АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||
РЕШЕНИЕ № 43 |
|||||||||
Гр.
Видин, 17.05.2022 г. |
|||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||
Административен съд – Видин, |
II
административен състав |
||||||||
в публично
заседание на |
осемнадесети април |
||||||||
през две хиляди двадесет и втора година в
състав: |
|||||||||
Председател: |
Нели Дончева |
||||||||
Членове: |
Николай Витков Борис Борисов |
||||||||
при секретаря |
Мария И.И.а |
и в присъствието |
|||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
|||||||
от съдия |
Николай Витков |
|
|||||||
административно
дело № |
27 |
по описа за |
2022 |
година |
|||||
и за да се произнесе, съобрази следното: |
|||||||||
Производството е по чл.45, ал.4 и ал.8 от ЗМСМА, във
връзка с чл.32, ал.2 от ЗА.
Делото е образувано във връзка със заповед № РД-25-12/01.02.2022
г. на областен управител на област Видин, с която се оспорва решение № 187,
взето с протокол № 14/30.12.2021 г. на общински съвет Видин.
В заповедта се развиват съображения, че решението на
общинския съвет е незаконосъобразно и постановено в нарушение на разпоредби от ЗМСМА,
ЗНА и на Правилник за организацията и дейността на ОбС-Видин.
Иска се да бъде постановено решение, с което да се
отмени обжалваното решение на общинския съвет. Претендират присъждане на
съдебни разноски.
Ответникът по делото общински съвет Видин, редовно
уведомени, чрез процесуалния си представител оспорват заповедта с характер на
жалба, инициирала настоящето производство и молят да бъде потвърдено процесното
решение.
От данните по делото, във връзка с оплакванията в заповедта,
съдът намира, че същата е основателна, по следните съображения: доказателствата
от административната преписка установяват, че съобразно предвидения контрол за законосъобразност от
страна на областния управител на актовете на общинския съвет в чл.45, ал.4 от ЗМСМА, на първия е изпратено решение № 187, взето с протокол № 14/30.12.2021 г.
на ОбС-Видин, с което е прието изменение и допълнение на Наредба на общински
съвет Видин за определяне размера на местните данъци на територията на община
Видин, съгласно Приложение № 1, представляващо неразделна част от решението.
В общински съвет Видин е внесен проект за изменение и
допълнение на Наредба на ОбС-Видин за определяне размера на местните данъци, с доклад
рег.№ ПО-01-04-178/30.10.2020 г. на зам. кмет на община Видин, заедно с мотиви
към проекта.
Проектът е публикуван за обществено обсъждане на
информационното табло и в сайта на община Видин на 27.10.2020 г., заедно с
мотивите към него, видно от приложените към преписката съобщение рег.№
ПО-01-04-178/27.10.2020 г. и извадка от сайта на общината. В съобщението е
указано, че публичното обсъждане на проекта ще се състои в сградата на община
Видин, конферентна зала (ет.5), на 27.11.2020 г. в 10:00 ч.
Видно от протокол от 27.11.2020 г., в деловодството на
общинска администрация не са заведени писмени становища и предложения по
проекта, нито на електронната поща на общината, като на посоченото място и
време не са се явили граждани, представители на синдикални и бизнес
организации, НПО и други юридически лица, осъществяващи дейност на територията
на община Видин.
Впоследствие с предложение рег.№ ПО-01-04-2121/25.11.2021
г. на кмета на община Видин, към което са приложени следните писмени
доказателства в заверени копия: проект за Наредба за изменение и допълнение на
Наредба на общински съвет Видин за определяне размера на местните данъци на
територията на община Видин; мотиви към проекта; снимка от публикуване проекта
на сайта на община Видин; протокол от обществено обсъждане, отново е внесен в ОбС-Видин проект за
изменение и допълнение на Наредба на ОбС-Видин за определяне размера на
местните данъци на територията на община Видин.
Към преписката е приложено становище, което не носи
подпис на длъжностно лице и дата на издаване, относно предложение рег.№
ПО-01-04-2121/25.11.2021 г. на кмета на община Видин, съдържащо изявления на
различни постоянни комисии при ОбС-Видин, а именно: ПК по общинска собственост,
общински дружества и предприятия, приватизация и следприватизационен контрол;
ПК по финанси и бюджет; ПК по европейски фондове, проекти и международно
сътрудничество; ПК по законност, местно самоуправление, нормативна уредба,
етика и охрана на обществения ред; ПК по здравеопазване, социални дейности и
социална политика; ПК по териториално и селищно устройство и организация на
движението; ПК по земеделие, гори и опазване на околната среда; ПК по
образование, наука и култура; ПК за работа с децата, младежта, спорта и
туризма. Становището на всички комисии е еднотипно: „Допуска се до заседание на
ОбС-Видин”. В документа се посочва, че всички заседания са проведени на
06.12.2021 г.
След обсъждането му в ОбС-Видин атакуваното решение
било прието със 13 гласа „За”, 8 „Против” и 4 „Въздържал се”. Изложени били
мотиви, че ОбС-Видин смята предложението за законосъобразно, целесъобразно и в
интерес на община Видин.
Решението било изпратено на областен управител на
област Видин с писмо рег.№ РД-01-10-1/04.01.2022 г. на председател на ОбС-Видин
и било върнато за ново разглеждане със заповед № РД-25-3/11.01.2022 г. на
областен управител на област Видин, която е получена на същата дата в
ОбС-Видин, видно от поставения регистрационен индекс на писмо изх.№ 2803-140 от
11.01.2022 г. на оспорващия.
ОбС-Видин не се произнесъл в нормативно установения
четиринадесет дневен срок съгласно чл.45, ал.7 от ЗМСМА, което мотивирало
областния управител да го оспори пред Административен съд Видин.
При тази фактическа обстановка съдът приема от правна
страна следното: заповедта с характер на жалба е подадена от процесуално
легитимиран субект и е допустима за разглеждане по същество.
От събраните по делото доказателства се установява, че
в хода на административното производство са допуснати съществени нарушения на императивни
разпоредби, които обуславят незаконосъобразност на процесното решение.
Първоначалното предложение за изменение и допълнение
на Наредба на общински съвет Видин за определяне размера на местните данъци на
територията на община Видин е внесено с т.нар. „доклад” рег.№
ПО-01-04-178/30.10.2020 г. на зам. кмет на община Видин. Въпреки дадените
указания няма данни дали този проект е бил обсъден в съответните постоянни
комисии към Общински съвет Видин преди да бъде внесен за гласуване в съвета.
Именно този проект за изменение и допълнение на
Наредбата е бил публикуван на интернет сайта на община Видин и на
информационното табло за обществено обсъждане на 27.11.2020 г., видно от
доказателствата към преписката. Липсват данни обаче това предложение да било
обсъждано и приемано от общинския съвет.
Впоследствие с предложение рег.№
ПО-01-04-2121/25.11.2021 г. кметът на общината отново е внесъл предложение за изменение и допълнение на Наредбата на
общински съвет Видин за определяне размера на местните данъци на територията на
община Видин.
От начина на окомплектоване на преписката не става
ясно кой точно от приложените екземпляри е първоначално внесения проект, както
и дали той съответства (и в каква степен) на внесения от кмета на общината
проект с предложение рег.№ ПО-01-04-2121/25.11.2021 г. В този смисъл съдът е
възпрепятстван да извърши проверка относно обстоятелството спазени ли са
изискванията за внасяне на процесния проект и обсъждането му както от
съответните постоянни комисии към ОбС-Видин, така и от граждани и организации,
съответно живеещи и осъществяващи дейност на територията на общината,
респективно спазени ли са процесуалните изисквания при издаване на процесния
акт. В крайна сметка се установява, че са налице две предложения за изменение и
допълнение на Наредбата на общински съвет Видин за определяне размера на
местните данъци на територията на община Видин, но е публикувано и обсъждано
само първото от тях. Това първоначално внесено предложение е публикувано в
сайта на община Видин и на информационното табло, но не е обсъждано от
постоянните комисии на общинския съвет. Това обуславя извод за неспазване на
изискванията, въведени с разпоредбата на чл.73, ал.1 от Правилника за
организация и дейност на Общински съвет Видин и взаимодействие с общинската
администрация, според която председателят (на ОбС) разпределя постъпилите
материали по реда на тяхното постъпване между постоянните комисии в 3-дневен
срок от входяването им в Общинския съвет.
Второто предложение е обсъдено, макар и изключително
лаконично, но изобщо липсват доказателства да е публикувано за обществено
обсъждане по някакъв начин, което пък е съществено нарушение на императивните
правила по чл.26, ал.3 от ЗНА.
Съгласно разпоредбата на чл.75, ал.1 от Правилника за
организация и дейност на Общински съвет Видин и взаимодействие с общинската
администрация, проектите за наредби се приемат на две гласувания, които се
правят в различни заседания. Ал.2 предвижда възможност по изключение, когато по
време на обсъждането не са направени съществени предложения за изменение и
допълнение на проекта, общинският съвет да може да реши по изключение двете
гласувания да се проведат в едно заседание. От приложения протокол от
заседанието на съвета, проведено на 30.12.2021 г. не се установява да е вземано
решение по ал.2 от Правилника, за провеждане на две гласувания в едно
заседание. В действителност изобщо няма доказателства да е провеждано второ
гласуване на предложените изменения.
Съгласно чл.75, ал.4 от Правилника, при първото
гласуване проектът се обсъжда в цялост, а чл.76, ал.1 предвижда, че общинският
съвет обсъжда и приема проектите на второ гласуване глава по глава, раздел по
раздел или текст по текст. Такова детайлно гласуване няма доказателства изобщо
да е било проведено по някой от предложените проекти за изменение и допълнение
на Наредбата. Описаното представлява особено съществено нарушение на
процедурните изисквания за обсъждане и приемане на подзаконови нормативни
актове от общинския съвет, което на самостоятелно основание обуславя
незаконосъобразност на атакуваното решение.
Допълнителни доказателства относно фактите и
обстоятелства във връзка с процесното решение не са представени и пред съда в
настоящото производство, поради което съдът е лишен от възможността да установи
и да прецени дали е налице противоречие с материално правните разпоредби или не
и дали е налице съответствие с целта на закона, съобразно разпоредбата на
чл.146, т.4 и 5 от АПК. Съгласно чл.170, ал.1 от АПК административният орган и
лицата, за които оспореният административен акт е благоприятен, трябва да
установят съществуването на фактическите основания, посочени в него, и
изпълнението на законовите изисквания при издаването му.
С оглед гореизложеното обжалваното решение е
незаконосъобразно, издадено при неспазване на процесуалните правила и следва да
бъде отменено, а подадената срещу него заповед на областния управител на област
Видин е основателна и следва да бъде уважена.
От процесуалния представител на оспорващия
своевременно са поискани разноски по делото за процесуално представителство по
делото. От приложения към делото договор за правна защита и съдействие рег.№
РД3204/17/14.04.2022 г. обаче се установява само размера на договорената за
процесуално представителство сума (500,00 лева), но не и действително
заплатената такава, поради което на оспорващия следва да бъдат заплатени
единствено направените разноски за публикуване на оспорването в Държавен
вестник в размер на 20,00 лева, за извършването на които са приложени съответни
доказателства. Поради липсата на доказателства за действително направени
разноски за процесуално представителство на оспорващия такива не следва да
бъдат присъждани.
Воден от горните мотиви и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Административен съд Видин
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ решение № 187, взето с протокол № 14/30.12.2021
г. на Общински съвет Видин, като незаконосъобразно.
ОСЪЖДА община Видин да заплати от бюджета си в полза
на областен управител на област Видин направените разноски по делото в размер
на 20,00 (двадесет) лева.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.
Решението да се обнародва по реда на чл.194 от АПК
след влизането му в законна сила.
Председател: Членове:
1.
2.