от ЗПУКИ-отм. е установен конфликт на интереси по отношение на Х.С.С. на длъжност директор на Детска градина „Моряче“, гр. Несебър за това, че в качеството си на лице, заемащо публична длъжност по смисъла на чл. 3, т. 23 от ЗПУКИ-отм. е сключила трудов договор № 003/08.05.2014 г. за назначаване на длъжността „помощник възпитател“ в детската градина с И. Тодорова, свързано с нея лице по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на ЗПУКИ-отм. в нарушение на чл. 8, изречение второ от ЗПУКИ-отм. и е установено неподаване на декларация по чл. 12, т. 4 от ЗПУКИ-отм. по отношение на Х.С.С. на длъжност директор на Детска градина „Моряче“, гр. Несебър, във връзка със сключване на трудов договор № 003/08.05.2014 г. за назначаване на длъжността „помощник възпитател“ в Детска градина „Моряче“, гр. Несебър на И. Тодорова, в нарушение на чл. 16, ал. 1 от ЗПУКИ-отм.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок за обжалване от лице, притежаващо правен интерес от оспорването и против акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

С § 3 от ПЗР на Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (ЗПКОНПИ) е отменен Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (ЗПУКИ) (ДВ, бр. 7 от 19.01.2018 г.). Съгласно § 5 от ПРЗ на ЗПКОНПИ неприключилите до влизането в сила на този закон производства по установяване на конфликт на интереси и налагане на административни наказания се довършват по досегашния ред от Комисията, поради което настоящето производство е по реда на ЗПУКИ-отм.

Решение № РС-184-17-052 от 25.10.2018 г. е издадено от компетентен административен орган, в кръга на правомощията му, съгласно чл. 27, ал. 1 и ал. 2 от ЗПУКИ-отм. В съответствие с чл. 22ж, ал. 2 от ЗПУКИ-отм. Решението е взето с мнозинство от повече от половината от всички членове на Комисията.

Актът е в предписаната от закона форма, и при постановяването му не са допуснати съществени нарушения на административнопроцесуалните правила, установени в чл. 23 – чл. 31 от ЗПУКИ-отм. Оспореното Решение е постановено и в съответствие с материалноправните норми и с целта на закона.

Съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от ЗПУКИ-отм. конфликт на интереси възниква, когато лице, заемащо публична длъжност, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективното изпълнение на правомощията или задълженията му по служба.

По делото не е спорно, че Детска градина „Моряче“, гр. Несебър е общинско учебно заведение със собственик Община Несебър.

В чл. 3 от ЗПУКИ-отм. от законодателят са посочени лица, заемащи публични длъжности по смисъла на този закон в т. 1 до т. 24. Съгласно чл.3, т. 23 от ЗПУКИ-отм. управителите и членовете на органите на управление или контрол на общински или държавни предприятия, както и на други юридически лица, създадени със закон, с акт на държавен орган или на орган на местно самоуправление. В настоящият случай по безспорен начин се установява, че Х.С.С. в качеството си на директор на Детска градина „Моряче“, гр. Несебър е лице заемащо публична длъжност по смисъла на чл. 3, т. 23 от ЗПУКИ-отм. Неоснователно е възражението на жалбоподателят, че неправилно в оспореното Решение е прието от страна на административния орган, че С. е лице, което заема публична длъжност по смисъла на чл. 3, т. 25 от ЗПУКИ-отм. Видно от мотивите на оспореното Решение на л.4 от същото от Комисията е посочено, че „В качеството си на директор на Детска градина „Моряче“, гр. Несебър Х.С.С. е лице, заемащо публична длъжност по смисъла на чл. 3, т. 23 от ЗПУКИ-отм.“. Действително в диспозитива на Решението е посочено „…в качеството си на лице, заемащо публична длъжност, по смисъла на чл. 3, т. 25 от ЗПУКИ-отм.“, но доколкото в мотивите на Решението както бе отбелязано по-горе е посочена разпоредбата на чл. 3, т. 23 от ЗПУКИ-отм., която е относима в процесния случай, поради което съдът приема, че в случая се касае за техническа грешка в изписването на точката.  

На следващо място според определението, дадено в чл. 2, ал. 2 от ЗПУКИ-отм. частен е всеки интерес, който води до облага от материален или нематериален характер за лице, заемащо публична длъжност, или за свързани с него лица, включително всяко поето задължение. По смисъла на чл. 2, ал. 3 от ЗПУКИ-отм. облага е всеки доход в пари или в имущество, включително придобиване на дялове или акции, както и предоставяне, прехвърляне или отказ от права, получаване на привилегия или почести, получаване на стоки или услуги безплатно или на цени, по-ниски от пазарните, помощ, глас, подкрепа или влияние, предимство, получаване на или обещание за работа, длъжност, дар, награда или обещание за избягване на загуба, отговорност, санкция или друго неблагоприятно събитие.

По делото не е спорно и съдът приема за установено обстоятелството, че Х.С.С. е роднина по права линия от първа степен (майка) на Ивелина Кирчева Тодорова и следователно е „свързано лице“ съгласно § 1, т. 1 от ДР ЗПУКИ-отм.

От приетите по делото писмени доказателства се установява, че 08.05.2014 г. Х.С.С., в качеството си на директор на Детска градина „Моряче“, гр. Несебър е сключила трудов договор № 003 от 08.05.2014 г. с дъщеря си И. Тодорова за заемане на длъжността „помощник възпитател“ в детската градина, без да е проведена състезателна процедура в резултат на която да са определени конкретните кандидати за заемане на длъжността „помощник възпитател“.

Така установените факти не са  спорни между страните. Жалбоподателят счита обаче, че от административният орган не е безспорно установено наличието на частен интерес. От административният орган е прието, че обстоятелството, че Х.С.С. на 08.05.2014 г. е сключила трудов договор със свързаното с нея лице, по силата на който е възникнало трудово правоотношение и обстоятелството, че свободните работни места за длъжността „помощник възпитател“ не са били обявени в Бюрото по труда и в РУО, аргументира извода за създадено привилегировано положение за съответното свързано лице, с цел получаване на работа. Прието е още, че облагата в конкретния случай е реализирана е и се изразява в получаване на работа от свързаното лице, по силата на сключения трудов договор трудов договор № 003/08.05.2014 г. и последвалите допълнителни споразумения към него между Х.С.С., в качеството й на директор на Детска градина „Моряче“, гр. Несебър и дъщеря й И. Тодорова. В допълнение е отбелязано и, че с оглед интереса на свързаното лице директора на Детска градина „Моряче“, гр. Несебър е упражнила подкрепа и влияние.

От така изложеното съдът приема, че от административният орган безспорно е установено наличието на частен интерес. Неоснователно е възражението на жалбоподателят за липсата на предпоставките по чл. 2, ал. 2 и ал. 3 от ЗПУКИ-отм., тъй като назначеното лице е престирало труд и полученото възнаграждение неможе да се третира като облага по смисъла на чл. 2, ал. 3 от ЗПУКИ-отм. В настоящият случай от административният орган като облага по смисъла на чл. 2, ал. 3 от ЗПУКИ-отм. не е прието полученото възнаграждение, а самото получаване на работата като „помощник възпитател“.

Неоснователно е и възражението на жалбоподателят, че в случая И. Тодорова не е получила предимство при назначаването си на работа. Съгласно разпоредбата на чл. 147, ал. 1, т. 7 от ПП на Закона за народната просвета (отм. на 01.08.2016 г.) директорът, като орган за управление на училището обявява свободните места в бюрата по труда и в регионалните инспекторати по образованието в 3 дневен срок от овакантяването им. По делото е установено и не е спорно между страните, че в периода 01.11.2013 г. до 10.05.2014 г. Х.С.С., в качеството си на директор на детска градина „Моряче“, гр. Несебър в нарушение на чл. 147, ал. 1, т. 7 от ПП на ЗНП (отм.) не е обявила свободните работни места за длъжността „помощник възпитател“ по съответния ред. От своя страна този факт съпоставен с факта, че на 08.05.2014 г. С. е сключила трудов договор с дъщеря си, по силата на който е възникнало трудово правоотношение правилно е преценен от Комисията като извод за създадено привилегировано положение за съответното свързано лице, с цел получаване на работа.  

При тези факти правилен е изводът на Комисията, че в конкретния случай по отношение на жалбоподателя Х.С.С. на длъжност директор на Детска градина „Моряче“, гр. Несебър е възникнал конфликт на интереси, тъй като в качеството си на лице, заемащо публична длъжност по смисъла на чл. 3, т. 23 от ЗПУКИ-отм. е сключила трудов договор № 003 от 08.05.2014 г. за назначаване на длъжността „помощник възпитател“ в детска градина с И. Тодорова, свързано с нея лице по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на ЗПУКИ-отм. в нарушение на чл.8, изр. второ от ЗПУКИ-отм.

С оглед избягването на съмнения, че лицата, заемащи публични длъжности, осъществяват правомощията си на база на лични и роднински отношения и контакти, а не на база законоустановени критерии, нормата на чл. 8 от ЗПУКИ-отм. въвежда забрана лице, заемащо публична длъжност да сключва договори или да извършва други дейности в частен интерес при изпълнение на правомощията си или задълженията си по служба. В настоящия случай е установено по безспорен начин, че при упражняване на правомощията си жалбоподателят е сключил трудов договор № 003 от 08.05.2004 г. с дъщеря й И. Тодорова.

Правилен е изводът на Комисията и за нарушение на чл. 16, ал. 1 от ЗПУКИ-отм., съгласно която разпоредба лице, заемащо публична длъжност, подава декларация когато има частен интерес от упражняване на свое правомощие по служба. В настоящият случай предвид сключения на 08.05.2014 г. трудов договор № 003 за назначаване на длъжност „помощник възпитател“ в детска градина „Моряче“, гр. Несебър на И. Тодорова – дъщеря на жалбоподателката, която е на длъжност директор на детска градина „Моряче“, гр. Несебър, Х.С. е следвало да подаде декларация по чл. 12, т. 4 от ЗПУКИ-отм. във връзка със сключения договор.

По изложените съображения съдът намира Решение № РС-184-17-052/25.07.2018 г. на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество за законосъобразен административен акт, а жалбата за неоснователна, поради което същата  следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора и предвид заявеното от ответника искане за присъждане на разноски, в полза на КПУКИ се дължат такива в размер на 100 (сто) лева - юрисконсултско възнаграждение, определено по реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданскопроцесуалния кодекс, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ и предвид фактическата и правна сложност на спора.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК Административен съд - Бургас, І-ви състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х.С.С., ЕГН ********** *** против Решение № РС-184-17-052/25.07.2018 г. на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОМПИ).

ОСЪЖДА Х.С.С., ЕГН ********** *** да заплати на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество съдебно-деловодни разноски в размер на 100 (сто) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

СЪДИЯ: