Решение по дело №10/2022 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 64
Дата: 31 март 2022 г. (в сила от 31 март 2022 г.)
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20227130700010
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 януари 2022 г.

Съдържание на акта

       Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

    ……

 

              гр. Ловеч, 31.03. 2022 г.

 

             В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на двадесет и осми март две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ    

 

          при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело   10/2022 г., за да се произнесе, съобрази следното:

          Производството е по реда на чл. 38 от Закона за държавната собственост (ЗДС).

          Образувано е по  жалба от Д.А.  М., ЕГН **********  с постоянен адрес:*** чрез адвокат В.Н. от ЛАК с адрес *** против Решение № 794/16.11.2021 г. на Министерски съвет на Република България за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект „Автомагистрала Хемус”, участък от км 166+144 от идейния проект на НКСИП = 167+572 по техническия проект от 2020 г. (след пресичането с път ІІІ-301) до км 189+344 от идейния проект на НКСИП = км 190+771,67 по техническия проект от 2020 г. (след пресичането с път ІІІ-303), на територията на област Ловеч и област Велико Търново, в частта му касаеща определяне на размера на паричното обезщетение по отношение на имот с идентификатор 40261.17.33,  находящ се в землището на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, представляващ земеделска територия с начин на трайно ползване - НИВА с  площ  на имота 11,320 декара, засегната площ - 8,015 декара, площ за отчуждаване 8,015 дка, за който е определено обезщетение в размер на 4353,00 (четири хиляди триста петдесет и три) лева.

С жалбата се иска отмяна на решението в оспорената част като незаконосъобразно и връщане на административната преписка на административния орган за постановяване на решение, с което Д.А.М. да бъде обезщетен по реда на чл. 42а, ал. 1 от Закона за държавната собственост с равностоен поземлен имот от ДПФ. Алтернативно се иска изменение на решението в обжалваната част, касаещо размера на паричното обезщетение.

          Жалбоподателят – редовно призован – не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощени адвокати, които поддържат жалбата. Претендира присъждане на направените разноски съгласно приложен списък.

Ответникът по делото – Министерски съвет на Република България – редовно призован – не се представлява в съдебно заседание. Представил е писмено  становище чрез пълномощник, с което не възразява да се даде ход на делото и излага съображения по съществото на спора. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна Министърът на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ)  – редовно призован – не изпраща представител в съдебно заседание. Представил е становище чрез пълномощник, претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.  

Заинтересованата страна Министърът на финансите – редовно призован – не  се явява и не се представлява в съдебно заседание. Представил е писмено становище, с което оспорва жалбата и моли същата да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана.

Заинтересованата страна Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) в съдебно заседание чрез пълномощник оспорва жалбата. Моли да бъде потвърдено изцяло решението на Министерски съвет в обжалваната му част. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

          Настоящият състав на Административен съд - Ловеч намира жалбата за процесуално допустима. Подадена е в законоустановения 14-дневен срок по чл. 38, ал. 2 от ЗДС от надлежно легитимирана страна - адресат на оспорения акт, която има правен интерес от обжалване в качеството на собственик на процесния имот, част от който се отчуждава с оспореното решение. Разгледана по същество е основателна.

          По силата на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС, отчуждаването на имоти и части от имоти частна собственост, предназначени за изграждане на национални обекти се извършва с решение на Министерски съвет по предложение на Министъра на РРБ и Министъра на финансите.

С Решение № 250/25.04.2013г. на Министерския съвет (л. 124) републикански път А-2 „София-Ботевград-Шумен-Девня-Варна“, част от който е и Автомагистрала „Хемус“, е обявен за обект с национално значение по смисъла на §5, т.62 от Допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията и за национален обект по смисъла на §1 от Допълнителните разпоредби на ЗДС.

С Решение № 794/16.11.2021г. на Министерски съвет на Република България в оспорената му част, е определено обезщетение в размер на 4353,00 лева за отчуждаване на 8,015 дка от притежавания от жалбоподателя поземлен имот с идентификатор 40261.17.33, целият с площ 11,320 дка. Имотът се намира в землището на с. Крушуна, общ. Летница, обл. Ловеч, и преди влизане в сила на ПУП-ПП е представлявал земеделска земя – нива от IV категория.

          Обжалваното решение № 794/16.11.2021 г. е издадено от Министерски съвет по предложение на Министъра на РРБ и Министъра на финансите, което означава, че е постановено от компетентен орган по смисъла на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС.

          То е издадено в предвидената от закона писмена форма. С него е  отчуждена част от недвижим имот, който е собственост на жалбоподателя.      

          Оспореното решение на Министерски съвет е със съдържанието, регламентирано в чл. 34б от ЗДС и е мотивирано. Посочена е държавната нужда, за която се отчуждава частта от имота, неговия вид, местонахождение и размер, стойността на дължимото обезщетение и собственика на имота.  

          Предпоставка за извършване на отчуждаването е наличието на влязъл в сила подробен устройствен план – парцеларен план, и в случая такъв е одобрен с влязла в сила Заповед №РД-02-15-12 от 02.02.2021 г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройство (л. 126 и сл. и л. 222 и сл.), предвиждащ изграждането на национален обект: „Автомагистрала „Хемус“, участък от км 166+144 от идейния проект на НКСИП = 167+572 по техническия проект от 2020г. (след пресичането с път ІІІ-301) до км 189+344 от идейния проект на НКСИП = км 190+771,67 по техническия проект от 2020г. (след пресичането с път ІІІ-303).

          В производството по издаване на обжалвания акт са спазени административнопроизводствените правила в съответствние с разпоредбите на чл. 34, чл. 34а и чл. 34б, ал. 2 от ЗДС. От заинтересованото ведомство е изготвено мотивирано искане за отчуждаване до Министъра на финансите и Министъра на РРБ. Към него са приложени необходимите документи,  посочени в чл. 34, ал. 2 от ЗДС. Тези двама министри са направили предложение до Министерски съвет за отчуждаване на имотите, към което са приложили съвместен доклад.  Решението  е разгласено по реда на чл. 34а, ал. 3 от ЗДС, а предложението е било придружено с изискуемите от чл. 34а, ал. 4 от ЗДС приложения.

В табличен вид  са представени имотите и частите от имоти за отчуждаване, включително и в землището на с. Крушуна с техните характеристики, вид, местонахождение, размер и данни за собствениците. Приложена е финансова обосновка , възлагателно писмо, както и оценка на имотите /оценителски доклад за определяне на равностойно парично обезщетение, извършена в административното производство, конкретно за процесния имот оценката е на лист 113-гръб от делото.

Видно от приложения по делото оценителски доклад, равностойното парично обезщетение за землището на с. Крушуна, в което се засягат земеделски територии, в това число и относно поземления имот на жалбоподателя, е определено при осигурено удостоверение от Службата по вписванията - Ловеч, придружено с копия на всички вписани сделки с имоти - реални пазарни аналози и приложен оптичен диск с пълната информация, предоставена от Служба по вписванията - Ловеч, отговарящи на изискванията на чл. 32, ал. 4  и §1а, т.2 от ЗДС, като оценката е извършена по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, т.е. методът на изготвяне на възложената оценка е въз основа на „пазарни цени на имотите с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания”- имоти в земеделска територия, намиращи се в едно и също землище, по пазарни цени по смисъла на §1а, т.2 от ДР на ЗДС. В конкретния случай са взети предвид сделки със земеделски земи, сключени в рамките на  12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в СВ - Ловеч от 12.02.2020 г. до 12.02.2021 г. 

Съгласно чл. 32 от ЗДС, имоти и части от имоти - собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и равностойно обезщетение.

Във връзка с оспорването по искане на жалбоподателя съдът е допуснал съдебно-оценителна експертиза, която да даде заключение за равностойното парично обезщетение, определено по реда на чл. 32 от ЗДС, във вр. с §1а, т.1 от ДР на ЗДС, както и заключение при което оценката е определена като се използват като пазарни аналози само двете сделки, в които се включват поземлени имоти, представляващи земеделски земи с начина на трайно ползване ниви в землището на с. Крушуна, обективирани в нотариални актове № 16, вх. peг. № 5692 от 17.11.2020г. на СВ - Ловеч и № 176, вх. peг. № 2112 от 12.05.2020г. на СВ - Ловеч (л. 350-354).

Съгласно т. 1 и т. 2 от заключението с вх. № 1267/21.03.2022 г. (л. 425-428), изготвено от вещото лице по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, вр. с §1а от ДР на ЗДС, при използване на същите пазарни аналози като тези, съдържащи се в оценителския доклад до административния орган, пазарната цена за отчуждаваната част от 8,015 дка от процесния имот с идентификатор 40261.17.33 в землището на с. Крушуна е 543,16 лв./дка или общо 4353,00 лв. Представени са общо 21 броя сделки, от които в оценката са използвани само 3 броя сделки като пазарни аналози, отговарящи на изискванията на § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС. Останалите 18 броя сделки не са използвани като пазарни сделки, тъй като при някои от тях има извършени сделки на идеални части, други представляват констативни нотариални актове, възбрани, договори с Община Летница, сделки със застроени имоти и други. Използваните сделки при определяне на равностойното парично обезщетение от вещото лице по допуснатата съдебно-оценителна експертиза по делото са описани изчерпателно в табличен вид на стр. 2 от заключението. От последното се установява, че пазарната стойност на отчуждаемата част от имота, определена по правилата на ЗДС, съвпада с оценката, определена с решението на МС в оспорената му част.

По повод молба с вх. № 1049/07.03.2022 г. от ПП на жалбоподателя (л. 348) вещото лице е дало отговор и на поставената в т. 3 от заключението задача, а именно - оценката да бъде определена като се използват като пазарни аналози само двете сделки, в които се включват поземлени имоти, представляващи земеделски земи с начина на трайно ползване в землището на с. Крушуна, обективирани в Нотариален акт за покупко-продажба на недвижими имоти № 16, вх. peг. № 5692 от 17.11.2020г. на СВ - Ловеч и Нотариален акт за покупко-продажба на недвижими имоти № 176, вх. peг. № 2112 от 12.05.2020г. на СВ - Ловеч (л. 350-354). Жалбоподателят е обосновал искането си с твърдението, че в оценителния доклад, използван от административния орган, като пазарни аналози не са съобразени тези сделки, в които са включени земеделски земи – ниви, какъвто е и отчуждавания имот.

Съгласно т. 3 от депозираното заключение вещото лице е определило пазарната стойност на частта от недвижимия имот, предмет на отчуждаване, като за пазарни аналози са използвани всички сделки, в които се включват поземлени имоти, представляващи земеделски земи с НТП ниви, както следва: Нотариален акт № 16 от 17.11.2020 г. и Нотариален акт за покупко-продажба на недвижими имоти № 176 от 12.05.2020 г., като при този начин на изчисление за землището на с. Крушуна е определена осреднена цена от 809,98 лв./дка равностойно парично обезщетение, като обезщетението за отчуждаемата част от процесния поземлен имот 40261.17.33 е следната: 8,015 дка х 809,98 лв/дка = 6492,00 лв. Оценката е изготвена по реда на чл. 32, ал. 2 във вр. с § 1а от ДР на ЗДС, като са използвани за пазарни аналози цитираните два нотариални акта с предмет на продажба ниви.

Настоящият съдебен състав счита, че неправилно административният орган не е използвал като пазарен аналог посочения от жалбоподателя нотариален акт от 12.05.2020 г. (л. 353-354), който съдържа сделки с ниви от същата категория като отчуждавания имот. Съдът приема, че т. 3 от заключението на вещото лице е изготвено при поне два пазарни аналога, които включват изобщо ниви, респективно е спазено изискването за използване на имоти с еднакво предназначение, начин на трайно ползване и сравнително сходни характеристики. Това заключение се явява най-близко до определянето на равностойно обезщетение, така че жалбоподателят да може да закупи подобен имот със сходни характеристики на отчуждения му.

Законът не дава легална дефиниция на понятието „имоти с подобни характеристики”. Съгласно Тълкувателно решение № 3 от 23.03.2015г. на ВАС по т.д. № 6/2014г., сравнителният анализ се прави въз основа на имоти, чиито начин на трайно ползване и предназначение са сходни с тези на отчуждавания недвижим имот. Не се посочва изискване за идентичност в категорията на имотите, а само сходен начин на трайно ползване и предназначение. Този критерий изисква да се сравнят пазарните цени на други имоти, различни от отчуждавания, но със сходни характеристики и начин на трайно ползване, за да бъде оценката на подлежащия на отчуждаване имот актуална и съответна на цените на свободния пазар, което означава, че срещу получената в обезщетение сума лицето, чийто имот или част от имот се отчуждава, ще има възможност, ако реши, в същия момент (на отчуждаването), на същия географски пазар, да закупи аналогичен имот за задоволяване на потребностите, които е задоволявал и с отчуждения.

При принудително отнемане на собствеността по реда на ЗДС за изграждане на национален обект срещу парично обезщетение, целта на законодателя е собственикът на имота да получи парично обезщетение в такъв размер, който да е равностоен като размер на паричната сума, която би получил при свободно предлагане на пазара на този имот. Т.е., целта на закона е да се обхване възможно най-широк кръг правни сделки, които отговарят на определените критерии, за да бъде определено справедливо парично обезщетение за имотите, предмет на отчуждаването, и да бъдат защитени интересите на засегнатите собственици, а именно същите да бъдат възмездени парично с цена, близка до тази, която биха получили при свободно договаряне на пазара на недвижимите имоти, при отсъствие на каквато и да е принуда.

Изложеното налага извод, че така определеното от административния орган  обезщетение в обжалваното решение не води до постигане на целите на закона, а именно да се получи равностойно парично обезщетение от собственика на земята. В подкрепа на изложеното е и Решение на ЕСПЧ по дело Kostov and Others v. Bulgaria от 14.05.2020г., образувано по съединени жалби на български граждани с оплакване за нарушаване на чл.1 от Протокол 1 във връзка с недостатъчния размер на определеното обезщетение за отчуждените им земи. Видно от същото решение, следва да бъде присъждано такъв размер на обезщетение, който да е в съответствие със стойността на отчужденото имущество, като е прието допуснато нарушение на чл.1 от Протокол 1 от ЕКПЧОС, поради това, че не е била дадена еквивалентна оценка на отчуждените имоти – земеделски земи. В своята практика ЕСПЧ застъпва, че не е налице съразмерност, ако даденото обезщетение не съответства на пълната пазарна стойност.

С обжалваното решение размерът на равностойното парично обезщетение за отчуждавания имот е определен въз основа на две сключени сделки с имоти с НТП ливади и без да бъде взета предвид сделката, обективирана в НА от 12.05.2020 г., в която се включени имоти със същия начин на трайно ползване като имота, обект на отчуждаване – ниви. С оглед на това, съдът счита, че сделките, обективирани в НА 56/22.12.2020 г. и НА № 57/22.12.2020 г. не следва да бъдат вземани предвид, тъй като от една страна същите имат за предмет имоти – ливади, които са с напълно различен НТП от отчуждавания имот, а от друга - целта на закона е определяне на равностойно обезщетение, като е очевидно, че при тези конкретно сделки цената е значително занижена спрямо останалите сделки, т.е. при тях не е налице реално отразяване на пазарните цени.

С оглед на горното съдът възприема оценката по т. 3 от заключението на вещото лице, и изцяло кредитира същото като обективно и компетентно изготвено, поради което приема, че стойността на равностойното парично обезщетение за имота е в размер на 809,98 лв. на декар, или общо 6492,00 лв. за 8,015 дка отчуждаема част от процесния имот.

Това означава, че Решението на МС в оспорената част е незаконосъобразно, тъй като определеното обезщетение за този имот е неравностойно по смисъла на ЗДС. Това налага решението на МС в тази част да бъде изменено, като за отчуждената част от ПИ с идентификатор 40261.17.33, находящ се в землище село Крушуна, община Летница, област Ловеч, представляващ нива с площ за отчуждаване от 8,015 дка и цена на обезщетението в размер на 4353,00 лв. се увеличи размера на определеното обезщетение от 4353,00 лв. на 6492,00 лв.

Съдът намира за неоснователно направеното в жалбата искане за отмяна на решението на МС в обжалваната му част и определяне на обезщетение по реда на чл. 42а, ал. 1 от ЗДС. Действително, разпоредбата на чл. 42а, ал. 1 от ЗДС предвижда, че когато за държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, се отчуждават принудително имоти - частна собственост, представляващи земеделски земи или горски територии, като равностойно обезщетение може да се предостави имот - частна държавна собственост, от държавния поземлен фонд и от горските територии - държавна собственост. Този начин на обезщетение е една от възможностите, предвидени от законодателя, за определяне на равностойно обезщетение за отчуждения имот или имоти. Алтернативният вариант е за отчуждените имоти или части от имоти да се определи равностойно парично обезщетение по реда на чл. 32, ал. 2 ЗДС. В случая, в съответствие с предоставената от законодателя оперативна самостоятелност, органът е предпочел втория вариант за обезщетение и е разпоредил за отчуждената част от имота жалбоподателят да получи равностойно парично обезщетение. Изборът е направен в границите на компетентност на органа, проведен е при спазване на съответната процедура и е законосъобразен. В този смисъл е и константната съдебна практика на ВАС: Решение № 12982 от 2.10.2019 г. на ВАС по адм. д. № 11371/2018 г., Решение № 1828 от 11.02.2019 г. на ВАС по адм. д. № 9837/2018 г., Решение № 12495 от 24.09.2019 г. на ВАС по адм. д. № 10237/2018 г., Решение № 7568 от 21.05.2019 г. на ВАС по адм. д. № 11700/2018 г. и др.

Отделно от горното, видно от предоставената справка от ОДЗ Ловеч – писмо с изх. № ПД-01-16-1/07.03.2022 г. (л. 345-346 и л. 408-409), поземлените имоти държавна собственост – земеделски земи - ниви, находящи се в землището на с. Крушуна, общ. Летница, обл. Ловеч са едва 5 бр. Доколкото, видно от приложението към т. 1 от процесното решение на МС, земеделските земи, респективно части от тях, подлежащи на отчуждаване в това землище са 155 бр., евентуалното изследване с оглед извършването на преценка досежно приложението на чл. 42а, ал. 1 от ЗДС за землището на с. Крушуна на практика значително би затруднило процедурата по отчуждаване. Предвид броя на наличните земеделски земи –държавна собственост в това землище, би било невъзможно да се приложи разпоредбата на чл. 42а, ал. 1 от ЗДС по отношение на всички собственици на отчуждени имоти, респективно административният орган трудно би могъл да извърши обоснована преценка на кои точно собственици да се предоставят имоти – държавна собственост като равностойно обезщетение по чл. 42а, ал. 1 от ЗДС.

При този изход на делото, с оглед уважаване на жалбата, на жалбоподателя следва да се присъдят разноски в общ размер на 810,00 лв., съгласно приложения списък (л. 446), от които: 10 лв. – внесена държавна такса, 500 лв. – заплатено адвокатско възнаграждение, 300 лв. – внесен депозит за вещо лице.

По изложените съображения и на основание чл. 38, ал. 8 от ЗДС и чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

Р  Е  Ш  И  :

 

ИЗМЕНЯ Решение № 794/16.11.2021г. на Министерски съвет на Република България за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане на обект „Автомагистрала Хемус”, участък от км 166+144 от идейния проект на НКСИП = 167+572 по техническия проект от 2020г. (след пресичането с път ІІІ-301) до км 189+344 от идейния проект на НКСИП = км 190+771,67 по техническия проект от 2020г. (след пресичането с път ІІІ-303), на територията на област Ловеч и област Велико Търново, В ЧАСТТА му, касаеща определяне на размера на паричното обезщетение по отношение на имот с идентификатор 40261.17.33,  находящ се в землището на с. Крушуна, община Летница, област Ловеч, представляващ земеделска територия с начин на трайно ползване - НИВА с  площ  на имота 11,320 декара, засегната площ - 8,015 декара, площ за отчуждаване 8,015 дка, за който е определено обезщетение в размер на 4353,00 (четири хиляди триста петдесет и три) лева, собственост  на Д.А.  М., ЕГН **********  с постоянен адрес:***, като УВЕЛИЧАВА размера на определеното парично обезщетение на 6492,00 (шест хиляди четиристотин деветдесет и два) лева.

ОСЪЖДА Министерски съвет на Република България да заплати на Д.А.  М., ЕГН **********  с постоянен адрес:*** деловодни разноски в размер на 810,00 лв. (осемстотин и десет) лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване съгласно чл. 38, ал. 8 от ЗДС.

Препис от него да се изпрати на страните.

 

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: