Решение по дело №106/2020 на Районен съд - Дулово

Номер на акта: 260007
Дата: 17 март 2021 г.
Съдия: Николай Костадинов Кънчев
Дело: 20203410200106
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                                  №260007

                                                       гр. Дулово, 17.03.2021г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Районен Съд Дулово наказателен състав на седемнадесети февруари две хиляди двадесет и първа година в публично заседание в следния състав:

Председател: Николай Кънчев,

съдебен секретар Нина Станчева

като разгледа докладваното от Съдията АНД № 106 / 2020г.

по описа на РС Дулово за 2020 година.

Производство по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е НП № *******г., издадено от Началник отдел "Оперативни дейности" - Варна в Централно управление на Национална Агенция за приходите-съгласно Заповед на изпълнителния директор на НАП за упълномощаване на АНО № *******г. с което на "ДМС-ОЙЛ-ГРУП" ЕООД, с БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление гр. Дулово, обл. Силистра, ул. "Шуменско Шосе" № 2 ет. 2 ап. 5, представлявано от Д.М.С., с ЕГН ********** на основание чл. 185 ал. 2 във връзка ал. 1 от ЗДДС, е била наложена имуществена санкция в размер на 700 лева /седемстотин лева /, за нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/13.**.2006 г. на МФ.

Управителят на "ДМС-ОЙЛ-ГРУП" ЕООД не се явява лично в съдебно заседание. Явява се упълномощен адвокат В. Х. ***, който изразява становище в писмената жалба счита, че обжалваното НП е неправилно, незаконосъобразно, а освен това и издадено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Претендира да им бъдат присъдени и направените по делото разноски.

Представителят на въззиваемата страна не се явява, писмено чрез упълномощаване на старши юрисконсулт Н.О.се дава становище относно НП следва да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.

След преценка на събраните по делото гласни и писмени доказателства, съдът намира за установено следното:

На ****г. в ** часа  се извършва документална проверка в офис на НАП – Русе, относно търговски обект по смисъла на § 1, т.41 от ДР на ЗДДС – бензиностанция – газстанция, находяща се на адрес – ****, стопанисван от

"ДМС-ОЙЛ-ГРУП" ЕООД, с БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление гр. Дулово, обл. Силистра, ул. "Шуменско Шосе" № 2 ет. 2 ап. 5, представлявано от Д.М.С., с ЕГН **********. Установено е, че при проверка на разпечатаните Z-отчети от фискалната памет на ЕСФП „ОРПАК“ с ИН на ФУ 0Р000810 и ИН на ФП 55000810 и съхранените в книгата за дневни финансови отчети за обекта, и сравняването им   с данните от управленска информационна система на НАП, приложение „Справка за доставки на гориво от ЕСФП от ЕСФП към НАП“ за периода ****г. е установена разлика между доставено количество гориво по документи и изпратените съобщения към НАП от „нивомерната система“ в размер на 20925 литра общо количество гориво по 5 броя доставки. Документите за доставка, ръчно въведени чрез баркод четец и клавиатура на ЕСФП са налични  със съответния номер в информационната система“Контрол на горивата“.

          АНО счита, че предаваните данни по дистанционна връзка към НАП, не дават възможност да се определи наличното количество гориво в резервоара на ЕСФП, съгласно чл. 3 ал. 3 от Наредба № Н-18/2006 на МФ и че това нарушение не води до неотразяване на приходи. Като доказателство за резултатите от проверката на основание чл. 110 ал. 4 връзка с чл. 50 ал. 1 от ДОПК е съставен протокол за извършвана проверка № 0383600 / ****г. АНО счита че е нарушен състава на чл. 3 ал. 3 от Наредба Н-18 / 13.**.2006г на МФ.

           На ****г. е съставен АУАН № ****.

Въз основа на акта, по-късно било издаденото и обжалваното НП № *******г., издадено от Началник отдел "Оперативни дейности" - Варна в Централно управление на Национална Агенция за приходите-съгласно Заповед на изпълнителния директор на НАП за упълномощаване на АНО № *******г. с което на "ДМС-ОЙЛ-ГРУП" ЕООД, с БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление гр. Дулово, обл. Силистра, ул. "Шуменско Шосе" № 2 ет. 2 ап. 5, представлявано от Д.М.С., с ЕГН ********** на основание чл. 185 ал. 2 във връзка ал. 1 от ЗДДС, е била наложена имуществена санкция в размер на 700 лева /седемстотин лева /, за нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/13.**.2006 г. на МФ.

            Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени доказателства и от показанията на свидетел Ж.К.А. – на длъжност „Инспектор по приходите“ към ГД „Фискален контрол“ в ЦУ НАП – офис – Русе.  Актосъставител - М.М.В. не е разпитана, поради болничен по майчинство и невъзможност за явяване в съда.

Съдът намира жалбата за процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна, в законоустановения за това срок, като съдържа и необходимите реквизити, а разгледана по същество по отношение на цялостната отмяна на обжалваното НП за основателна.

Безспорно е това, че проверката е била извършена на посочените в АУАН и НП дата и час, когато по документална проверка е бил проверен търговски обект бензиностанция бензиностанция – газстанция, находяща се на адрес – ****, стопанисван от "ДМС-ОЙЛ-ГРУП" ЕООД, с БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление гр. Дулово, обл. Силистра, ул. "Шуменско Шосе" № 2 ет. 2 ап. 5, представлявано от Д.М.С., с ЕГН **********.

Безспорно е и това, че в обекта е било установено в работен режим, въведеното и монтирано там фискално устройство – ЕСФП- модел "ОРПАК" с ИН на ФУ OР000810 и ИН на фискална памет ФП 55000810. Основния спор по делото, е дали търговеца е изпълнил или не, задълженията по чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/13.**.2006 г. на МФ, като с това е налице или не нарушение на тази разпоредба. Това е и основното възражение на процесуалния представител на дружеството жалбоподател. Внимателния анализ на събраните по делото доказателства, води да извода, че между използваното от търговеца ФУ и НАП е имало изградена дистанционна връзка, но същата е била с нарушена функция. Действително, за известен период от време, връзката е била прекъсната, но това не било по вина на търговеца, за което обстоятелство същия не следва да бъде санкциониран, още повече, че не е установено, във връзка с използваното ФУ, той да е нарушил друго свое задължение по цитираната наредба. Наведените от страна на повереникът на дружеството жалбоподател доводи се явяват основателни и те следва да бъдат уважени. От приложените към административно наказателната преписка писмени доказателства, се установява, че към тях е налична и справка относно подаваните към НАП отчети от установеното в обекта фискално устройство.

 Видно и от заключението на съдебно – техническата експертиза е че потребителя на софтуера не подава ръчно информацията към НАП – не може да избере режим на подаване на данни или да откаже такъв, не може да зададе и период на подаване, а самото подаване става в автоматичен режим. При приемане на гориво в бензиностанцията, от доставчика на приемащия, се предоставя ЕАДД /електронен акцизен данъчен документ/ с Уникален контролен номер и баркод, издаден от доставчика на гориво  - в случая „Ромпетрол България“ ЕАД. След като се зареди горивото, от постъпилите данни в базата данни от нивомерната система се изрпращат данните до сървърите на НАП и се печата служебен бон „Доставка на гориво по нивомер“, който съдържа информация за вида на горивото, зареденото количество гориво при външна температура и при температура 15 градуса по Целзий и статус на подаването на информация към НАП, дата и час на печата на бона. Следва в рамките на 24 часа въвеждане на данни от ЕАДД. За да въведе информацията в системата, управителя на бензиностанцията използва бар код четец за четене на бар кода от документа, тоест НЕ ГО ВЪВЕЖДА РЪЧНО. Предаването на данни за заредено количество гориво и вида му, към базите на НАП, става автоматично от системата и се печата служебен бон. В служебния бон липсва статус на подаването на информация към НАП. Софтуера извежда съобщение на екран, при успешно записване на данните. Потребителя на софтуера не подава ръчно информацията към НАП – не може да избере режим на подаване на данни или да откаже такъв, не може да зададе и период на предаване. След печата на служебен бон системата маркира съответния ред от базата /доставка/, като подаден към НАП.

 Обстоятелства посочени от АНО, не обосновават съставомерността на нарушението по чл. 3, ал. 3 от Наредбата. Самите отчети водят до извода, че е налице пълнота на данните за извършените зареждания на гориво в периода 01.04. – 30.06.2019г. и възможността за обективна проследимост на дейността на търговеца в обекта. Контролните органи не са отразили коректно тези обстоятелства, нито са установили причините за нарушената дистанционна връзка с НАП и как тя е била преодоляна при създалата се ситуация. При това положение съдът намира, че към момента на проверката в обекта на задълженото лице все пак е била налице изградена дистанционна връзка с НАП. Установеното с АУАН и НП нарушение неправилно е подведено към хипотезата на чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18/13.1.2006 г. Посочената правна норма поставя изискване за наличие на изградена дистанционна връзка с НАП, без да държи сметка за евентуални обективни и/или субективни неизправности по съвкупността от хардуер и условия за комуникация. Функционирането на ФУ е предмет от посочената правна норма, а нарушената дистанционна връзка е визирана в правилата на чл. 36 и чл. 36а от Наредба № Н-18/13.1.2006 г. Горното налага и извода относно незаконосъобразност на обжалваното НП, поради и което то следва да бъде отменено.

Направеното искане на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН за присъждане на направените по делото разноски от страна на повереника на дружеството жалбоподател се явява допустимо, а разгледано по същество за основателно. Съгласно тази разпоредба, в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. По настоящото производство те се изразяват в заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 180 лв. в брой /видно от пълномощно и договор за правна помощ/ и определение за изплащане 200 лева възнаграждение на Вещото лице Н.Т.П..

Поради и което искането следва да бъде уважено, като Национална агенция за приходите следва да бъде осъдена да заплати на "ДМС-ОЙЛ-ГРУП" ЕООД, с БУЛСТАТ *********, сумата от 180 лева, представляваща договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за адвокат В.Х. *** и сумата от 200 лева – възнаграждение за Вещо лице.

Предвид горното , Съдът

 

                               Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯВА НП № *******г., издадено от Началник отдел "Оперативни дейности" - Варна в Централно управление на Национална Агенция за приходите-съгласно Заповед на изпълнителния директор на НАП за упълномощаване на АНО № *******г. с което на "ДМС-ОЙЛ-ГРУП" ЕООД, с БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление гр. Дулово, обл. Силистра, ул. "Шуменско Шосе" № 2 ет. 2 ап. 5, представлявано от Д.М.С., с ЕГН **********, с което на основание чл. 185 ал. 2 във връзка ал. 1 от ЗДДС, е била наложена имуществена санкция в размер на 700 лева /седемстотин лева /, за нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/13.**.2006 г. на МФ.

 

ОСЪЖДА Национална Агенция за приходите да заплати на "ДМС-ОЙЛ-ГРУП" ЕООД, с БУЛСТАТ *********, сумата от 180 лева, представляваща договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за адвокат В.Х. *** и сумата от 200 лева – възнаграждение за Вещо лице за направени по делото разноски.

Решението може да бъде обжалвано в 14 дневен срок от съобщаването му на страните, пред Административен съд Силистра, на основанията, предвидени в Наказателнопроцесуалния кодекс и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.

 

                    

 

                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: